Asylsökande med dubbla identiteteter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, det var det jag ville belysa.

Amateur Pethead
Du behöver inte belysa någonting, du har fått rejält mothugg i tråden som du vägrar diskutera vidare från människor som dels har en betydligt mycket bättre människosyn men även jobbar dagligen med det här. Det är - även om vissa som inte har en aning hur systemet idag fungerar i verkligheten - inte så jäkla enkelt för det mesta är felskrivningar. Kan du inte diskutera det folk faktiskt frågar dig när det kommer till dina inlägg istället?

Det du svarar på är en annan fråga än det som var ursprunget till diskussionen. Det är med flera identiteter fullt möjligt att söka bidrag med en identitet samtidigt som man är utvisad på en annan.

Om problemet med flera identiteter går att komma åt med dagen lagstiftning utan samkörning av register vet jag inte, däremot att bl.a. skatteverket anser att det är nödvändigt. Vem av er som har rätt vet jag inte men skatteverket har lite större tyngd kan jag tycka. De lär också ha gjort utredningar om hur stort problemet är, inget jag läst dock.
Jag har en god vän som jobbar på skatteverket som handläggare och jag själv kommer troligen att jobba som serviceman i sommar där (det vill säga det vi i dagligt tal ser av skatteverket). Jag är uppriktigt nyfiken vilka register som ska samköras och på vilket sätt? Och som inte görs idag när det behövs?

Jag tycker inte argumentet att inte våga ge sig till känna låter rimligt, personen har ju redan gjort det när denne sökte asyl eller hur? Och antagligen bott på förläggning under lång tid och haft kontakt med svenska myndigheter under asylprocessen och även med polisen. Jag tror helt enkelt inte på det. Att man förväntar sig bli inlåst är väl knappast konstigt? Det hade jag själv gjort som svensk i Sverige om jag hade tagits i förvar för att ha gjort något illegalt.

Däremot kan du mycket väl ha rätt i att personen av något skäl ändrat sig och inte längre tycker det är värt det. Det kan inte jag veta, däremot är det inte det normala att man "vill inget annat än åka hem till hemlandet" om man väljer att leva illegalt i Sverige.
Du lever i en väldigt svartvit värld. Jag har pojkar på boendet där jag sitter som har sådana trauman från tidigare upplevelser att de kräks och har dödsångest för mötena med migrationsverket eller till och med med sin lärare på skolan på kontaktsamtal trots att de är mönsterelever. Människors hjärnor är komplexa, vi reagerar olika och nej, så otroligt mycket kontakt med myndighetsfolk har man inte under sin asylsökningstid. Det handlar om några möten. Under ett par års tid. Polis är väldigt sällan inkopplad.

Jag har en god vän som jobbar på skatteverket som handläggare och jag själv kommer troligen att jobba som serviceman i sommar där (det vill säga det vi i dagligt tal ser av skatteverket). Jag är uppriktigt nyfiken vilka register som ska samköras och på vilket sätt? Och som inte görs idag när det behövs?
Jag är inte rätt person att svara på det, men hon som intervjuades i TV4-reportaget arbetar med just skattebrott och är dessutom någonslags chef där så helt okunnig kan hon väl inte vara?

Jag är inte rätt person att svara på det, men hon som intervjuades i TV4-reportaget arbetar med just skattebrott och är dessutom någonslags chef där så helt okunnig kan hon väl inte vara?
Eftersom du argumenterar så hårt för det tycker jag nog att du ska fundera på vad du argumenterar för... Hon är säkert varken okunnig eller ljuger. Däremot är frågan om hennes sanning är din sanning med tanke på allt annat här i tråden från folk betydligt kunnigare i ämnet och som jobbar i verkligheten med det här och möter dessa människor varje dag som du antingen inte tror på eller vrider till någon helt annan sanning... I rest my case.

Eftersom du argumenterar så hårt för det tycker jag nog att du ska fundera på vad du argumenterar för... Hon är säkert varken okunnig eller ljuger. Däremot är frågan om hennes sanning är din sanning med tanke på allt annat här i tråden från folk betydligt kunnigare i ämnet och som jobbar i verkligheten med det här och möter dessa människor varje dag som du antingen inte tror på eller vrider till någon helt annan sanning... I rest my case.

Det är ju ni som argumenterar väldigt hårt för att hon inte vet vad hon talar om och att problemet inte existerar, inte jag.

Är det inte rimligt, att om polisen slår på ett namn så ska polisen ha tillgång till alla register som svenska myndigheter har.
Man letar efter en kille i Örebro, slår på honom , då ska det pingla till att han erhåller bidrag för en lägenhet i Umeå. Det tror jag inte att det gör idag.
Visst vi kan ha en domstol som ger grönt ljus för en sådan sökning. men möjligheten ska finnas där.
Då tror du fel. Man får nämligen inte bidrag för boende på annan adress än man är folkbokförd. Så i ditt exempel skulle personen vara folkbokförd på adressen i Umeå.
Man kan därmed inte heller få bidrag till mer än en hyra: adressen där man är folkbokförd. Man får rent generellt inte heller bidrag i annan kommun än där man är folkbokförd. Så bor du i Malmö och åker till Gbg och försöker få bidrag där kanske du får mat för dagen och en biljett hem.

Det är ju ni som argumenterar väldigt hårt för att hon inte vet vad hon talar om och att problemet inte existerar.
Ja, eftersom det redan samkörs register när det behövs. Nu verkar det ju vara en så jäkla enkel grej som stavfel och omkullkastning av namn i många fall. Ta en kopia på LMA kortet när man skriver in sig på skatteverket. 70% av de dubbla identiteterna solved. Utan registerkoll. Alternativt låt ID kortet på skatteverket vara det som kommer att gälla för personen.

I övrigt hade det inte hjälpt med någon form av registerkontroll på föraren i Stockholmsattetatet. Men vet inte om du var en av dem som trodde det...

Det är ju ni som argumenterar väldigt hårt för att hon inte vet vad hon talar om och att problemet inte existerar, inte jag.

Men alltså va ? :confused:
Nej det är du som framför dina resonemang och påståenden och när folk sen ställer dig mot väggen svarar du att "nej du är inte rätt person att svara "men kvinnan på TV4 sa och hon borde " osv.
Du ser inte alls något komplexitet med dina egna linjer och starka åsikter du har utifrån det ?

Då tror du fel. Man får nämligen inte bidrag för boende på annan adress än man är folkbokförd. Så i ditt exempel skulle personen vara folkbokförd på adressen i Umeå.
Man kan därmed inte heller få bidrag till mer än en hyra: adressen där man är folkbokförd. Man får rent generellt inte heller bidrag i annan kommun än där man är folkbokförd. Så bor du i Malmö och åker till Gbg och försöker få bidrag där kanske du får mat för dagen och en biljett hem.
Naturligtvis är det så...under förutsättning att man inte har flera identiteter. Sedan skadar det ju inta att känna till om det eller det DNA;et eller fingeravtrycket är lyst i ngt sammanhang inom Schengen..å slipper vi kanske försörja honom eller henne ;)

Naturligtvis är det så...under förutsättning att man inte har flera identiteter. Sedan skadar det ju inta att känna till om det eller det DNA;et eller fingeravtrycket är lyst i ngt sammanhang inom Schengen..å slipper vi kanske försörja honom eller henne ;)
Tja, det kan jag väl tycka ska gälla alla människor visserligen. Om svenske Kalle är efterlyst i något annat land borde det komma upp om han blir omhändertagen här. Alla brottslingar bör ställas till svars för det de gör, oavsett ursprung och hudfärg.

Men alltså va ? :confused:
Nej det är du som framför dina resonemang och påståenden och när folk sen ställer dig mot väggen svarar du att "nej du är inte rätt person att svara "men kvinnan på TV4 sa och hon borde " osv.
Du ser inte alls något komplexitet med dina egna linjer och starka åsikter du har utifrån det ?
Skatteverket vill ha större möjlighet att samsöka i andra myndighetsregister, det har de gått ut med offentligt. Menar du att det bara är något jag hittat på? Vad är problemet för dig, är det att jag inte vet exakt vilka register de vill kunna söka i?

I Malmö fungerar det inte så, där ges försörjningsstöd även utan adress (enligt tidningen Sydsvenskan kanske jag för säkerhetsskull bör lägga till).

Skatteverket vill ha större möjlighet att samsöka i andra myndighetsregister, det har de gått ut med offentligt. Menar du att det bara är något jag hittat på? Vad är problemet för dig, är det att jag inte vet exakt vilka register de vill kunna söka i?

Svara gärna på kommentaren . Du ombads att uttala dig i en fråga och svarade då att "du var nog inte rätt person för du vet inte men kvinnan på kanal 4 som intervjuades och tydligen var ngn slags chef borde ju veta" .

Du ser ingen problematik i det förhållningssättet samtidigt som du debatterar som sjutton med dina egna åsikter ?

I Malmö fungerar det inte så, där ges försörjningsstöd även utan adress (enligt tidningen Sydsvenskan kanske jag för säkerhetsskull bör lägga till).
Ja är någon hemlös har den ju inte en bostadsadress, men man är folkbokförd på en församling eller liknande. Alla människor är folkbokförda någonstans. Nu pratar jag om försörjningsstöd genom socialtjänst, inga andra former av bidrag. Man kan ge matpengar i akuta fall, men man får inte full norm om man inte kan visa att man bor i kommunen.

Då tror du fel. Man får nämligen inte bidrag för boende på annan adress än man är folkbokförd. .
Om man har flera identiteter så är det inget som hindrar att Kalle är folkbokförd i Torup och samma Kalle, då under identiteten Mahmoud är bokförd i Malmö. Ergo så får man dubbla ersättningar.

Ja är någon hemlös har den ju inte en bostadsadress, men man är folkbokförd på en församling eller liknande. Alla människor är folkbokförda någonstans. Nu pratar jag om försörjningsstöd genom socialtjänst, inga andra former av bidrag. Man kan ge matpengar i akuta fall, men man får inte full norm om man inte kan visa att man bor i kommunen.
Och för att visa det har man en bokförd adress, som delas med 20 andra men det får inte kommunen veta eftersom det är olagligt att göra såna efterforskningar. Suck ...

Om man har flera identiteter så är det inget som hindrar att Kalle är folkbokförd i Torup och samma Kalle, då under identiteten Mahmoud är bokförd i Malmö. Ergo så får man dubbla ersättningar.
Var inte det jag svarade på heller..

Däremot blir det svårt när Kalle måste ut i praktik för att få inkomst och Mahmoud tvingas gå SFI för att få inkomst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka