I Malmö fungerar det inte så, där ges försörjningsstöd även utan adress (enligt tidningen Sydsvenskan kanske jag för säkerhetsskull bör lägga till).
Jag tänker inte uttala mig vad som gäller med försörjningsstöd i Malmö, det ligger inte på mitt bord men tydligen verkar
@purity_666 relativt säker på sin sak och jag tvivlar på, med tanke på alla debatter om EU migranter, att hen har fel. Vad som däremot ligger på mitt bord är proceduren med flyktingar, kvotflyktingar, asylsökande, invandrare kommunalt sett och ensamkommande ungdomar i migrationsverkets tjänst. Jag är också styrelsemedlem i en asylkommitte som uteslutande jobbar med gömda flyktingar och med regelbunden kontakt med advokater till dessa. Dessa människor möter jag,
@Alexandra_W , Mj (tappat bort namnet, sorry),
@tanten med flera på ett eller annat sätt VARJE dag. Vi jobbar med integration och asylsökande via migrationsverk, kommun, skola, övrigt samhälle. Den biten kan jag. Utan och innan. Även om naturligtvis även vi som jobbar med detta har olika erfarenhet (men inte så olika ändå eftersom det är samma lagar som gäller).
Nu har jag bara jobbat med gömda flyktingar i Dalarnas kommuner, men här finns det inte en chans att socialtjänsten betalar för dessa flyktingar och ger dem bidrag. Precis som det verkar vara i
@purity_666 s kommun.. De som är gömda bor uteslutande hos släktingar eller vänner och får uteslutande ekonomisk hjälp av asylkommittén och mat av till exempel kyrkan (och innan någon som anser den är lite mer värd än dessa människor skriker högt; NEJ, det är inte olagligt att hjälpa eller till och med gömma människor, mycket vanligt inom kyrkan till exempel).
Minderåriga får inte försörjningsstöd. Däremot ska de gå i skola. Vi i Sverige följer barnkonventionen som dessutom kommer att bli till LAG nästa år, vilket innebär att vi inte skickar tillbaka barn om det inte finns ett ordnat mottagande i landet de ska skickas tillbaka till. Kommer en ungdom hit när den är 15, får avslag när den är 16, ska den alltså bo här två år till. Under tiden får de pengar från migrationsverket, det handlar om samma pengar som studiestöd på CSN för de som fått uppehållstillstånd. Att de får bo kvar i familj eller boende är väl inte så konstigt om vi följer barnkonventionen?
Alltså, den här tråden börjar bli jobbig. Och nej. Jag tror inte kvinnan inte vet vad hon pratar om på skatteverket. Däremot har du och jag hört två helt olika problem på det. Det är inte så svårt att lösa det hon menar är problemet (merparten slarv) och det behövs inte heller samköras register för det i de flesta fall. Det är inte heller, som säkert sagts hundra gånger i den här tråden, omöjligt att samköra idag heller. Skatteverk och försäkringskassa till exempel brukar ju hålla till på samma ställe nu för tiden och det brukar vara samma servicemän bakom diskarna.
Kl
Sedan angående fotboja (vem det nu var som skrev om det). Den kan tas av. Det är väldigt svartvitt att tro att en asylsökande som fått avslag ska skriva på ett papper och vara glad och hålla sig till det. Även idag tas asylsökande i förvar om de inte samarbetar, därför väljer den gruppen som väljer att avvika att spela med och säga att den är villig att samarbeta och avviker sedan ändå. Det är väl inga höga odds på att samma grupp skulle ta av sig bojan och avvika i alla fall liksom
Jag kan tycka att det är otroligt skamligt att snacka om saker man inte vet något om. Man får inga bidrag av kommun och definitivt inte av stat om man lever som gömd. Man tappar dessutom all rätt till sjukvård/tandvård/andra privilegier och man måste vara beredd att hålla sig gömd i fyra år för att kunna lämna in en ny ansökan, fyra år barnen, oftast inte, kan gå i skola/förskola även om det finns vissa kommuner som låter de gå i skolan i alla fall, fyra år du inte kan gå med normala problem till läkaren, fyra år du måste kolla bakom ryggen hela tiden så ingen kommer. Det är en jäkla press rent ut sagt. Ändå är det många som hellre gör det, eller till och med väljer att avsluta sitt liv, istället för att resa tillbaka där de kommer ifrån. Jag tycker det säger det mesta faktiskt.