Ärvda möbler - en klassfråga? (utbruten från Att fråga vad någon jobbar med?)

Vem blänger ner? Tycker snarare klassdiskussioner på Buke brukar leda till att folk säger att klass inte finns. Mina farföräldrar var arbetarklass, och de köpte väl så fint de hade råd till. Knappast ikea-serviser och shabby chic där på 30-talet.

Kommer inte namedroppa användare, det är inte god netikett.

Jag håller med om att det ibland på Buke kan låta som att klass inte finns — men samtidigt är det just på Buke jag blir medvetandegjord om alla mina klassmässiga fel och brister.

Jag är första i släkten som läst vidare på universitet, och är utan tvekan priviligerad som svenskfödd CIS-person med läshuvud. Herregud, bara att KUNNA läsa en universitetskurs just for fun, vilket lyx! Men att jag på grund av den uppväxt jag har, med eller utan ärvda möbler, är underklass framgår tydligt i många Buketrådar.
 
Vem blänger ner? Tycker snarare klassdiskussioner på Buke brukar leda till att folk säger att klass inte finns. Mina farföräldrar var arbetarklass, och de köpte väl så fint de hade råd till. Knappast ikea-serviser och shabby chic där på 30-talet.
Klass finns i allra högsta grad. Det fanns förut och det finns än i dag, om än i lika tydligt som för 100 år sedan. Gränserna är mer otydliga i dag och man behandlar inte människor överlag olika beroende på klass, men det finns.
 
Jag tänker att mina närmaste släktingar bakåt var före sin tid - ett leverne med ett minimalistiskt ägande verkar halvtrendigt åtminstone i teorin.

Så levde väl majoriteten av personer innan 1900-talets boom... Min mormor sparade allt. Även gamla tidningar, kan va bra att tapetsera med om det börjar dra.... ljusstumpar användes till allt möjligt. Målade med filmjölk mm.
 
Vem blänger ner? Tycker snarare klassdiskussioner på Buke brukar leda till att folk säger att klass inte finns. Mina farföräldrar var arbetarklass, och de köpte väl så fint de hade råd till. Knappast ikea-serviser och shabby chic där på 30-talet.
Klass finns definitivt.
Och den ärvs.
Man talar t.ex. om sociolekt, sättet att prata som följer av vilken klass man vuxit upp i.
 
Klass finns definitivt.
Och den ärvs.
Man talar t.ex. om sociolekt, sättet att prata som följer av vilken klass man vuxit upp i.
De som mest vill stoppa in folk i olika sociala klasser är väl typ socionomer och liknande, naturvetare brukar inte hålla på med sånt. Däremot finns det såklart en indelning efter förmåga inom de flesta områden.
 
Ingen i min släkt bodde så stort att de hade möbler över när jag flyttade henifrån. Min farmor ville ge mig spetsgardiner och handdukar. Spetsgardinerna tackade jag vänligt nej till. Tack och lov höll mamma redan på att sy gardiner till mitt korridorrum så jag kunde ha det som ursäkt. I övrigt hade jag redan alla möbler jag fick plats med. Mitt rum hemma hos mamma var större än korridorrummet jag flyttade till men jag lyckades få in alla mina möbler.

Jo, jag fick faktiskt två grytor av en släkting när jag sen flyttade från korridorrummet till ett rum med liten köksvrå.
Tänker kanske att det är en funktion av vart man flyttar, hur mycket möbler/grytor någon anser att de kan ha på en viss yta och vilka krav man har på möblerna man får.

kn: hur stort tänker folk att man ska bo innan man kan ha möbler över? Svärfar bodde inte heller på 100 kvadrat när han skickade över fyra köksstolar som vi lagade och har kvar än. Gissar att de var på vinden, att ha vinds, eller källarförråd var i alla fall tills för något år sedan i själva stadgarna för hyres och bostadsrättslägenheter. Att mamma helt sonika ryckte böckerna ur en av sina bokhyllor är kanske mer extravagant. Hon fick tillbaka den senare. (Tyvärr håller de på att dra in regeln om att man ska ha förråd. Den skulle jag verkligen vilja säga är en vattendelare senare.)
 
Senast ändrad:
nej man ställer den nya grytan i den gamla grytan. Vi bor fyra personer på 76 kvm det går utmärkt att knö in massor av onödiga grejer. Men det finns helt klart inte en enda yta som inte är belamrad med grejer. Hyr man lägenhet och eller studentrum så ingår det oftast ett förråd med där man kan ställa annat man inte får plats med inne i bostaden.
Samma här, fast dra bort några kvadratmeter och en person.

(grytorna står mycket riktigt travade i varandra, ugnsformarna med)

Och ja släkten tenderar åt lägenheter i allmänhet.
 
nej man ställer den nya grytan i den gamla grytan. Vi bor fyra personer på 76 kvm det går utmärkt att knö in massor av onödiga grejer. Men det finns helt klart inte en enda yta som inte är belamrad med grejer. Hyr man lägenhet och eller studentrum så ingår det oftast ett förråd med där man kan ställa annat man inte får plats med inne i bostaden.

Jag har bott i hyresrätt hela livet och kan säga några saker om förråden som ingått i de hyresrätter jag bott i:

-Ofta ligger de i husets källare/vind och förråden är inte så säkra. Ofta är det inte ens riktigt väggar utan nätväggar och nätdörrar som man får sätta ett hänglås på. Inbrott i dessa är inte helt ovanligt.
-Ligger förrådet inne i ens lägenhet är min erfarenhet att de inte är så stora (nuvarande är 10 kvm med snedtak på nästan hela ytan). Jag föredrar dock ändå ett litet förråd i lägenheten framför ett stort i källaren endast skyddat med hänglås.
 
Jag har bott i hyresrätt hela livet och kan säga några saker om förråden som ingått i de hyresrätter jag bott i:

-Ofta ligger de i husets källare/vind och förråden är inte så säkra. Ofta är det inte ens riktigt väggar utan nätväggar och nätdörrar som man får sätta ett hänglås på. Inbrott i dessa är inte helt ovanligt.
-Ligger förrådet inne i ens lägenhet är min erfarenhet att de inte är så stora (nuvarande är 10 kvm med snedtak på nästan hela ytan). Jag föredrar dock ändå ett litet förråd i lägenheten framför ett stort i källaren endast skyddat med hänglås.
Jag har aldrig varit med om att förrådet ligger i lägenheten, de brukar befinna sig i källaren eller på vinden. Men det hindrar ju inte från att många ställer möbler i dom, min familij inkluderat.
 
Jag har aldrig varit med om att förrådet ligger i lägenheten, de brukar befinna sig i källaren eller på vinden. Men det hindrar ju inte från att många ställer möbler i dom, min familij inkluderat.

Det beror på vilken typ av hyresrätt det rör sig om. Huset vi bor i nu har varken källare eller vind så förrådet är inne i lägenheten. Men den räknas inte in i bostadsytan eftersom det är ett rum utan fönster (eller nåt sånt).
 
Jag vet att det inte var du som satte rubriken, utan att du bara får stå i trådstarten :)

Min känsla är att såna här trådar fort hamnar i en tävlan om att vara fattig, men med just ”klass”. Att blänga ner på arbetarklassens trender och vanor. Bea på pizzan, shabby chic och att byta billig ikeaservis för ofta.
Jag håller med och inte.

Jag har ju uppfattat en del av tråden som att det är ett faktum att medelsvensson inte klarar att ha en extra gryta i grytskåpet och tre rickiga stolar från myrorna i förrådet.

Och att om man har möbler från släktingar så måste dessa släktingar bott på mer än 100 kvadrat när de dog och att dessa möbler sannolikt har något slags monetärt värde. Jag kan ju inte hålla med där. Eller jag kan hålla med om att det självklart kan vara så, men inte att det måste vara så. (dvs självklart kan folk bo i stora våningar och ha värdefulla möbler, men de måste ju inte ha gjort det för att kunna lämna vidare tre buckliga grytor till en student.)

(eller ska jag vara ärlig, om de gjorde det när de dog och om de då dog på 90-talet, så ingick värderingen av möblerna i beräkningen av arvet så om personen som skulle ärva eller ärvas inte hade mycket pengar på banken var den personen tvungen att sälja en betydande andel av möblerna för att kunna betala arvsskatten. Så proportionerligt färre sådana möbler skulle finnas.)

Men jag håller å andra sidan med om att jag varit en av dem som försöker hävda att folk faktiskt inte alls alltid vill ha gamla möbler eller buckliga grytor utan slänger dem. Och då kommer vi nog in på det du skriver om trender och vanor och byta Ikeaservis för ofta. Dvs nytt och fräscht trenden. Och då att jag nog tänkt att orsaken till att medelsvensson inte har gamla möbler är att man föredrar nya möbler.
 
Senast ändrad:
Klass finns i allra högsta grad. Det fanns förut och det finns än i dag, om än i lika tydligt som för 100 år sedan. Gränserna är mer otydliga i dag och man behandlar inte människor överlag olika beroende på klass, men det finns.
Det är klart det gör, men det är inte ovanligt att folk slår ifrån sig i såna här diskussioner.

Jag skulle säga att klasserna kanske är mer subtila nu, men oj vad de finns och präglar människors val i stort och smått!
 
Jag håller med och inte.

Jag har ju uppfattat en del av tråden som att det är ett faktum att medelsvensson inte klarar att ha en extra gryta i grytskåpet och tre rickiga stolar från myrorna i förrådet.

Och att om man har möbler från släktingar så måste dessa släktingar bott på mer än 100 kvadrat när de dog och att dessa möbler sannolikt har något slags monetärt värde. Jag kan ju inte hålla med där. Eller jag kan hålla med om att det självklart kan vara så, men inte att det måste vara så. (dvs självklart kan folk bo i stora våningar och ha värdefulla möbler, men de måste ju inte ha gjort det för att kunna lämna vidare tre buckliga grytor till en student.)

Men jag håller å andra sidan med om att jag varit en av dem som försöker hävda att folk faktiskt inte alls alltid vill ha gamla möbler eller buckliga grytor utan slänger dem. Och då kommer vi nog in på det du skriver om trender och vanor och byta Ikeaservis för ofta. Dvs nytt och fräscht trenden. Och då att jag nog tänkt att orsaken till att medelsvensson inte har gamla möbler är att man föredrar nya möbler.

Det handlar ju också om ifall man vill spara på saker man valt bort av en eller annan anledning.
 
Det är klart det gör, men det är inte ovanligt att folk slår ifrån sig i såna här diskussioner.

Jag skulle säga att klasserna kanske är mer subtila nu, men oj vad de finns och präglar människors val i stort och smått!
Det beror väl vad man slår ifrån sig? Det finns säkert saker jag inte skulle slagit ifrån mig, men de har jag inte kommenterat eller så har det inte varit några.
 
Det beror på vilken typ av hyresrätt det rör sig om. Huset vi bor i nu har varken källare eller vind så förrådet är inne i lägenheten. Men den räknas inte in i bostadsytan eftersom det är ett rum utan fönster (eller nåt sånt).
Mmm det är knappt tillåtet och borde nog inte vara det, men det sägs att det ska bli vanligare (till och med att kunna ha det som lucka under golvet tex) och de kan ändra reglerna. Då blir det verkligen en klassfråga att kunna ha slalomskidor (köpta på blocket) pulka, plocka undan vinter/sommarkläder, spara gamla söta barnkläder, och ha rickiga stolar från myrorna till kalaset på lager. Känns väldigt obehagligt.
 
Jag håller med och inte.

Jag har ju uppfattat en del av tråden som att det är ett faktum att medelsvensson inte klarar att ha en extra gryta i grytskåpet och tre rickiga stolar från myrorna i förrådet.

Och att om man har möbler från släktingar så måste dessa släktingar bott på mer än 100 kvadrat när de dog och att dessa möbler sannolikt har något slags monetärt värde. Jag kan ju inte hålla med där. Eller jag kan hålla med om att det självklart kan vara så, men inte att det måste vara så. (dvs självklart kan folk bo i stora våningar och ha värdefulla möbler, men de måste ju inte ha gjort det för att kunna lämna vidare tre buckliga grytor till en student.)

(eller ska jag vara ärlig, om de gjorde det när de dog och om de då dog på 90-talet, så ingick värderingen av möblerna i beräkningen av arvet så om personen som skulle ärva eller ärvas inte hade mycket pengar på banken var den personen tvungen att sälja en betydande andel av möblerna för att kunna betala arvsskatten.)

Men jag håller å andra sidan med om att jag varit en av dem som försöker hävda att folk faktiskt inte alls alltid vill ha gamla möbler eller buckliga grytor utan slänger dem. Och då kommer vi nog in på det du skriver om trender och vanor och byta Ikeaservis för ofta. Dvs nytt och fräscht trenden. Och då att jag nog tänkt att orsaken till att medelsvensson inte har gamla möbler är att man föredrar nya möbler.
Ingen har väl sagt att gammalt arvegods skulle ha monetärt värde, utan det handlar väl mer om att det är större chans att en möbel håller i hundra år om den är välgjord, än om den var enkel och billig.

Vad gäller att många människor inte behåller gamla trasiga saker som man ersatt med nya så tror jag att det delvis beror på utrymme, ja. Det handlar mindre om att vilja ha nytt och fräscht än att det helt enkelt inte finns plats att behålla den trasiga gamla soffan när man ersatt den med en hel. Och att man inte ersätter den gamla soffan förrän den är just trasig bortom rimlig möjlighet eller kostnad för att laga den.

För att återgå till kastrulldiskussionen: Mina fungerande kastruller står redan i varandra, och det är rena tetris i kastrullskåpet att få plats med alla fyra plus stekpannor etc. Att knö in en trasig kastrull till går helt enkelt inte. Vill jag behålla en gammal kastrull så får jag avstå från att köpa en ny, helt enkelt.

Det finns ju grader mellan att köpa nytt för att man gillar nytt och fräscht, och att spara trasiga saker som knappt går att använda längre (stolar där benen håller på att lossna, soffor med trasigt tyg som ingen har råd att klä om, mattor med hål i, osv) för att ge till släkten.
 
Jag har bott i hyresrätt hela livet och kan säga några saker om förråden som ingått i de hyresrätter jag bott i:

-Ofta ligger de i husets källare/vind och förråden är inte så säkra. Ofta är det inte ens riktigt väggar utan nätväggar och nätdörrar som man får sätta ett hänglås på. Inbrott i dessa är inte helt ovanligt.
-Ligger förrådet inne i ens lägenhet är min erfarenhet att de inte är så stora (nuvarande är 10 kvm med snedtak på nästan hela ytan). Jag föredrar dock ändå ett litet förråd i lägenheten framför ett stort i källaren endast skyddat med hänglås.
Har bott och bor i många hyresrätter och har aldrig sett det som ett problem. Men dock måste man ju antagligen ha sin gamla kassa stereoanläggning under en låda eller något. Dock beror det ju såklart också på vart man bor.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Årets foderstater
  • Bildtråden
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp