Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns
Jag fick börja att skola hästen från marken först, hur han ska röra sig på en volt. Han visste inte riktigt det, my mistake.
Men sedan var det bara att börja, från skritt, på fyrkanten, utan tyglar.
Min man är inte så duktig på att rida, men nu har jag börjat träna honom på samma sätt, och han märker en otrolig skillnad! Särskilt just att INTE sitta med buren hand, utan låta händerna hänga ner på benen, och bara lära kroppen att känna hästen
Jag skulle heller inte rida ut i bara halsring, jag har repgrimma också. Har alldeles för busig häst för att känna mig 100% i bara halsring
Jag tycker att för de få personer som har förmågan och tiden att utveckla så tydlig signalgivning att de får det att fungera, så är det säkert utmärkt. Men då förstår jag inte varför halsringen ska behövas heller.
Så ser jag det också, för mig ger halsring ungefär samma som att rida i grimma. När man utvecklat kommunikationen med hästen så att den verkligen lyder ens övriga signaler behövs halsringen bara om man vill placera huvudet på ett ovanligt sätt.
Jag har inte den balans i kroppen eller den kroppskontroll i detalj, att jag kan ge tydliga, entydiga och konsekventa signaler på det sättet.
Jag saknar också personligen förmågan att träna hästen till att jobba i korrekt form med god bakbensaktivitet utan att kombinera gas och broms, så att säga.
Vet du vad, jag måste säga att detsamma gäller/gällde mig. Men jag upplever att just NÄR jag börjat rida "utan huvudlag" så har jag fått en helt annan kontakt med min kropp, jag har börjat KÄNNA hur jag påverkar hästen, och jag har fått prova mig fram till vad jag behöver göra för att få hästen att följa mina signaler.
Det är en helt magisk känsla att plötsligt rida hästen i form, helt utan att ligga och "slira på kopplingen" mellan tygel och hand.
Det har faktiskt inte tagit många veckor att få till det, väl värt ett försök
Jag fick börja att skola hästen från marken först, hur han ska röra sig på en volt. Han visste inte riktigt det, my mistake.
Men sedan var det bara att börja, från skritt, på fyrkanten, utan tyglar.
Min man är inte så duktig på att rida, men nu har jag börjat träna honom på samma sätt, och han märker en otrolig skillnad! Särskilt just att INTE sitta med buren hand, utan låta händerna hänga ner på benen, och bara lära kroppen att känna hästen
Jag skulle heller inte rida ut i bara halsring, jag har repgrimma också. Har alldeles för busig häst för att känna mig 100% i bara halsring