Asylsökande med dubbla identiteteter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tja, jag har de senaste två åren mött, lärt känna, och umgåtts med ungefär 250 ensamkommande. Av dem skulle jag inte säga att väldigt många ljuger, det har jag, och inte du heller, några belägg för alls. En viss del ljuger, ja, men hur många är det inga som vet. Sedan säger jag som jobbar på boende, hellre några vuxna män då på boende för ungdomar (HVB med alla de regler som finns där, ett hvb för ensamkommande har samma krav på personal med utbildning som ett hvb för missbrukande ungdomar eller andra problem, det är ingen skillnad) än att EN ensamkommande som faktiskt är under 18 och skrivs upp ändå ensam på ett vuxenboende. Sedan ska det sägas också att i sanningens namn vet inte många av dessa hur gamla de är på riktigt eftersom det dels är så olika kalendrar i dessa länder mot vår men också att ålder faktiskt är något som inte är så jätteviktigt i de här kulturerna. Det har upprepats förut, det tål att upprepas igen tydligen i den här tråden.

Ska sägas också att hemska jag ljög om min sjuårings ålder här om veckan. Hon gick som vuxen på ett event (från sju år). Vips, var hon sex år istället. Hemska, hemska jag.... Att människor ljuger om sin ålder för att slippa från krig, förföljelse och trakasserier då är nog inte så konstigt när jag och säkert fler föräldrar ljuger för några hundringar ...
Jag håller med dig helt. Min personliga erfarenhet och uppfattning är tveklöst att de är just barn de som jag träffat i yrket. Allt tugg om skäggbarn och annat elakt kommer bara av okunskap och ren elakhet. Tvärtom så skär det banne mig i mammahjärtat över vad vissa människor tvingas utstå här i livet. BARN som lämnar familjen för en farlig flykt på utsidan av tågvagnar och andra totalt galna aktiviteter för att ta sig hit. Om man tror det är för att få bidrag så säger det mest om den som tror det! Den här tråden är beklämmande för den visar varför en viss ståndpunkt har vind i seglen. Man tar massa okunskap och vräker ut det över ett gäng knäppgökar med rösträtt.

Tja, jag har de senaste två åren mött, lärt känna, och umgåtts med ungefär 250 ensamkommande. Av dem skulle jag inte säga att väldigt många ljuger, det har jag, och inte du heller, några belägg för alls. En viss del ljuger, ja, men hur många är det inga som vet. Sedan säger jag som jobbar på boende, hellre några vuxna män då på boende för ungdomar (HVB med alla de regler som finns där, ett hvb för ensamkommande har samma krav på personal med utbildning som ett hvb för missbrukande ungdomar eller andra problem, det är ingen skillnad) än att EN ensamkommande som faktiskt är under 18 och skrivs upp ändå ensam på ett vuxenboende. Sedan ska det sägas också att i sanningens namn vet inte många av dessa hur gamla de är på riktigt eftersom det dels är så olika kalendrar i dessa länder mot vår men också att ålder faktiskt är något som inte är så jätteviktigt i de här kulturerna. Det har upprepats förut, det tål att upprepas igen tydligen i den här tråden.

Ska sägas också att hemska jag ljög om min sjuårings ålder här om veckan. Hon gick som vuxen på ett event (från sju år). Vips, var hon sex år istället. Hemska, hemska jag.... Att människor ljuger om sin ålder för att slippa från krig, förföljelse och trakasserier då är nog inte så konstigt när jag och säkert fler föräldrar ljuger för några hundringar ...

Vem hade inte ljugit om sin ålder för att få stanna i landet med den mest generösa flyktingpolitiken?

Att dra en jämförelse med lögnen du drog om din dotters ålder är korkat.

Jag vet inte var i landet du bor men på de boendena jag jobbat på är en kanske två per skift utbildade. Det är helt sinnessjukt.

Vem hade inte ljugit om sin ålder för att få stanna i landet med den mest generösa flyktingpolitiken?

Jag vet inte var i landet du bor men på de boendena jag jobbat på är en kanske två per skift utbildade. Det är helt sinnessjukt.
Bor i Dalarna. Du får gärna kolla de regler som gäller för HVB hem, http://www.ivo.se/tillstand-och-register/sol-tillstand/hem-for-vard-eller-boende-hvb/#bestammelser om de kraven inte stämmer dras tillstånden in i många fall (har gjorts när det kommer till privata hvb runtom i Sverige ett flertal gånger, både med hvb för ensamkommande men även för ungdomar i övrigt. Om DU vet att DU jobbar på hvb där detta inte stämmer, är det inte så svårt att göra en anmälan, vilket du också har kravet på dig att göra då det ju faktiskt är din skyldighet när du jobbar med ungdomar (och vård enligt Lex Sarah bland annat).

Ingen dum jämförelse alls. Jag förstår att man ljuger för att komma ifrån de länder det handlar om. Men som sagt. Hellre fem äldre män på ett välbevakat HVB (enligt de lagar som finns) än EN som skrivs upp och ÄR under 18 som hamnar på ett vuxenboende utan någon stöttning alls.

Jag håller med dig helt. Min personliga erfarenhet och uppfattning är tveklöst att de är just barn de som jag träffat i yrket. Allt tugg om skäggbarn och annat elakt kommer bara av okunskap och ren elakhet. Tvärtom så skär det banne mig i mammahjärtat över vad vissa människor tvingas utstå här i livet. BARN som lämnar familjen för en farlig flykt på utsidan av tågvagnar och andra totalt galna aktiviteter för att ta sig hit. Om man tror det är för att få bidrag så säger det mest om den som tror det! Den här tråden är beklämmande för den visar varför en viss ståndpunkt har vind i seglen. Man tar massa okunskap och vräker ut det över ett gäng knäppgökar med rösträtt.
Så sant.

Gå in på en polisstation, maskinen står i 9 fall av tio oanvänd. Det är bara för den personal som utfärdar dagens kort att beställa tid, skola in en eller två och sedan köra en eller två dagar i veckan så är det problemet ur världen.
Fingeravtrycken på korten behöver ingen lagändring.
Lagändring krävs däremot för samkörning av register. Men upprepade spektakulära händelser lär nog öppna för den ändringen vad det lider ;)

Du har ingen som helst koll på hur många asylsökande som finns va? Sen är det det där med att korten byts var tredje månad - det antar jag du vill ska fortsätta?

Bor i Dalarna. Du får gärna kolla de regler som gäller för HVB hem, http://www.ivo.se/tillstand-och-register/sol-tillstand/hem-for-vard-eller-boende-hvb/#bestammelser om de kraven inte stämmer dras tillstånden in i många fall (har gjorts när det kommer till privata hvb runtom i Sverige ett flertal gånger, både med hvb för ensamkommande men även för ungdomar i övrigt. Om DU vet att DU jobbar på hvb där detta inte stämmer, är det inte så svårt att göra en anmälan, vilket du också har kravet på dig att göra då det ju faktiskt är din skyldighet när du jobbar med ungdomar (och vård enligt Lex Sarah bland annat).

Ingen dum jämförelse alls. Jag förstår att man ljuger för att komma ifrån de länder det handlar om. Men som sagt. Hellre fem äldre män på ett välbevakat HVB (enligt de lagar som finns) än EN som skrivs upp och ÄR under 18 som hamnar på ett vuxenboende utan någon stöttning alls.

Jag jobbade som väktare och var alltså inte anställd på hvb hemmet. Jag kommer inte att dra igång med att anmäla massa boenden nu.

Med tanke på den sekretessplikt som personalen har om både de som bor på ett stängt hvb hem och det som berör deras jobb torde du alltså inte vara allt för insatt i deras jobb heller...

Jag fick inte reda på personliga saker om killarna av personalen förutom det dom var relevant för mig att veta som väktare.

Vissa av killarna var glada för att snacka om allt mer eller mindre.

Så de boendena du jobbat på skiljer sig från de övriga i tråden. Och jag antar att du då menar att mig är betydligt sämre (helt värdelösa skulle jag själv säga om det du skriver är sant) på att bedöma ålder där än i övriga delar av Sverige?

Jag förutsätter att du informerat socialtjänst och Migrationsverket om de där som sagt sin ålder och skulle kunna vara din pappa (dvs är 40+ år)?

Jag jobbar inte med barn utan från 18 och upp. Vissa med egen angiven ålder, andra uppskrivna. So far har ingen som angetts vara under 25 sett ut att vara över 25. Vissa som angetts till mellan 18-20 har sett ut som att solklart vara under 18 dock, men de flesta är som "alla andra" mellan 18 och 20, dvs det är svårt att säkert säga varken bu eller bä. De skulle lika gärna kunna vara 17 som 20.

Men ingen av de i ålder uppskrivna har sett ut att vara en dag över 20-ish. Dvs skulle inte kunna tas som någon vuxen människas pappa. Så jag har svårt ta den uppgiften som trovärdig. Däremot tror jag absolut det finns mer än en som är upp till 25 år på hvb-hem.

Eller en 16-åring i förvar...

Du har ingen som helst koll på hur många asylsökande som finns va? Sen är det det där med att korten byts var tredje månad - det antar jag du vill ska fortsätta?
Kan det röra sog om ca 1000 per polistation med passmaskin?
Sist jag var där tog det ca 10 minuter att få in datan
Säg 50 om dagen * 5(Dagar) = 250*4 (veckor)= 1000*3(månader)= en kapacitetsutnyttjande på ca 30% på maskinen ;)
Så du är välkommen att fortsätta. Proceduren med korten rullar ju redan..så?

Kan det röra sog om ca 1000 per polistation med passmaskin?
Sist jag var där tog det ca 10 minuter att få in datan
Säg 50 om dagen * 5(Dagar) = 250*4 (veckor)= 1000*3(månader)= en kapacitetsutnyttjande på ca 30% på maskinen ;)
Så du är välkommen att fortsätta. Proceduren med korten rullar ju redan..så?

Du svarade inte på om korten ska bytas var tredje månad? Kan de ha samma foto och man bara tillverkar nytt kort eller ska man ha uppdaterade foton? Jag tänker på att kostnaden för ett kort du beskriver är troligen betydligt högre än för ett LMA-kort. Är ju poänglöst med ett kort av slaget du beskriver om det inte håller SIS-standard.

Så länge den förtroendevalda inte avslöjar person o plats utan bara sakfråga så bryter han/hon ingen sekretess ;)

Var kom förtroendevald in i bilden? Och det finns olika grader av sekretess. Man kan LÄTT bryta mot sekretessen utan att nämna person och plats.

Däremot så har jag inte sett några sekretessbrott oavsett i tråden. Men din definition är felaktig och en väktare är inte förtroendevald.

Du svarade inte på om korten ska bytas var tredje månad? Kan de ha samma foto och man bara tillverkar nytt kort eller ska man ha uppdaterade foton? Jag tänker på att kostnaden för ett kort du beskriver är troligen betydligt högre än för ett LMA-kort. Är ju poänglöst med ett kort av slaget du beskriver om det inte håller SIS-standard.
Suck, korten byts idag var tredje månad. om man i den proceduren lägger till fingeravtrycket på plastkorten som redan idag produceras så lär det knappas påverka produktionen. Och du läser min beskrivning av maskinerna så ser du (om antalet asylsökande per station är 1000) ett ökat kapacitetsutnyttjande med ca 1/3. Och maskinerna står för det mesta oanvända då det är pappersarbetet med passen som tar tid inte foto och fingeravtryck då det sker i ett enda moment.
Tiitar du på korten ser de ut att vara av samma typ som körkorten och då ska det inte innebära större svårigheter
2012_212.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka