Artikelserie i Stallmagasinet

Sv: Artikelserie i Stallmagasinet

Som sagt - ingen kritik. En undran.

Försöker uttrycka mig för att det ska bli så lite missförstånd som möjligt, men det är svårt. :smirk:

Jag tror aldrig Louise Nathorst har fått figurera i en artikelserie om 8 avsnitt (antar att det är fler på g?) som breder ut sig över ibland 3 uppslag. Självklart har ingen person ensamrätt på ridning, men när en tränare får breda ut sig på det sätt som Katrin gör i Stallmagasinet, tycker jag det blir lite märkligt. När jag pratar med mina ridskolevänner har de väldigt liten insikt i att det finns en "gren" som heter barock eller AR, Katrin är i stort sett det enda de vet.

Jag vet att du sagt tidigare att Katrin själv väljer ut sina bilder. Och att hon vill visa både bra och dåligt. Det är hedervärt. Mitt problem är att jag inte hittar det som representerar det som är bra. Och det är jag också intresserad av att veta - tycker ni andra A-ryttare att detta är bra? Visar bilderna en god ryttare? En god hästmänniska och pedagog, det är jag övertygad om. men om artikelserien ska vara en bra träningshjälp, tycker jag det krävs mer än så. Om man inte själv kan rida lika bra som man är i teorin, då letar man bilder på ekipage som visar upp det man beskriver i texten.

Har sett en artikel och orkade inte ens börja läsa den för storleken och bildernas skull. Så ska inte uttala mig om den.
Men, är alltid fundersam mot folk som absolut vill visa upp sig i tidningar.

Louise Nathorst hade en omfattande serie i Hästjournalen. Kyra Kyrklund hade en omfattande serie i Ridsport, som senare blev en bok. Bo Tibblin har haft en stor serie i någon av de nyare tidningarna, och GP-ryttaren Patrik Kittel i Hästfynd. Ingen av dem har varit perfekt på något sätt - men vissa har innehållit mycket matnyttigt.

Även en del icke-tävlingsinriktade tränare av olika slag har fått utrymme, t ex Röllans resa i Hästfynd.

Själv har jag inte läst annat än fragment av Katrins serie, så jag tänker inte uttala mig om just den.

Men vi har yttrandefrihet och tryckfrihet i det här landet, om Stallmagasinet vill upplåta ett stort redaktionellt utrymme till en artikelserie så har de all rätt att göra det. Sen får du använda din rätt som mediakonsument att köpa eller inte köpa tidningen.

Sen måste jag bara säga att i dagens ridsportpress är det inte särskilt svårt att bli publicerad (i alla fall om man inte har några anspråk på att få betalt enligt Svenska Journalistförbundets rekommendationer). Skriver man något hyfsat välkomponerat och kanske även bildsätter, så får man sannolikt in det någonstans. Särskilt om det handlar om saker som säljer lösnummer :angel:

/Svea - som det senast skrevs om i ridsportpressen efter min riduppvisning med shetlandsponnyer på Skokloster ( :eek: ) Är jag cool? Eller inte cool?

Suck, önskar att jag var ännu lite coolare faktiskt, det är så svårt att relaxa när man ska sätta igång en neurotisk lippekorsning med lite väl uppenbara anlag för caprioler när Posten har supit bort ens enda sadel och det blååååååååååser. :cool:

Spelar liksom ingen roll, en russ korsning är en russ korsning.

Pja, inte skäms jag för att det är russ i Tristan. Det är en bra liten häst, som inte behöver skämmas för sig alls. Dessutom har jag ju även ett renrasigt russ hemma. Men eftersom andelen lippe är högre i Tristan brukar jag säga att han är lippekorsning. Även om han ju förstås är russkorsning OCKSÅ! :idea:

Spelar liksom ingen roll, en russ korsning är en russ korsning.

Russ korsning? :smirk: (svensk grammatik?)

Korrigera inte andra när du själv har fel. :devil:

Senast ändrad av en moderator:

Just det RUSS!!!!

Och RUSS är liksom bara jättebäst!!!!! :devil:

Dessutom fanns russ innan de flesta andra hästraser fanns till...gammal är äldst.

/KT

Varför svarar du till mig?
jag hade synpunkter på särskrivningen om ni inte förstod det...

Jag anser inte att tidningen Ridsport alltid är "vidsynt" och det är bla därför jag tycker att det är bra att det kommit lite andra tidningar på marknaden.

Det Svea tar upp angående betalning tycker jag är intressant. En god vän till mig, som har lång erfarenhet av journalistik i olika former, blev kontaktad av en av dessa nyare tidningar för att de ville att h*n skulle skriva ett par artiklar. De ville att h*n skulle göra arbetet gratis. Det är ju så att man häpnar :smirk:. Som tur är har h*n skinn på näsan och deklarerade att utan betalning blev det inga artiklar.

Senast ändrad:

Det är nog bara så att Katrin satsar väldigt mycket på att "marknadsföra" sig själv medan andra låter ryktet sprida sig..

"Jag har hört mkt gott om Katrin från hennes elever men när jag ser dem utöva det de lärt sig så är det ruskigt dåligt och hästarna går oxå ruskigt dåligt"

jag kan inte uttala mig om hur hennes elever tränar hemma, det vore omöjligt. jag har sett Bent elever som tränar väldigt dåligt. det enda jag har att utgå ifrån är det jag sett, elever till henne - hur de och hästarna föändras från kurs till kurs.
jag kan aldrig svara för hur de tränar hemma. och det kan ju ingen tränare göra.

"Jag tror aldrig Louise Nathorst har fått figurera i en artikelserie om 8 avsnitt (antar att det är fler på g?)"

Kanske är det så att ingen tidning velat satsa på det? kanske är det så att Lussan inte har haft tid att ställa upp på så mycket? kanske är det så att ingen kommit på idén? kanske är det så att det redan skrivits så mycket om hennes sätt att träna? kanske är det så att dressyrryttare inte är lika vetgiriga? kanske är det så att det är lättare för dressyrryttare att hitta information i form av böcker och tidningar?
Jag vet inte? Någon annan kanske vet!
Den sista delen av AR skolan är ute nu. Det som kommer hädanefter om AR blir om andra tränare mm

Antti skrev:
Har sett en artikel och orkade inte ens börja läsa den för storleken och bildernas skull. Så ska inte uttala mig om den.
Men, är alltid fundersam mot folk som absolut vill visa upp sig i tidningar.

nu var idén artikelförfattarens och inte Katrins...

Darby skrev:
Jag anser inte att tidningen Ridsport alltid är "vidsynt" och det är bla därför jag tycker att det är bra att det kommit lite andra tidningar på marknaden.

Det Svea tar upp angående betalning tycker jag är intressant. En god vän till mig, som har lång erfarenhet av journalistik i olika former, blev kontaktad av en av dessa nyare tidningar för att de ville att h*n skulle skriva ett par artiklar. De ville att h*n skulle göra arbetet gratis. Det är ju så att man häpnar :smirk:. Som tur är har h*n skinn på näsan och deklarerade att utan betalning blev det inga artiklar.

Jag har arbetat som journalist i 10 år och aldrig stött på detta problem (tack och lov). det är ju skamligt! utföra jobbet gratis???
Däremot kan man alltid ha åsikter på många artiklar som publiceras i olika tidningar. En del är ren skit enligt mig och håller ingen kvalité.
MEN, det är ju detta som är friheten att välja - och det är det folk gör dagligen med mina texter oxå. Väljer att läsa eller ej! Synpunkter kommer alltid att finnas och SKA alltid finnas.
Jag gör dock aldrig något utan att tro på det. Sen behöver man inte ha samma åsikter som den man skriver om (allmänt) för det skulle reducera antalet artiklar rejält...

Förresten! Var det nån som för tiotalet (kanske var det mer) år sedan som läste Susanne Gielens unghästskola när hon utbildade Chasimir (uttalet???). Det var en lång artikel i varje nummer under ett års tid eller liknande. Det läste valde jag att läsa med stort intresse!

Liknande trådar

F
Ridning Eftersom den förra låstes lägger jag en ny här då det är på detta forum som ev "motsättningar" mellan "tävlingsdressyr" och "klassisk...
13 14 15
Svar
284
· Visningar
18 935
Senast: Totola
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 802
Senast: IngelaH
·
M
Övr. Hund Läs! (Detta är hämtat från Canis.se) Vem är chefen? Text: Randi Helene Tillung Sammanfattning Länge har det varit...
Svar
2
· Visningar
1 280
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama