Asylsökande med dubbla identiteteter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Svenska ungdomar ljuger för att komma in på krogen, få köpa alkohol, åka billigare på tåg/buss osv. Sätter lite perspektiv på saken tycker jag...

Jag skulle som sagt ljuga mig illblå om det var vad som kunde hjälpa mig som asylsökande att få stanna i Sverige, eller inte fängslas i annat land. Både ljuga upp, ner och kors och tvärs om ålder...
Ett av problemen är väl, vad jag förstår, när "äldre" män blandas med mycket unga och sårbara på asylboenden. Och det förekommit sexuella övergrepp bl.a. Vilket givetvis är helt oacceptabelt. Men, igen, jag tror det är extremt ovanligt och inget man kan besluta om ingående ålderstester för samtliga över. I de fall det är tydligt tveksamt om en person verkligen är under 18 får man ta någon form av åtgärd där, hur och vad vet jag inte riktigt. Alla de asylsökande ensamkommande barnen jag mött har definitivt utan tvekan varit unga.

Svenska ungdomar ljuger för att komma in på krogen, få köpa alkohol, åka billigare på tåg/buss osv. Sätter lite perspektiv på saken tycker jag...

Jag skulle som sagt ljuga mig illblå om det var vad som kunde hjälpa mig som asylsökande att få stanna i Sverige, eller inte fängslas i annat land. Både ljuga upp, ner och kors och tvärs om ålder...
Jag skulle också ljuga i deras situation...men vi har egler för utan dessa skulle vårt välfärdsystem kollapsa.
Vi ska ta emot den som söker asyl och har befogade skäl. Vi ska inte ta emot den som söker asyl av icke befogade skäl enligt UN stadgan.

Ett av problemen är väl, vad jag förstår, när "äldre" män blandas med mycket unga och sårbara på asylboenden. Och det förekommit sexuella övergrepp bl.a. Vilket givetvis är helt oacceptabelt. Men, igen, jag tror det är extremt ovanligt och inget man kan besluta om ingående ålderstester för samtliga över. I de fall det är tydligt tveksamt om en person verkligen är under 18 får man ta någon form av åtgärd där, hur och vad vet jag inte riktigt. Alla de asylsökande ensamkommande barnen jag mött har definitivt utan tvekan varit unga.

Det är ett problem med att de uppger fel ålder. Jag möter av naturliga skäl bara de som skrivits upp i ålder och har hittills mött enbart en där jag känt att jag varit tveksam till om uppskrivningen varit korrekt.

Jag kan dock förstå anledningen till varför varenda en av de som skrivits upp eller det bevisats högre ålder på ljög initialt.

Men så länge det inte finns säkert sätt att fastställa ålder så precis som du säger får man försöka göra det bästa av situationen. Jag tror dessutom att vissa omedvetet anger fel ålder. De vet ju inte ens vilket år saker hände. Utan någon har sagt de föddes några år efter ditt hände, eller att de fyllde si många år ungefär när det hände. Obegripligt för en svensk, men begripligt om man lyfter blicken.

Och ffa - EN ENDA felaktig uppskrivning är för mig värre än om hundra personer felaktigt har en för låg ålder mot verkligheten...

Jag skulle också ljuga i deras situation...men vi har egler för utan dessa skulle vårt välfärdsystem kollapsa.
Vi ska ta emot den som söker asyl och har befogade skäl. Vi ska inte ta emot den som söker asyl av icke befogade skäl enligt UN stadgan.

Vi ska ta emot alla men inte bevilja alla asyl, dvs inte behålla alla.

Men jagcfrågar IGEN hur man ska bedöma korrekt identitet och ålder enligt dig?

Vi ska ta emot alla men inte bevilja alla asyl, dvs inte behålla alla.

Men jagcfrågar IGEN hur man ska bedöma korrekt identitet och ålder enligt dig?
1 Kontroll av identitet förutsätter korrekt information.
2 för att "häfta " given identitet vid en individ kan man exempelvis använda foto + fingeravtryck.
3 ålder kan väl ca bedömas medicinskt . Vilken annan metod finns då originalhandlingar inte finns eller är av dålig kvalitet.

1 Kontroll av identitet förutsätter korrekt information.
2 för att "häfta " given identitet vid en individ kan man exempelvis använda foto + fingeravtryck.
3 ålder kan väl ca bedömas medicinskt . Vilken annan metod finns då originalhandlingar inte finns eller är av dålig kvalitet.

Men du får fortfarande anta identitet, och medicinska åldersbestämningar ger inga säkra svar.

Javisst, men ett dåligt beslut är bättre än inget alls.
Genom bestämning så hamnar majoriteten på rätt sida staketet.

Rätt sida?

Enligt en av länkarna i tråden så 'fastställs' ålder. +/- 36 månader.

3 år.

Experter på detta område är säkra på att deras absolut bästa åldersbästämning där ett flertal ben och tänder i kroppen undersöks har ett spann på 6 år. Det är ett stort spann.

(dessutom skall endast visdomständer och lårbenet undersökas, vilket gör åldersbestämningen ännu mer osäker)

Varsågod och förhör mina föräldrar då! Om det jag har skrivit är så vansinnigt fel som alla andra påstår och att de åsikterna bara kommer ifrån mina föräldrar skulle de verkligen frågas ut varifrån de har fått de påståenden som de kommer med! Det tycker jag även i andra sammanhang som inte har med rasism att göra. Problemet är bara att ett sådant förhör antagligen skulle sluta med att pappa åtalades för hot emot tjänsteman.eftersom han antagligen skulle ryta åt personen som ställde frågorna att han redan har talat om vad han tycker och att det är bra med det!

Amateur Pethead

Varför skulle nån vilja förhöra dina föräldrar????

Hot mot tjänsteman?
Vi är inte tjänstemän. Och det är inte hot att ryta.

Åsikterna är fel för de bygger på fördomar och inte fakta.

Om det visar sig att åsikten om att et är muslimernas fel att vi inte får ha skolavslutning i kyrkan tycker jag verkligen att mina föräldrar skulle behöva frågas ut och tvingas att svara på frågor kring varifrån de har fått sina åsikter.

Amateur Pethead

Dina föräldrar har fel och det beror på att de har fördomar och inte har tagit reda på fakta.

Det är inte förbjudet att ha skolavslutning i en kyrka och även om det vore så, så har det inget med muslimer att göra.

Rätt sida?

Enligt en av länkarna i tråden så 'fastställs' ålder. +/- 36 månader.

3 år.

Experter på detta område är säkra på att deras absolut bästa åldersbästämning där ett flertal ben och tänder i kroppen undersöks har ett spann på 6 år. Det är ett stort spann.

(dessutom skall endast visdomständer och lårbenet undersökas, vilket gör åldersbestämningen ännu mer osäker)
Ja då är ju risken mindre att en vuxen hamnar bland barnen. Bra rent ekonomiskt. Sedan när de når vuxen ålder ska en normal asylprövning göras...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka