Asylsökande med dubbla identiteteter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sorry mon ami, de flesta övergreppen sker i hemmen och blir aldrig anmälda. De drabbade lider av sviterna hela livet, oförklarliga svårigheter i skola o arbetsliv, dysfunktionella förhållande eftersom den typ av män kan lukta sig til de tjejer som är lätta att skada och tvinga till lydnad. Att de här unga grabbarna inte har vet att anpassa sig gör dem inte till representanter för invandrarna.

Å andra sidan har väl övergreppen som hittills sänds "live" på facebook väl haft en övervikt av "främmande män"? Det var iaf inte Johan, Sven eller Kalle som skymtade i sändningen.
Exakt hur många övergrepp har sänts live här i Sverige? Pedofilringen de sprängde nu i vår i Sverige, där polisen bl a gick in i en villa mha stegbil var här i Sverige etniska svenska män som var inblandade. Det var ingen Hassan, Muhammed eller Hussein som begick övergreppen och det var ingen av dem som hetsade en ung flicka att hoppa framför tågen förra året efter att ha blivit utnyttjad av en vuxen, etnisk svensk man på nätet.

Vi kan inte knalltransportera folk på det vis du önskar.

Så vad skulle skillnaden bli mot nu?
Visst skulle vi det..
Genom en samkörning med europeiska register skulle vi snabbt få fram vilka som skulle flyttas inom EU.
De andra skulle tas i slutet förvar tills transport skulle kunna ordnas.
Och den som söker asyl, får fotbojan, får kvittera att han/hon accepterar avtalet, annars blir det sluten tillvaro från dag ett.

Om det vore sant skulle du inte skriva som du gör.
Eftersom ändå ingen tror på det jag skriver, jag fick ju stämpeln mytoman om du inte minns det, så kan jag skriva precis vad som helst för ingen tror ändå på det.

Visst skulle vi det..
Genom en samkörning med europeiska register skulle vi snabbt få fram vilka som skulle flyttas inom EU.
De andra skulle tas i slutet förvar tills transport skulle kunna ordnas.
Och den som söker asyl, får fotbojan, får kvittera att han/hon accepterar avtalet, annars blir det sluten tillvaro från dag ett.

Så vi ska frihetsberöva människor enbart för de söker asyl? Gullig människosyn.

Och nej vi kan inte knalltransportera. Det register i Europa du pratar om finns redan. Man kan ändå inte knalltransportera.

Here we go again. Överföring mellan olika Schengenländer i enlighet med Dublinförordningen sker redan. Fingeravtryck för att se om en person redan ansökt om asyl/visering samkörs redan i SIS. Förvar på Dublinärenden görs redan i majoriteten av ärendena. Verkställighet till andra Dublinländer kan gå på en vecka eller två, så där har du redan 'knalltransporterna'.

Problemet just nu är att vissa Schengenländer inte accepterar sitt ansvar i enlighet med den förordning de själva skrivit på, tex Ungern, Rumänien och andra. Det har fungerat tidigare men högerextremistiska politiker och ökande av antal asylsökanden har gjort att systemet till viss del gnisslar just nu. Dvs Sverige vet att personen har sökt asyl i Rumänien innan hen kom till Sverige men Rumänien vägrar att ta emot hen. Alternativt struntar Rumänien i att registrera fingeravtryck.

Att ta förvar kostar riktigt, riktigt mycket. Att ha en person i förvar i ett år går på ca 600,000 - 700,000 kr. Tusen person i förvar kommer att kosta 7 miljarder, 10,000 människor i förvar kommer gå på 70 miljarder per år. Mmmm. Och det är inte ens självklart att Sverige kan verkställa även efter ett år. särskilt om vi ska börja ta förvar innan beslut om avslag. Och nej, vi kan inte skicka asylsökanden till tältläger i Norrland. Personen som mördade prästen i Frankrike bar dessutom fotboja så att det skulle förhindra terrordåd är skitsnack.

Om du plötsligt ska börja sätta fotboja på tusentals personer kommer man behöva bygga upp en mycket dyr administration eftersom det kommer att krävas både personal och teknik. Just nu är det frivården och kriminalvården som administrerar fotbojorna och de kommer att behöva mycket större resurser. Att MIG tex tar över är omöjligt eftersom hela systemet bygger på snabb utryckning när man får signaler att något är fel. Och systemet idag bygger på att det finns en person i hushållet som bär fotboja och det därför är lätt att se om hen bryter mot reglerna. Lycka till att ha 60 personer på samma förläggning och hålla reda på vem som är där och inte. 60 individuella GPS signaler att hålla reda på, på samma utrymme är inte möjligt. Dessutom kommer man att få slopa EBO, vilket tillkom i princip bara för att det är för dyrt att alla asylsökande ska bo på anläggning. Kostnaderna för asylsökande kommer att mångdubblas. Ett sk ABO anläggningsboende kostar ca 255 kr per dygn och person. Bor du i EBO beviljas du en boendeersättning per månad på 850 kr (hyra) om det är en barnfamilj med två vuxna och två barn. 350 kr i bostadsersättning om du är ensamstående med två barn. Utöver det får familjen med två vuxna, 61 kr per dag (vilket ska täcka, mat, kläder, hygienprodukter, läkarvård, busskort osv). Den ensamstående vuxna 71 kr per dag. För varje barn utgår en ersättning av 50 kr per dag. Kostnaden för familjen med två barn och två vuxna är därför 7510 kr/månad, för den ensamstående familjen 5480 kr/månad. Skulle samma familj bo på ABO kostar varje person 7500 inkl dagersättning på 24 kr per dag. Barnen går på ungefär 6000 kr/månad inklusive dagersättning. Kostnaden för ABO för familjen blir alltså 25,00 kr/månad.

Att sätta fotboja på asylsökande som lever i EBO är omöjligt eftersom de oftast flyttar runt och bor tätt tillsammans med andra asylsökande vilket återigen gör att hela GPS systemet inte kommer att fungera.

Fotbojan ska ställas in exakt av teknisk personal för att begränsa området personen kan röra sig på, var och när, asylsökande flyttas ganska snabbt från förläggning till förläggning. Blir intressant att se hur man löser den tekniska aspekten med att avaktivera fotbojor och aktivera i annan del av landet på en vecka. Spontana språkcafér och frivilliga aktiviteter utanför förläggningen kommer att bli omöjliga.

Och återigen, skälet till att Sverige inte verkställer är, i de flesta fall, pga att svenska myndigheter inte kan eftersom hemlandsmyndigheterna inte accepterar att ta emot personen. Att få ut resehandlingar även om hemlandet accepterar är ofta en lång och komplicerad process vilket kan ta flera månader.

Vad gäller just Rakhmat Akilov försvårades hans fall av att hans asylansökan avslogs men att Sverige i princip inte tvångsavisar till Uzbekistan pga en dom i Europadomstolen 2012. Alltså även om polisen hade fått tag på honom innan Drottninggatan skulle de inte kunnat tvångsverkställa utan han hade fått sitta i förvar i ett år eller mer och därefter antingen släppts pga verkställighetshinder eller gått med på att frivilligt återvända.

@MJLee Du räknar lågt ;)

Det dyraste förvaret i Sverige kostar knappt 1.5 miljon per person och år. OM allt löper som det ska. Blir det stökigt skenar kostnaden snabbt.

Dessutom kostar biträden enormt mycket med per år, som man eg ska ta med när man försöker få en bild av kostnad kontra nytta.

Och där är en annan sak jag tror få fattar ang "knalltransport" - att förvarstagna har rätt att överklaga förvarsbeslut. I många Dublinfall finns även möjlighet att överklaga överföringsbeslutet. Vilket innebär att man inte alltid kan skicka personer på en - två veckor ens med Dublin. Dessutom kan de lämna in om verkställighetshinder, och tills det då är bedömt så står verkställigheten still.

Inte ens när folk VILL åka funkar "knalltransport". Jag pratade med en person idag som nyss togs i förvar. Personen har undanhållit sig ett avvisningsbeslut och har varit avviken.
Hen vill inget annat än åka hem till hemlandet. Helst igår. Hen kommer medverka på alla sätt som finns och erbjöd sig att betala resan själv om det kunde snabba på det hela.
Det är bara ett "litet" problem. Hen har inget pass. Så det kommer att ta sin lilla tid det här... Dessutom är personens hemland (ö)känt för att ha långa handläggningstider för passärenden, saknar ambassad i Sverige osv.

Så en person som VILL åka, som kommer medverka - men som troligen kommer tillbringa en - två månader i förvar...

Uppskattad handläggningstid till det aktuella landet, NÄR det finns tillräckliga ID-handlingar OCH personen aktivt medverkat, är en månad. Det är "best case scenario", utan minsta överklaganden eller annat.

Och Dublin. Absolut best case scenario där är att det redan finns en giltig accept från det europeiska mottagarlandet när personen tas i förvar. Och att personen nöjdförklarar sig angående överföringsbeslutet. Då kan man boka biljett direkt. Det kan dock ändå ta tre veckor innan personen fått plats på flyget (vilket är idiotiskt).

Om personen anträffas, så har MJlee förklarat. Men då ska fingeravtryck tas, sen om man får träff mot tex Italien så ska man utreda om personen verkar lämnat EU, dessutom ska Italien kontaktas och acceptera att ta tillbaka. Sen kan resa bokas. Det går oftast inte på ett par dar utan i bästa fall veckor som redan sagts.

@MJLee Du räknar lågt ;)

Det dyraste förvaret i Sverige kostar knappt 1.5 miljon per person och år. OM allt löper som det ska. Blir det stökigt skenar kostnaden snabbt.

Dessutom kostar biträden enormt mycket med per år, som man eg ska ta med när man försöker få en bild av kostnad kontra nytta.

Och där är en annan sak jag tror få fattar ang "knalltransport" - att förvarstagna har rätt att överklaga förvarsbeslut. I många Dublinfall finns även möjlighet att överklaga överföringsbeslutet. Vilket innebär att man inte alltid kan skicka personer på en - två veckor ens med Dublin. Dessutom kan de lämna in om verkställighetshinder, och tills det då är bedömt så står verkställigheten still.

Inte ens när folk VILL åka funkar "knalltransport". Jag pratade med en person idag som nyss togs i förvar. Personen har undanhållit sig ett avvisningsbeslut och har varit avviken.
Hen vill inget annat än åka hem till hemlandet. Helst igår. Hen kommer medverka på alla sätt som finns och erbjöd sig att betala resan själv om det kunde snabba på det hela.
Det är bara ett "litet" problem. Hen har inget pass. Så det kommer att ta sin lilla tid det här... Dessutom är personens hemland (ö)känt för att ha långa handläggningstider för passärenden, saknar ambassad i Sverige osv.

Så en person som VILL åka, som kommer medverka - men som troligen kommer tillbringa en - två månader i förvar...

Uppskattad handläggningstid till det aktuella landet, NÄR det finns tillräckliga ID-handlingar OCH personen aktivt medverkat, är en månad. Det är "best case scenario", utan minsta överklaganden eller annat.

Och Dublin. Absolut best case scenario där är att det redan finns en giltig accept från det europeiska mottagarlandet när personen tas i förvar. Och att personen nöjdförklarar sig angående överföringsbeslutet. Då kan man boka biljett direkt. Det kan dock ändå ta tre veckor innan personen fått plats på flyget (vilket är idiotiskt).

Om personen anträffas, så har MJlee förklarat. Men då ska fingeravtryck tas, sen om man får träff mot tex Italien så ska man utreda om personen verkar lämnat EU, dessutom ska Italien kontaktas och acceptera att ta tillbaka. Sen kan resa bokas. Det går oftast inte på ett par dar utan i bästa fall veckor som redan sagts.

Ja gudars, jag glömde alla biträden och förvarsförhandlingar :crazy: Jag har själv attesterat en del biträdesfakturor. Det är då man funderar på varför man inte blev jurist :meh:

Yep, jag har också varit med om personer som verkligen ville åka hem, men det var helt omöjligt eftersom ambassaden vägrade att utfärda resehandling eftersom personen ifråga inte kunde bevisa sin identitet.

Det var någon som i desperation fick sin familj att skicka kopior på födelsebevis och skolbetyg och gud vet vad och även då vägrade ambassaden hårdnackat. I just det här fallet var personen verkligen desperat eftersom hen träffat en svensk medborgare och ville söka på anknytning, vilket bara kan göras utanför Sverige så hen behövde åka hem, styrka sin identitet så hen kunde göra ansökan på den svenska ambassaden i hemlandet. Personen hade varit avviken men kontaktade frivilligt MIG så det beslutades om att upphäva förvarsbeslutet. Hen var desperat nog att fundera på att resa illegalt till sitt hemland. Vilket naturligtvis inte var acceptabelt för svenska myndigheter. :angel:

Dessutom gick det inga direktflighter och det hade inte varit roligt för någon om hen åkte fast i en passkontroll och blev ett Dublinärende.

@MJLee Jag säger bara Kuba. De brukar jag dra som exempel när jag ska förklara att det här med "bara" inte är så "bara" ;) Det är fan nästan omöjligt att få komma "hem" ens när de vill

Kubas ambassad vägrar prata med myndigheter. Och de skickat ansökningar från ambassaden till Kuba TVÅ gånget per år. Sen tar det flera månader på Kuba när de ska handlägga ansökan. Och så medger de inte inresetillstånd när de väl svarar...

@MJLee Jag säger bara Kuba. De brukar jag dra som exempel när jag ska förklara att det här med "bara" inte är så "bara" ;) Det är fan nästan omöjligt att få komma "hem" ens när de vill

Kubas ambassad vägrar prata med myndigheter. Och de skickat ansökningar från ambassaden till Kuba TVÅ gånget per år. Sen tar det flera månader på Kuba när de ska handlägga ansökan. Och så medger de inte inresetillstånd när de väl svarar...

Vet inte om det fortfarande är så, men mer än 11 månader utanför Kuba och det var lika bra att bevilja uppehållstillstånd eftersom det ändå var omöjligt att verkställa någon dit, även om de verkligen, verkligen ville det. Kubanska myndigheter var/är helt omöjliga. Och det finns vissa andra ambassader som är precis lika hopplösa. Som du säger har inte landet ifråga en ambassad i Sverige så blir det ännu mer komplicerat.

För många år sedan kom det en del mongoler, vi fick inte hem en person förrän den mongoliska konsuln som har jag för mig satt i Bryssel kom till Sverige personligen för att intervjua varje mongol som satt i förvar. Sedan vägrade hen ändå att bevilja resehandlingar för hälften. Hurra liksom, det var bara att släppa ur förvar. Helt meningslöst att ha dem kvar efter det.

Jag undrar om vad du tror. Jag VET hur systemet fungerar. Och att det du uttryckte är omöjligt.
Varför skulle det vara omöjligt? Det @Boj skrev var: "T ex så har man på detta sätt kunnat få bidrag på en helt annan nivå, blir en av identiteterna utvisad så kanske den andra blir kvar.". En person med flera identiteter som stannar kvar efter att en av identiteterna har utvisats kan söka bidrag på de övriga eftersom myndigheterna tydligen inte får samköra register. Frågan gällde inte att söka asyl på flera identiteter utan söka bidrag och som jag förstod bla. skatteverket så går det att göra,och görs, idag.

En reflektion över den verklighet du och @MJLee skriver: Den enda lösningen tycks vara att helt stänga gränsen för asylsökanden och införa att alla ansökningar skall göras på främmande mark (ambassader tex.). Jag kan inte se att alternativet att låta det ni beskriver fortsätta är en möjlighet. Att låta parallellsamhällen växa upp utan någon kontroll över vem som är här skulle på sikt t.o.m. kunna äventyra Sveriges säkerhet. Inte bara på sikt förresten, terrorattentatet i Stockholm visar att vi redan är där.

Historien du beskriver om personen som avvikit efter ett avvisningsbeslut trots att denne inget hellre vill än att återvända till sitt hemland låter inte särskilt trolig. Varför avvika om man vill åka hem? Dessutom lär det vara mycket lättare att ta sig in i sitt eget hemland illegalt än att ta sig in i EU och Sverige, har man klarat det bör man kunna klara att åka hem också om man vill.

Senast ändrad av en moderator:
Så vi ska frihetsberöva människor enbart för de söker asyl? Gullig människosyn.

Och nej vi kan inte knalltransportera. Det register i Europa du pratar om finns redan. Man kan ändå inte knalltransportera.
Nej och vem har sagt det?
En person söker asyl han får två val antingen bära fotboja med de vilkor som gäller eller interneras tills hans sak är avgjord.
Vill personen vistas i samhället så bär han fotbojan. Den fungerar ju då som ID handling om polisen skulle stoppa honom.. All information skulle då finnas i den så som foto, dna, fingeravtryck och annat.
Så läs om och läs rätt!

äventyra Sveriges säkerhet. Inte bara på sikt förresten, terrorattentatet i Stockholm visar att vi redan är där.
Det där kommer att hända flera gånger, vi har för länge sen tappat kontrollen på vad som pågår. Med öppna gränser och experimentet EU så var det väntat.

Det där kommer att hända flera gånger, vi har för länge sen tappat kontrollen på vad som pågår. Med öppna gränser och experimentet EU så var det väntat.

Roligt att du tror att vi någonsin haft kontrollen på vad som pågår i världen på egen hand. Ganska skrattretande faktiskt.

Dessutom har vi aldrig haft några öppna gränser.

Roligt att du tror att vi någonsin haft kontrollen på vad som pågår i världen på egen hand. Ganska skrattretande faktiskt.
Nej vi har aldrig haft kontroll och det är inte ett dugg skrattretande.

Dessutom har vi aldrig haft några öppna gränser.
Vad kallar du sveriges yttre gräns för då? Jag kan fritt röra mig över gränsen utan att ens träffa en enda människa, Norge är bara att knalla över gränsen till, Finland, Danmark m.fl. har inte heller 100% kontroll av yttre gränsen och ryssarna tar u-båten när dom ska till nån skärgårdsö och campa eller också simmar dom sista biten eller tar kajaken. Om inte det är öppna gränser så vet jag inte.

Varför skulle det vara omöjligt? Det @Boj skrev var: "T ex så har man på detta sätt kunnat få bidrag på en helt annan nivå, blir en av identiteterna utvisad så kanske den andra blir kvar.". En person med flera identiteter som stannar kvar efter att en av identiteterna har utvisats kan söka bidrag på de övriga eftersom myndigheterna tydligen inte får samköra register. Frågan gällde inte att söka asyl på flera identiteter utan söka bidrag och som jag förstod bla. skatteverket så går det att göra,och görs, idag.

En reflektion över den verklighet du och @MJLee skriver: Den enda lösningen tycks vara att helt stänga gränsen för asylsökanden och införa att alla ansökningar skall göras på främmande mark (ambassader tex.). Jag kan inte se att alternativet att låta det ni beskriver fortsätta är en möjlighet. Att låta parallellsamhällen växa upp utan någon kontroll över vem som är här skulle på sikt t.o.m. kunna äventyra Sveriges säkerhet. Inte bara på sikt förresten, terrorattentatet i Stockholm visar att vi redan är där.

Historien du beskriver om personen som avvikit efter ett avvisningsbeslut trots att denne inget hellre vill än att återvända till sitt hemland låter inte särskilt trolig. Varför avvika om man vill åka hem? Dessutom lär det vara mycket lättare att ta sig in i sitt eget hemland illegalt än att ta sig in i EU och Sverige, har man klarat det bör man kunna klara att åka hem också om man vill.

Du har inte fattat att både @Alexandra_W och @MJLee JOBBAR med dessa frågor va? Det handlar inte om vad de TROR.

Nej vi har aldrig haft kontroll och det är inte ett dugg skrattretande.

Vad kallar du sveriges yttre gräns för då? Jag kan fritt röra mig över gränsen utan att ens träffa en enda människa, Norge är bara att knalla över gränsen till, Finland, Danmark m.fl. har inte heller 100% kontroll av yttre gränsen och ryssarna tar u-båten när dom ska till nån skärgårdsö och campa eller också simmar dom sista biten eller tar kajaken. Om inte det är öppna gränser så vet jag inte.

Jag trodde du avsåg något vi skulle ha makt att ha gjort annorlunda, om vi velat vara protektionistiska och isolationistiska. Inte att bara i praktiken konkludera att vi har en lång gräns som kan bevakas effektivt.

Vilket vi självklart inte vill medverka till en sådan värld av misstro, konflikter och unken nationalism.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka