Ärver alla sina gårdar....

Empalie

Trådstartare
Nu vill jag veta allt.....
*Hur mycket har ni köpt er gård för, får gärna beskriva er gård också?
* Hur har ni gjort med stall, renoverat? Kostnad?
* Hur mycket har ni lagt på ert hus?
* Hur mcyekt har ni i månadskostnad och hur är er lön i förhållande till månadskostanden?

Jag vill veta allt, måste jämföra lite med hur jag själv kommer att få det i framtiden om det blir ngn gård eller ej?

Sv: Ärver alla sina gårdar....

en fråga till...

vart har ni fått pengarna ifrån eller är ni skuldsatta upp över öronen?

* Hur mcyekt har ni i månadskostnad och hur är er lön i förhållande till månadskostanden?

Jag vill veta allt, måste jämföra lite med hur jag själv kommer att få det i framtiden om det blir ngn gård eller ej?
Det finns olika "sätt" att äga gård. Man kan ha gården som en vanligt "villa" med stooor tomt eller man kan bo på ett "företag". Många hästägare med ett vanligt arbete och hästarna som en mycket aktiv hobby har den förstnämnda modellen. Dyrt sätt att bo, men ger större frihet än om man tvingas stalla upp sina hästar hos någon annan.

Den andra modellen kräver betydligt större kunskaper vad avser företagande och bra bankkontakter. Att driva exempelvis ett stuteri, ridanläggning av storlek större...

Små avstyckade gårdar runt 3-7 ha med 4-10 stallplatser som ligger i närheten av större städer kan kosta nästan hur mycket som helst eftersom det finns många köpare, en del med riktigt feta plånböcker.

Skogsgårdar i avfolkningsbygder kan man få nästan gratis men då finns inget jobb och inga kunder för att driva verksamhet.
-----
Vår gård, en gammal kogård, köpte vi för pengarna från villaförsäljningen (plus en del lån). Inget är perfekt här i livet, vi fick litet för stor mark mot vår idealbild men det är ett lösbart problem. Vi odlar vall som vi säljer på de delar som vi inte själva behöver. Samarbete med grannar är ett måste eftersom maskinparken är så dyr. En begagnad traktor med lastare kostar 100 000, en rundbalspress med plastare 250 000. Ska man hålla en fullständig maskinpark så kan det kosta uppemot miljonen för begagnade prylar.
Vi har två heltidslöner vid sidan av för att betala för nöjet, men livskvalité är värt mycket.

Man behöver inte så stor verksamhet för att det ska gå att driva i företagsform. fördelen är ju att man tar en stor del av "gårdskostnaden" med oskattade medel. Som köpare skall man nog passa sig för allt som säljs som "hästgård" då det ger orimliga priser.
Vårt ställe var uselt marknadsfört så det gick att köpa trots gångavstånd till både systemet och Mc Donalds:D

Skogsgårdar i avfolkningsbygder kan man få nästan gratis men då finns inget jobb och inga kunder för att driva verksamhet.

Just skogsgårdar brukar vara dyra oavsett läge. Man värderar skogen helt enkelt och det går att äga skogen utan att bo på gården.

'
Tyvärr är det inte många som har möljighet att få ärva en gård utan det är hårt lönearbete som gäller. I mitt fall var det hårt studiearbete många många år innan lönearbetet för att få råd till det hela.

Gårdar är dyra i mina trakter. Jag har betalat massor och jag är skuldsatt rejält. Amorterar friskt på mina lån och räknar med att från det lånet togs tills det är bortbetalat skall det ta mig ca 15 år. Jag har alltså valt att lägga en mycket stor del av min inkomst på amorteringar. I dagsläget är jag gissningsvis skyldig 50% av gårdens värde och skulle alltså få ut en härlig summa pengar över på kontot om jag skulle välja att sälja. Och det känns tryggt eftersom man aldrig vet vad framtiden har att erbjuda!

Jag köpte min gård.

Min pappa var tvungen att gå in som medägare för att jag själv inte kunde stå på hela gården.

Jag köpte den för 425 000:-.
Betalar av ganska mycket på topplånet varje månad. Men har ändå bara ca 2500:- som jag betalar till banken.

På gården finns 1 bostadshus 100 m2, ett garage 45 m2, ladugård ca 140 m2 och en liten stuga ca 60 m2.
När jag flyttade inte trodde jag att det skulle gå att göra iordning boxar i ladugården, som förutom nya balkar i större delen bestod av en tom betongplatta. 6x6 m. Efter att ha rådgjort med en snickare som tittat på balkarna blev det inga boxar där.
Jag fick tänka om och det blev iordninggjort för 8 boxar ute istället. Jag har bara satt upp 4 eftersom det var antalet hästar jag hade för tillfället.
Stora problem uppstod när jag och min pappas fru inte riktigt drar lika och det inte fanns mjölighet att låna en sekin till att bygga boxar, grusa etc etc.
Jag har kostat på:
Hagar 20 000:-
Boxarna är på ett leasingavtal som sträcker sig på tre år snittkostnad/box och månad är 500:-
Kostnaden för gruset var 15 000:-
Kostnad för "betongklumpar" och isolering till boxarna blev ca 10000:-
Allt hade funkat bra om jag hade kunnat lagt det som faktiskt gått till gården på ett lån på huset istället. Det hade kostat mig 800:-/månad och jag hade haft allt betalt.
Det är säkert mer jag har lagt ut också, men det här var lite mer konkreta saker.

Bor man i Norrland är det ju lite skillad i pris jämfört med gårdarna i Sthlms-området eller neråt. Mitt hus - sommarstuga och 1500kvm tomt UTAN avlopp och vintervatten kostade mer än din gård. Då får man lite ont i magen.. Kanske ska man flytta sig uppåt?.. :D

Menat som komplement till råden om kostnader:

Något man kanske inte tänker på så mycket innan man skaffar eget är hur mycket arbete det innebär. Ingenting görs av sej självt, inte ett jota!;)

Många skaffar ett billigt ställe som måste renoveras rejält för att bli användbart samtidigt som man skaffar barn och tar med sej sina hästar från stan. Behöver jag säga att barnen tar all tid och kraft när man kommit hem från jobbet. Så bestäm dej för att från början försöka planera din tid realistiskt. Inte allt på en gång och så får det ordna sej!:angel:

Om du innan är van vid att ha din häst inackorderad så tar ridningen ca 50% av tiden och övrigt kringarbete ca 50%. Eller ibland lite mer. Men har du egen gård så utgör ridningen kanske inte mer än 10% av all tid du lägger ner på hästhållningen totalt. Dessutom upptäcker du snart att det är en fördel att ha flera hästar så inte en blir lämnad ensam när du åker och tävlar med den andre, men i gengäld måste du då ordna så att någon annan sköter om kvarvarande hästar medan du är borta på tävling/träning/klinikbesök. Fler hästar kostar mer och tar mer tid, samtidigt som de faktiskt behöver varandra.

Mina föräldrar flyttade ut till vårat sommarställe när jag var tolv. De skaffade genast djur. Sedan dess har vi aldrig kunnat åka på semester ihop och när vi varit bortbjudna är vi de första som åker hem på kvällen för att vi måste ge djuren mat. Det är en helt annan tillvaro. Allt måste planeras och många sysslor är väderberoende eller årstidsbundna. Hösten är en evig kamp mot all lera som gärna följer med in i sängkammaren, för att ta ett exempel i mängden.

Spontant tänker du då kanske att "jamen då skaffar jag inackorderingar så får jag bättre finansiering och arbetsfördelning och sällskap till min häst!" Men stopp i backarna! Det ska mycket till för att lyckas skapa den där goda stämningen i stallet som man vill ha, i ett eget stall kan man mysa och man kan skräddarsy allting och slipper allt tjafs och alla hänsyn. Tar man in främmande till sin gård så blir det främmande bilar på gårdsplanen och ett himla spring på privat mark och tusen starka åsikter och känslor. Tänk dej riktigt noga för! Dessutom, är det tillräckligt långt ute i obyggden så är behovet av stallplatser väldigt litet, de flesta har ju eget. Jag tycker att vitsen med eget stall försvinner med inackorderingar. Även om man bara tar emot hästar på bete. Man bör iallafall ha haft sin gård i minst fem år innan man funderar på att ta emot någon, så man redan vet hur man ska lösa alla sorters ekvationer som uppstår och vet vad man själv värdesätter.

Sammanfattningsvis tycker jag att det är bekvämast att ha sin häst i ett inackorderingstall utanför stan, som många har. Och inte nödvändigtvis dyrast heller! I gengäld är det lättare att skräddarsy sin hästhållning på egen gård, man kan leva ut sina egna värderingar och individanpassa hästarnas skötsel, och framför allt så slipper man alla konflikter!!! Det ena eller det andra är inte nödvändigtvis bättre än det andra, utan det är bara olika sorters problematik.

Lycka till!

En ekonomisk aspekt. Mark brukar vara en god investering för livet. Det stiger i värde med åren. Är du händig så kan du ge värdeökningen en extra skjuts och bygga upp din gård, reparera och förbättra och sedan sälja för att börja på nytt med en ny gård. Det finns de som sätter detta i system och tjänar bra på det. Men då måste man vara händig och praktiskt lagd och ha gott om energi.

En aspekt till på kostnader. Man kan driva gården på två sätt, antingen bekvämt och dyrt, då man köper allting färdigt och betalar vad det kostar, eller arbetsamt och billigt, då man gör allt själv. (Eller något mittemellan).

Det är jättesvårt att skapa sej en överblick över vad det kan komma att kosta att driva gården i förväg, innan man står där. Det är så många utgiftsposter som är svåra att föreställa sej innan.

En försvårande faktor är att man på landet ofta kör en byteshandel med varandra. Den som är duktig på något, eller har bra redskap, hjälper sina grannar med det som fattas dem, och får hjälp med något annat istället. Det är viktigt på landet att man skapar sej ett gott rykte och verkligen bjuder till, då får man mycket gratis när tillfälle uppstår. T ex kan man kanske få några halmrullar gratis av någon som råkar ha några som blivit över på åkern, men då måste man hämta dem själv. Bara för att ta ett exempel, menar jag, på hur det kan gå till. I gengäld får han hämta lite gödsel när han behöver, eller något annat man producerar som han vill ha. Avtalen är muntliga, opreciserade och bygger enbart på förtroende. Man förväntas glatt ställa upp och ge tillbaka när grannen behöver något.

Detta är lite främmande för en stadsbo, så det är viktigt att upplysa nyinflyttade om det!

Jag håller med. Det finns för-och nackdelar med båda sätten att ha gård. Vi köpte en ganska förfallen gård och har lagt ner mycket tid och pengar på att få allt att fungera. Det var inte lätt när barnen var små. Det blev inte så mycket tid över till hästarna. Efter ca femton år kan jag känna att det jobbiga är över sedan en tid tillbaka. Nu är barnen stora och jag har mycket tid för hästarna. Visst är det mysigt att ha dem hemma. Jag går ut till dem flera ggr varje dag och bara njuter av deras sällskap. Men den största nackdelen tycker jag är att man ej har ridkompisar. De första åren red jag bara hemma oftast ensam. Jag tröttnade på det till slut. Min häst är inte van vid transporten än men jag går med henne till en ridskola i närheten. Dessutom har jag de senaste fyra åren ridit på en ridskola på deras hästar en gång i veckan. För mig är det viktigt att träffa andra som rider.

Jag kom att tänka på ett annat sätt att hålla eget stall också. Det finns de som köper/arrenderar stall med hagar och ridbana i utkanten av stan i syfte att just hålla inackorderingar. Har man bra ledaregenskaper och är trygg i det man gör så är det förstås ett möjligt sätt att kunna hysa sina egna hästar för en minimal månadskostnad (det slås ut på hyresgästerna) och ändå slippa allt merjobb och merkostnader som en hel gård med allt vad det innebär skulle medföra! Man kan lugnt bo kvar i sin gamla arbetsfria lägenhet och slippa trädgård, snöröjning, underhåll och reparationer på bostadshus och biutrymmen, långa resor till civilisationen, jordbruk, maskiner.... och bara koncentrera sej på just hästeriet.

Vi köpte vår lilla hästgård för 590.000 kr.
Bostadshuset är en skånelänge i behov av renovering & boyta på ca 190 kvm.
Stallet innehåller 3 boxar på 12 kvm styck
3,5 tunnland mark (hästarna delar bete med grannens ungkvigor sommartid även på deras bete så jag har sommarbete hela sommaren)
Vi betalar ca 4000 kr i månaden i kallhyra inkl räntor & amorteringar på huset & lånade till allt förrutom pantbreven & lagfarterna på ca 20.000.

Vi har nog lagt ned ca 70.000 ur egen ficka renorverat 2 rum, stängslat betena & lagt nytt golv i köket, målat om bostadshuset med kvalitetsfärg. Har träfasad så vi investerade i en bra färg med kulörgaranti på 15 år.
Vi har ca 35.000 kr ut i månaden efter skatt tillsammans. Och har råd att kosta på oss.

Tyvärr har vi arbeten som gör att vi jobbar mycket & har svårt att hinna med med underhåll & fixa det som behövs. Men jag trivs & ångarar mig inte, gården har ett läge som gör att jag har enorma uteritts möjligheter. Vi bygger paddock om någon månad.

Ju mer man gör desto mer i värde kommer gården stiga. Vår är väderad till ca 1 milj kronor just nu av banken. Dvs värd dubbelt så mycket mot vad vi köpte den för.

Senast ändrad:

Vi har köpt en liten hästgård ca 2 mil söder om Örebro, bostadshuset är på 206 kvm och är helrustat 1996. (Nytt kök + kaklat badrum med jacuzzi:jump:) Till huset finns en pool (baddjup 1,30 och 6 m i diam) en gäststuga på 70 kvm med full standard, vedbod/uthus i sämre skick men brukbart, stall med 4 boxar (3.5*3.5), foder+sadelkammare som vi renoverat å lagt kakel i. 4 bilsgarage och upplyst ridbana. Denna gård ligger ca 5 km ifrån ett mindre samhälle med bra bussförbindelse, 10 min till ridhus med bil. Vi har betalat 1 800 000:-, och har en gemensam inkomst på ca 30 000:- ut i mån. Lånekostnaderna ligger på ca 8000:- i månaden. Vi har inte ärvt nått utan är bankens gårdskarlar....:banana:

Vad är en hästgård? Det kan vara allt från villa med två stallplatser i ombyggt garage med en liten rasthage till något i storlek med Strömsholm eller Flyinge.

Vår "hästgård" är på 17 ha (10 ha åker). Det är för litet för att löna sig men tillräckligt stort för att kosta pengar...

Vi skrev faktiskt på papperen igår! :banana:

Köper det för 1000 000:- och får resten som gåva. Består av 3 bostadshus, 1 som måste totalronoveras, 1 som används för uthyrning för turister och själva mangårdshuset som vi ska bo i. Behövs inte renoveras men vi ska göra det ändå så att det känns som vårt. 1 stort förråd/maskinhall, snickarbo, vedbod, häbre, bilgarage, traktorgarage (dåligt skick som ska rivas, ska göra ny stort garage). Stall ska byggas nästa sommar, paddock ska göras detta året. Ca 160 Ha skog, 7 Ha åker och ca 3,5 Ha bete.

Just nu studerar jag och därför har vi mycket mindre inkomst just nu då jag bara tar bidragsdelen. Ska dock avverka lite till hösten för att dra ner på lånen. Vi kommer att amortera sparsamt framöver tills jag är färdigutbildad.

Våran lilla hästgård består av ett torp på 140 kvm, gäststuga 50 kvm samt ladugård. 1 ha vinterhage (arrenderar ytterligare 2 ha). Jättemysigt enskilt läge i skogen vid älven.

Gården kostade bara 295.000 men har sedan renoverat för ytterligare 500.000. Har rivit ut ALLT utom själva skalet på huset. Gjutit platta, borrat bergvärme, nya rum inkl. kök och badrum, dragit el osv. Gjort allt själv!

Stall har vi byggt av en gammal ladugård. Där fick vi gjuta nytt golv, dra vatten och avlopp samt spika upp nya isolerade ytter och innerväggar. Kostnad 20-30 000 kr (gjorde allt själv). Hage ca 10.000kr.

Hade inte en krona i sparpengar utan har belånat gården ända upp till taknocken (800.000 kr) :o. Framtidsutsikterna ser dock goda ut, folk jagar dessa små hästgårdar som tokiga och det har börjat råda bostadsbrist. Förhoppningsvis kan vi få gården värderad mycket högre framöver och då slippa det jobbiga topplånet samt ha ett låneutrymme vid krissituationer... Vi är låginkomsttagare men man måste ju våga ta lite risker här i livet :p

Vi står inte som ägare på gården ännu, utan vi är precis i ett skede att köpa... Men jag kan ju berätta om våra kommande kostnader och planer...

* Gården kommer att kosta 2.500.000 kr. Det är en gård i bra skick, med ett fint hus och mark på ca 15 tunnland. Gården ligger rättså fritt ute på landet, med bra grannar, och med ca. 10 minuters bilfärd in till stan. Här finns bra byggnader, som är välskötta och ordentligt byggda.

* Här finns just nu ett litet häststall med 3 boxar, 1 lösdriftsstall och 1 stor länga som just nu är intrett som grisstall. Men det ska byggas om. En del ska bli det nya häststallet i stället, och en annan del ska bli kostall. Här finns ett rejält loft, med höfläktar och höhiss.

* Det som behöver göras på huset är att byta taket. Sedan är där lite småfix som vi själva vill göra. Men det är ingenting som egentligen behöver göras som så, eftersom att det är i fint skick redan. Båda badrummen är nyrenoverade och köket är fint.

* Tillsammans har vi en månadsinkomst på ca. 39.000 kr. Men eftersom att pojkvännen är snickare och går på lärlingslön, så kommer den att stiga en del, tills han är fullbetald. De totala inkomsterna och utgifterna kommer att gå ganska jämt upp. Men vi räknar med att det kommer i alla fall att bli några kronor över att spara i månaden.

Eftersom att pojkvännen är snickare, och väldigt händig med det mesta, så kommer vi att få allt gjort mycket billigare. Vi har också goda kontakter, i och med att vi har vänner och släktingar som är rörmockare, elektikers mm. Sedan har vi tänkt att ta en del hö mm, där man kan sälja en del av det, och tjäna in lite pengar för att kunna lägga det till att renovera stallet mm.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hemmet Är det någon som gjort detta? Jag har ingen aning hur jag ska gå tillväga då inga jag känner är intresserade och jag just nu inte håller...
Svar
2
· Visningar
606
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 328
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV