ASVH och nekande av namn...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare crazy
  • Startdatum Startdatum
Nej, det gör jag inte...för jag har inte döpt dom till det.
*sex on the beach* heter cat's claw...börskungen finns inte för han blev helt enkelt inte gjord :D
om jag skulle döpa dom som du menar så skulle dom heta typ
Wall street cocktail, eller cocktail barbeque..

Tenacious som jag ville ha "ious" med i namnet betyder envis,ihärdig svår att komma till tals med...han står verkligen upp till sitt namn, och är ett bra namn på en tävlingsindivid( tur bara att det blev en BRA häst, fast det VISSTE jag ju när han föddes :angel: :D)

Nej, det är inte så jag menar, du måste ha läst fel. Jag sa aldrig att man ska ta första ordet ur pappans namn och plussa ihop med andra ordet i mammans namn. För det första så pratar jag fortfarande om namn på halvblod, och då ogillar jag för det mesta långa dubbelnamn (på engelska). DÄREMOT så ser jag gärna att namnet kan kopplas ihop med föräldrarna. Tex att det börjar på samma bokstav, och/eller har samma tema.
Och dessutom sa jag att namnet helst skulle vara lite fyndigt. Det tycker inte jag att ett namn är där man bara pusslat ihop två delar ur två dubbelnamn. Däremot om man plockar lite bokstäver ur bägge namnen och lyckas få ihop ett snitsigt, snyggt nytt namn, DET är fint!

Så tex Dryad + Nepal skulle kunna bli Najad! :idea: Första bokstaven från pappa, och temat (nymfer) från mamma! :)

De som ägde vårt sto innan hade börjat döpa på Z
Mamma Zorga
Vi fortsatte när fölis kom . Zerolco Kallas för Zero.
Zerolco början L av Lavirco co av slutet. Detär kul med namn . Jag har en hund Zita, :banana:

Jag skulle vilja veta vad de som döpte galopphästen till SALAMISLICEBYSLICE tänkte på. Trodde de inte att han skulle bli bra eller nåt sånt. :crazy: Nu var han ju inte svensk men ändå...

Jag sällar mig till Görel och loveponnies.
Jag tycker också att svenska halvblod ska ha korta, svenska namn som Briar, Nepal, Magini osv.
Absolut inga engelska dubbelnamn. :crazy:
Son of a bitch tycker jag är gräsligt och likaså namn som slutar med "boy", "star", "girl", "magic" och liknande. :crazy:

Engelska fullblod kan ha engelska dubbelnamn.
Likaså travare. Fast när det gäller travare gillar jag ändå de svenska namnen bäst.
Martha; Ville Världsvan är bara SÅ bra. :love:

Jag vet inte ens om sådana namn som Briar och Magini verkligen är svenska namn...för jag har för mej att jag fått upp namnen i uppslagsverk och att det då handlat om utländska kompositörer eller konstnärer eller liknande(minns inte).Någon som vet?

Ord som finns i SAOL räknas som svenska.

Svenskan är ju ett språk som är påverkat av latin och därför finns det många ord i vårt språk som en del vill räkna som utländska. Men dom orden är ofta lika svenska som engelska eller franska, för de kommer från samma latinska ord.

Jovisst gör det det. ;)

Det jag menar är att Briar och Magini kan vara namnet på någon kompositör eller kanske konstnär....alltså inget ord utan namn. ;)

Briar tror jag är ett träslag som används i tobakspipor.

Vad Magini kommer ifrån vet jag tyvärr inte alls.

Men jag tycker inte att det är något fel med namn, det är dom konstiga sammansatta engelska namnen som just jag har något emot ;)

Får mitt sto ett hingstföl efter Stanford tänkte jag döpa det till Sirius, och det är ju en stjärna (och ett bandylag :D)

Hej! Tyvärr är det inte alla som tillåter att man byter namn (appropå att betala för namnbyte högre upp i tråden...). Jag har en arab som heter El McDonald... Jag skulle gladeligen betala en slant för att få byta namn på honom, men ARAB tillåter inte namnbyte. Så där önskar jag att uppfödarna kunde tänka efter mer än en gång innan de döper hästen...
Men man kanske kan få sponsorer i framtiden :idea:!

Det visste jag inte!

Vet att jag läst någonstans att ASVH tar 5000:- för namnbyte, och jag antog att det var något alla avelsföreningar gjorde.

Förstår att du vill byta namn ;)

Så länge namnet går att uttala på svenska så ser jag det som svenskt. Tex så är ju Apollon en grekisk gud, men jag kan slå vad som att det inte uttalas på samma sätt i grekland, därför ser jag det som ett svenskt namn.

Golden Boy tex går ju inte att uttala på annat än engelska.

Detta med namn på hästar är konstigt....

Jag vet en häst som heter Whoopsy Fucking Daisy, å hur kan man få döpa en häst till det?

Själv gillar jag engelska namn, min 2 ston heter Fair Lady och Amazona Gold, eller Lady och Goldie som de kallas till vardags. Ladys namn vet jga inte varifrån det kommer med hon är ju bork så det kan ju ha med att göra att hon e´ sto och ljus... Goldie är e: Acapulco Gold och har därifrån fått Gold men Amazona vet jag inte vart det kommer ifrån.

Den förra ägaren till Lady döpte det sista fölet till Sacadami och det första till First Milton, Barnen i familjen heter namn som börjar på SA, CA och DA å så MIlton i efternamn, Å eftersom First Milton var först så fick han heta Milton.

Men det är ju en smak sak vad man vill att de ska heta....nåt fyndigt tycker jag... Sen ska ju namnet passa också... Ladys namn passar inte, hade hon vart människa hade hon definitvit inte varit någon dam...snarare en skoggshuggare eller nåt annat rejält....*ler*

Nu har jag sagt vad jag ville....
Hej hopp.... :banana: :banana:

Är du säker på att ARAB inte tillåter namnbyte? Vet en arab som tävlade gaolpp under namnet Bechantillon, nu är han såld och tävlas i distans med namnet Castor.

Vaddå fantasilöst att döpa efter föräldrarna?
Ska ju döpa mitt föl till: Lisa and Malabars Crown eller Malabar Lisa Circle Crown ... :rofl: :idea: :p

Du kan ju alltid lägga på ett Jr också :angel: :angel:
...el LiMalCro

....Om jag få taf i en nordisunge nångång så ska den heta..
Släggdrängen :bow: :bow: :love:

Fan va du är smart :bow: :bow:
Det blir ju en Lisa Circle Jr... oavsett kön.. :idea: :p
Annat som är sött är ju Lisa´s Pride osv... det är fantasi det!

LLisas unge ska faktiskt heta hora :o fast på ett annat språk... om de andra går me på de då förståss... :D :rofl: :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka