Artros i höftled

MiaMaria

Trådstartare
Vet att jag läst en tråd här i detta ämne tidigare, men hittar inte den nu... Skriver en ny tråd, och hoppas att den ligger rätt.

Ni som har fått diagnosen artros i höftled, hur fick ni diagnosen och hur har ni klarat av att rida (även lite "svårare" hästar) trots bekymmer med höften?

Senast ändrad:
Sv: Artros i höftled

Har inte själv artros men diagnosen ställs på typiska symtom, som ex smärta vid belastning (som längre promenader) och smärta vid rotation (som när man kliver in och ut ur en bil. För säker diagnos behövs en röntgen.

Jag har haft min artros/diagnos i 4 år (höger höft)bekräftad via röntgen och jag rider fortfarande. Men om jag håller upp med ridningen 3 - 4dgr, så får jag verkligen ont då jag sedan ska rida.
Att sitta i lodrät sits går bra på v-sida men inte h-sida eftersom jag inte har många procent utåtrotation kvar, det lilla som finns är nog där eftersom jag tvingar höften utåt vid ridning.
Jag rider en stund och sedan promenerar jag en bit och sedan rider en bit, med varierad ridning, trav, galopp , så får jag inte lika ont som vid skritt, det är då jag måste promenera.

Det blir tragglande på banan i smådoser för att inte högersidans höft ska göra mer ont, banan tar mycket mer på höften än konditions träning/ridning i skogen.

Jag ska tävla i september (western)och hoppas att det går, jag har en ny häst/ponny som jag håller på och lär om till verbala hjälper (whoo= stanna puss ljud= galopp och ett annat slags ljud som jag använder "typ" som halvhalt etc) eftersom jag inte kan komunicera via sitsen.

Ang svårare hästar, så rider jag inte dem, jag inser mina begränsningar, när jag letat häst har jag haft vissa saker jag letat efter ,bla hur hästen reagerar vid flykt, den får ex inte kasta sig runt på en femöring och fly, för gör den det åt "fel" håll så gör det så förbannat ont och jag svimmar på hästryggen. Så från att rida Appaloosa, så hittade jag en B-ponny som fungerar bra :angel::o, gav Appaloosan till min man :D:idea:.

Det här blev så långt och mest svammel men hoppas jag svarade å några av dina frågor :crazy::angel: ...

Tack för ditt svar!

Jag känner igen mig i mycket av det du skriver. Jag har en häst som är svårriden - alert, nervig och som ofta gör hastiga rörelser. Jag vill inte inse att jag kanske inte kan rida den typen av hästar längre... Min häst är mycket känslig och lyssnar på röstkommando, så på så vis är han lättriden, men hans temperament är inte så lätt att göra något åt dessvärre... Ja, kanske bara att inse att jag har vissa begränsningar, men visst är det svårt :cry:

Lycka till med ridning och tävling i framtiden!!

Senast ändrad:

Har flera år tragglat med ridningen, först "vanligt", sen western. Ibland har det gått bra, ibland har jag ramlat av pga känselbortfall eller att benet vikt sig vid belastning.
Artrosen gör nu så att jag inte kan vrida benet så jag får det över sadeln + att jag inte kan sitta bredbent.
Provade i 5 minuter i april... :cry:
Men jag är så pass slut i höftlederna att jag ska få båda utbytta med början efter semestern. Sen kanske jag kan rida igen...

Hej och tack för ditt svar!
Jag hoppas att du blir hjälpt av din operation och kan börja rida igen! Jag har också stora problem att komma upp på min häst just nu. Jag ramlade av för tre månader sedan, och det är först efter den olyckan som jag fått min diagnos... det är svårt att acceptera, men jag hoppas att jag ska kunna rida lite iallafall bara jag kan ta mig upp på hästen. Jag har haft problem i många år, så ridningen har gått fram och tillbaka. Nu vet jag vad mitt "bekymmer" är, men vet inte riktigt hur jag ska hantera det :crazy:

Vet du varför du fått artros? Jag har troligtvis felbelastat sedan en olycka för 18 år sedan då jag fick frakturer på bäcken och rygg.

Artrosen är troligen delvis äftlig, min syster bytte sin ena höft när hon var 40 och flera släktingar på min mammas sida har höftproblem.

Sen hade jag ett väldigt hårt, fysiskt arbete med belastning av ben och höfter under ca 10 år. Och efter det hade jag ett där man hoppade in o ut i en bil flera gånger varje arbetspass. Då började vänstra höften protestera lite. Jag fick ont i ryggen och i låret. Ibland vek sig benet bara och det smärtade i ljumsken.

Det tog några år innan värken satte i på allvar. Till slut fick jag röntgat och besked om bytet av båda.
Det märkliga är, att jag har haft ont i åratal i den ena och inte känt nåt av den andra alls. Och båda är lika förslitna...

Till slut fick jag röntgat och besked om bytet av båda.
Det märkliga är, att jag har haft ont i åratal i den ena och inte känt nåt av den andra alls. Och båda är lika förslitna...

Vilket bevisar att röntgen inte visar hela verkligheten.

Felbelastning har inte visats ha något samband med artrosutveckling, däremot kan artros kännas mer om man belastar illa, bär tungt etc.

Har inte själv artros men diagnosen ställs på typiska symtom, som ex smärta vid belastning (som längre promenader) och smärta vid rotation (som när man kliver in och ut ur en bil. För säker diagnos behövs en röntgen.

Diagnosen ställs på en sammanställning av patientens besvär, undersökningsfynd och röntgen.

Min mammas ortoped sa att höftartros (hon har bytt höft) inte är ärftligt - så någon som vet vilket det är?

Det finns en viss grad av ärftlighet, men det är inget absolut arv. Risken är alltså högre om t ex ens förälder har artros, men man måste inte få det.

Men ibland tar man fel på arv o arv.
Det är ju skillnad om det finns i arvsmassan
eller om man har en kroppskonstitution som är liknande andra i släkten.
Syrran och jag är byggda helt olika, hon är tex nästan 10 cm längre än mej. Vi ser helt olika ut (hon päron, jag timglas :rofl:).
Vi har helt olika bakgrunder arbetsmässigt.
Vad tror du om mineraler då, CillaW? :D
mig veterligt så är vi uppfödda på samma foder...
nej förresten, det skiljer sju år dessutom...

Läkaren (ortoped) jag träffade sa att jag troligtvis fått artros av den gamla skadan. Att det på något sätt blivit "snett" och att jag sedan felbelastat, så förstod jag det iallafall.... Menar du att man inte får artros på så sätt? Jag har haft ont i massor med år, men aldrig hört någon säga tidigare att jag har artros (dock stämmer alla symptom in på mig, och jag blev röntgad nu men innan dess var det många år sedan). Min sjukgymnast säger att hon inte misstänkt artros... Kan man har ställt felaktig diagnos tror du? Vad skulle man kunna förväxla artros med?

Senast ändrad:

Kan nämna att min artros kommer av en bilolycka, där jag körde rakt in i en buss i 80 km i timmen. Motorn åkte in och tryckte in mitt högra ben i höften. Inget syntes på röntgen direkt efter olyckan, det kom ca 1 år efteråt . Jag har inte snedbelastat efter olyckan, utan en dag ramlade jag helt enkelt ihop utanför en affär eftersom benet inte bar,sedan blev det hälta och smärta i ljumsken. Artrosen blev pga yttre trauma, det slutade bildas brosk och nu är det ben mot ben...

Men som sagt, så min artros finns inte i mitt arv och bara för att jag nu har artros tror jag knappast att mina barn kommer att få det...

KL

Jag har själv ej artros, men om ni inte redan gör det så vill jag rekommendera alla här inne att glufsa på glucosamin som både lindrar och förebygger att artrosen blir värre.

Okey, då kanske det var så läkaren menade när det gäller mig också... :confused:

Men vad jag förstår finns det inga belägg för att det verkligen hjälper med Glucosamin. Jag är tveksam, dessutom är det vansinnigt dyrt... Akupunktur däremot kan hjälpa. Jag ska få behandling efter semestern :)

Glucosamin finns ju redan naturligt i kroppen, artrosare har tydligen för lite av just detta och producerar på så vis för lite brosk o ledvätska som smörjer lederna och öka broskbildning. De som har för lite äter /bör äte tillskott. Jag vet att det fungerar på hundar, så det vore märkligt om det inte fungerade på folk!

Det beror på graden av artros, för mig hjälper det inte.

Liknande trådar

Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
2
Svar
28
· Visningar
1 536
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 600
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 138
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar