Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Sv: Åsikter om att rida med halsring istället för träns

Relation???
De hästar som förväntas klara påfrestande situationer är tränade för detta under lång tid SAMT har förtroende för sin ryttare. Ryttarna är dessutom vana vid svåra situationer och duktiga ryttare. Titta på polisens hästar. De är utvalda för att ha ett bra temperament och de är tränade i flera år för att klara skrämmande saker. Även dessa hästar blir dock skärrade när det händer för mycket och ryttarna har fullt upp att hålla dem på plats. Polisen rider dessutom inte ensamma utan deras hästarna har stöd av varandra. De rider med träns - ibland kandar - och behöver ha korta tyglar för att klara hästarna när det hettar till.

Menar du att om poliserna bara hade haft tillräckligt bra relation sina hästar så hade de kunnat rida in i kravaller och bland fulla och våldsamma huliganer på en ensam häst utan träns och i halsrem?

Ja, eftersom polishästarna inte tränas/avlas fram för att vara lugna i alla situationer utan att ha ett stabilt temperament som är lätt att förutse. För att kunna bli polishäst måste hästarna vara valacker, bruna eller fuxfärgade och mellan ca 1,67-1,75 m höga. Detta för att smälta in i mängden och inte väcka alltför mycket uppmärksamhet på grund av sin färg. När det gäller storleken handlar mest om att så många som möjligt ska kunna rida på hästarna, så att de kan varva ryttare om det skulle behövas.

Kandaret hade inte behövts om det var enbart lugna hästar som blev polishästar, men det temperamentet skulle inte hålla då de måste kunna tända till när det behövs.

Jag själv kan få min right-brain extrovert att både tända till och sedan lugna ner sig igen i halsring. Det vet jag att polishästarna också skulle kunna, med rätt träning. Men hur hade du sett på det om alla poliser red i halsring?

Jag själv kan få min right-brain extrovert att både tända till och sedan lugna ner sig igen i halsring. Det vet jag att polishästarna också skulle kunna, med rätt träning. Men hur hade du sett på det om alla poliser red i halsring?

Det hade förmodligen gått alldeles utmärkt om de bara är ute och patrullerar. Gäller det skarpt läge tror jag den mest inbitne halsringsförespråkare vill ha något mer på hästen. Eller menar du att du ridit din häst med halsring bland två-tre-hundra vrålande galningas som kastar stenar, smällare och brandbomber, samtidigt som ett par av dem som kommit nära nog försöker dra dig ur sadeln?

Det hade förmodligen gått alldeles utmärkt om de bara är ute och patrullerar. Gäller det skarpt läge tror jag den mest inbitne halsringsförespråkare vill ha något mer på hästen. Eller menar du att du ridit din häst med halsring bland två-tre-hundra vrålande galningas som kastar stenar, smällare och brandbomber, samtidigt som ett par av dem som kommit nära nog försöker dra dig ur sadeln?

Hm nej verkligen inte provat... och tror knappast att det är en särskilt hästvänlig situation heller. Vad jag vet rider man inte in med hästarna i såpass riskabla situationer....

Att ha en känslig, lydig och välriden häst handlar inte om utrustningen oavsett om det är ett snöre om halsen eller kandar i munnen.
Bra ridning kräver lyhördhet och samarbete. Alltid, oavsett vad.

Det är väl just i sådana situationer man har stor nytta av hästarna.

Mycket möjligt, inte insatt i den biten. Aldrig verken sett eller hört att man utsätter hästarna för sådant bara :confused:

Mycket möjligt, inte insatt i den biten. Aldrig verken sett eller hört att man utsätter hästarna för sådant bara :confused:

Aldrig sett reportage från demonstrationer som urartat eller fotbollshuliganer som utövar sitt stora intresse: slåss och sabotera? :confused:

För den som inte orkar googla: lite grundläggande om polishästar: http://www.hastfolk.se/index.php?option=com_content&task=view&id=76&Itemid=100

Senast ändrad:

Nu tänkte jag höra med er hästmänniskor om vad ni tycker om att rida utan huvudlag ( alltså utan träns ) och istället använda sig av halsring ? :)

Jag personligen tycker att det är super bra!
Haha, känn inte att jag påverkar er med min " hyllningstext "! Jag vill höra vad du tycker! :D

Jag tycker att för de få personer som har förmågan och tiden att utveckla så tydlig signalgivning att de får det att fungera, så är det säkert utmärkt. Men då förstår jag inte varför halsringen ska behövas heller.

Jag har inte den balans i kroppen eller den kroppskontroll i detalj, att jag kan ge tydliga, entydiga och konsekventa signaler på det sättet.
Jag saknar också personligen förmågan att träna hästen till att jobba i korrekt form med god bakbensaktivitet utan att kombinera gas och broms, så att säga.

Oavsett vad förespråkarna hävdar, tror jag inte att man vid uteritt har full kontroll på sin häst - oavsett "relation" till hästen.

Så jag tycker i grund att man kan väl leka med det på inhägnat område, men sedan lägger man på hästen träns (med eller utan bett).
Jag personligen tycker att det verkar vara poppis bland unga, välmenande flickor som i vissa fall har god förmåga till kommunikation till hästen och tydlighet i sin signalgivning, att hävda att "alla kan göra detta bara man tycker tillräckligt mycket om sin häst/har tillräckligt bra relation".
Det verkar också vara ett sätt att visa "jag är en så bra (häst)människa att jag minsann inte tvingar min häst med en massa utrustning".

För att träna balans och sits: rid barbacka eller med sadel, gärna i ridhus där det inte får vara fler ekipage samtidigt. Träna av hjärtans lust, sätt gärna ut koner och annat för precisionen, utan träns eller utan vad du vill för utrustning.
Själv skulle jag gärna ha möjlighet att träna mer på det sättet, men nöjer mig med att träna kontroll och precision via enhandsridning på stång med långa tyglar.

för att sammanfatta: inget som jag skulle se som någon generell rekommendation. Och om man klarar sig med halsring: varför använda den över huvud taget??:angel:

Var har vi gilla-knappen?:bow:

Att rida i halsring på inhängnat område är en bra övning, mest för ryttaren. Men ute - nej och åter nej. hästar är flyktdjur, det kommer man aldrig ifrån. Enda sättet att få en häst 100% säker är att slakta den, stoppa upp den och gjuta fast den i golvet så den inte välter. :devil:

Var har vi gilla-knappen?:bow:

Att rida i halsring på inhängnat område är en bra övning, mest för ryttaren. Men ute - nej och åter nej. hästar är flyktdjur, det kommer man aldrig ifrån. Enda sättet att få en häst 100% säker är att slakta den, stoppa upp den och gjuta fast den i golvet så den inte välter. :devil:

Gillar tillbaka! Särskilt de två sista raderna...:D

Jag har en gammal halvblodsval som är ursnäll och urtrygg. Han är van att gå i såvål skogen som stan både med ryttare och med vagn och har aldrig hittat på något dumt på de 22 år jag har haft honom. Jag skulle säkert kunna rida honom var som helst i halsrem utan problem om jag ville ....MEN jag skulle aldrig komma på idén att göra det. För jag skulle aldrig våga säga att min häst aldrig blir skrämd och tar till flykten hur bra vår "relation" än är ... OM något skulle skrämma honom och han blev riktig rädd så är ansvaret MITT och ingen annans att kunna få stopp på honom så att varken han, jag eller någon annan kommer till skada. Min chans att få stopp på honom är betydligt större med träns än utan. Därav min invändning mot att rida ut i halsrem.

Tycker det är sjukt coolt med de som har ett sånt förtroende att de kan rida överallt med bara en halsring, vill jag också :D
men jag tycker att om man är utanför inhägnat område ska man ha träns eller iaf grimma på ifall det skulle hända något. Dels för att du ska kunna bromsa med något om hästen skulle dra, dels för att eventuell upphittare av hästen när man ramlat av ska kunna få tag i den ;)

Nu tänkte jag höra med er hästmänniskor om vad ni tycker om att rida utan huvudlag ( alltså utan träns ) och istället använda sig av halsring ? :)

Det kan vara ett sätt att variera ridningen. Vi har periodvis ridit stora delar av lektionstiden på lång tygel på två av mina tidigare ridklubbar. Det är ett bra sätt för lite klumpiga ryttare att träna sin koordination, att tvingas renodla hjälperna och träna balansen.

Jag personligen tycker att det är super bra! Hästen lär sig att vara känslig för ryttarens hjälper , och ryttaren lär sig använda sits och skänklar på rätt sätt. Både hästen och ryttare måste koncentrera sig och samarbeta för att komma överens och förstå varandras kropp språk.

Det finns inga garantier för att ryttaren använder sina hjälper på "rätt sätt" bara för att man tar bort tränset. :D Den enda som garanterat händer är att ryttaren inte kan hänga i tyglarna.

Även med träns ska ju ekipaget förstå varandra, och samarbeta. Jag förstår inte riktigt den här hyllningen till att rida utan huvudlag. Det blir inte per autmatik bättre, mjukare eller mer hästvänlig ridning - sådant kommer av utbildning och träning. Inte av att man tar bort en komponent i utrustningen...

Men givetvis - rider ryttaren brutalt med träns, blir det såklart trevligare för hästen att slippa hårda/instabila/ryckande händer. Men det har ju med ryttarens kompetens att göra - inte själva tränset.

Denna metod är även suverän för hästar med känsliga munnar! :)

Hmmm. Eller så får ryttaren se till att h*n sig rida. :p

Jag har som sagt inget emot att folk rider runt utan huvudlag. Folk gör som de vill, och känns det roligt så visst, kör på! Men skyll inte ryttarproblem på hästen... är den känslig i munnen så får du vara stabil i handen. Det är ju handen som är det egentliga problemet.

Dom ryttare och hästar som har tränat och blivit riktigt duktiga på detta gör allt med halsring. Dom hoppar, rider ut och rider dressyr med halsring. Möjligheterna är oändliga!

Jag skulle aldrig rida ut med halsring. Jag skulle inte medvetet utsätta varken mig själv, hästen, eller omgivningen för eventuell fara. Det är ju flyktdjur vi sitter på, stora, starka, och instinktstyrda - om än snälla och medgörliga.

Däremot hoppa, och "dressyra" lite halvt om halvt, funkar helt ok. Det är ju inga direkta konstigheter, jag svänger inte med tyglarna ändå - när tränset sitter på.

Haha, känn inte att jag påverkar er med min " hyllningstext "! Jag vill höra vad du tycker! :D

Jag är inte särskilt lättpåverkad. Som sagt så ser jag inte riktigt vad den enorma fascinationen ligger i att rida med halsring. Men visst är det ett bra sätt att träna ryttaren. ;)

:bow::bow::bow: jättebra skrivet och så jag själv skulle vilja skrivit. och lägger till kryddelydds formulering som avslut
Jag personligen tycker att det verkar vara poppis bland unga, välmenande flickor som i vissa fall har god förmåga till kommunikation till hästen och tydlighet i sin signalgivning, att hävda att "alla kan göra detta bara man tycker tillräckligt mycket om sin häst/har tillräckligt bra relation".
Det verkar också vara ett sätt att visa "jag är en så bra (häst)människa att jag minsann inte tvingar min häst med en massa utrustning".

Jag rider i halsring ibland. Jag gör det i enbart halsring på inhägnat område då jag är själv. Jag gör det bara på hästar som jag tränat innan och har starka skäl att tro att de ska fixa det. Man kan ju aldrig garantera helt. Men man kan har rätt så klart för sig vad som kommer ske. Skulle det gå illa kan man alltid dra fram och upp halsremmen till känsligare del på halsen för att nödbromsa. Alt bara slänga sig av.

Jag rekommenderar dock inte andra att göra det. För det krävs att man kan läsa hästen väl och att man själv är tydlig nog som ryttare.

Det går inte att rida optimalt dressyrjobb i halsrem, vad folk än vill hävda. Känslig mun är bra! Men ryttaren måste vara känslig nog att hantera det. Jag har hittills inte mött en enda häst som inte kunnat ha bett(om den inte är deformerad i munnen). Däremot har jag mött många, många ryttare som påstått att deras häst inte kan ha bett alt tränsbett(måste ha stång). När man fixat ryttarens ridning alt rider hästen själv så har de inte munproblem mer.
I dressyr måste man kunna lösgöra tunga och käke. Det går inte på bettlöst.

Men halsrem/bettlöst etc kan vara kul som ombyte. Rider man ut tex så balanserar ju hästarna upp sig själva på ett annat sätt än inne förutsatt att man rider offroad. Då kan man ju rida i halsring och ha något annat på huvudet ifall att. Så gör jag. Jag rör det ju inte. Men för andras skull finns det där. Det är för min egen skull med. Jag litar aldrig helt på ett flyktdjur, även om de varit ute 10 000 ggr och skött sig.

KL*

Jag red ofta i halsring förr. Men det är betydligt svårare att rida med bett, så därmed är det roligare att rida med bett. :)
Att rida i halsring är roligt, omväxlande och man får en koll på om hästen är lydig på hjälperna, men för mig är det inte mycket mer än så.

Enda sättet att få en häst 100% säker är att slakta den, stoppa upp den och gjuta fast den i golvet så den inte välter. :devil:

Dagens bästa skratt fick jag nu.... Men jag håller med det här helt och fullt.

Min häst är en käsnlig dam som jag helt enbart rider i repgrimma. Ser inte större skillnad med det och halsring. Det handlar om tillit och grimskaftet ska hänga löst från huvudet.
Att hantera min donna kunde vara speciellt då hon varit ett nervknippe sen födseln skulle jag gissa. Dock litar hon på mej och är lätt att ha kontroll på.. Så hur rädd hon än är för en moppe som dundrar förbi så stannar hon på plats, skakar och steppar hysteriskt dock.. Meeeen OM hon mot förmodan skulle dra skulle jag ha större chans att få stopp på henne än om jag hade enbart halsring.
Jag va med om det på en häst jag hade för många år sen. Han skenade med mej och jag hade enbart repgrimma och grmskaft vid tillfället. Har för mej jag lite desperat sa "howw" och hästen tvärnitade och jag for över huvudet på hästen:D Sen dess har jag kommit en bit i min hästhantering och ridning.
Jag har ridit utan utrustning hela min uppväxt. Även på hästar som inte alls varit utbildade för det (eller säkra för den delen).

Bra sagt håller med föregående talare :bump:

Det kan vara ett sätt att variera ridningen. Vi har periodvis ridit stora delar av lektionstiden på lång tygel på två av mina tidigare ridklubbar. Det är ett bra sätt för lite klumpiga ryttare att träna sin koordination, att tvingas renodla hjälperna och träna balansen.

Jag personligen tycker att det är super bra! Hästen lär sig att vara känslig för ryttarens hjälper , och ryttaren lär sig använda sits och skänklar på rätt sätt. Både hästen och ryttare måste koncentrera sig och samarbeta för att komma överens och förstå varandras kropp språk.

Det finns inga garantier för att ryttaren använder sina hjälper på "rätt sätt" bara för att man tar bort tränset. :D Den enda som garanterat händer är att ryttaren inte kan hänga i tyglarna.

Även med träns ska ju ekipaget förstå varandra, och samarbeta. Jag förstår inte riktigt den här hyllningen till att rida utan huvudlag. Det blir inte per autmatik bättre, mjukare eller mer hästvänlig ridning - sådant kommer av utbildning och träning. Inte av att man tar bort en komponent i utrustningen...

Men givetvis - rider ryttaren brutalt med träns, blir det såklart trevligare för hästen att slippa hårda/instabila/ryckande händer. Men det har ju med ryttarens kompetens att göra - inte själva tränset.

Denna metod är även suverän för hästar med känsliga munnar! :)

Hmmm. Eller så får ryttaren se till att h*n sig rida. :p

Jag har som sagt inget emot att folk rider runt utan huvudlag. Folk gör som de vill, och känns det roligt så visst, kör på! Men skyll inte ryttarproblem på hästen... är den känslig i munnen så får du vara stabil i handen. Det är ju handen som är det egentliga problemet.

Dom ryttare och hästar som har tränat och blivit riktigt duktiga på detta gör allt med halsring. Dom hoppar, rider ut och rider dressyr med halsring. Möjligheterna är oändliga!

Jag skulle aldrig rida ut med halsring. Jag skulle inte medvetet utsätta varken mig själv, hästen, eller omgivningen för eventuell fara. Det är ju flyktdjur vi sitter på, stora, starka, och instinktstyrda - om än snälla och medgörliga.

Däremot hoppa, och "dressyra" lite halvt om halvt, funkar helt ok. Det är ju inga direkta konstigheter, jag svänger inte med tyglarna ändå - när tränset sitter på.

Jag är inte särskilt lättpåverkad. Som sagt så ser jag inte riktigt vad den enorma fascinationen ligger i att rida med halsring. Men visst är det ett bra sätt att träna ryttaren. ;)
:bow::bow:
o även ingridl.

Numera har folk ingen respekt ens för hästarna o kastar som sagt gatsten på dem- varav ansiktskydd mm.

Att rida med halsring är nog mer en känsla av att man är cool o kan funka om man bor mitt ute i intet.
Nej den dagen som dessa får åka ambulanshelikopter så kan det vara för sent att lära sig lite om säkerhet.

Jag tycker det visar på det optimala förtroendet och den optimala kommunikationen mellan häst och ryttare att rida med halsrem eller inget alls. Det är den kommunikationen jag strävar efter och hittills bara har haft med mitt gamla arabsto som jag kan rida genom att styra med ben, vikt och stannar genom att ta i manen. Men på inhägnat område. Jag kan rida på samma sätt i skogen, men har alltid träns som säkerhetsdetalj där.

Min fd stalltjej red hennes son utan vare sig halsrem eller grimma, i alla gångarter och även över hinder. Men aldrig ute i skogen dock, bara på inhägnat område. Säkerhetstänket måste vara det viktigaste!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 965
Senast: Mia_R
·
Ridning Som titeln lyder. Måste man rida för tränare? Jag rider bara i skogen men är intresserad av dressyr och som tur är har jag en gammal...
Svar
14
· Visningar
1 375
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 193
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV