Åsne rädd häst

LittleJohn

Trådstartare
Min häst en liten mes överlag visserligen:D
MEN nu visar det sig att hans två största fobier här i livet är åsnor och islänningar:crazy:
Problemet i detta är att vi måste gå förbi en trevlig liten åsna, som inte ens kollar på honom, när vi ska till ridhuset

Han drabbas av panik och låter som en frustande tjur när vi ska gå förbi
Tips på hur jag ska få bukt på denna lilla fobi som han har:confused:

Nu får jag alltid hoppa av, och sedan tålmodigt stå och vänta ut honom
 
Sv: Åsne rädd häst

Mängdträning. Gå förbi ofta och mycket, stanna vid staketet och låt honom titta.
 
Sv: Åsne rädd häst

Jobbigt m. "fega" hästar men mitt tips är att om han/hon håller på så så är det bara att göra en volt gå tillbaks och gå förbi igen. Upprepa detta flera gånger och vid ca. 5 gången(beroende på vilken häst du har) kommer din häst bara kolla lite. Testade m. min häst som hä rädd för bilar och jag gick förbi en lastbil ca. 10 g. och hon var coollugn sista gångn:)

Testa det:D

Lycka till;)
 
Sv: Åsne rädd häst

Gå förbi där varje dag och se till att hästen är välrastad innan. Stå still tills det inte är särskillt intressant helt enkelt, låt hästen titta och ta den tiden som behövs och se till att du inte blir det minsta berörd av att hästen blir nervös.

Det låter ju mera som att hästen är väldigt misstänksam än att hästen får panik. Gör inte så stor grej av det.
 
Sv: Åsne rädd häst

Har haft en häst som var rädd för shettisar (alla utom en -hennes lilla favorit som hon tom kunde stoppa in huvudet till i boxen) och islänningar -både med och utan eksemtäcken, men det var mycket värre om de hade täcken på. Hon var så rädd för islänningarna att hon tom länge inte vågade gå förbi en hage där det hade gått två islandshästar tidigare.
När jag jobbade i ett dressyrstall så var man tvungen att passera ett stort islandsstall på vägen ut i skogen så vi fick öva på att sakta ta oss förbi de läskiga små trollen. Minns en gång speciellt när vi skulle passera en hage med en hingst -han kom ju såklart fram till staketet när hon började blåsa och fjanta, och hon blev så stressad att svetten bara rann och ådrorna stod rätt ut, såg ut som att hon gått ett galopplöp...

Hursomhelst, tror bara att det är tålamod som gäller.. bara vänta ut och låt hästen se att det inte är så farligt som den tror.
 
Sv: Åsne rädd häst

Så han frustar och trippar. Eller gör han något mer? Bara sitt still och låt honom glo en stund, jag hade inte haft ork att sitta och vänta ut honom en timme... Min får titta några minuter, tills hjärtat slutat klappa, sedan går vi. Vill han steppa på snedden så är det helt ok så länge han går förbi, lite längre tygel och klapp. Bara att upprepa ofta, gör ingen stor affär av det. Vill du träna kan du ju leda och tömköra förbi honom också, så får han kolla in åsnan med dig med på marken.
 
Sv: Åsne rädd häst

Kan du inte ta kontakt med Åsne-ägaren och styra upp lite träning för din häst? :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 685
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 799
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 112
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 394
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp