Centaur

Trådstartare
Har läst några utländska artiklar där det står att aspirin är ett vanligt medel vid led och muskelsmärta. Det finns att köpa som pulver till häst och det skulle vara lite snällare mot magen än tex butta.

Är det något man använder här? Varför inte isåfall?

Sv: Aspirin

Aspirin har ju samma verksamma beståndsdel (acetylsalicylsyra) som Magnecyl. Och magnecyl vet jag flera fall när veterinär rekommenderat som febernedsättande iaf. Sen,d et finns ju bättre feberedsättande bland de veterinärmedicinska, men just när det handlat om en häst som i övrigt mår bra, men står med feber, att få rekommendationen att ta ner febern men i övrigt avvakta, och då har det ett par ggr rek magnecyl (andra ggr, med andra veterinäre, har de kommit ut och gett finadyne t ex för att ta ner febern).

Om det är snällare för magen än butta vet jag inte, för mig känns det dock säkrare att använda ett läkemedel som är testat och dosframtaget etc just till häst. Ingen av 'magnecylhästarna' fick dock minsta men av det.

Okej.

Det jag läste om var alltså produkter som var särskilt framtagit för hästar, fanns massa olika, tex aspirease, aniprin, animed etc..

Sen stod det att vissa produkter var "buffered" för att vara snällare mot magen?

...och acetylsalisylsyra är inte snällt mot magen för människor i alla fall. Men det kanske är annorlunda för hästar?

Nej, det används inte i Sverige av flera orsaker.
Det är inte godkännt för behandling av djur i Sverige.
Det finns bättre och modernare läkemedel med studier på hur det omsätts i djurets kropp och vilka effekter/bieffekter det har.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 091
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 789
Senast: Anna-Bella
·
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 598
Senast: Palermo
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
372
Senast: Malva1978
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka