Artikel...men...var ær konsten?

Sv: Artikel...men...var ær konsten?

*knapplån* Problemet är väl att det perfekta tolkas så olika. Vissa saker som anses näst intill perfekt anses av någon annan som ganska dåligt.

Alla är väl vid detta laget medvetna om den hårda kritiken som förekommer på detta forumet när man lägger ut sin bild men vill man bara ha söt häst och Guud va bra så finns ju alltid gnägg.

Fast det intressanta vore ju att höra hur de som figurerar på bilderna i artikeln (har inte sett den), uppfattar sej själva och sin ridning - dvs tycker DE att de är "duktigare än Carmenzita"? (sorry att jag använde ett speciellt namn, men det blev enklare så!) Vad vet de att de har problem med, hur jobbar de med det? ÄR de medvetna om bristerna? Gör de något åt dem?
Ligger misstaget i förväntningarna? Texten som skrivs? Vad tycker de som är med på bilderna om dessa saker...?

Det där med förväntningar är ju alltid intressant att diskutera, men varifrån kommer de egentligen?
Visst kan och BÖR ridningen diskuteras och kritiseras! C_L är absolut inte ensam om att reagera. Men man kan kanske välja att jobba med problematiken (sin reaktion) på ett annat sätt...? Det är ju inte som om de här artiklarna är de första i sitt slag.....

Men visst kan man undra om den kritik som kommer fram här på forumet låter likadan när de som kritiserar allra mest träffar folket (som är med på bilderna) IRL :).
Jag vet ju själv hur jag är, jag tycker det är trevligt om någon kan hjälpa mej att rida bättre - den som sas "kan" och "ser" vad som felas. Men hur kritiken framförs är avgörande för hur väl jag ska kunna ta till mej - och framförallt, hur väl jag ska kunna göra något åt min ridning. En del av den kritik som dyker upp här skulle inte hjälpa, visst - hästen är obärig och släpper inte igenom i överlinjen, det kan tom den som rider på bilderna se själv. Men vad ska man göra åt det...? (bara för ett ex)
Eller så handlar grundinlägget egentligen om just förväntningar, och då handlar det ju om andra saker - varifrån kommer förväntningarna? Vem är det som har skapat dem?

Senast ändrad:

Håller med, jag hoppas att dom kommenterar själva. Men om man läser artikeln så får man kanske en bättre bild av hur hon tänker.

Jag har stor respekt för alla er som kommit längre på er väg, vare sig det gäller ren hästkunskap, hantering, eller när det gäller ridning. När ni uttalar er så initierat och kunnigt om div. skulle det vara så bra om ni berättar hur ni tänker och vad som skulle kunna vara annorlunda. Bifoga bilder (gärna egna) som beskriver vad ni menar.

*Knapplån*

Intressanta inlägg!

Har precis kommit på plats med dator och allt! Ska besvara hur jag funderade, och kommentera bild för bild, måste bara samla ihop mig.

Och, visst, det handlar om förväntningar, var och en ansvarar för sina förväntningar, jag för mina, andra för sina, jag är så stolt över att vara svensk, dels över vår fantastiska ras kallblodstravaren som jag så gärna håller fram och visar upp utomlands,
dels för att jag tycker det är så kul att visa på hur intresserade vi är av den akademiska ridningen, jag diskuterar ju den ändå med folk som jobbar på hög nivå och har gjort i många år.

När jag då öppnade tidningen blev jag först skitlycklig! JA!

Och, jag kommer att visa materialet för min "ridmästare" och det kommer att bli spännande att höra vad han också säger. Bild för bild.
Han har kanske en helt annan åsikt! vad vet jag.. :p

Jag blev besviken, japp, och i min enfald blev jag först inte förvånad, nej.

OM man ska sätta ut bildmaterial på en så pass känd häst som ska vara så bra och välutbildad blir man ledsen när man ser de kompensationsproblem, onödiga spänningar och diagonalbelastningar som han uppenbarligen har.

Textmaterialet tycker jag om men får inte ihop det med vad som visas.

emindy skrev:
Sedan förstod inte jag hur du kunde se något avgörande om hovarna. Visst, de ser ut att vara långa i tårna, men de är ju skodda (så det väntar jag mig)

Vet inte vad du menar att hovarna ska se ut så för att de är skodda... :confused: men i mina ögon ser de inte väl åtgärdade ut. Det ser väldigt påfrestande ut för hästarnas ben.

På sista bilden syns det ju mkt tydligt dessutom.

bobo skrev:
Jag säger som Carmencita: vad hade du väntat dig?
Och vad hade du väntat dig om det hade varit ett reportage om halvblod??

Här kan jag välja att svara på olika sätt.. ;)

Om det hade varit halvblod, tja, det handlar ju inte om något rasrelaterat egentligen, det handlar väl om den akademiska ridningen...och så om det vore en shetlandsponny eller en arab, så hade jag reagerat när man sätter sig fram som en i detta fallet "taleskvinna" för akademisk ridning och visar sådana bilder.

Hade det varit ett reportage om dressyr så hade jag väntat mig värre bilder, men det genren har jag släppt att bry mig om för länge sedan så det är inte ens lönt att kommentera... :angel: :p

Jag har en gammal(20+) tjock halvblodskorsning som är otränad, hon visar bättre balans och bärighet än de två hästarna på bilderna tillsammans.

Ska be de där hemma maila hit bilder så att jag kan visa!

Men jag skulle aldrig ställa upp i ett reportage, eller ta emot folk att titta på mina träningar mot betalning? Det är ju där skillnaden är.

Jag vet precis hur duktig/dålig jag är, det är inget att hymla med. Jag har jättemkt kvar att lära mig och min j*vla kropp är så trög så trög. Jag har dessutom en ganska dålig häst, även om han är snäll och go´.

Nu har jag inte sett reportaget, men ska absolut göra ett undantag och köpa tidningen. Så jag uttalar mig inte om aktuell häst, vet inte vem det är och vet inte vem det är som rider. Men jag har inte sett många barockbilder som visar speciellt fin häst. Det står jag för. Så får ni tycka att jag har fel, det kanske jag har.

Att lägga ut bilder på mig själv är så ytterligt meningslöst, vi har kommit sådan liten liten liten bit på vägen. Det är så mycket kvar. Dessutom, eftersom så många tycker att Bent (exempelvis) är en jätteduktig ryttare som plockar fram det bästa i hästarna, vet jag inte om det ens är lönt. Vi tittar uppenbarligen på så olika saker. (Och detta ÄR ingen dum bortförklaring, jag har lagt ut bilder både här och där. Jag är fullt medveten om alla våra brister och tillkortakommanden. Och jag vill VERKLIGEN inte påstå att just "min! ridning är den optimala. Jag ser fin ridning både här och där, bl a i två försäljningsstall jag varit nyligen, där såg jag jätteduktiga ryttare som inte ens visste om hur duktiga de var... Och ju mer jag lär mig, desto oftare ser jag fin ridning faktiskt)

Och så måste jag faktiskt få instämma i vad någon skrev nedan - att man FÅR bara inte kritisera ful ridning när det är barockryttare. Då är det minsann ögonblicksbilder och det är ekipage under utbildning. Ja, men vem har någonsin sagt att Jan Brink är fullärd?!

Var det den artikeln om Hårfagre? Läste den igår och tyckte att det var gräsligt, jag har sett honom innan och då var han jättefin men sen läste jag texten och fick förklaringen. Ryttaren ville ha en sån där hängande rygg, det tydde på förtroende från hästens sida när den släppte ner ryttaren i sin rygg.
ryttaren spjärnan nått fruktansvärt på bilderna hon kräver samling och hästen har inget annat val än att försvara sig så.
Konstigt är det för jag har sett honom innan och då var han fin. Ryttaren har kanske kommit på en ny stil....

Konstigt, förut skulle ju hästen böjas genom att man tryckte på ryggmuskeln? Har man börjat avvika från läran?/T_B

(Jag är ironisk... :devil: ..lite fult kanske, men erkänner iallafall.)

Förstår ironin :-) och undrar oxå om hon funnit ny guru. Hårfagre var ju en av de få som tidigare såg riktigt bra ut men detta var nytt.

I samma tidning är det artiklar om en annan kvinna, LD. Började i förra nummret som en serie om samling.
Min spontana fråga är om hon kan rida alls? För bilderna visar hobbyridning modell 13 årings bus ridning utan vuxens övervakning. Finns det seriösa artiklar i den tidningen?

LD:s artikel är så pinsamt dålig att jag inte ens vågar kommentera den.... Hon visarbusridning och kallar det samling. Jag kallar det för lydighet och glädje och sammarbetsvilja men knappast samling.

Djurjouren skrev:
Var det den artikeln om Hårfagre? Läste den igår och tyckte att det var gräsligt, jag har sett honom innan och då var han jättefin men sen läste jag texten och fick förklaringen. Ryttaren ville ha en sån där hängande rygg, det tydde på förtroende från hästens sida när den släppte ner ryttaren i sin rygg.
ryttaren spjärnan nått fruktansvärt på bilderna hon kräver samling och hästen har inget annat val än att försvara sig så.
Konstigt är det för jag har sett honom innan och då var han fin. Ryttaren har kanske kommit på en ny stil....
Jag har inte läst artikeln, men det låter helt vansinnigt vad du beskriver. Vadå förtroende att släppa ner ryttaren i ryggen? Det låter som en bortförklaring när hästen går med hängmatterygg, tycker jag.
Skulle då en häst som bär upp sin rygg med ryttaren på inte ha förtroende?
Får vem som helst skriva vad som helst i den där tidningen :confused:

Men det var ju liksom det som var min poäng, du har ju inte ens sett bilderna eller läst artikeln, utan hakar på kritik som inte ens är din egen, bara för sakens skull. Att det sedan faktiskt finns grund för saklig kritik är ju en annan sak, som jag ser det. Det är just det som borde bemötas med en gnutta mer ödmjukhet, och konkreta diskussioner om orsak och verkan.

Hm, men skrev du inte i första inlägget att det handlade just om "kallisar"? *snurrig*

(snart måste jag ju nästan köpa tidningen 's', blir bara mer och mer förvånad över kommentarerna i tråden)

Fast har någon av vi som är mer nyfikna på kritiken och diskussionen runt den nämnt något om Brink? Eller bilder på Brink? *tror jag missade något*
Tro väl f-n att alla (läs; ALLA) som hamnar på bild i en tidning ska sågas jäms med fotknölarna, sån är ridvärlden och har väl alltid varit (och ännu mer så på nätet) :)

Knapplån.
Men herregud det är ju bara bilder. Ögonblickssekvenser. Inte kan man bedöma hur en häst arbetar på några få bilder som inte ens är tagna i följd.
En fråga: Är det det "akademiska" i akademisk ridning, att alltid söka nåt att kritisera?
Jag tittar in på det här forumet lite då och då, tänker att man kanske kan lära sig nåt nytt, nåt bra... Det jag alltid hittar är inlägg om hur fel det är - på bilder, på clinics, på ryttare, på hästar....Mera sällan nåt riktigt lärorikt. Att hela tiden läsa om hur den INTE ska vara, gör ju att man börjar fundera på hur det SKA vara....Är det aldrig nåt som är rätt och bra...?

Här kommer lite funderingar över bilderna. Detta är vad jag ser rent uppenbart. Det hade varit mkt bättre med presentationer på hästarna där det påvisades hästarnas utbildnings-ståndpunkt! Och vad de med artikeln ville uppnå att visa, alltså vilken grad av bärighet, vilken nivå.

Bild 2 på sidan 9
Har inte så mkt att säga om denna, ser ganska lugnt ut (Jag tittar nu bara på hästen), vad hon vill uppnå, eller rättare sagt, vilken grad av bärighet hon strävar efter här, den är ju bara påbörjad om man tittar på bilden.Hästen provar att vinkla sitt bäcken men kommer inte längre än såhär.

Bild 3 på sidan 10 (första bilden )

Hästen försvarar höger baks placering genom att skjuta ut vänster fram och placera den utanför sin egentliga linje.

Hela vägen från hov till bog upp ca: till C7-C6 syns det hur han kompenserar. (Fortfarande vänster fram.

Sen byter det och går över på högersidan, från Ca: C4 till C2 (Kanske Till och med C1) kompenserar han och håller ut till höger.

Han är inte formad böjd, Han går inte heller rakt, han kompenserar genom att bära och balansera så gott han kan.

Bild 4

Den enda bild utom den sista i reportaget där han slappnar av någorlunda.

Hästen bär dock inte ryttaren utan hänger i ryggen och bygger vidare på sin underhals.
Jag får känslan av att han inte är rak upp i OA leden (Occiput(Atlas) men det är mer en gissning.

Bild 5

En av de bilder som berör mig mest.

Skulle vilja säga högt, släpp hästen!!

Han kompenserar fortfarande kraftigt med vänster fram, han bär hela sig plus ryttaren med det benet. Jag ser precis samma problematik som på bild 1.

Han KAN ju inte samla sig! Det syns ju att han inte är stark och bärig att kunna samla sig! Varför då göra det bara för ett reportage och några bilder! Måhända att han kunde en gång men använd de gamla bilderna då och träna upp honom igen!

Vad man ser här är en tillknycklad häst som av någon anledning inte minns hur han ska göra, nervsystemet kopplar inte.

Man har ju sett honom göra detta förr utan spänningar.

Bild 6

Hästen bär sig inte utan litar på sin tränare och lutar hela sin tyngd in mot henne som om hon skulle fånga upp honom, om igen syns det tydligt hur han går av på mitten i halsen, mellan C4 och C5 . Länden spänns och hästen verkligen lyssnar efter en ” ok slappna av signal”

Bild 7 , första bilden på sidan 12, med eleven på.

Hästen är rakriktad! Fast fortfarande dras mina blickar upp mot OA leden, det känns inte avspänt här.

Han kompenserar inte lika mkt som innan. Dock så bär han ju inte men det säger jag inget om då det är en elev på och allt ska tas från början. (Det står inte hur långt komna de är)

Bild 8

Vet inget om denna hästen, vet inte vad man borde kunna visa med honom, han bär inte, han jobbar snällt på sina bogar, ser ut som en trevlig prick med bra rörelser i ledövergångarna i och runt korset, dock lite kort muskulatur härvid.

Han drar upp bakre delen av magen som en kompensation för arbetet på bogarna.

Bild 9

Detta är den sorgligaste.

Jag ser en tapper krigare som förfallit? Förlåt att jag är hård i mitt ordval men det var nog denna som gjorde mig mest ledsen. Vart tog Hästen vägen?

Det känns inte rätt att jag ska sitta här och döma ut en häst på något sätt, men varför använda en sådan bild?

Fortfarande visar han sin dåliga diagonal höger bak/vänster fram, det kan tyckas att han bara fångar upp ryttaren som sitter lite snett, men om man kopplar ihop det med det andra bildmaterialet så är det logiskt.

Mitt i hans diagonal finns en jobbig spänningspunkt. På denna placeras en ryttare som begär att han ska bära. Detta funkar inte så bra.

Om jag ska bedöma bildserien på denna hästen i sin helhet ser det ut som en häst med Höger bak-högt uppe-problem samt vänster fram-belastningsproblem. Märk väl att ingen bett mig göra en ”Från mitt perspektiv bedömning” så jag förklarade bara vad jag tycker mig ser och säger inte på något sätt att jag VET att det är såhär.

Det är beklagligt att det ens ska behöva bli sådana här diskussioner! Varför inte vänta att visa material tills det professionellt kan framställas!

Vi har ögon på oss från Europa vad det gäller vår hästhållning, träning och inte minst denna fantastiska ras. Vi är så väl omtalade och respekterade inte minst vad det gäller den Akademiska ridningen.

Är det detta material vi ska visa upp? Är det detta vi ska visa för potentiella hästköpare?

Tidningarna har verkligen ett ansvar!

Senast ändrad av en moderator:

evis skrev:
Hm, men skrev du inte i första inlägget att det handlade just om "kallisar"? *snurrig*

(snart måste jag ju nästan köpa tidningen 's', blir bara mer och mer förvånad över kommentarerna i tråden)

Jag svarade Carmenzita på hennes fråga.

Tussemaja skrev:
Knapplån.
Men herregud det är ju bara bilder. Ögonblickssekvenser. Inte kan man bedöma hur en häst arbetar på några få bilder som inte ens är tagna i följd.
En fråga: Är det det "akademiska" i akademisk ridning, att alltid söka nåt att kritisera?
Jag tittar in på det här forumet lite då och då, tänker att man kanske kan lära sig nåt nytt, nåt bra... Det jag alltid hittar är inlägg om hur fel det är - på bilder, på clinics, på ryttare, på hästar....Mera sällan nåt riktigt lärorikt. Att hela tiden läsa om hur den INTE ska vara, gör ju att man börjar fundera på hur det SKA vara....Är det aldrig nåt som är rätt och bra...?

Det finns verkligen mkt som är riktigt och bra, tyvärr är det kanske så att dessa jobbar i det tysta och inte har ett behov av att visa upp sig?

Det är fantastiskt fin reklam, gratis annonsplats i en välläst häst-tidning, va mer kan man önska? Jag har själv fått flera helsidor i hästfynd så jag vet vad det innebär, man tackar inte nej direkt, men jag skulle väl aldrig publicera bilder i en tidning på mig där jag rider som om jag vore en representant för hur det ska se ut.. :D Jag väljer ju att få publicerat det som visar på det bra i det jag gör!!!

Det är väl när man har något representativt att visa, något som kan utveckla, föra framåt, som man vill visa upp materialet, resultat, annars får man ju skriva "dessa hästarna är fullkomligt otränade och under uppbyggnad, därför kan de inte bära och därför kompenserar de som de gör"

Jag måste ställa mig frågande till varför man inte får kritisera det som uppenbarligen inte för konsten framåt?

Det jag blir ledsen över är bildmaterialet

Tänk er texten med Hästarna och ägaren i fina konstellationer, vackra miljöer i stället! Vilken fin artikel det kunde varit då!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka