åsna lämpligt sällskap till häst?

Sv: åsna lämpligt sällskap till häst?

Jo precis. Det går utmärkt med en "vanlig" hovslagare, bara han/hon är beredd på att lära sig lite mer om hur en åsnehov skiljer sig från en hästhov.

Vilken bra sida du har!! Och vad mycket info du samlat om åsnor :)

Tummen upp för dig!

AM

Tack så mycket! Roligt att du tyckte om den:)

Lagligt ja.

Lämpligt? Jag vet inte.
En till häst är det bästa, jag anser allt annat djurplågeri faktiskt.

Kan man inte förse sin häst med en hästkompis ska man inte ha häst alls.

Men hur f*n skulle en åsna kunna anses som djurplågeri?:crazy:
Finns en här som har en åsna som sällskap. Nema problemas.
Och nej deras hästar lider inte av det.

TS: Hör med Werah här på buke, hon är åsnefan och har ett par (ev fler)

Senast ändrad:

Å hjälp vad sugen jag blir på att skaffa åsna! Hade varit så roligt att testa något nytt, och vilket projekt det skulle kunna bli!
Vill vända lite på frågan, är det lämpligt att ha häst som sällskap till åsna?

Som jag skrev tidigare i tråden så kan det funka, men som jag upplever det så kan åsnor tycka att hästar blir lite jobbiga, dom har ju inte samma flock/rang beteende. En häst ser lätt en åsna (som inte är så noga med dominans) som en ranglåg individ och ska flytta runt den och manipulera den. Men, har man en lugn häst och en tuffare åsna (valacker är oftast tuffare än ston) så funkar det bättre. Men åsnor föredrar andra åsnor om de får välja, en häst blir de vän med i brist på annat. Det är min uppfattning i alla fall, men alla är de ju individer och "rätt" två individer blir vänner oavsett art.

Men hur f*n skulle en åsna kunna anses som djurplågeri?:crazy:
Finns en här som har en åsna som sällskap. Nema problemas.
Och nej deras hästar lider inte av det.

TS: Hör med Werah här på buke, hon är åsnefan och har ett par (ev fler)
Ja vet inte riktigt hur du uppfattade mitt inlägg?

Att bara ha EN häst med en åsna anser jag djurplågeri.
De talar inte exakt samma språk och jag anser att alla djur ska ha en artfrände.
Att däremot ha ett par åsnor och ett par hästar ser jag inget fel med.
Det vet jag fler som har.

Jag förstår inte riktigt hur du tänker där..
Jag har för tillfället endast en häst (hingstig valack, mindre storhäst) som går på lösdrift med en åsnehingst (runt 1 m). Dom älskar varandra och jag skulle aldrig dela på dom.. tror du mig inte får du väl komma o titta... :)

Fast de kan inte kommunicera på samma sätt!

Det är djurplågeri.

Jag hoppas det kommer lag på att hästar måste gå med hästar, om det inte är absolut störtomöjligt, men då ska de ha hästar i hage bredvid.

Vad vet du om det då?? Min häst hatar andra valacker... (finns några få undantag) han betäcker ston. Vad är då mest djurplågeri??? Att han går med hästar och någon skadas eller att han går med en åsna som han älskar?? Dom verkar förstå varandra väldigt bra.

Jag ser hellre att min häst är glad och hel och går med en åsna.. men det kanske är fel på mig då?!?!

Jag förstår hur du tänker, men det väcker en massa nya frågor.
Hur ställer du dig exempelvis till att man har endast en hund? Den hunden får ju inget utbyte med människan, då de inte pratar samma språk.
Kan hästar interagera med människor? Är det då rätt att begära saker av en häst, som att den ska flytta sig för tryck när vi rider (vilket går helt stick i stäv med hästens naturliga beteende) eller stå still när den blir fastbunden?

Jag tror att åsnor och hästar kan kommunicera precis lika bra som jag kan kommunicera med säg, en dansk. Vi pratar lite olika men med lite träning kan vi lära oss förstå varandra. Att klassa det med djurplågeri är lite väl extremt.

Det är stor skillnad.

Nog skulle jag gärna se att en hund har sällskap av ännu en hund, men hundar smälter in väldigt bra i en mänsklig flock och ser den som sin egen.

Att du ens jämför med svensk+dansk med häst och åsna :rofl:
Hästar pratar inte som du och jag gör. Nog kan de förstå varandra någorlunda men de har inte alls samma utbyte av varandra som 2 hästar skulle ha.

Jag hoppas ändå lagen ändras.
Alltför många snåla jävlar håller sina hästar ensamna.

Det var bara en enkel parallell, jag hoppades att budskapet skulle nå fram ändå. De flesta flyktdjur kommunicerar via kroppsspråk. Häst och åsna är båda hovdjur, visserligen olika arter och med olika evolutionär historia, men de kan ändå lära sig förstå varandra hjälpligt. Ungefär som jag skulle förstå en dansk med lite träning :p

Lagändring är på väg. I dagsläget är det bara ett allmänt råd att hästar ska hållas med hästar. Lagen säger att deras behov av social kontakt ska tillgodoses.
Jag tycker det är helt fel att hästar går ensamma, men jag anser inte heller att hästar i hagar intill varandra tillgodoser hästens sociala behov. Alltså är jag mer eller mindre emot exempelvis att tävlingshästar hålls individuellt. Då ser jag hellre en häst som går ensam med en åsna.

Liknande trådar

Träning Hej! Hur länge är det lämpligt att ha en häst på balansplattor? Hästen är mycket van balansplattor. Har trappat upp med tiden.
Svar
1
· Visningar
156
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! Jag undrar hur ofta det är optimalt att träna bommar? Har ett sto som jag tränar bommar med en gång i veckan. (Islandshäst )...
Svar
8
· Visningar
613
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
846
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt
  • Uppdateringstråd 30