Asylsökande med dubbla identiteteter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag är redan rätten till anhörighetsinvandring för ensamkommande inte tillåten. De sk 'ankarbarnen' existerar inte, och har inte existerat under många år. Jag förstår inte varför den myten fortfarande lever kvar. Beviljas du UAT på G (om inte den definitionen nu ändrats) vilket ensamkommande i princip alltid gör - humanitära skäl - så nej, då beviljas du aldrig anhörighetsinvanding. Möjligtvis kommer det att ändras när Sverige antar Barnkonventionen som lag eftersom den har mycket starkare skydd för återförening.

DNA/Fingeravtryck av SKV kan absolut göras men det innebär att SKV behöver tillgång till fingeravtryck/DNA för samtliga personer som beviljas bidrag. Dvs merparten av Sveriges befolkning idag (inräknat VAB och liknande). Man får väga kostnader och vinster. Hur mycket kommer ett sådant system att kosta att bygga upp, logistiken (att ansöka på nätet kommer definitivt att ryka) och naturligtvis ändra PuL. Eller är det enbart, vilket jag tycker framgår mer eller mindre implicit i tråden, att det är Abu Mohammed som ska kontrolleras och dactas och inte Anders Svensson aka Kurt Mårtensson aka Olof Persson.
???tillgång till alla? Fingeravtryck o dnaprofiler tillföres registret allt eftersom. Vid all kontakt med myndigheter kan man ju , där det passar snabbt ta fingeravtryck o regga dessa. ex när man åker dit för polisen eller polisen gör en ordentlig koll. Finns man inte då i registren så förs man in.

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article24747465.ab

Hmmm... SKV verkar ha mer än ett problem vad gäller identiteter och personnummer utan att någon försöker fuska. Precis som jag skrev i ett tidigare inlägg. Genom att regga någon med 1 eller 15 i varje månad när man inte har en aning, person som söker asyl allra minst, om rätt födelsedatum så skapar det problem för SKV utan att det fuskas överhuvudtaget.
???tillgång till alla? Fingeravtryck o dnaprofiler tillföres registret allt eftersom. Vid all kontakt med myndigheter kan man ju , där det passar snabbt ta fingeravtryck o regga dessa. ex när man åker dit för polisen eller polisen gör en ordentlig koll. Finns man inte då i registren så förs man in.

Mmmm, det låter mycket demokratiskt och absolut tillåtet enligt PuL att registrera DNA/Fingeravtryck på merparten av svenska befolkningen. Inte ens det av dig hatade USSR gick så långt. Men visst, polisstationer runt om i landet blir säkert mycket glada när några hundra tusen vid de flesta polisstationer kommer för att registrera fingeravtryck/dna. Det var det här med att polisen redan inte har tid med att faktiskt lösa brott...

Görs väl redan? Alla pass har ju fingeravtryck numera.

Inte för att jag tycker det är kul eller bra på något sätt

Ja, sedan några år, alla som har har id kort/pass innan dess har inte sina avtryck registrerade. Polisen får inte heller lämna ut dem till en annan myndighet och det krävs också att SKV har förmågan att samköra fingeravtrycken med polisen för människor som inte är misstänkta för något brott. Samt vill Sverige fortfarande vara med i EU så kommer det ändå vara omöjligt eftersom det är ett klart brott mot Europakonventionen.

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article24747465.ab

Hmmm... SKV verkar ha mer än ett problem vad gäller identiteter och personnummer utan att någon försöker fuska. Precis som jag skrev i ett tidigare inlägg. Genom att regga någon med 1 eller 15 i varje månad när man inte har en aning, person som söker asyl allra minst, om rätt födelsedatum så skapar det problem för SKV utan att det fuskas överhuvudtaget.

Mmmm, det låter mycket demokratiskt och absolut tillåtet enligt PuL att registrera DNA/Fingeravtryck på merparten av svenska befolkningen. Inte ens det av dig hatade USSR gick så långt. Men visst, polisstationer runt om i landet blir säkert mycket glada när några hundra tusen vid de flesta polisstationer kommer för att registrera fingeravtryck/dna. Det var det här med att polisen redan inte har tid med att faktiskt lösa brott...
Nja jag säger ju inta att alla ska bli registrerade, utan bara de som antingen har brutit mot våra lagar eller söker resurser ur vår gemensamma kassa. För den som sköter sig, klarar sitt boende själv och sitt uppehälle själv behöver knappast ngr fingeravtryck registreras ;) Och att föra in dessa data tar knappast några längre tider ett foto och ngr fingertryck är väl allt som behövs. Sedan kopplar vi alla fartkameror till ett ansiks avläsningssystem och då får vi snabbt reda på var buset håller hus ;)

Det finns överhuvudtaget inga belägg för att 'barnen' skulle ljuga om sin ålder.

I vissa fall kanske de inte vet sin exakta ålder/inte kan stärka sin ålder. Men ljuga?

Som vissa andra skrivit har några ljugit om ålder åt fel håll (dvs, hävdat att de är över 18 för att slippa bli tillbakaskickade till sitt hemland. Och ja, då kan det bli knivigt när de kommer till Sverige och vill hävda att de är sin faktiska ålder.

Varken ditt DNA eller dina fingeravtryck säger någonting om ålder. Det finns inga, nu tillgängliga/säkra, sätt att medicinskt fastställa ålder på en person.

Jag har jobbat i kommunens SVA grupp för elever 12-18. (Dvs, högstadiet-gymnasiet, mer eller mindre). En fantastisk grupp ( 34st blev de totalt) ungdommar som varit med om fasansfulla saker. Och ingen av dem gav intryck av att vara äldre än sin uppgivna ålder.
https://www.rmv.se/verksamheter/medicinska-aldersbedomningar/
Åldersbedömning kommer i varje fall att ske.

Nja jag säger ju inta att alla ska bli registrerade, utan bara de som antingen har brutit mot våra lagar eller söker resurser ur vår gemensamma kassa. För den som sköter sig, klarar sitt boende själv och sitt uppehälle själv behöver knappast ngr fingeravtryck registreras ;) Och att föra in dessa data tar knappast några längre tider ett foto och ngr fingertryck är väl allt som behövs. Sedan kopplar vi alla fartkameror till ett ansiks avläsningssystem och då får vi snabbt reda på var buset håller hus ;)

Så alla som någon gång fått föräldrapenning, VAB osv ska alltså registreras? I rättvisans namn borde man också registrera fingeravtryck hos CSN där det tydligen är högst procent fusk bland alla statliga myndigheter. Även AF utsätts för fusk när personer som är inskrivna i jobb och utvecklingsgarantin får bidrag. MIG, SKV, FK, AF och CSN ska alltså ha tillgång till samma fingeravtrycksregister och regelbundet samköra sina fingeravtrycksdatabaser.

För det är absolut tillåtet att kontrollera fingeravtryck på människor som aldrig misstänkts för ett brott. Innocent until proven guilty är grunden som hela vårt rättssystem är uppbyggt på men det frångår vi alltså helt. Mmm, luktar Sovjet igen.

Så alla som någon gång fått föräldrapenning, VAB osv ska alltså registreras? I rättvisans namn borde man också registrera fingeravtryck hos CSN där det tydligen är högst procent fusk bland alla statliga myndigheter. Även AF utsätts för fusk när personer som är inskrivna i jobb och utvecklingsgarantin får bidrag. MIG, SKV, FK, AF och CSN ska alltså ha tillgång till samma fingeravtrycksregister och regelbundet samköra sina fingeravtrycksdatabaser.

För det är absolut tillåtet att kontrollera fingeravtryck på människor som aldrig misstänkts för ett brott. Innocent until proven guilty är grunden som hela vårt rättssystem är uppbyggt på men det frångår vi alltså helt. Mmm, luktar Sovjet igen.
Nej valet är ju ditt. Vill du ha pengarna så får du legitimera dig, och då tillförs ex fingeravtryck. Det blir inget tvång så som det var i det gamla cccp ;). Och vi kan ju lägga det förbehållet att den som inte kan , tillförlitligt legitimera pga av undermåliga handlingar, där tar vi fingeravtryck, o foto.Så då behöver inte Lisa ta med sig leg nästa gång hon ska få pengar från soc...

Fast de har kommit på att de som registeras som "barn" faktiskt är 18 år och äldre. Det färekommer inte i alla fall, men det finns några exempel på det! Därför skulle ett fingeravtryck eller ett dna-test ge ett definitivt svar på personens verkliga ålder.

Amateur Pethead

Jag skulle definitivt ljuga om min ålder om det gav mig större chans att få bo i ett land utan krig och död.

Fast de har kommit på att de som registeras som "barn" faktiskt är 18 år och äldre. Det färekommer inte i alla fall, men det finns några exempel på det! Därför skulle ett fingeravtryck eller ett dna-test ge ett definitivt svar på personens verkliga ålder.

Amateur Pethead

Men fingeravtryck körs redan. De avslöjar inte ålder om du inte har något fingeravtryck med säkerställd ålder att köras emot. DNA ger heller inte ålder.

Och de flesta skulle även göra det för att få bättre levnadsförhållanden...

Svenska ungdomar ljuger för att komma in på krogen, få köpa alkohol, åka billigare på tåg/buss osv. Sätter lite perspektiv på saken tycker jag...

Jag skulle som sagt ljuga mig illblå om det var vad som kunde hjälpa mig som asylsökande att få stanna i Sverige, eller inte fängslas i annat land. Både ljuga upp, ner och kors och tvärs om ålder...

Vilken ålder ska vi regga? Vilken identitet? Vad krävs för att uppdatera registren?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka