Artikelserie i Stallmagasinet

Sv: Artikelserie i Stallmagasinet

Hej hej

Det har varit artiklar om både Oliviera och Niendorff, kommer inte ihåg i vilken tidning. Det som blir är ofta ett reportage om dessa fantastiska hästkarlar. Katrinartikeln är mer "hands-on", så här gör du. Jag tycker att de är bra, för att de är en handledning, de är rejält tekniska, typ bruksanvisning. Såklart att det inte räcker att läsa en sådan för att bli en finemang ryttare (om det ändååå gjorde det, det hade varit mumma), men man får ändå ett hum och några verktyg att pröva och fundera över.

Sen håller jag med, det är såklart bra ifall bilderna överensstämmer med artikeln. Jag är nog bergis för kass för att se att de inte gör det, har faktiskt inte tänkt på det :idea: .

Ska kolla upp äldre nummer av Stallmagasinet som ligger någonstans i gömmorna och studera noggrannt.

Många av de "nya" hästtidningarna är ju lite lurviga, men det är ändå kul att de finns så att inte Ridsport blir allenarådande, tycker jag.

Tjolahopp

OlleAtlas (som njuter av solskenet)

*vinkar till Hallarby*

Kul, välkommen hit! Dessvärre kan jag inte placera vem du är, törs du presentera dig? Mitt minne har vissa likheter med en guldfisks...

/Jegra

Till Jegra och Svea
även en guldfisk kommer nog ihåg en hispig tjej som timmarna innan sitt spöprov letar ridkläder och förtvivlat krattar manegen i Hornbaek :D men guldfiskminnet får gärna glömma själva ridningen.........
som tur var fick jag hjälp av er coolingar :bow:

Jasså! Men hej! Då har faktiskt till och med guldfisken minnet i ordning!

Ridning? Red du? Det har jag inget minne av... ;-)

Aha, nu vet jag vem du är. Jegra, hon har ridit minst två gånger, på samma kurser som vi. Inte för att mina hjärnceller var i något lysande skick senast, men DET kommer jag ihåg. Nästan hälften på kursen hade ju svalt badbollar, rätt minnesvärt.

Jag förstår inte varför alla rackar ner på bilderna egentligen?
Under står ju vad som händer, vad som är dåligt och vad som är bra?
Nog för att jag riskerar att framstå som en dumbom, men jag tycker att bildtexten överensstämmer med bilderna. Samtidigt är jag tacksam över att man får se vanliga fel på bild eftersom det blir lättare att själv inse när och hur ens egen häst gör fel.
Det är naturligtvis trevligt att få se perfekta bilder på perfekt ridning, men när man väl sitter på hästen och allting går fel hjälper det inte.

Jag gör inte allt rätt jämt och då jag gör fel är det lättare att rätta till om jag vet vad jag gör och hur jag kan rätta mig.

Vad är det som får dig att tro att dessa människor som läser Katrins serie enbart tror att detta är det som är det enda?

Jag vill inte uttala mig om själva serien och bilderna då jag inte läst den men jag tror nog inte att folk som läser stallmagasinet och Katrins serie är dummare än folk som läser Lussans serie eller Patrik Kittels serie eller Johan Häggbergs serie eller någon Cowboynisse eller vem det nu må vara.

Jag läser mycket om "andra grenar" än bara dressyr tex islandshästen eller cowboyridning osv men förstår ju självklart att alla som utöver just den grenen inte tränar exakt på samma vis.

Eller är det så att genom sig själv känner man andra :confused:

Antti skrev:
Menar du att välskrivningen går före korrektheten?
Nu är detta en lista för hästar och det som hör till det.
Finns kanske en lista på nätet där man bara diskuterar korrekt skrivning, gå dit.

Men du är väl smartare än så att kunna förstå att som du uttalar dig (här iallafall) så finns det ingen tidning i världen som skulle vara intresserad av att trycka de orden.

Kunskap kan förklaras på ett vettigt och trevligt sätt, jag förstår inte hur du kan ha missat den biten eftersom du anser dig så lärd.

I vilken krets och i vilket umgänge diskuterar man på det vis du gör?
(så man håller sig borta därifrån)

Antti skrev:
Du kanske kan hitta någon lista där man diskuterar 15 minutes of fame?

Verkar ju vara här.

Hmm fast om man lägger i hop alla dina inlägg har du överskridit dom där 15 minuterna för länge sedan, dags att ge någon annan en chans kanske ;)

Carmenzita skrev:
Tottenham, jag förstår att du ser det som kritik mot ditt arbete. Jag är också journalist (jobbar fn som informatör, dock!) och det är lite därför jag ställer frågan också. Jag tycker det är väldigt märkligt att du intervjuar din tränare i 8 artiklar och att hon får stå helt oemotsagd. För mig hade det blivit vettigare om ngn erkänt duktig ryttare fått kommentera de bilder hon väljer ut.

No, no, no! Kritik - för att jag svarar? Jag arbetar även på en dagstidning både som skrivande och med radio. (ja vi har både och) Varje morgon går vi igenom de publicerade artiklarna, så rädd för kritik är jag inte. då skulle det inte fungera att vara journalist!

Tror att du tänker lite fel (min tolkning) att den personen jag skriver om, och gör en artikelserie om för stå oemotsagd??? Det förstår jag inte vad du menar? Om jag gör en nyhetsartikel där kommunledningschefen gnäller på trafikledningschefens arbete, då kan jag såklart inte bara skriva om vad den förstnämnde tycker.
Men om man gör en artikelserie som här med träningstips från Katrin Wallberg så kan man liksom inte blanda in några fler.

Erkänt duktig ryttare - vem bestämmer vem som är det? Och saken är den att man ser saker på så olika sätt. Det skulle dessutom ändå inte ge en riktig sanning om en sån kommenterar bilderna - det skulle ju bara ge denna persons sanning.
Vem bestämmer vem som har rätt eller fel?

Det finns många kluriga frågor som kan se lätt ut innan man bryter ned dem i atomer...

/tottenham

carmenzita! (och alla ni andra)

det är lustigt hur en diskussion på nätet kan bli, där folk antar att man har en viss ton beroende på vad man svarar.
Om vi skulle träffas allihopa så skulle vi garanterat ha en väldigt intressant och utvecklande diskussion.
Inte för att detta inte är det men ändå.
Nån som förstår vad jag menar?

Jag har inte sett artikelserien. Men efter vad jag sett förut av Katrin och hennes elevers ridning så vill jag inte likna det jag försöker göra med hennes ridning. Jag tycker man ska kunna sitta ordentligt, lösgöra sin häst och få den i en ändamålsenlig form innan man går vidare till svårare saker.

Så mitt svar är - nej, jag ser inte hennes ord som sanningen. Och jag ser inte henne som en svensk Bent. Jag är ingen Bent-fanatiker heller. Jag lyssnar på de flesta (inte alla, ibland stänger jag av, det erkänner jag). Och sedan funderar jag själv på vad jag tror efter det.

Till alla:
Jag har ju som sagt inte sett artikelserien. Men jag har hört mkt negativt om bilderna. Och många har skitit i att läsa artikeln pga bilderna.
Jag tycker det vore trist om det är så som Carmenzita funderar över. Att folk tror att alla som rider AR rider så. Och att det är så det ska vara.
Varför lägger man inte in bilder där det är bra? Kan inte hon fixa det så får de väl lägga in en bild på någon annan?
Och kolla att det är kvalitét på övningarna! Jag har ju inte sett dessa bilder. Så nu drar jag bara ett lösryckt exempel:
Om en ryttare inte kan sitta ordentligt i skritt, lösgöra hästen i trav (eller skritt) eller få den på tygeln, är det lämpligt att den ska göra piaff då? Vill man se sånt? Vill man att det ska representera den ridning man rider? Inte jag iaf..

- Men visst börjar man bli väldigt nyfiken på att läsa den där artikelserien!/T_B

ja kallar ofta de jag försöker för akademisk ridkonst..men orkar inte säga det för det blir bara massa gnäll om att "de väl ingen skillnad" eller de väl bara "skritta på bogarna"...

men iaf, Katrin e INTE min talesman o ja tycker de synd (o pinsamt..ibland kanske de skulle behövas MER jantelag i sverige???) artikeln skrevs för den gör de bara ännu svårare än de redan e för oss som vill dressyrrida på lite annat sätt, hur vi än gör o kallar de :-( Ja kan väl nte de hon gör bättre än hon själv..men ja ser ganska bra.......

Katrin, om du läser det här deppa inte ihop utan tänk på du e jättebra teoretiker!! behövs också

Jag måste säga att bilder på det goda exemplet för mig är en väldigt viktig faktor när jag ska bedöma trovärdigheten hos en tränare. En bild säger ofta mer än tusen ord.

Att få en perfekt bild är omöjligt. Men att få en bild som är tillräckligt bra för att tjäna som ett gott exempel ska inte vara omöjligt om man kan leverera ridning av tillfredställande kvalitet. Det kräver förstås hjälp av en professionell fotograf, och att man lägger ner en hel del tid både till fotografering och till urval av bilder.

Där har man ju även möjlighet att ta hjälp av andra ryttare som kan rida på bilderna, eller att ta hjälp av en tecknare. Den enda godtagbara ursäkten man kan ha för att inte visa det goda exemplet är i mina ögon att man VALT att inte göra det.

Urvalet av bilder, och det sammanhang man placerar bilden i, är en minst lika viktig del av en artikel som texten. Men det kräver en hel del planering, och att man har en tillräcklig budget. Kanske något att tänka på innan man ger sig in i ett sådant projekt.

Att visa upp det dåliga exemplet är EN metod, och det går att lära sig av det med. Jag har ju själv, som en del vet, haft sidor upplagda på min hemsida med en massa bilder där jag gör hiskliga fel (ja, ja, det går att hitta fel på de bilder som ligger ute nu med, jag vet) och jag vet att många har uppskattat det (och inte bara av ren skadeglädje :p ).

Rent generellt tycker jag dock att ett gott exempel är värt mer än hundra dåliga. Visserligen behöver man se båda för att lära sig skilja mellan rätt och fel, och för att kunna känna igen och åtgärda felen. Men de flesta människor brukar vara oerhört duktiga på att hitta fel på sig själva - de kan behöva bombarderas med de goda exemplen i stället så att de fokuserar mer på att känna igen och glädjas över det som är bra, än på att grotta ner sig i sina brister!

Absolut, jag är övertygad om att vi skulle ha jättegivande diskussioner och få många intressanta tankekorn. Internet är dumt på det sättet, det skrivna ordet blir bara ett destillat av alla tankar och dessutom kommer det ofta ut fel.

Som sagt, ingen personlig kritik mot ditt arbete. Men ser du inte att bilderna är dåliga? Att hon inte håller vad som sägs? Nu har du ridit för henne och tycker att det du kan se "live" uppväger det som visas på bilderna. Hur många promille av dina läsare har denna erfarenhet?

Rent personligen tycker jag artikelserien blivit för lång för att kännas neutral, bättre du skrivit en bok om Katrin. Jag tycker _fortfarande_ att det är dumt att en person får så mkt plats i artikel efter artikel. Extra dumt är det när bilderna bara ger en dålig eftersmak. Stora ord, medelmåttig ridning.

Ja, utan tvekan! Och inte att förglömma - se bilderna.

De finns väl inte på nätet någonstans? Och ingen har dem väl inscannade och kan skicka?

De finns inte på nätet, har redan kollat. Dessutom är det copyright på dem som alla andra bilder, därför kan jag inte scanna och skicka.

Rent personligen tycker jag artikelserien blivit för lång för att kännas neutral, bättre du skrivit en bok om Katrin. Jag tycker _fortfarande_ att det är dumt att en person får så mkt plats i artikel efter artikel.
Extra dumt är det när bilderna bara ger en dålig eftersmak. Stora ord, medelmåttig ridning.[/QUOTE]

Jag tycker det är bra med långa förklaringar för att den intresserade ska kunna få hjälp, rent praktiskt. Korta svar kan skapa förvirring. Och den som tycker artiklarna är för långa är väl kanske inte helt intresserad av AR heller . Jag skulle aldrig läsa en artikel om avstånd mellan hinder vare sig den var lång eller kort i storlek, jag har inget större intresse av hoppning. Och AR behöver inte dra dra uppmärksamhet till sig på en första anblick. Det är inte ett märke som marknadsförs á la "Björn Borg", det är en inriktning.
Jag tycker det är stort av Katrin att visa fel och misstag som kan ske. Det är det inte många inom denna bransh som gör. Och vad ridningen beträffar så anser jag inte att det är några större fel på bilderna. Det beskrivs i text bredvid vad som händer på bilden, vad hon vill att läsaren ska fokusera på samt vad som gick bra eller dåligt. Ta vilket foto som helst, det går inte att göra en perfekt illustrering, med ALLA delar på plats. Jag vill i så fall kritisera Johan Häggbergs exemplifieringar mer... Men personanrepp på så vis är onödiga tycker jag. Som sagt, ingen bild är perfekt, ingen text heller för den delen. Nu är jag partisk som känner Katrin och vet vilken duktig ryttare och instruktör hon är. Jag tycker definitivt att hon är representativ för AR.

Jag tor inte heller att alla som läser artiklarna ser henne som någon med patent att uttala sig om AR. Jag menar hur mycket space får inte Bent när det finns många fler akademiska ryttare ute i Europa.

Vi som praktiserar AR borde glädjas åt det mediala utrymme vi får. Särskilt när det skrivs i längre, utförligare texter.

Jag kan skriva länge här nu, men ni förstår nog mina tankegångar.

// :devil: //Poseidon

Ja vem minns inte den hemska bilden på Lussan i Hästfynd (tror jag det var) Den bilden kom inte ens upp i medelmåttig ridning :D

Nu har jag ju inte sett bilderna och texten där denna Katrin rider (sorry men har ingen aning om vem det är eller hur AR rids) men om jag jämför med bilden på Lussan som var helt hemsk så kan jag inte förstå att dom väljer ut dessa bilder eftersom dom väljer dom själva, det är väl en sak när det visas taskiga bilder från tävlingar och så där ryttarna själv inte väljer dom bilder som publiceras.

Liknande trådar

F
Ridning Eftersom den förra låstes lägger jag en ny här då det är på detta forum som ev "motsättningar" mellan "tävlingsdressyr" och "klassisk...
13 14 15
Svar
284
· Visningar
18 935
Senast: Totola
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 802
Senast: IngelaH
·
M
Övr. Hund Läs! (Detta är hämtat från Canis.se) Vem är chefen? Text: Randi Helene Tillung Sammanfattning Länge har det varit...
Svar
2
· Visningar
1 280
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.

Hund, Katt, Andra Djur