Sv: Ärver alla sina gårdar....
Nu vill jag veta allt.....
*Hur mycket har ni köpt er gård för, får gärna beskriva er gård också?
* Hur har ni gjort med stall, renoverat? Kostnad?
* Hur mycket har ni lagt på ert hus?
* Hur mcyekt har ni i månadskostnad och hur är er lön i förhållande till månadskostanden?
Jag vill veta allt, måste jämföra lite med hur jag själv kommer att få det i framtiden om det blir ngn gård eller ej?
Vi står inte som ägare på gården ännu, utan vi är precis i ett skede att köpa... Men jag kan ju berätta om våra kommande kostnader och planer...
* Gården kommer att kosta 2.500.000 kr. Det är en gård i bra skick, med ett fint hus och mark på ca 15 tunnland. Gården ligger rättså fritt ute på landet, med bra grannar, och med ca. 10 minuters bilfärd in till stan. Här finns bra byggnader, som är välskötta och ordentligt byggda.
* Här finns just nu ett litet häststall med 3 boxar, 1 lösdriftsstall och 1 stor länga som just nu är intrett som grisstall. Men det ska byggas om. En del ska bli det nya häststallet i stället, och en annan del ska bli kostall. Här finns ett rejält loft, med höfläktar och höhiss.
* Det som behöver göras på huset är att byta taket. Sedan är där lite småfix som vi själva vill göra. Men det är ingenting som egentligen behöver göras som så, eftersom att det är i fint skick redan. Båda badrummen är nyrenoverade och köket är fint.
* Tillsammans har vi en månadsinkomst på ca. 39.000 kr. Men eftersom att pojkvännen är snickare och går på lärlingslön, så kommer den att stiga en del, tills han är fullbetald. De totala inkomsterna och utgifterna kommer att gå ganska jämt upp. Men vi räknar med att det kommer i alla fall att bli några kronor över att spara i månaden.
Eftersom att pojkvännen är snickare, och väldigt händig med det mesta, så kommer vi att få allt gjort mycket billigare. Vi har också goda kontakter, i och med att vi har vänner och släktingar som är rörmockare, elektikers mm. Sedan har vi tänkt att ta en del hö mm, där man kan sälja en del av det, och tjäna in lite pengar för att kunna lägga det till att renovera stallet mm.