Asylsökande med dubbla identiteteter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja är någon hemlös har den ju inte en bostadsadress, men man är folkbokförd på en församling eller liknande. Alla människor är folkbokförda någonstans. Nu pratar jag om försörjningsstöd genom socialtjänst, inga andra former av bidrag. Man kan ge matpengar i akuta fall, men man får inte full norm om man inte kan visa att man bor i kommunen.
Men hur kan de som är här illegalt (efter avvisningsbeslut eller av andra skäl) ha en folbokföringsadress? Enligt artikeln ges i Malmö fullt försörjningsstöd till minderåriga och stöd efter behov till vuxna enbart på kontaktuppgifter med adresser som enligt polisen ofta är fejkade.

Edit. Här är artikel jag refererar till, Sydsvenskan är oberoende liberal om jag kommer ihåg rätt
http://www.sydsvenskan.se/2016-12-1...esser-fran-malmo-stad-i-jakten-pa-papperslosa

Senast ändrad av en moderator:
Och för att visa det har man en bokförd adress, som delas med 20 andra men det får inte kommunen veta eftersom det är olagligt att göra såna efterforskningar. Suck ...
Vad spelar det för roll? Du får ju inte mer eller mindre bidrag om man är 20 på en adress eller 1. Däremot kan ju en handläggare göra hembesök om man misstänker att något är tokigt.
Om de andra 20 också söker bidrag syns det i våra egna system. Vi kan skriva in en adress och ser då alla som vi har registrerade på den adressen.

Men hur kan de som är här illegalt (efter avvisningsbeslut eller av andra skäl) ha en folbokföringsadress? Enligt artikeln ges i Malmö fullt försörjningsstöd till minderåriga och stöd efter behov till vuxna enbart på kontaktuppgifter med adresser som enligt polisen ofta är fejkade.
Som jag skrev så kan jag bara svara på vanligt försörjningsstöd eftersom det är vad jag jobbar med. Hos oss hamnar man först när man har permanent uppehållstillstånd.

I Malmö fungerar det inte så, där ges försörjningsstöd även utan adress (enligt tidningen Sydsvenskan kanske jag för säkerhetsskull bör lägga till).
Jag tänker inte uttala mig vad som gäller med försörjningsstöd i Malmö, det ligger inte på mitt bord men tydligen verkar @purity_666 relativt säker på sin sak och jag tvivlar på, med tanke på alla debatter om EU migranter, att hen har fel. Vad som däremot ligger på mitt bord är proceduren med flyktingar, kvotflyktingar, asylsökande, invandrare kommunalt sett och ensamkommande ungdomar i migrationsverkets tjänst. Jag är också styrelsemedlem i en asylkommitte som uteslutande jobbar med gömda flyktingar och med regelbunden kontakt med advokater till dessa. Dessa människor möter jag, @Alexandra_W , Mj (tappat bort namnet, sorry), @tanten med flera på ett eller annat sätt VARJE dag. Vi jobbar med integration och asylsökande via migrationsverk, kommun, skola, övrigt samhälle. Den biten kan jag. Utan och innan. Även om naturligtvis även vi som jobbar med detta har olika erfarenhet (men inte så olika ändå eftersom det är samma lagar som gäller).

Nu har jag bara jobbat med gömda flyktingar i Dalarnas kommuner, men här finns det inte en chans att socialtjänsten betalar för dessa flyktingar och ger dem bidrag. Precis som det verkar vara i @purity_666 s kommun.. De som är gömda bor uteslutande hos släktingar eller vänner och får uteslutande ekonomisk hjälp av asylkommittén och mat av till exempel kyrkan (och innan någon som anser den är lite mer värd än dessa människor skriker högt; NEJ, det är inte olagligt att hjälpa eller till och med gömma människor, mycket vanligt inom kyrkan till exempel).

Minderåriga får inte försörjningsstöd. Däremot ska de gå i skola. Vi i Sverige följer barnkonventionen som dessutom kommer att bli till LAG nästa år, vilket innebär att vi inte skickar tillbaka barn om det inte finns ett ordnat mottagande i landet de ska skickas tillbaka till. Kommer en ungdom hit när den är 15, får avslag när den är 16, ska den alltså bo här två år till. Under tiden får de pengar från migrationsverket, det handlar om samma pengar som studiestöd på CSN för de som fått uppehållstillstånd. Att de får bo kvar i familj eller boende är väl inte så konstigt om vi följer barnkonventionen?

Alltså, den här tråden börjar bli jobbig. Och nej. Jag tror inte kvinnan inte vet vad hon pratar om på skatteverket. Däremot har du och jag hört två helt olika problem på det. Det är inte så svårt att lösa det hon menar är problemet (merparten slarv) och det behövs inte heller samköras register för det i de flesta fall. Det är inte heller, som säkert sagts hundra gånger i den här tråden, omöjligt att samköra idag heller. Skatteverk och försäkringskassa till exempel brukar ju hålla till på samma ställe nu för tiden och det brukar vara samma servicemän bakom diskarna.

Kl

Sedan angående fotboja (vem det nu var som skrev om det). Den kan tas av. Det är väldigt svartvitt att tro att en asylsökande som fått avslag ska skriva på ett papper och vara glad och hålla sig till det. Även idag tas asylsökande i förvar om de inte samarbetar, därför väljer den gruppen som väljer att avvika att spela med och säga att den är villig att samarbeta och avviker sedan ändå. Det är väl inga höga odds på att samma grupp skulle ta av sig bojan och avvika i alla fall liksom :banghead:

Jag kan tycka att det är otroligt skamligt att snacka om saker man inte vet något om. Man får inga bidrag av kommun och definitivt inte av stat om man lever som gömd. Man tappar dessutom all rätt till sjukvård/tandvård/andra privilegier och man måste vara beredd att hålla sig gömd i fyra år för att kunna lämna in en ny ansökan, fyra år barnen, oftast inte, kan gå i skola/förskola även om det finns vissa kommuner som låter de gå i skolan i alla fall, fyra år du inte kan gå med normala problem till läkaren, fyra år du måste kolla bakom ryggen hela tiden så ingen kommer. Det är en jäkla press rent ut sagt. Ändå är det många som hellre gör det, eller till och med väljer att avsluta sitt liv, istället för att resa tillbaka där de kommer ifrån. Jag tycker det säger det mesta faktiskt.

Det du svarar på är en annan fråga än det som var ursprunget till diskussionen. Det är med flera identiteter fullt möjligt att söka bidrag med en identitet samtidigt som man är utvisad på en annan.

Om problemet med flera identiteter går att komma åt med dagen lagstiftning utan samkörning av register vet jag inte, däremot att bl.a. skatteverket anser att det är nödvändigt. Vem av er som har rätt vet jag inte men skatteverket har lite större tyngd kan jag tycka. De lär också ha gjort utredningar om hur stort problemet är, inget jag läst dock.

Vilka bidrag yrar du om??

[
Man får inga bidrag av kommun och definitivt inte av stat om man lever som gömd. Man tappar dessutom all rätt till sjukvård/tandvård/andra privilegier
Det finns mycket att säga om ditt inlägg men jag har inte lust att ta den diskussionen med dig. Det enda jag tänker kommentera är att det du skriver ovan stämmer inte, det är väldigt enkelt att kolla genom att besöka olika myndigheters hemsidor såsom sjukvårdsupplysningen och skolverket.

Vad har Thailand med saken att göra?

Hur stor är den andelen som "vill inget annat än åka hem till hemlandet"?

Vill du ha statistik och exakta siffror får du ta den de officiella kanalerna. Men när människor står mellan förvar i veckor - månader eller åka tillbaka till annat EU-land alt hemland så väljer många att samarbeta och vill åka så fort det är möjligt. Och inte ens då kan man alltid knalltransportera. Eftersom man inte kan trolla fram ett pass eller en accept på några timmar. Tyvärr. Hur lång eller kort tid som behövs är helt avhängigt ärende, land och handlingar.

Fattade du inte jämförelsen med Thailand så gör du dig endera dummare än du är eller har svårt att sätta dig in i något utanför din egen verklighet.

[
Det finns mycket att säga om ditt inlägg men jag har inte lust att ta den diskussionen med dig. Det enda jag tänker kommentera är att det du skriver ovan stämmer inte, det är väldigt enkelt att kolla genom att besöka olika myndigheters hemsidor såsom sjukvårdsupplysningen och skolverket.

Så återigen vill du inte /kan inte svara på konkreta svar du fått utifrån dina poster , utan du bryter spår och fortsätter påstå /hävda saker fast på nytt "sidospår" ?

Jag är bortsett, utifrån det och alla tidigare kontringar , mest intresserad av vad du anser ang @Cambrie s inlägg och svaret du gett : "finns mycket att säga ang ditt inlägg men jag har inte lust" .

Senast ändrad:
[
Det brukar heta så när man har slut på argument. Återkom gärna. Det här är vad som gäller i Dalarnas kommuner, där jag var tydlig med att det är där jag jobbar med gömda flyktingar. Akutvård har naturligtvis alla rätt till, var i världen man än befinner sig.

Vill du ha statistik och exakta siffror får du ta den de officiella kanalerna. Men när människor står mellan förvar i veckor - månader eller åka tillbaka till annat EU-land alt hemland så väljer många att samarbeta och vill åka så fort det är möjligt. Och inte ens då kan man alltid knalltransportera. Eftersom man inte kan trolla fram ett pass eller en accept på några timmar. Tyvärr. Hur lång eller kort tid som behövs är helt avhängigt ärende, land och handlingar.

Fattade du inte jämförelsen med Thailand så gör du dig endera dummare än du är eller har svårt att sätta dig in i något utanför din egen verklighet.
Du gör jämförelsen med ett land som Thailand som är ökänt för sin polisbrutalitet och sina fängelser och tycker det är relevant. Och du använder anekdotiska berättelser för att beskriva typiska situationer i samband med personer som vistas här illegalt efter avvisningsbeslut och förstår inte problemet. Inte heller vill du svara på hur vanligt det du beskriver är. Dessutom är upprinnelsen till diskussionen att du inte läste det första inlägget ordentligt och tolkade det som att problemet är att personer söker asyl på flera identiteter vilket inte har påståtts.

Sen kommer du nu med personangrepp, det hade jag inte trott om dig.

Senast ändrad av en moderator:
Du gör jämförelsen med ett land som Thailand som är ökänt för sin polisbrutalitet och sina fängelser och tycker det är relevant. Och du använder anekdotiska berättelser för att beskriva typiska situationer i samband med personer som vistas här illegalt efter avvisningsbeslut och förstår inte problemet. Inte heller vill du svara på hur vanligt det du beskriver är. Dessutom är upprinnelsen till diskussionen att du inte läste det första inlägget ordentligt och tolkade det som att problemet är att personer söker asyl på flera identiteter vilket inte har påståtts.

Jag tycker inte @Alexandra_W går på personangrepp, hon förstod nog inte hur man kunde missförstå den liknelsen, och det gör inte jag och troligen andra, heller. DU vet att svenska myndigheter/polis är säker, ja. Det gör inte många som kommer hit. Min man - trots att han är gift med mig som är svensk - håller sig så långt från myndigheter/polis han kan av dåliga omständigheter och som sagt, jag har mött många som har riktig ångest ens för ett kontaktsamtal med skolan. Vem är du att dömma dessa människor?

För övrigt tycker jag flera med tålamod här svarar vad de kan utifrån sin profession. Det är inte Alexandras jobb att tala om för dig exakt hur många som avviker, för då svarar hon troligen på något hon inte vet. Att hon har mer kunskap än dig om procedurerna som gäller (och mig med när det kommer till förvar och avvisning och troligen migrationsverkets jobb) och att hon yrkesmässigt jobbar med det här och möter de här människorna varje dag på jobbet råder det dock inget tvivel om.

Vad spelar det för roll? Du får ju inte mer eller mindre bidrag om man är 20 på en adress eller 1. Däremot kan ju en handläggare göra hembesök om man misstänker att något är tokigt.
Om de andra 20 också söker bidrag syns det i våra egna system. Vi kan skriva in en adress och ser då alla som vi har registrerade på den adressen.

Vad menar du?? Det är såklart inte samma identitet så hur i herrans namn menar du att du skulle få reda på att Achmed, Kjell, Kalle och Mahmod är samma person????Alltså för att du ska fatta. Dom är inte skrivna på samma adress utan alla på olika.
http://www.expressen.se/nyheter/gatorna-kring-rakhmat-akilovs-tre-identiteter/

De flesta av de människor som söker asyl kommer från land som är kända för sin polisbrutalitet. De är alltså rädda för svensk polis och för vad svenska myndigheter ska göra med dem om de efter att ha varit avvikna anmäler sig hos myndigheten och ber om hjälp att ta sig hem tex.

Alltså så när de avvikit och om de efter X tid känner att de inte vill leva under radarn längre, så törs de ändå inte söka upp myndigheterna.

Dvs ditt inlägg om att de har väl haft med mig att göra när de söker asyl och vet att mig är snälla saknar bäring. För de har inte någon erfarenhet av svenska myndigheter som avvikna, och den erfarenhet de har från hemlandet av polis och myndigheter när desamma vill ha tag i någon är mycket dåliga.

Vad menar du?? Det är såklart inte samma identitet så hur i herrans namn menar du att du skulle få reda på att Achmed, Kjell, Kalle och Mahmod är samma person????Alltså för att du ska fatta. Dom är inte skrivna på samma adress utan alla på olika.
http://www.expressen.se/nyheter/gatorna-kring-rakhmat-akilovs-tre-identiteter/

Man tar fingeravtryck på alla asylsökande. Det gör det svårt att köra med flera identiteter samtidigt. När fingeravtrycken körs kommer det bli träff.

Dvs om en person söker asyl i namnet Achmed. Och sen provar söka asyl igen i namnet Mohammad kommer systemen tala om att Mohammads fingeravtryck gett träff mot Achmed.
Så samma person kan inte ha två pågående asylärenden samtidigt, och inte få dubbelt bistånd av Migrationsverket.

Så jag hänger fortfarande inte med vad det är för bidrag man ska kunna få dubbelt eller än mindre hur det - som någon påstod - ska gå att få utvisningsbeslut i en identitet men fortsatt ha ett öppet asylärende i ett annat?

@Anders @Boj
En asylsökande som vill ha tex samordningsnummer för att denne har rätt att arbeta ska bla visa att denne har AT-UND. Det får man inte om man inte kunnat göra sin identitet sannolik. Beviset om AT-UND står på LMA-kortet.

Så om SKV överhuvudtaget sköter sitt jobb blir det inga dubbla identiteter.

Övrigt så det finns få tillfällen en asylsökande skulle ha med SKV att göra. Dessutom så någon som inte är asylsökande men som har med SKV att göra ska identifiera sig/göra sin identitet sannolik. Om SKV slarvar där så...

Det största problemet - även enligt SKV själv - är felstavningar. @MJLee mfl har förklarat hur sådana går till.

Så jag undrar FORTFARANDE vad det är som ska bli bättre med samkörning av register och VAD informationen ska ge?

Att i frågan hänvisa till SKV är inte att svara.

Jag kan ge ett ex på samarbetet SKV -MIG ang asylsökande. Person kommer och söker asyl. Ett pass från land X med ett namn. Personen förklarat att denne köpt passet. Istället är personen från land Y och heter ett annat namn. Men kan inte bevisa det. Passet är äkta. Personen registreras på identitet i passet. Mot sin vilja.

Då passet är äkta osv har personen bevisat sin identitet och beviljas AT-UND och får arbeta. Hen går till SKV. Och uppger där det hen hela tiden hävdat är dennes rätta identitet. SKV kollar LMA-kortet. Där står passets identitet. Personen får inget samordningsnummer. Identiteterna stämmer inte.

(Sen följer en soppa när man försöker lösa problemet men det är en annan story)

SÅ ska det gå till när det gäller asylsökande. Förklara nu för mig hur nu kan sitta och tro att asylsökande ska kunna ange helt olika identiteter hos MIG och SKV om reglerna följs? Stavfel undantaget.

Med förslaget att alla tilldelas ett samordningsnummer direkt så kommer stavfelsproblemet att lösas med förresten.
Fast det är ju inte så det går till alla gånger, hur många asylsökande har ens passet i behåll? Det finns ju fler än du som arbetar på tex SKV eller Migrationsverket, synpunkterna jag har är inte en kritik mot att ta emot hjälpsökande personer. Utan mer sättet man gör det på, och såklart om man som du vill blunda för att oegentligheter faktiskt sker och är möjliga pga vårat system. Ja då får man gärna göra det, men det finns faktiskt ganska mycket att läsa om det här om man har lust. Även domar, där det framkommit att flera identiteter använts i/för olika syften.

Fast det är ju inte så det går till alla gånger, hur många asylsökande har ens passet i behåll? Det finns ju fler än du som arbetar på tex SKV eller Migrationsverket, synpunkterna jag har är inte en kritik mot att ta emot hjälpsökande personer. Utan mer sättet man gör det på, och såklart om man som du vill blunda för att oegentligheter faktiskt sker och är möjliga pga vårat system. Ja då får man gärna göra det, men det finns faktiskt ganska mycket att läsa om det här om man har lust. Även domar, där det framkommit att flera identiteter använts i/för olika syften.

Fast utan att göra identiteten sannolik får de inget AT-UND. Det finns flera sätt än pass att göra identitet sannolik, men Skatteverket har (ska ha) samma krav på dem. Och en asylsökande SKA HA ett LMA-kort. Dvs SKV kan enkelt begära att få se det. Och använda den identiteten.

Så när det gäller asylsökande så är det liksom inga problem.

Oegentligheter kan alltid ske. Men i tråden framförs rena antaganden som grundas på att MIG och SKV nöjer sig med att nån säger de heter Nisse och ge den personen bidrag och samordningsnummer, och sen när Nisse kommer och säger att han heter Kurt får han nya bidrag och ett till samordningsnummer. Och så fungerar det inte om folk sköter sitt jobb.

Så endera pratar folk om andra än asylsökande eller så har de ingen insikt alls i vad som faktiskt krävs.

Om någon kommer helt utan papper och söker asyl så reggar MIG uppgifterna som anges, i brist på annat. Men den personen får inte undantag från kravet att ha arbetstillstånd. Och har ingen anledning att ha något med SKV att göra. Personen får heller inga bidrag från någon annan än MIG.

Så jag önskar fortfarande att någon istället för att bara påstå saker skulle ta och svara på VAD för bidrag som av en asylsökande kan tas ut dubbelt och hur.

Jag är inte rätt person att svara på det, men hon som intervjuades i TV4-reportaget arbetar med just skattebrott och är dessutom någonslags chef där så helt okunnig kan hon väl inte vara?

Samtidigt säger hon själv att hon inte vet. Utan tror. Det är där jag skulle vilja ha konkreta exempel. Jag kan också tro - men det är inte värt något. Konkreta fakta däremot är värt massor.

Edit. Här är artikel jag refererar till, Sydsvenskan är oberoende liberal om jag kommer ihåg rätt
http://www.sydsvenskan.se/2016-12-1...esser-fran-malmo-stad-i-jakten-pa-papperslosa

Kommunen har ett ansvar för alla som befinner sig i kommunen. Något före klar. Minimiansvaret är reglerat i lag. En kommun kan dock vara generösare. De flesta kommuner är dock närmast åt andra hållet. Vilket jag också skulle kunna ge exempel på, men tyvärr inte utan att bryta sekretess. Och jag är inte riktigt sugen på att bli av med jobbet, åtalsanmäld och hamna i ansvarsnämnden för att övertyga dig.

Men rent generellt så de som är här illegalt, dvs de som brukat kallas "papperslösa" får väldigt lite stöd från samhället. Men det går alltid att hitta undantag att använda som exempel för sin sak.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka