Sv: Artros i höftled
Jag har haft min artros/diagnos i 4 år (höger höft)bekräftad via röntgen och jag rider fortfarande. Men om jag håller upp med ridningen 3 - 4dgr, så får jag verkligen ont då jag sedan ska rida.
Att sitta i lodrät sits går bra på v-sida men inte h-sida eftersom jag inte har många procent utåtrotation kvar, det lilla som finns är nog där eftersom jag tvingar höften utåt vid ridning.
Jag rider en stund och sedan promenerar jag en bit och sedan rider en bit, med varierad ridning, trav, galopp , så får jag inte lika ont som vid skritt, det är då jag måste promenera.
Det blir tragglande på banan i smådoser för att inte högersidans höft ska göra mer ont, banan tar mycket mer på höften än konditions träning/ridning i skogen.
Jag ska tävla i september (western)och hoppas att det går, jag har en ny häst/ponny som jag håller på och lär om till verbala hjälper (whoo= stanna puss ljud= galopp och ett annat slags ljud som jag använder "typ" som halvhalt etc) eftersom jag inte kan komunicera via sitsen.
Ang svårare hästar, så rider jag inte dem, jag inser mina begränsningar, när jag letat häst har jag haft vissa saker jag letat efter ,bla hur hästen reagerar vid flykt, den får ex inte kasta sig runt på en femöring och fly, för gör den det åt "fel" håll så gör det så förbannat ont och jag svimmar på hästryggen. Så från att rida Appaloosa, så hittade jag en B-ponny som fungerar bra
, gav Appaloosan till min man
.
Det här blev så långt och mest svammel men hoppas jag svarade å några av dina frågor
...