Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Eller den här............

http://www.youtube.com/watch?v=LxyQzRTghCM&feature=related

...är det tillräckligt snabbt, med tempoväxlingar, snirkliga vägar, stora öppna ytor, hästar runt i kring, precision....

Ingen säger att det är lätt....men att det funkar...det är jag övertygad om, utan tvång eller hårda metoder, bara tålamod...konsekvent hantering/skolning...och ett hjärta av guld...

hästar runt omkring- de flesta häster följer flocken som synes. Att åka bakom den vanliga flocken är knappast något konststycke.

Hade det däremot som någon annan skrev handlat om ett race och man kan stoppa hästen, ev rida åt annat håll. DÅ kan vi börja tala ridning över huvudtaget.

Senaste filmen visa också bara när han rider en häst som tydligt är av den mer flegmatiska typen. Som tränare hade det varit intressant att se honom rida flera av de hästar han tydligen hade...
Häng av fem ridskolekusar tränsen så skulle de ändå ranta runt i ringen efter intruktörens instruktioner.:rofl:

Tycker det är skrattretande att vissa inte kan erkänna att det är en prestation att rida en hästa utan huvudlag öht. Alla som verkligen har försökt rida så, inte åka häst då utan verkligen rida, svänga stanna vända rida mönster mm, inser att det är skitsvårt och att det ligger enormt mycket träning och möda bakom. Ingen påstår väl att det "bara händer" liksom.

Det handlar inte så mycket om att erkänna eller inte erkänna, det är jättekul att folk rider utan huvudlag och man kan göra stora prestationer. Det väldigt svårt om inte omöjligt att ha lika bra kontroll, att få hästen arbetar lika bra och framförallt det är lika säkert och här skiljer sig åsikterna.

Man kan inte riktigt visa att det är lika säkert och man har full kontroll om man inte utmanar ödet eller att hästen blir skrämd/upphetsad eller nervös.

Fast vem har förespråkat att det är säkrare, eller ens lika säkert, utan huvudlag?

Jag uppfattar det som att det hånas och förlöjligas, det som bevisligen fungerar för vissa. Säkerhet handlar för övrigt om så mycket mer än utrustning. En häst som inte hålls fast....behöver heller inte "smita". En häst som inte känner sig tvingad...behöver heller inte gå emot.

Jag skulle visserligen inte själv rida ut utan huvudlag på min häst, men det beror inte på att hästen skulle sticka, utan på att jag inte är tillräckligt skicklig eller har tillräckligt med tid (eller intresse) för att klara det utan att en massa missförstånd skulle uppstå.

Sen om hästen blir uppjagad när andra hästar drar iväg (vilket händer).....jaa då måste man (av säkerhetskäl) jobba med det oavsett om man rider med huvudlag eller ej.....och självklart är det enklare (och säkrare) med ett huvudlag....men jag vill inte att huvudlaget ska styra mig oavsett....så jag tränar på dettta på ett ordnat sätt så att min häst helt enkelt tröttnar....

Har vi läst samma tråd? Ingen har mig veterligt varken propagerat för att det är säkrare utan huvudlag eller ens påstått att någon gjort det. Men flera skriver i still med Back: "Att ha träns för säkerheten är att lura sig själv tycker jag, det är inte där stoppknappen sitter, men jag förstår hur du tänker. " .

Och jag hävdar att åtminstone för mig sitter stoppknappen i tränset om hästen blir för ivrig. Ja, kanske inte i bettet, det är typ ställa eller "one - rein stop" som gäller men det är svårt utan tyglar. Jag behöver definitivt träns/tyglar för säkerheten.

Så vitt jag kan se är alla positiva till att rida utan träns om inte annat för att träna ryttaren.

Sen är det ju skillnad på häst och häst också, fjordan red jag ofta barbacka utan nåt alls, travarmärren fick ha sadel eller barbackapad eftersom hon var för vass i ryggen och funkade bäst i grimma eller "naken" men andra hästar jag haft hand om funkade det inte med alls, dom var för korkade helt enkelt. Grannens skengalna travarhingst gick bäst att gasa runt på med bara grimma och en löpgalen gammal galloppör jag red för evigheter sen gick att stanna med bara rösten men inte med träns, då blev hon knäpp.

Hästar är individer som behöver individuella metoder och system, det finns ingen "patentmedicin" som funkar på alla.

*(liksom hästägare, så många viljor, så många inlägg, så mycket osämja och det på en och samma plats,,,,,,,,,,,)*:angel: ;)

Ja visst är det skillnad mellan hästar, det finns säkert de som det är så gott som riskfritt att rida ut utan träns, men att göra det i tillexempel trafiken är inte direkt lyckat ändå, det anser jag som respektlöst mot medtrafikanterna dessutom lär det finnas en överhängande risk att man anses som vålande om det uppstår någon skada/olycka även om det inte är ens fel eller det är gränsfall. Och kan man inte ha träns eller motsvarande på hästen så bör man inte ens ge sig ut i trafiken eller på vägar där det är mycket folk.

Fjordan och travaren var dom enda som hade trafikvett, fjordan var för lat för att orka hetsa upp sig och travaren ställde sig i diket och väntade på att bilarna bakom körde förbi, hade det störtat ett flygplan bakom henne så hade reaktionen blivit "jaha, och där kom den,,,,,,,,,,,,". Skramlande timmerbilar, lastmaskiner, väghyveln, fyrhjulingar och crossmotorcyklar tillhörde liksom hennes vardag men så bodde hon ju granne med verkstan också.

Håller med, men med en mjuk och korrekt ridning behöver man inga träns, bett och andra remmar. Att ha träns för säkerheten är att lura sig själv tycker jag, det är inte där stoppknappen sitter, men jag förstår hur du tänker.

Nej, stopp-knappen ska inte sitta i tränset och i bettet. Men kommer det en situation där man tappar kontrollen ; hur stannar du hästen då? Blir den riktigt uppjagad så skiter den nog fullständigt i vad man som ryttare försöker göra med kroppen. Har man ett träns kan man göra "one-rein-stop" och tvinga hästen att stanna.

Jag har än så länge bara sätt hästar utan träns gå i fri form.

Med en mjuk ridning så kan man lika gärna ha ett träns på. Jag vill att hästen ska ta ett stöd på tygeln och har man inget träns så finns det heller inget stöd.

Jag förstår att alla har olika mål med sin ridning. Vill man rida utan utrustning i paddocken så är det ok med mig. -alla gör som de vill. Men rider man utanför staketet tycker jag att man bör ha något huvudlag för både sin egen och andras säkerhet. Sen behöver man inte använda huvudlaget..

Jag red min förra häst lite utan utrustning , dels för att träna mig själv och för att det var lite roligt. Men det var ingen mål som jag hade och inget som jag kommer ha som mål heller. Min nuvarande häst är väldigt känslig och lyssnar bra, så jag skulle säkert kunna göra det om jag ville, men har inget inhängnat område så därför gör jag det inte -för min egen säkerhet.

Angående dessa filmer osv. Något som jag tänkt på; de hästar som går bra utan huvudlag rids utav ryttare som troligtvis rider flera olika hästar om dagen och som jobbar med hästar.
Än så länge har jag inte sätt någon häst hos en hobby-ryttare som gått "ordentligt". Att rida en häst 4-5 dagar i veckan är nog inte tillräckligt?

Länka gärna till någon film som överbevisar mina fördomar, skulle vara roligt att se en "vanlig" hästägare rida sin häst utan utrustning mera "korrekt" :)

Vad säger du om precisionen här då?
http://www.youtube.com/watch?v=ImzUgnhV-EU

KL

Tycker det är skrattretande att vissa inte kan erkänna att det är en prestation att rida en hästa utan huvudlag öht. Alla som verkligen har försökt rida så, inte åka häst då utan verkligen rida, svänga stanna vända rida mönster mm, inser att det är skitsvårt och att det ligger enormt mycket träning och möda bakom. Ingen påstår väl att det "bara händer" liksom.

Jamen tack! :bow: :love:

*kl*
Vad jag försökte visa med mitt klipp var att man faktiskt kan kontrollera en häst utan huvudlag även om den inte saknar framåtbjudning som Axel påstår. Det var inget exempel på precisionsridning naturligtvis.
Och angående galopp på grusvägen, hon klarade ju att rida hästen genom skog, längs (grus)väg osv. Hon har ridit in en av mina unghästar helt utan huvudlag, red ut första gångerna med bara en "pisk".
Och hon skrämmer dem INTE till lydnad med den, den används som förstärkning, precis som vilket spö som helst.

Angående dessa filmer osv. Något som jag tänkt på; de hästar som går bra utan huvudlag rids utav ryttare som troligtvis rider flera olika hästar om dagen och som jobbar med hästar.
Än så länge har jag inte sätt någon häst hos en hobby-ryttare som gått "ordentligt". Att rida en häst 4-5 dagar i veckan är nog inte tillräckligt?

Länka gärna till någon film som överbevisar mina fördomar, skulle vara roligt att se en "vanlig" hästägare rida sin häst utan utrustning mera "korrekt" :)

Jag skulle gärna filmat lite när jag rider utan huvudlag, men jag vet faktiskt inte om jag är så sugen på att lägga ut en sån film här. Det är ännu mycket grundläggande saker vi jobbar med, så jag vet inte om den skulle kvalificera sig som "korrekt" ridet... Man skulle väl antagligen bara bli överöst med otrevliga kommentarer från Axel mfl, och det klarar jag mig utan. Jag har en tränare som vet min och hästens kapacitet och som hjälper oss vidare.
Om ett halvår-år kanske jag skulle vara redo att visa vad vi kan.

Håller med dig.

Tyvärr är det flesta som väljer att rida med halsring inte alls så duktiga som de själv tror, vilket leder till farliga situationer eftersom de har absolut noll kontroll över sina hästar om något skulle hända.

Jag rider med halsring/grimma ibland men då håller jag mig runt gården.

John Whitaker brukade ju göra uppvisningar där han hoppade med halsring.

Givetvis kan man kontrollera en del hästar utan huvudlag/bett även om de har framåtbjudning, så även min - du kunde lika gärna filmat mig på min häst i samma situation, det är det ingen som ifrågasätter. Det jag ifrågasätter är om det fungerar i en icke tillrättalagd situation, på en ridtur när någon galopperar förbi, i trafiken, att fortsätta ridturen när kompisen vänder hemmåt, att stanna hästen när kompisen får ett tokryck och galopperar iväg.

Jag ifrågasätter att det går att rida utan huvudlag i alla tänkbara situationer även på de hästar som är tränade och med samma säkerhet som med träns/huvudlag. Att det troligen går på någon enstaka utgår jag från.

Givetvis kan man kontrollera en del hästar utan huvudlag/bett även om de har framåtbjudning, så även min - du kunde lika gärna filmat mig på min häst i samma situation, det är det ingen som ifrågasätter. Det jag ifrågasätter är om det fungerar i en icke tillrättalagd situation, på en ridtur när någon galopperar förbi, i trafiken, att fortsätta ridturen när kompisen vänder hemmåt, att stanna hästen när kompisen får ett tokryck och galopperar iväg.

Jag ifrågasätter att det går att rida utan huvudlag i alla tänkbara situationer även på de hästar som är tränade och med samma säkerhet som med träns/huvudlag. Att det troligen går på någon enstaka utgår jag från.

Jag menar personligen att det i de flesta fall INTE är lämpligt att rida utan huvudlag i extrema situationer, för det kan alltid gå snett, och då är det bra att ha en extra säkerhetsspärr.
Sedan, om vi tar mitt klipp som exempel, så har jag bara sett den hästen "oregerlig" när den ridits med bett, utan är hon som ett lamm, i riktigt busiga situationer :love:

Det jag vänder mig emot är att en del menar att det OMÖJLIGT går att rida en häst "korrekt", i form, med balans och bjudning. Att man bara kan lufsa runt utan huvudlag och att det krävs träns för "den högre skolan" så att säga.

Jag aldrig sett en häst gå på grand Prix nivå eller hoppa en krävande hoppning på motsvarande1.50-160 nivå. Det kanske finns, visa mig gärna. Däremot har jag sett många spektakulära trick och trevliga uppvisningar. Jag antar det beror på vad man menar med korrekt form och precision om det är möjligt eller inte.

Kl

Jag skulle gärna, om jag hade egen häst, kunna rida den utan sadel och träns. Jag ser det som ett perfekt samspel där man litar på varandra till 100 %. Om jag sen kanske inte skulle rida utan träns i skogen är en annan sak. Då skulle jag förmodligen i alla fall vilja ha grimma och grimskaft. Sen beror det ju lite på vad det är för häst från början. Men för mig handlar det om tillit och samspel.
Sen visst, kan man ha ett väldigt bra samspel även om man inte rider utan utrustning.

Den här videon visade en bekant till mig. Hon var väldigt imponerad och sa att tjejen alltid rider utan utrustning. Jag blev också väldigt imponerad.
http://www.youtube.com/watch?v=qIvYRZkklT0

knapplån

På en stabil häst som är skolad, och normalt tränas med huvudlag är det sällan några problem att rida med halsring. På hästis tog jag bara krasst av tränset och red på. Gjort samma under lektion med andra hästar, det är vanligen helt okomplicerat. Det är väl inte direkt ovanligt att man kan stanna/starta/svänga, på en stabil häst inom inhägnat område, utan att hålla i tyglarna. Det övar man ju på ridskolan. Detsamma med att gå lite sidvärts, rygga, och liknande - utan krav på precision.

Och som jag skrev i mitt första inlägg - har man intresse av det så rid med halsringen då. Hästeriet är ju en hobby som ska vara rolig. Vissa vill precisionsträna och rider dressyr, andra vill rida långturer och satsar kanske på distans, en tredje vill klickerträna och lära hästen bära en hink... Men med halsringen så rider man alltid i inhängad. Det är inte bara ekipaget det gäller, sticker hästen kan den dra rätt ut på motorvägen och orsaka seriekrock. Det är inte fantastiskt samspel att rida i skogen utan huvudlag, bara dumt och nonchalant.

Hoppfilmen var trevlig, och westernryttaren är riktigt fin. Men det är också coola hästar som är ordentligt skolade - med bett/huvudlag. Sedan tar man av bettet. Man flänger inte omkring på en obalanserad häst och tycker att det automatiskt är snällt för att den inte har bett i munnen.

Skuggi - när jag klickade på din film fick jag bara upp en häst som joggade i en rundcorall, den gick på snedden över en tunna... Kom jag fel?

Senast ändrad:

Jag är också av den åsikten att det krävs tyglar för att skola en häst, men inte att hästen behöver det. Jag brukar också rida utan tyglar (har oftast huvudlaget kvar men hänger tyglarna på sadelknoppen) bara för att checka att mitt signalsystem funkar. Men tyglarna behöver jag ändå så länge jag behöver förklara/förtydliga.

Sen tycker jag inte att det går att jämföra ridskolehästar som går runt, runt i stora led och följer ridlärarens kommandon med en skolad häst som följer signalerna (sätet) från ryttaren.

Tränar man hästen med eftergift konsekvent även när man använder tyglar så blir det ingen större skillnad för hästen när du släpper tyglarna helt. Skillnaden i så fall är att om det uppstår störande moment så kan det vara svårare att återfå hästens fokus, eller om du ber om något som hästen inte förstår, då blir det svårare att förklara utan tyglarna, men som skuggi säger, man kan använda ett ridspö för att visa, förklara, lika väl som tyglar. Att hästar är svårare att kontrollera utan tyglar förstår jag inte alls, för som jag skrev tidigare, försöker man inte hålla fast....då har hästen inget att sticka ifrån...men som sagt man måste ha ett väldigt igenomtänkt träningssystem från början, annars kan det nog gå illa...

Att hästar är svårare att kontrollera utan tyglar förstår jag inte alls, för som jag skrev tidigare, försöker man inte hålla fast....då har hästen inget att sticka ifrån...men som sagt man måste ha ett väldigt igenomtänkt träningssystem från början, annars kan det nog gå illa...

Alla hästar sticker inte från något utan mot något (t.ex hem) eller så kan de få panik och fly. I viss mån håller jag med, många sitter och tokhåller eller smyghåller i hästen om den blir upphetsad, många gånger fungerar det bättre att släppa på tyglarna istället.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 965
Senast: Mia_R
·
Ridning Som titeln lyder. Måste man rida för tränare? Jag rider bara i skogen men är intresserad av dressyr och som tur är har jag en gammal...
Svar
14
· Visningar
1 375
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 193
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV