ASVH och nekande av namn...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare crazy
  • Startdatum Startdatum
Crazy As Me(fd Crazy As Hell) kallas för "Crazy" av de nya ägarna. Här på hemmaplan kallades hon "Snuttan".

Att ha ett namn på papperet är väl en sak...vad man kallar dem en annan sak. ;)

Har en häst som heter Roughneck Pooh han kallsa till vardags "Raffe" kort och enkelt!

På tal om hästar döpta utomlands som kommer hit...
jag red en amerikans häst ( visserligen medans jag var i USA men fanns många svenskar på tävlingarna) han hette "Mr Pitt" han var ju döpt efter Brad Pitt, men när jag kom på tävling med honom o spekern kallade in Pernilla Sjoestoem ( svårt med "ö" för amerikanarna) på Mr Pitt vek sig alla svenskarna av skratt... :mad: :D

Och så har vi mitt ena sto, som heter Francess kort och gott. Men som ändå kallas Sessan! :)

Jag tror nog hästarna får smeknamn oavsett vad man döper dem till. ;)

Bitch betyder tik eller något liknande egentligen

Kolla på en engelsk sidan med hundar så står det ex: "Nikolina af Rulltårta, bitch born 2002-03-15" eller ja inte rulltårta kanske men ni förstår.

Så Son of a Bitch är ju egentligen son till en tik skulle kanske vart sto i stället?
:rofl:
Själv tycker jag inte att det är stötande mer än imot modern till hästen.
Själv gör jag det enkelt och döper fölungarna till sagonamn :p

Fast själva uttrycket används som förolämpning och är nedlåtande. Son till en hynda är bland det värsta man kan säga till många, eftersom hundar anses som orena i en del kulturer. Jag tycker det börjar bli lite negerbollsdebatt över det här. ;)

:rofl: :rofl: Va gillar ni mitt val av namn då jag döpte min travare till
VILLE VÄRLDSVAN :bump: :bump: :bump:

...annars brukar jag ta engelska namn....namn är viktigt att dom är "bra" för mig...man skall döpa hästarna till vad dom är för några...exempelvis...Cat's Claw(vad tror ni det är för en typ :crazy:) Friendly Kisses :love: :love:...vad tror man om henne då :D

'lånar knapp*
Min häst heter Ik-khan-ook... :) Älskar det namnet! och så har hon stuterinamn framför.

Jag tycker också att hästen ska ha namn som passar ihop med rasen. Dvs halvblod får gärna ha svenskklingande, korta namn, men de behöver inte nödvändigtvis betyda något. Som tex Fasad, Gandi, Melissa, Charina, Balzack, Cyrina osv.
Jag gillar när namnen kan härledas till föräldrarnas namn, tex Cyrina e.Cyrano, Gandi e.Ganesco u.Dotti, Fasad e.Falmingo u.Dryad osv.

Russ ska också ha korta, svenska namn! Som Korint, Markis, Fritte, Frida, Jusita, Runa osv

Raser med engelskt ursprung (eng fullblod, new forest, welsh osv) får gärna ha långa engelska namn!
Connemara likaså, men de kan gärna ha namn som klingar lite gaeliska! :d

Araber får gärna ha krångliga, arabiska namn, och islandshästar ska givetvis ha isländska namn!

Du tycker precis som jag!

Min häst heter Cezanne (fast det är inte jag som döpt henne) och är efter Ceylon och undan Cecilia, så då är det helt rätt att hennes namn börjar på Ce!

Det är det töntigaste jag vet ...att döpa avkomman till "föräldrarnas namn" :crazy:..har folk ingen fantasi kvar :confused:

Håller med. I och för sig döper ju jag alla mina till något med Golden. Men det är inte riktigt samma sak.

Håller med, det tråkigaste jag vet är hästar som heter halva mammans och halva pappans namn.
Många travhästuppfödare är makalösa på att göra så.
Ännu värre är dock att döpa till pappans namn + jr eller miss.

Mmmhm! Håller med lite roligare kan de väll göra det. Fast iofs de kanske inte bryr sig om att lägga känsla bakom, bara det låter någorlunda??? :smirk:

Min lilla springare heter Stella Mon e:Super Mon u:Stella Wejouver..... :D

:crazy: precis...*ryser*
Jag hade tänkt betäcka med Wall Street Banker för några år sen (men det blev inte av) iallafall hade jag namnet klart redan då om det blivit en hingst...Börskungen :bow: :bow:
...undra om det är nån som tagit det namnet än???

Nä, det är ju det som kräver lite fantasi! Att få ihop ett snyggt namn med hjälp av mammans och pappans! Ett slumpmässigt valt namn kan väl vem som helst komma på, men det begränsas till att tex börja på samma bokstav som pappan och ha samma tema som mamman så kräver det lite mer fantasi!
Fast att bara sätta "Miss" framför är ju lite trist. Det ska ju vara lite fyndigt, helst!

När jag döper kattungar så tycker jag att det är viktigt att det är ett "tema" på kullen. Det tråkigaste jag vet är när folk bara döper kullen till helt olika, slumpmässiga namn som de tycker är fina. DET tycker jag är fantasilöst.

Tycker inte alls det är svårt o fantasifullt att gå på föräldrarna :crazy:
Den ENDA jag har döpt efter en förälder är min Tenacious, hans far heter Harmonious...
sen lånade jag ut mitt sto till ett stort stuteri ett år , dom fick ett stoföl och döpte henne till Lindy's Sue :crazy: pappan heter Lindy's Crown mamman Frances Sue :crazy: :crazy: Hur kul är det på en skala mellan 1-10 :confused: :confused:

Jag tycker det är en riktig fröjd att se namn som uppfödaren lagt ner en hel del tankemöda på och hästen får ett namn som passar till individen
Le Plus Beau t ex = Den mycket Vackra :love:, skulle ju inte ha passat på en ful krake..nu var det en vacker häst(inte min) eller His Majesty som verkligen orkade bära sitt namn...DET är att döpa häst det....att känna in VEM hästen ÄR...och inte dens föräldrar ;)

Hua :crazy:
Jag tänkte döpa min avkomma efter Barbeque-Cocktail for Two till.....*Sex on the Beach* :rofl: :rofl: (kan ju inte bli nåt annat med dom föräldrarna :D)..sen finns det ju en drink som heter så....men STC verkade inte så pigga på det namnet :angel: :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka