Popcorn

Trådstartare
Läste i tidningen idag att åskan hade slagit ner i en hästhage. Blixten slog ner i ett träd och fortsatte sedan ner i marken där hästarna stod. Tre dog..
Hur gör ni när det åskar? Tar ni in hästarna?

Sv: Åska

Nej vi tar inte in om somrarna pga åska. Hagarna ligger för långt bort. Dessutom kan det slå ner i stallet också och hästarna brinner inne.

/KT

Vi tar inte in hästarna. Jag anser att det är lika stor chans att hästen träffas ute i hagen som om att den skulle slå ner i stallet. Om jag skulle känna obehag för detta så kan man ju ta av skorna på hästarna.

Senast ändrad:

dom ena två har lösdriftshall nu på sommaren så dom väljer själva om dom är inne eller ute. (av min vetskap så vet jag att dom går in....)

dom andra två ställer jag in i stallet om det åskar.

självklart tar jag in hästarna, jag vill inte att dom ska dö! tycker det är idioti att låta hästar gå ute i åskväder när man vet hur farligt det är. många hästar och kor dör varje år pga blixten, dödsfall som kunde undvikas om folk bara tog sig tid att ta in dom. så himla onödigt! :crazy:

det spelar btw ingen roll om hästen har skor eller ej och det är mkt sällsynt att blixten slår ned i hus/stall, än mer sällsynt att det börjar brinna direkt så att man ej hinner få ut hästarna. OM blixten skulle slå ner i en byggnad så går den oftast utöver taket och ner i marken. skulle det börja brinna så är det pga det elektriska systemet kortslutar. och det ger ju ingen explosionsartad brann ala bomb, så det finns tid att evakuera.

var är ni själva när det åskar? står ni mitt ute på en äng under ett trä eller håller ni er inomhus? ingen är väl så dum att man går ut och ställer sig på ängen som en liten blixtmagnet... alla blixtexperter säger att man ska vara inomhus när det är åskväder. varför gäller inte det för era hästar också?

Senast ändrad:

:eek: :eek: I Blekinge? Jag har inte hört någon åska alls.

Våra hästar går på lösdrift så de stannar ute oavsett väder. Det kan lika gärna slå ner i stallet som i hagen. (Stallet har brunnit ner en gång pga blixtnedslag.)

Edit: Googlade och såg att det var utanför Växjö. Vad fruktansvärt att hitta sina hästar på det viset.

Artikel från kvp.se

Senast ändrad:

Är jag hemma tar jag in dom. Skulle dock aldrig våga ha dom inne utan uppsikt ifall blixten skulle slå ner i stallet. När jag jobbar är det inte mycket att göra utan då går dom ute. Det är och förblir svårt att skydda sig helt från naturkrafterna, det går helt enkelt inte. Många är dom som stallat in och fått stallet nedbränt och flera hästar/kor/får o.s.v. innebrända. Inget kul scenario oavsett...

Läste om den händelsen i Smålandsposten...oerhört tragiskt...samtidigt i samma väder brann flera stallar/ladugårdar ner p.g.a. blixtnedslag. Dock utan djur i dom, tack och lov...

självklart tar jag in hästarna, jag vill inte att dom ska dö! tycker det är idioti att låta hästar gå ute i åskväder när man vet hur farligt det är. många hästar och kor dör varje år pga blixten, dödsfall som kunde undvikas om folk bara tog sig tid att ta in dom. så himla onödigt! :crazy:

och det är så himla onödigt när djur brinner inne pga blixtnedslag också :grin: pest eller kolera

idiot eller inte, våra hästar går ute, alla har inte tillgång till stall på sommarbetet eller har hästarna 5 minuter körväg från hushållet/gård med stall.

När jag var liten sprang jag för jämnan och tog in ponnyn när det åskade men insåg att det var rätt meningslöst eftersom åskan ofta hann dra förbi innan vi ens hann in i stallet. Dessutom har vi aldrig haft åskledare på stallet så det känns som om risken att blixten skulle slå ned i stallet är lika stor som att det skulle slå ned i hagen.

Läste också det. Har alltid haft våra ute men stängt av elen. Tror att jag ska börja ta in dem när åskan är på väg.

var är ni själva när det åskar? står ni mitt ute på en äng under ett trä eller håller ni er inomhus? ingen är väl så dum att man går ut och ställer sig på ängen som en liten blixtmagnet... alla blixtexperter säger att man ska vara inomhus när det är åskväder. varför gäller inte det för era hästar också?

Våra hästar går i regel och ställer sig i skogsdungen (stor och kuperad hage) trots att de har möjlighet att gå in under tak.
Tar vi in de i stallet blir de väldigt oroliga. Inga av de tycker om att stå inne, och ännu mindre när det åskar...

Hade de gått i "fyrkantshagar" utan möjlighet till skydd så hade det varit en annan femma.

ingen är väl så dum att man går ut och ställer sig på ängen som en liten blixtmagnet... alla blixtexperter säger att man ska vara inomhus när det är åskväder. varför gäller inte det för era hästar också?

Precis.

Om man har hagen långt från stallet. Det börjar åska. Man ska promenera kanske 5-600 meter i åskan....sedan fånga 2 hästar....leda hem dom i åskan......gå ut igen i åskan..... fånga 2 hästar till ( varav den ena har föl) leda hem dom i åskan....

Dessutom är 2 av hästarna vuxna hingstar som svårligen låter sig fromt ledas tillsammans om stoet ev ska ledas samtidigt. ( Om man nu vill rationalisera och leda alla 4 på en gång...:angel:).

Skulle tro att risken för olycksfall är mångdubbelt större om någon av den blir rädd för tex ett blixtnedslag nära kommer lös, springer upp på vägen och blir påkörd av en bil. Alternativt- hingstarna börjar slåss om stoet etc etc.

Och jag har ändå bara 4 hästar och ett föl ju.... Tänk då hur krångligt och farligt det blir om man har 25 hästar eller så.

/kt

Nej det gör vi inte. Av samma anledning som KungTulle.

Om man har hagen långt från stallet. Det börjar åska. Man ska promenera kanske 5-600 meter i åskan....sedan fånga 2 hästar....leda hem dom i åskan......gå ut igen i åskan..... fånga 2 hästar till ( varav den ena har föl) leda hem dom i åskan....

Sen att vi bor 6 km från stallet och stallägaren inte alltid är hemma (såklart) och inte vi heller, så kan man inte bara åka och ta in hur som helst. Får vara nåt särskilt då eller nåt som inte är allt för brått för det tar ju sin stund.

Sen är åska så himla opålitligt, kan mullra långt borta och man tror det ska komma men det blir aldrig nåt. Det kan vara helt tyst, sen pang bom så brakar helvetet lös på 3 sekunder. Hur ska man då veta.

Senast ändrad av en moderator:

Håller fullkomligt med dig :bow: skulle inte drömma om att låta en häst gå ute i åska, dessutom finns ytterligare en ekonomisk aspekt som säkert inte så många känner till, man får inte ut ett öre på försäkringen heller för häst som träffats av åsknedslag ute. Däremot skulle mot förmodan blixten träffa stallet (vilket är mkt ovanligare än att den dödar utegående djur) så får man ut på försäkringen.
Sannolikheten är mkt större att djuren dör ute än att blixten slår i stallet. Dessutom är bränder av åsknedslag ofta glöd bränder = tar tid innan det är övertänt. När hästarna tas in pga åska så har de alltid grimmorna på sig i stallet (sätts även på när åskoväder drar rakt över när de redan är inne, en liten detalj som gör en ev evakuering mkt enklare), dessutom befinner sig alltid en man i stallet under tiden åskan ligger rakt över.

Jag har haft åsknedslag tre gånger i mina hagar på två olika gårdar, som tur var stod i alla fallen hästarna i stallet annars hade de helt klart inte klarat sig. På denna gården vi bor nu vittnar 2 brända luftledningsstolpar om åskans härjningar. På den andra gården så slog åskan mer än en gång i den hage hästarna gick i några minuter tidigare, ett splittrat trä, sönder brända kluvna staketstolpar och sönderbrända elband (och en träff i en golfare som befann sig ca 50 meter från gården på golfbanan som gick intill).

Idag är det mkt enkelt att vid majoriteten av åskväderna förutse att de kommer att gå över gården långt innan de gör det med hjälp av internet. Under de perioder det är vanligt med åska så tar man helt enkelt för vana att kika in om på tex DMIs sida så ser man direkt om där är några åskoväder igång över norra delen av europa, är där något som ser ut att kunna komma i rätt riktning så fortsätter man att kolla det med jämna mellanrum, man ser tydligt hur snabbt det rör sig och exakt riktning och kan därför enkelt göra en uppskattning om hur dags det kommer att dra över en. På det viset har man ofta gott om tid att planera in att ta in hästarna redan innan åskvädret börjar och slipper springa ut mitt i.

Min häst går ute, det samma gäller hans 2 hagkamrater i sommarhagen (+ ca 14 ston + 1 föl i annan sommarhage). Varför riskerar vi deras liv på detta "horribla" sättet? Jo, jag kan lova att min gosse är väldigt mycket tryggare ute i hagen med sina bästa vänner än inne i ett ensamt stall. Nu är han väldigt åsksäker, när han är ute, (reagerar mer på den om man är i ridhus/stall) och skulle säkert inte vara några problem att hämta in, men för stallägaren att springa och ta in cirkus 20 hästar? Naah...

Sen ligger våran hage bredvid ett stort skogsparti + 2 stora berg där hagen är helt tom på träd. Att åskan skulle slå ner i marken eller en av hästarna är högst otroligt. Har varit med om en hel del åskväder (det senaste i tisdags, bor i Bohuslän och vi fick uppleva ett par jävla smällar, då jag red i ridhuset) och det har gått i berget några gånger (varav 2 gg då jag ridit i ridhuset som började skaka......)

Nej, min gosse stannar ute i regn, rusk, sol, vind och åska.

dessutom finns ytterligare en ekonomisk aspekt som säkert inte så många känner till, man får inte ut ett öre på försäkringen heller för häst som träffats av åsknedslag ute.

Jodå, det får man visst det, vet då två olika bolag som utan "gnäll" ersatt med full liversättning, den ena var en shetlandsponny som dog av direkt blixtnedslag, den andra en nordsvensk som gjorde detsamma, de gick alltså ute i beteshagar o blev träffade/dödade av blixt. Den senaste var för ett år sedan, den andra för tre år sedan.

Ja det fick en bekant också när åskan tog hennes häst:confused:
Mina går ute trots åskan,dom går i en hage på 6 ha med skog och lösdrift.Hagen ligger mellan två berg,så åskan slår hellre ner i bergen i såna fall.Dessutom har dom en lösdrift att gå in i.

ush vad hemskt!!:cry:

Jag tar in min häst i boxen om det blir åska, tänker inte reskera min älsk att dö!!:(

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Ett plötsligt oväder med kraftig åska och blixtnedslag skapade kaos på flera platser i Stockholmstrakten under torsdagen. På Lidingö...
Svar
0
· Visningar
361
Senast: Gunnar
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 049
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 331
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25