ASVH och nekande av namn...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare crazy
  • Startdatum Startdatum
Hmmm om min sambo hade tagit sin finska pappas efternamn
ja då hade han hetat Pittkannen...
uttalas och låter som Pitt-kan-än... :o :D :rofl:

Gismo Bög är en dansk häst så där kan man inte anklaga STC... Har förövrigt för mig att det inte ska uttalas "Bög" utan "Bök" :confused:

Jag tycker att STC är väldigt stränga... Tar ett exempel på en uppfödare som ville döpa ett sto till Heroine (=hjältinna) men som fick nobben. Det kunde ju misstas för heroin... Detta trots att det tidigare fanns ett sto som hette just det. Fast ibland slinker det ju igenom lite lustiga namn t.ex. "Beaver River Pass" :D

Har en barndomskompis som för många år sedan ville kalla sitt NF-föl "Brown Sugar" och fick avslag eftersom det var en drog av något slag. Det blev ett föl som numera heter Brun Farin istället :smirk:

Briar, Magini, Maraton, Poet, Opius, Eloge, Artist, Amiral, Troll osv...

Hmm fast nu är ju dessa namn redan upptagna så man vill ju gärna inte döpa sitt föl till någon av dessa.

Sedan är varken Amiral eller Artist, Poet eller Opius svenska namn utan löjliga engelska namn. ;)

Slå upp dom i SAOL får du se!

Dessutomhar jag redan förklarat flera gånger att det är namn som Son of a Bitch och Love2u2 som jag anser är löjliga engelska namn!

visst finns det svenska betydelser för orden men dom kommer ju faktiskt ifrån Engelskan från början.

Jag tycker Son of a Bitch är skithäftigt och det är ju ett alldeles sant namn oxå eftersom mamman var en riktig Bitch :D

Min fullblodshäst heter ROUGH ´N TOUGH och det namnet gillar jag.

Lånar din knapp

Tycker det var löjligt av ASVH att inte godkänna det. Skulle ha blivit skit sur om jag hade fått avslag på något namn av mina. Konstigt att dom godtog det första, Crazy Landmina. Kan ju räknas som stötande också då. I krig syfte alltså.

Alla europeiska språk är ju så gott som släkt med varandra så den liknelsen kanske var att ta i. :angel:

Oavsett om Greenway Girl xx var en subba själv så är namnet inget att rättfärdiga det är en riktigt ful svordom i andra länder och borde aldrig släppts igenom.

har du döpt någon till flamboyant än? :)
(också enpetshop boysfanatiker)

har ridit en häst som står i samma stall som en av hingstarna från mesballe, men det låter absolut inte som dom säger mesballe när dom uttalar det :p

Men Amiral, Artist och Poet är ju svenska ord. Eller ord som är godkända i svenska språket. Så det var en dålig jämförelse.

Magini är bl.a namn på konstnärer och så verkar det ha nått med kartor att göra. Antar att det är i samma släkt som "imagine" fast på diverse andra språk. Många halvblodshingstar är ju döpta efter städer eller konstnärer eller så. Briar är ett namn som många olika ställen har, samt ett matierial av nånting typ sten eller trä.

Re: Gräsligt Nman

*skratt* jag vet en häst som heter Pitten bar tänk om han inte vart val. & betäckt Murvan pride :rofl: :rofl:

Han är iofs en Quarter och jag tror inte amerikanarna har den minsta aning om vad namnet betyder så därför godkände dom tan att blinka / Malin

Hur gammal är du?
Min farmor är precis som du.
Tycker att hästarna ska ha korta, svenska namn, typ Bertil, Gerda, Albert, Allan och andra groteska saker. Bubbles var för tillkrånglat.

Jag tycker om långa konstiga namn, Son of a bitch är ett jättefint namn, likaså Seven Steps To Heaven, Sorrow of Tomorrow, Steel Joints Hot Line, Kelly Brook Glory Be, Little Fox with Two Socks och Celta S Queimaylia :d.

Vet inte om jag ska bli förolämpad eller inte om du tror att jag är lika gammal som din farmor! Jag är 36! Hur gammal är du själv?

Jag har aldrig sagt att jag tycker om namnet Bertil och vad det nu var! Jag tycker att namn ska vara ett ord, och att alla namn du tar som exempel är skrattretande och kränkande mot hästen! Skulle jag ha köpt en häst med ett sånt namn skulle det definitivt vara värt att pröjsa ASVH 5000 spänn för namnbyte så att man slapp skämmas eller känna att man kränkte djuret varje gång man använde dess namn!

Observera att jag hela tiden talat om svenska halvblod. Engelska ponnyraser eller engelska fullblod kan gärna ha engelska namn, islandshästar isländska etc.

Du skulle säkert inte gilla smeknamnet på min häst, nämligen Märta. :o
O andra sidan heter hon ju Sweet Chance egentligen.
Precis ett sådant namn som jag tycker att engelska fullblod ska ha.

Lånar tråden.
Men, ni som har hästar som heter t.ex. Crazy as me. Vad kallar ni dem i dagligt tal? Låter jobbigt att ropa "Crazy as meeee" när man hämtar hästen i hagen.

Jag håller med Görel om att det ska vara korta, svenskklingande namn. Jag tycker det blir löjligt med namn som du ger exempel på. Det bli ogörligt att använda så långa namn i dagligt bruk. Då får hästen ett smeknamn och då tycker jag det är bättre att hästen får det namnet från början i stället.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka