Asylsökande med dubbla identiteteter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Javisst, men ett dåligt beslut är bättre än inget alls.
Genom bestämning så hamnar majoriteten på rätt sida staketet.

Snälla kan du åtminstone inte googla innan du gissar. Hur skulle majoriteten hamna på rätt sida menar du, när det är så stora spann i bedömningarna? Man vet inte ens idag om majoriteten blir rätt eller fel. Tyvärr skrivs det upp på rena antaganden utan att ens försöka medicinskt åldersbedöma med.

Exempelvis för att komma åt resurser, möjlighet att röra sig i samhället med id handling. Jag har ett avtryck i mitt pass, som svensk medborgare, ska då inte ngn som vill bo här ha detsamma?

Asylsökande dactas redan vid ansökan, och sedan mycket riktigt när de efter beviljat tillstånd ansöker om id kort/passhandling registreras deras fingeravtryck precis som dina.

Snälla kan du åtminstone inte googla innan du gissar. Hur skulle majoriteten hamna på rätt sida menar du, när det är så stora spann i bedömningarna? Man vet inte ens idag om majoriteten blir rätt eller fel. Tyvärr skrivs det upp på rena antaganden utan att ens försöka medicinskt åldersbedöma med.
Om du har ett spann mellan 14 upp mot 30 och vi kan plocka ut dem över 20 so 18 så är mycket vunnet.

Exempelvis för att komma åt resurser, möjlighet att röra sig i samhället med id handling. Jag har ett avtryck i mitt pass, som svensk medborgare, ska då inte ngn som vill bo här ha detsamma?

Komma åt vilka resurser?

Ja du har ett avtryck i passet eftersom du har en säker identitet.
Det du förslår med fingeravtryck på LMA-kort är lite annat, därav mina frågor om vilken identitet man ska registrera och vad som ska krävas för att uppgifterna ska ändras?

Får en individ ut ett idkort baserat på oklara uppgifter så är kortet en endimensionel handling. Namn är ju då osäkert, endast bilden är 100%
Men ett fingeravtryck skulle då knyta samman bild med person oberoende namn. och det skulle ge en betydligt ökat säkerhet i handlingen. Mer arbete blir det knappas.

Får en individ ut ett idkort baserat på oklara uppgifter så är kortet en endimensionel handling. Namn är ju då osäkert, endast bilden är 100%
Men ett fingeravtryck skulle då knyta samman bild med person oberoende namn. och det skulle ge en betydligt ökat säkerhet i handlingen. Mer arbete blir det knappas.

Nej men vilken nytta skulle det bli undrar jag - igen? Om tex SKV inte ids kolla LMA-kort idag, varför skulle de orka det i framtiden? (Om vi då antar att SKV faktiskt slarvar. )

De fakta man har blir aldrig starkare än de fakta man får in.
Osäkra individ uppgifter kopplade till fota kan vara svåra att koppla till en aktuell individ. Men är fingeravtrycket på id-handlingen kopplad till fotot på samma handling kan man säkert koppla id-handlingen till den individ som uppvisar handlingen. Så använder man polisens passfotomaskin vid framställandet av id-handlingen så går det hela smidigt och uppgifterna kan lätt lagras i register. Lätt tillgängliga för säk, polis o andra myndigheter

De fakta man har blir aldrig starkare än de fakta man får in.
Osäkra individ uppgifter kopplade till fota kan vara svåra att koppla till en aktuell individ. Men är fingeravtrycket på id-handlingen kopplad till fotot på samma handling kan man säkert koppla id-handlingen till den individ som uppvisar handlingen. Så använder man polisens passfotomaskin vid framställandet av id-handlingen så går det hela smidigt och uppgifterna kan lätt lagras i register. Lätt tillgängliga för säk, polis o andra myndigheter

Du får börja lobba för en lagändring då. Eller några stycken faktiskt. Tror sekretessdelen blir bökigast.(Mig sekretessprövar utlämnandet av uppgifter till polisen. I de flesta fall finns stöd för att lämna ut uppgiften som önskas. Men inte alltid och vissa uppgifter krävs enormt mycket för att de ska lämnas ut)

Köerna för pass lär bli enorma om man ska använda polisens befintliga maskiner istället för att använda de mig har. Varför inte migs fotostationer skulle duga för dig vet jag dock inte.

Gå in på en polisstation, maskinen står i 9 fall av tio oanvänd. Det är bara för den personal som utfärdar dagens kort att beställa tid, skola in en eller två och sedan köra en eller två dagar i veckan så är det problemet ur världen.
Fingeravtrycken på korten behöver ingen lagändring.
Lagändring krävs däremot för samkörning av register. Men upprepade spektakulära händelser lär nog öppna för den ändringen vad det lider ;)

Ett av problemen är väl, vad jag förstår, när "äldre" män blandas med mycket unga och sårbara på asylboenden. Och det förekommit sexuella övergrepp bl.a. Vilket givetvis är helt oacceptabelt. Men, igen, jag tror det är extremt ovanligt och inget man kan besluta om ingående ålderstester för samtliga över. I de fall det är tydligt tveksamt om en person verkligen är under 18 får man ta någon form av åtgärd där, hur och vad vet jag inte riktigt. Alla de asylsökande ensamkommande barnen jag mött har definitivt utan tvekan varit unga.

Jag har jobbat på en del transit och asylboenden för ensamkommande och jag kan med största säkerhet säga att en väldigt stor del var över 18. Några berättade sin verkliga ålder för mig och några kunde varit min pappa (nej, jag överdriver inte!) några såg man att dom var äldre än 18. I de flesta fall ser man skillnad på en 16 årig afghan och en 25 årig afghan, precis som man gör med svenska killar. Väldigt många ljuger.

Jag har jobbat på en del transit och asylboenden för ensamkommande och jag kan med största säkerhet säga att en väldigt stor del var över 18. Några berättade sin verkliga ålder för mig och några kunde varit min pappa (nej, jag överdriver inte!) några såg man att dom var äldre än 18. I de flesta fall ser man skillnad på en 16 årig afghan och en 25 årig afghan, precis som man gör med svenska killar. Väldigt många ljuger.
Vad vill du bevisa med ditt anekdotiska inlägg?

Precis och det har ju börjat komma fram nu efter att man har börjat kolla upp det lite mer ordentligt!

Amateur Pethead

Tja, jag har de senaste två åren mött, lärt känna, och umgåtts med ungefär 250 ensamkommande. Av dem skulle jag inte säga att väldigt många ljuger, det har jag, och inte du heller, några belägg för alls. En viss del ljuger, ja, men hur många är det inga som vet. Sedan säger jag som jobbar på boende, hellre några vuxna män då på boende för ungdomar (HVB med alla de regler som finns där, ett hvb för ensamkommande har samma krav på personal med utbildning som ett hvb för missbrukande ungdomar eller andra problem, det är ingen skillnad) än att EN ensamkommande som faktiskt är under 18 och skrivs upp ändå ensam på ett vuxenboende. Sedan ska det sägas också att i sanningens namn vet inte många av dessa hur gamla de är på riktigt eftersom det dels är så olika kalendrar i dessa länder mot vår men också att ålder faktiskt är något som inte är så jätteviktigt i de här kulturerna. Det har upprepats förut, det tål att upprepas igen tydligen i den här tråden.

Ska sägas också att hemska jag ljög om min sjuårings ålder här om veckan. Hon gick som vuxen på ett event (från sju år). Vips, var hon sex år istället. Hemska, hemska jag.... Att människor ljuger om sin ålder för att slippa från krig, förföljelse och trakasserier då är nog inte så konstigt när jag och säkert fler föräldrar ljuger för några hundringar ...

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka