Tja, jag har de senaste två åren mött, lärt känna, och umgåtts med ungefär 250 ensamkommande. Av dem skulle jag inte säga att väldigt många ljuger, det har jag, och inte du heller, några belägg för alls. En viss del ljuger, ja, men hur många är det inga som vet. Sedan säger jag som jobbar på boende, hellre några vuxna män då på boende för ungdomar (HVB med alla de regler som finns där, ett hvb för ensamkommande har samma krav på personal med utbildning som ett hvb för missbrukande ungdomar eller andra problem, det är ingen skillnad) än att EN ensamkommande som faktiskt är under 18 och skrivs upp ändå ensam på ett vuxenboende. Sedan ska det sägas också att i sanningens namn vet inte många av dessa hur gamla de är på riktigt eftersom det dels är så olika kalendrar i dessa länder mot vår men också att ålder faktiskt är något som inte är så jätteviktigt i de här kulturerna. Det har upprepats förut, det tål att upprepas igen tydligen i den här tråden.
Ska sägas också att hemska jag ljög om min sjuårings ålder här om veckan. Hon gick som vuxen på ett event (från sju år). Vips, var hon sex år istället. Hemska, hemska jag.... Att människor ljuger om sin ålder för att slippa från krig, förföljelse och trakasserier då är nog inte så konstigt när jag och säkert fler föräldrar ljuger för några hundringar ...