Artros i höftled

Sv: Artros i höftled

Glucosamin finns ju redan naturligt i kroppen, artrosare har tydligen för lite av just detta och producerar på så vis för lite brosk o ledvätska som smörjer lederna och öka broskbildning. De som har för lite äter /bör äte tillskott. Jag vet att det fungerar på hundar, så det vore märkligt om det inte fungerade på folk!

Man kan inte "producera" brosk.

Glukosamins effekt är tveksam och omtvistad.

Läkaren (ortoped) jag träffade sa att jag troligtvis fått artros av den gamla skadan. Att det på något sätt blivit "snett" och att jag sedan felbelastat, så förstod jag det iallafall.... Menar du att man inte får artros på så sätt? Jag har haft ont i massor med år, men aldrig hört någon säga tidigare att jag har artros (dock stämmer alla symptom in på mig, och jag blev röntgad nu men innan dess var det många år sedan). Min sjukgymnast säger att hon inte misstänkt artros... Kan man har ställt felaktig diagnos tror du? Vad skulle man kunna förväxla artros med?

Diagnos-ställande är inte så värst lyckat över internet, men som Lauri beskriver kan man få en broskskada i samband med en skada, vilket senare kan utvecklas till artros. Brosk läker väldigt dåligt.

Men vad enkelt det skulle vara om vi kunde beskriva våra besvär, kanske lägga in lite bilder och filmer på hur vi rör oss. Och så kan vi få diagnos via nätet...
Men i o f sej så har vi ju Sjukvårdsupplysningen som ger råd och slussar vidare.
Heder till dom som jobbar med det, de är alltid hjälpsamma och trevliga.
Förresten! Nån med höftartros som har problem med kramper("sendrag") i vad, ben och lår? Eller är det nåt annat som orsakar det? Har haft en överdjävlig natt, vaknade flera ggr av kramper på olika ställen i båda benen. Fick gå upp och sträcka på benen så det släppte, somnade om och så vaknade jag igen med kramp på nåt annat ställe.
Nåt alldeles förskräckligt ont gör det. Förklaring? Råd? Nån?

Nej jag förstår att du inte kan ställa en diagnos på nätet, det var inte det jag menade. Jag har haft/har svårt att acceptera att jag skulle ha artros, men samtidigt har jag ju haft ont och problem i så många år att det känns skönt att veta varför. Det är dubbla känslor.

Jag fick ju en rejäl smäll då när jag fick frakturer på bäckenet. Jag har fortfarande en "inbuktning" på benet på utsidan av låret och det är ju länge sedan jag skadade mig, kanske är det så det ser ut inne i kroppen också, vissa saker rättar inte till sig oavsett hur lång tid som går...

Nån med höftartros som har problem med kramper("sendrag") i vad, ben och lår?

"Räcker upp handen"
Jag kan ibland få någon slags pulserande smärtkramp(det känns som om benet drar ihop sig i takt med pulsens slag, lite mysko:crazy:) i högerbenet om jag överansträngt mig.

hmmm ja så har jag känt ibland också... men nu har det varit rejäla sendrag, isch :cry:
man och hund står rakt upp i sängen när jag vaknar med ett ylande och ställer mig upp på golvet och svär och gråter om vart annat. Idag kom jag inte in i bilen.. fick lämpa in benet med handkraft... bra bilförare då lr?

Liknande trådar

Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
2
Svar
28
· Visningar
1 536
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 600
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 138
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar