Artikelserie i Stallmagasinet

Sv: Artikelserie i Stallmagasinet

Och Johan Häggberg i Hästmagazinet. Är han då en officiell talesman för islandshästar?

Men hon tackade ja.
Det var en från buke som ville att jag skulle skriva en artikel till HF åt henne, och jag skulle få vara som medförfattare :)
Vad tror ni svaret var?

Jag har fått frågor från flera skribenter om vad de ska ta betalt för artiklar i hästtidningar. Har då hänvisat till Svenska Journalistförbundets rekommendationer för frilansar. Och det dessa personer har blivit erbjudna har inte legat i närheten av dessa rekommendationer. Så tyvärr är det nog inte helt ovanligt.

Antti skrev:
Men hon tackade ja.
Det var en från buke som ville att jag skulle skriva en artikel till HF åt henne, och jag skulle få vara som medförfattare :)
Vad tror ni svaret var?

Ifall alla skulle välja att tacka nej till att vara medförfattare skulle det knappast finnas en enda artikelserie att läsa. Det vore ganska så trist, tycker jag som gillar att läsa, begrunda och försöka lära.

Tur att några då tackar ja, till att låta sig intervjuas, vara medförfattare eller whatever.

Beträffande bilder så är en bild alltid en bild. Tagen i en ögonblickssituation. Själv anser jag att bilderna till artikelserien är ok, de är informativa och berättar även om fel.

Jag har själv dessutom ridit för olika instruktörer som kunnat förmedla mycket kunskap till mig, utan att vara världsbäst på hästryggen själva. Det handlar mycket om ödmjukhet och konsten att läsa av, och förmedla.

Har faktiskt svårt att förstå bristen på ödmjukhet. En av de grejer jag verkligen gillar med den "akademiska världen" är att bland dem jag träffat så är stämningen alldeles extra. Har aldrig varit med om en sådan avsaknad av skitsnack, besserwisserfasoner eller annat urtrist som jag stött på en masse i både dressyrvärlden och i islandsvärlden. Den tråkiga stämningen kommer ibland på besök i forumet.

Med det menar jag inte att man ska få tycka på ett annat sätt, diskussioner är såklart en av förutsättningarna för att utvecklas, det är ju spännande med olika åsikter.

Tror att det var du, Carmenzita, som ngn gång skrev att du håller till på det här forumet för att det är det stället där folk noggrant studerar hjälper, funderar mycket över sitsen mm. Det är det jag funnit inom AR, ett finlir och en fundersamhet som, åtminstone jag, inte stött på i någon annan ridgenre. Det tycker jag är häftigt, då behöver man ju kanske inte klanka ner på bra eller dåliga ryttare. Alla är väl igång med att lära och utvecklas. De flesta har olika fallenhet och förutsättningar.

OlleAtlas

Jag tycker nog annat där. Ska man skriva en artikel om tex. hästträning så ska man kunna ämnet själv. Inte använda någon annans kunskap och rida på.
Hade frågan tex varit att läsa igenom en artikel och kolla om det är riktigt så är det annat.
Ett flertal skribenter som ni läser och tror på i vissa tidningar känner jag sen tidigare och deras hästkunskap är noll. Men de kan läsa andras alster och ur det skriva med egna ord och bli kända som kunniga fast de inte vet just något.
Men hur många på högskolorna sitter inte och kopierar uppsatser.
På något sätt har stoltheten över att kunna själv försvunnit. Nu räknas bara social kompetens, som är lika med bluff, båg, slicker mm.
Antar att jag tillhör den sista generationen hästtränare. Efter oss kommer bara snackare.

Ja, för mig som icke islandsmänniska blir han det. precis som katrin blir för icke-akademiker.
Å andra sidan, jag tycker det är mindre märkligt att Louise får vara med i en artikelserie om hur hon utbildar sina hästar, hon är en offentlig person med lång tävlingserfarenhet och tagit fram några hästar som tillhört världseliten i dressyr.

Nåja, ni väljer ju uppenbart att feltolka min fråga, så strunt samma.

Blir med journalistik som med annat. Massora ställer upp gratis för att få sina 5 minuter av fame.
Och även där försvinner kunnandet också.
Så i slutändn finns inga kvar som kan leva på sitt yrke då konkurransen från gratis utövarna blir för stor.
Och visst kan man få det till att låta bra men i förlängningen så är kunskapen borta för all evig tid.

Carmenzita skrev:
Ja, för mig som icke islandsmänniska blir han det. precis som katrin blir för icke-akademiker.
Å andra sidan, jag tycker det är mindre märkligt att Louise får vara med i en artikelserie om hur hon utbildar sina hästar, hon är en offentlig person med lång tävlingserfarenhet och tagit fram några hästar som tillhört världseliten i dressyr.

Nåja, ni väljer ju uppenbart att feltolka min fråga, så strunt samma.

Frågan var väl om Katrin Wallberg nu är officiell talesman för AR, efter artikelserien i Stallmagasinet?

Många av oss har svarat att vi inte tror det, då de flesta är vana att läsa olika grejer av olika människor, och inte omedelbart gör dem till den enda talesmannen. Menade du på något annat sätt så missuppfattade jag dig och ber om ursäkt. :bow:

Sen blommar såklart diskussionen iväg en smula, inte helt ovanligt kanske :angel: ...

OlleAtlas

Det finns ju de som skriver för att de älskar att skriva också, och det tycker jag är bra. Vi ska ju ha en ny generation skribenter också, och det finns en god tradition inom yrket att de gamla lär upp de nya. Men de grönaste kan gärna slipa på sina skrivkunskaper i klubb- och föreningspublikationer till att börja med! Där är det helt OK att publicera sig gratis.

Dessutom - egentligen är det väl fler bra REDAKTÖRER vi behöver. Det är ju i slutändan de som har ansvar för att avgöra vad som är intressant att publicera och inte, och som ska se till att det blir en bra blandning av material i tidningen så att den belyser frågor från olika håll och blir en journalistiskt intressant produkt.

Senast ändrad:

Yepp, håller med. Bra redaktörer är vad vi behöver.

OA

Om redaktören är helt borta då?
Mony är det vad det handlar om. Varför betala en jornalist om man kan få det gratis?
Innehållet i vissa blaskor är så låg nivå att det är märkligt att de bara köps. Men läsaren är väl för dum för att begripa.
Detta är baksidan av medaljen med ett fritt system. Specilellt om det är pengarna som styr.
Många skriker efter att det ska vara gratis, så länge det inte konkurrerar med dom själv :)
Hur många här tycker att det är helt riktigt att jobba gratis?
Felet är att ni bara ser till vad ni kan plocka ut.

Antti skrev:
Jag tycker nog annat där. Ska man skriva en artikel om tex. hästträning så ska man kunna ämnet själv. Inte använda någon annans kunskap och rida på.
Hade frågan tex varit att läsa igenom en artikel och kolla om det är riktigt så är det annat.
Ett flertal skribenter som ni läser och tror på i vissa tidningar känner jag sen tidigare och deras hästkunskap är noll. Men de kan läsa andras alster och ur det skriva med egna ord och bli kända som kunniga fast de inte vet just något.
Men hur många på högskolorna sitter inte och kopierar uppsatser.
På något sätt har stoltheten över att kunna själv försvunnit. Nu räknas bara social kompetens, som är lika med bluff, båg, slicker mm.
Antar att jag tillhör den sista generationen hästtränare. Efter oss kommer bara snackare.

Nu följs ju inte kunskap i ett visst ämne och förmåga att skriva om det alltid åt. Jag förstår att du anser dig vara ganska kunnig, men du skriver inte särskilt väl. Jag har svårt att tänka mig att en seriös redaktör skulle publicera artiklar där texten är av den kvalitet som dina inlägg här har. Journalistens uppgift skiljer sig i mina ögon från forskarens. Sedan är det en annan sak att det också finns många journalister som skriver riktigt uselt.

Menar du att välskrivningen går före korrektheten?
Nu är detta en lista för hästar och det som hör till det.
Finns kanske en lista på nätet där man bara diskuterar korrekt skrivning, gå dit.

Nej, jag menar att i en artikel i en tidning så bör både informationen och texten vara korrekt. Klarar man inte båda själv bör man arbeta tillsammans med någon. Jag ser journalisten främst som textproducent/skribent och tycker att det är helt i sin ordning om en journalist hämtar information från andra källor och bara "skriver om den med egna ord". Sedan är det inte ok om journalisten har noll koll och skriver om så till den milda grad att informationen förvrängs (vilket ju tyvärr händer titt som tätt).

Du kanske kan hitta någon lista där man diskuterar 15 minutes of fame?

Du är för go Antti! :rofl:

Om du mjukade upp dina kommentarer lite så kanske någon vågade lyssna på det du faktiskt har att ge! Många hamnar i försvarsställning när du vässar orden sådär (fast det vet du ju....) Prova en liten mjukare och kanske mer konstruktiv approach och se om du inte kanske får några efterföljare som kan ta vid där din generations hästtränare håller på att dö ut... ;)

Du kanske kan hitta någon lista där man diskuterar 15 minutes of fame?

Verkar ju vara här.

Jamen i så fall. Jag trodde att du menade att man bara fick diskutera hästar här. Men kanske önskan efter berömmelse hör till hästvärlden? På samma sätt som skriverier om hästar gör det?

Jag tycker det är bra att diskussionen leder vidare. Och tydligen är jag ensam om att tycka att det är märkligt att en tränare utan spec meriter i "verkliga" världen får göra en egen "ridskola" om ett flertal uppslag i flera tidningar.

Tottenham, jag förstår att du ser det som kritik mot ditt arbete. Jag är också journalist (jobbar fn som informatör, dock!) och det är lite därför jag ställer frågan också. Jag tycker det är väldigt märkligt att du intervjuar din tränare i 8 artiklar och att hon får stå helt oemotsagd. För mig hade det blivit vettigare om ngn erkänt duktig ryttare fått kommentera de bilder hon väljer ut. Glöm inte att det finns gott om okunniga läsare som ser ordet "akademisk" som en kvalitetsstämpel. Och som inte har tillgång till tränare som är klassiskt skolad, kanske man rider för svenskutbildade tränare och då blir detta ngt relativt nytt.

Inget hon säger är fel, förstås, det hon säger är inget nytt (vem som helst med ngn klassisk bildning hade kunnat skriva av det), men i kombination med bilderna blir det en annan femma. Bilderna illustrerar INTE det som sägs i texten. Är det verkligen bara ett fåtal människor som sett det? Jag menar absolut inte att göra ner Katrin, jag har förstått att hon är väldigt populär och säkert en jätteduktig tränare. Man kan vara en utmärkt teoretiker och inte lika duktig praktiskt. Man kan vara en bra lärare utan att vara OS-ryttare. Men om man ska visa upp sig i en lång artikelserie och välja ut bilder som illustrerar det man säger, då får man kanske ta hjälp av en bättre ryttare?

Jag vill passa på och önska.... vad jag skulle vilja läsa om i ridtidningar ang. AR
- att det inte är något nytt!!!!
akademisk ridkonst, barockridning, klassisk ridning.
Skriv om de "gamla" mästarna, Egon von Neindorff, Nuno Oliveira tex.
mfl mfl. De anrika ridskolorna som bevarar den gamla ridtraditionen. Med fokus på - hur utbildas hästen, hur ser man på hästen -

Sedan vill jag bara säga en sak till. Det är svårt att bedöma en instruktörs kunskap/duktighet enbart från hennes/hans elever. Eleven kanske bara tar till sig en liten del av vad instruktören säger och gör sedan sin egen kompott, kanske till det bättre, kanske till det sämre. Undervisar själv och vet att det jag säger och vill att ryttaren ska fokusera på ibland inte alls faller i god jord hos ryttaren. Flera saker kan bero på detta, ofta falierar tålamodet hos ryttaren... Sedan är det viktigaste i ett ekipage utveckling det som sker hemma utan instruktör. Det är inte alls så att jag friskriver instruktören ansvar för ekipagets utveckling men huvudansvaret måste ligga hos ryttaren.

Sedan får jag väl skicka ett personligt hej, hej till Jegra och Svea som "lockade" in mig på detta forum, ovetandes, efter vår sista BB kurs. ;)

Egon von Neindorff var vad jag har forstatt en god klassiker pa den tiden da det begav sig (han avled i varas). Men efter att ha besokt hans Reitinstitut maste jag tyvarr saga att tiden maste ha statt stilla dar. Hastarna skick, utrustningens tillpassning och undervisningsformen som bedrevs kandes inte som nagon hojdare direkt :crazy:

Liknande trådar

F
Ridning Eftersom den förra låstes lägger jag en ny här då det är på detta forum som ev "motsättningar" mellan "tävlingsdressyr" och "klassisk...
13 14 15
Svar
284
· Visningar
18 935
Senast: Totola
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 802
Senast: IngelaH
·
M
Övr. Hund Läs! (Detta är hämtat från Canis.se) Vem är chefen? Text: Randi Helene Tillung Sammanfattning Länge har det varit...
Svar
2
· Visningar
1 280
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar
  • Tråden för spår