Artikel...men...var ær konsten?

Sv: Artikel...men...var ær konsten?

Uddi skrev:
Jo, allt kan tolkas.

Men det jag vill komma åt är - tänk om kritiken/frågorna/analyserna kunde formuleras som om frågeställaren/kritikern talade direkt med den kritiserade ryttaren i en välvillig dialog (med ömsesidig utveckling som syfte)? Då skulle de kanske bli mer nyanserade?

Jag tror trots allt inte att alla de som kritiserar här skulle våga/vilja säga samma sak direkt till den "drabbade"...

Over & out...
/Uddi

Jag tar inte åt mig men vill svara ändå, jag är inte precis känd som den som lindar in saker i bomull IRL så jag framför naturligtvis mina åsikter till den det berör med min övertygelse för att visa på att jag menar det jag säger och tror på det jag gör.

Sen får personen bära vilket namn eller titel som helst, vill de inte ha mina åsikter får de anlita någon annan.

Det blir lite annorlunda när man på ett öppet forum vill diskutera en artikel, såklart kunde jag ringt upp den berörda och tagit diskussionen med henne, frågan är om inte denna tråden hade startats av någon annan då i stället.. ;)

Om man ställer upp i offentligheten får man ha klart för sig att man diskuteras.

Helt klart, är man med i offentligheten får man finna sig i att diskuteras, därmed inte sagt att det ska gå över i personangrepp (inte för att jag tycker det gjort det i denna tråd, men det förekommer ju tyvärr det med).

Svarar vidare på andra inlägg i tråden:

Vad gäller tidningen så tar de in precis vad som helst, ingen faktagranskning förekommer så oseriös JA, det är den på det sättet. Det man läser där ska definitivt tas med en ännu större nypa salt än många andra tidningar. (Har väl inte så höga tankar om R*idsport heller förvisso och saltar där med) Visst finns det intressanta artiklar i den också, men de skulle göra sig själva en stor tjänst om de blev mer kritiska och granskande. Vet inte vad de har för ambitioner?
Sen fårman väl någonstans komam ihåg att en tidnings främsta syfte är att sälja tidningar, så köper folk det man läser om fortsätter man skriva om det. Det är ju inga vetenskapliga publikationer, så läsaren kan ju inte bara ta efter det som visas i tidningen och skrivs där, oavsett vilken blaska.

Apropå vad som är "bra" och "perfekt"... Jag har lust att jämföra med musiken. Är det bara den allra bästa musiken som utges på skiva? Är den musiken som utges på skiva det perfekta, optimala slutresultatet? I musikens värld är det ofta accepterat att var och en köper vad den vill ha. På min tid som tonåring var det dock strikt med om man var "heavy" eller "synth" inom vissa kretsar. Det är lite som diskussionen här ibland. Liknar även etniska konflikter på nåt sätt...
Men tillbaka till musiken. Finns det en perfekt musik? Hur bestämmer man vad den perfekta musiken är? Om någon publicerar musik som inte faller just DIG i smaken, blir du då upprörd i ditt innersta och anklagar dem för än det ena än det andra? Det är ju bara att låta bli att köpa skivan / stänga av radion när den musiken spelas, eller hur?
Jag skulle vilja påstå att många gånger är "live, unplugged" musik bra mycket bättre än den musik som ges ut på skiva. T o m om nån sitter hemma och spelar på kul kan det låta bra mycket bättre. Räknas inte detta eftersom det inte är utgivet? Räknas man som perfekt för att man har gett ut en singel?
Om man har gett ut en singel och är perfekt, får man då inte öva skalor och göra improvisationer längre??? Måste man hela tiden spela perfekt???
Bara funderingar... :confused:

Nyss hemkommen och träffat tidningsägarna idag :)
Men, under dessa 10 år eller så som vi bott i samma by så har jag aldrig haft behov av att vara med i tidningen.
Så uppenbarligen så värdesätter man publicitet olika. För mig vore det en förolämpning att bli hoppblandad med det klientel som förekommer i tidningens artiklar.
Av erfarenhet från andra tidningsartiklar så är dom flesta som hör av sig efter en artikel sånna som man aldrig skulle ha tagit emot normalt.
Våra kunder får vi via rekommendationer från andra. Utan rekommendationer från nån av oss känd så är det svårt att komma in. På främande ort så är kravet lägre, men till våran gård så är tröskeln hög. Av erfarenhet.
Den omtalade NS ridningen är vad den är, detta har "vi" vetat nått år nu :) sen sist jag såg ekipaget.

Musik eller upplevelse?
Fel spelad musik med ostämda instrument är inte korrekt. Men upplevelsen av den i vissa situationer kan vara korrekt.

dressyrtant skrev:
Apropå vad som är "bra" och "perfekt"... Jag har lust att jämföra med musiken. Är det bara den allra bästa musiken som utges på skiva? Är den musiken som utges på skiva det perfekta, optimala slutresultatet? I musikens värld är det ofta accepterat att var och en köper vad den vill ha. På min tid som tonåring var det dock strikt med om man var "heavy" eller "synth" inom vissa kretsar. Det är lite som diskussionen här ibland. Liknar även etniska konflikter på nåt sätt...
Men tillbaka till musiken. Finns det en perfekt musik? Hur bestämmer man vad den perfekta musiken är? Om någon publicerar musik som inte faller just DIG i smaken, blir du då upprörd i ditt innersta och anklagar dem för än det ena än det andra? Det är ju bara att låta bli att köpa skivan / stänga av radion när den musiken spelas, eller hur?
Jag skulle vilja påstå att många gånger är "live, unplugged" musik bra mycket bättre än den musik som ges ut på skiva. T o m om nån sitter hemma och spelar på kul kan det låta bra mycket bättre. Räknas inte detta eftersom det inte är utgivet? Räknas man som perfekt för att man har gett ut en singel?
Om man har gett ut en singel och är perfekt, får man då inte öva skalor och göra improvisationer längre??? Måste man hela tiden spela perfekt???
Bara funderingar... :confused:

Men herregud om du nu ska jämföra något så välj något relevant.
Musik och byggande av kropp är väl inte öht jämförbart!!!?????

Att bygga en kropp för prestation, hållbarhet och styrka, det är en konst, och det är väl vad det handlar om!?

ElCid skrev:
I samma tidning är det artiklar om en annan kvinna, LD. Började i förra nummret som en serie om samling.
Min spontana fråga är om hon kan rida alls? För bilderna visar hobbyridning modell 13 årings bus ridning utan vuxens övervakning. Finns det seriösa artiklar i den tidningen?

Jag håller med. Är total nybörjare och mina travare har större samling, än hästen som LD visar upp. Å andra sidan så kanske han var ngn slags problemhäst? Men det blir lite irriterande att man i artikeln får veta att man måste kunna få hästarna att "kyssa stigbygel" (formulerat på ett annat sätt i artikeln). Utan att dom ska röra fötterna. Snälla nån. Det är en baggis att fixa. Det är väl ändå det första man gör... även traditionellt? Vad det gäller kallbloden så stirrade jag mig blind på deras fötter efter att ha läst här, men kan inte uttala mig, vare sig om fötter eller bärighet. Jag tyckte hästen såg bärig ut på bilderna, vad menar ni att den inte är bärig? Men när jag hade läst ex-antal inlägg i denna trots allt jätteintressanta tråd, började jag tänka på Annti och vips var han där. Som trolleri!

Men på sidan 46-47 i ovan nämnda tidning så finns det en inköpt artikel som ska handla om omskolning av travare. Jag garanterar; jag har två varmblodiga travare till ras, en startad och en startad, artikeln har noll att göra med det jag träffat på med travare, det är en inköpt artikel från USA och översatt till svenska. Och den är jättedålig och helt oadekvat vill jag lova. Jag funderar faktiskt på att skriva till nämnda tidning, som jag för min personliga del, i övrigt tycker är en jättebra tidning, alltid intressant. Men den här gången reagerade jag, inte på kallbloden, det gjorde jag faktiskt inte men på LD samt artikeln "Från travare till ridhäst..."

Men vad som verkligen retade mig in nämnda tidning var den inköpta artikeln

Enkelt sagt kan man säga att en bärig häst orkar trampa in under sig och bära upp först och främst sig själv, samt ryttaren samtidigt som den går i en avslappnad form utan kompensations eller diagonalbelastningar.

... och hur ser du det, och vad i artikeln motsäger det? Strävar vi inte alla efter perfektion. Jag når den den nanosekund i taget, ni kunniga ryttare här når den lite mer... Kanske var dom trötta den den dagen... Kanske nåt annat.

Min man åkte iväg på jobb i tisdags och snodde med sig min Hästfynd.... Han kommer hem på tisdag, och då får jag studera bilderna noggrannare.

Svårt att uttala sig i tråden utan att ha bilderna framför sig, men själv skulle jag aldrig någonsin låta en tidning sätta ut bilder som jag själv inte godkänt.

Hästfynd gillar jag, i stort sett, men det finns saker och ting jag reagerar på i vartenda nummer. Ett exempel är dåliga översättningar som t ex "den iberiska peninsulan" - varför inte skriva "den iberiska halvön"?

Man tar också in artiklar som är skrivna på bedrövlig svenska. Exempelvis skrev CD en artikel när Egon v N gått bort. Hu.....

Immer

C_L skrev:
Enkelt sagt kan man säga att en bärig häst orkar trampa in under sig och bära upp först och främst sig själv, samt ryttaren samtidigt som den går i en avslappnad form utan kompensations eller diagonalbelastningar.

Oki, om jag pm´ar dig några bilder kan du säga då? Vill gärna veta...
Jag menar helt ärligt med risk för... att du sågar oss. Kan inte visa bilderna här för jag har ingen hemsida.

C_L skrev:
Men herregud om du nu ska jämföra något så välj något relevant.
Musik och byggande av kropp är väl inte öht jämförbart!!!?????

Att bygga en kropp för prestation, hållbarhet och styrka, det är en konst, och det är väl vad det handlar om!?
Fniss... tänkte väl att gamarna skulle börja cirkla... ;)
Antti tycks dock ha förstått andemeningen, det var ju kul! :)
Vad som är relevant eller inte är väl en individuell uppfattning, eftersom vi alla har olika referensramar. Jag har mina. Om de inte passar din logik är det ju tragiskt för dig. För mig funkar jämförelsen utmärkt!
Jag förstår att mina åsikter ibland kan få folk att se rött. Särskilt som jag inte anser att en total sanning existerar. Således kan jag se att många sanningar kan existera parallellt. Finns det nån som har tagit patent på ridning ännu? ;)

Tack för den utförliga beskrivningen av vad du tycker att du såg. Det var ungefär dit jag ville komma i diskussionen. (Det skulle ändå vara kul att se bilder på Carmenzita)

Jag är sååå tacksam, för att jag har duktiga tränare som håller sina ögon på mig och pålle. Förutom detta, inser jag allt mer att jag också behöver en kurs i anatomi, hovvård, sadelutprovning, körning, NH, osv. osv..... (Tänk om man skulle behöva kunna lika mycket för att ta hand om sina barn!!)

Ang. nämnda tidning så måste jag hålla med om att språket (och stavningen) i en del artiklar är rent ut sagt bedrövligt. Ibland är det svårt att koncentrera sig på en i övrigt trevlig artikel. Fast egentligen gillar jag oftast tidningen, man får helt enkelt "plocka russinen ur kakan".

Vanliga dödliga göre sig icke besvär alltså, det har nog det flesta redan fattat, och din vägledning är inte till för bukefalister, annat än om den kommer via sågen.....

Senast ändrad av en moderator:

boella skrev:
... och hur ser du det, och vad i artikeln motsäger det? Strävar vi inte alla efter perfektion. Jag når den den nanosekund i taget, ni kunniga ryttare här når den lite mer... Kanske var dom trötta den den dagen... Kanske nåt annat.

Jag ser det för att det är mitt yrke att se det, och om det nu vore så att hästarna var trötta så varför använda materialet?

:smirk:

boella skrev:
Oki, om jag pm´ar dig några bilder kan du säga då? Vill gärna veta...
Jag menar helt ärligt med risk för... att du sågar oss. Kan inte visa bilderna här för jag har ingen hemsida.

Men snälla! Jag är inte ute efter att såga någon! Då missuppfattar du! Jag undrar över framförandet och befästelsen av något som statuerar ett exempel inom något vi strävar efter, nämligen konst, jag efterlyser var den är. Inte i de bilderna i alla fall.

Jag tycker det är hur kul som helst att hjälpa folk och vill du ha en vink får du mer än gärna maila mig!

;)

dressyrtant skrev:
Fniss... tänkte väl att gamarna skulle börja cirkla... ;)
Antti tycks dock ha förstått andemeningen, det var ju kul! :)
Vad som är relevant eller inte är väl en individuell uppfattning, eftersom vi alla har olika referensramar. Jag har mina. Om de inte passar din logik är det ju tragiskt för dig. För mig funkar jämförelsen utmärkt!
Jag förstår att mina åsikter ibland kan få folk att se rött. Särskilt som jag inte anser att en total sanning existerar. Således kan jag se att många sanningar kan existera parallellt. Finns det nån som har tagit patent på ridning ännu? ;)

Ledsamt att jämstallas med en gam... :(

Jag håller fullständigt med dig om den individuella uppfattningen, jag är nog bara för virrig för att förstå sambandet, och inte förklarade du det heller när jag uppenbart inte förstod det.

:smirk:

loki skrev:
Tack för den utförliga beskrivningen av vad du tycker att du såg. Det var ungefär dit jag ville komma i diskussionen. (Det skulle ändå vara kul att se bilder på Carmenzita)

Jag är sååå tacksam, för att jag har duktiga tränare som håller sina ögon på mig och pålle. Förutom detta, inser jag allt mer att jag också behöver en kurs i anatomi, hovvård, sadelutprovning, körning, NH, osv. osv..... (Tänk om man skulle behöva kunna lika mycket för att ta hand om sina barn!!)

Ang. nämnda tidning så måste jag hålla med om att språket (och stavningen) i en del artiklar är rent ut sagt bedrövligt. Ibland är det svårt att koncentrera sig på en i övrigt trevlig artikel. Fast egentligen gillar jag oftast tidningen, man får helt enkelt "plocka russinen ur kakan".

Ja det är så mkt man skulle behöva kunna, jag önskar att jag kunde rida så att mina hästar kunde bygga rätt, det är min stora önskan, men jag får vackert, än så länge bygga dem från marken och det är ju inte fy skam att ha den möjligheten i alla fall.... ;)

Att titta på ambitiösa fritidsryttares bilder är kul, jag vill också se! hur många som helst! :D Det är mkt lärorikt! Nu är ju inte Carmenzita en proffessionell utövare som visar sina alster i en tidning för att berätta hur man ska göra, däri är en stor skillnad tycker i alla fall jag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka