Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns
Ja, eftersom polishästarna inte tränas/avlas fram för att vara lugna i alla situationer utan att ha ett stabilt temperament som är lätt att förutse. För att kunna bli polishäst måste hästarna vara valacker, bruna eller fuxfärgade och mellan ca 1,67-1,75 m höga. Detta för att smälta in i mängden och inte väcka alltför mycket uppmärksamhet på grund av sin färg. När det gäller storleken handlar mest om att så många som möjligt ska kunna rida på hästarna, så att de kan varva ryttare om det skulle behövas.
Kandaret hade inte behövts om det var enbart lugna hästar som blev polishästar, men det temperamentet skulle inte hålla då de måste kunna tända till när det behövs.
Jag själv kan få min right-brain extrovert att både tända till och sedan lugna ner sig igen i halsring. Det vet jag att polishästarna också skulle kunna, med rätt träning. Men hur hade du sett på det om alla poliser red i halsring?
Relation???
De hästar som förväntas klara påfrestande situationer är tränade för detta under lång tid SAMT har förtroende för sin ryttare. Ryttarna är dessutom vana vid svåra situationer och duktiga ryttare. Titta på polisens hästar. De är utvalda för att ha ett bra temperament och de är tränade i flera år för att klara skrämmande saker. Även dessa hästar blir dock skärrade när det händer för mycket och ryttarna har fullt upp att hålla dem på plats. Polisen rider dessutom inte ensamma utan deras hästarna har stöd av varandra. De rider med träns - ibland kandar - och behöver ha korta tyglar för att klara hästarna när det hettar till.
Menar du att om poliserna bara hade haft tillräckligt bra relation sina hästar så hade de kunnat rida in i kravaller och bland fulla och våldsamma huliganer på en ensam häst utan träns och i halsrem?
Ja, eftersom polishästarna inte tränas/avlas fram för att vara lugna i alla situationer utan att ha ett stabilt temperament som är lätt att förutse. För att kunna bli polishäst måste hästarna vara valacker, bruna eller fuxfärgade och mellan ca 1,67-1,75 m höga. Detta för att smälta in i mängden och inte väcka alltför mycket uppmärksamhet på grund av sin färg. När det gäller storleken handlar mest om att så många som möjligt ska kunna rida på hästarna, så att de kan varva ryttare om det skulle behövas.
Kandaret hade inte behövts om det var enbart lugna hästar som blev polishästar, men det temperamentet skulle inte hålla då de måste kunna tända till när det behövs.
Jag själv kan få min right-brain extrovert att både tända till och sedan lugna ner sig igen i halsring. Det vet jag att polishästarna också skulle kunna, med rätt träning. Men hur hade du sett på det om alla poliser red i halsring?