Artikel...men...var ær konsten?

Sv: Artikel...men...var ær konsten?

true_blue skrev:
Liknelsen funkar utmärkt för mig också. Med musik alltså. Svårigheten med liknelser blir ju sen när man extrapolerar... Det där med att inte lyssna på musik som man inte gillar - det kan ju bli ungefär som att alla hästar som man inte gillar ska skickas till Italien./T_B
Ja, det är liknelsers styrka och svaghet - en liknelse är ingen sanning, den bara triggar tankeverksamheten! Vart individen associerar beror på referensramar mm = noll koll. Men å andra sidan är universum uppbyggt på liknande sätt... :angel:

För oss som är i början av vår "vandring", är det nästan lite skrämmande hur mycket kritik minsta fel (utan att syfta på just ursprungsfallet i tråden) genererar. Finns det inte plats för lite misstag på vägen, hur skall man då någonsin våga fortsätta? Om ni som kan och vet mer än oss andra, är stolta över era kunskaper, kan ni väl dela dom med oss som vet mindre, om inte annat så för våra kära hästars skull...
Men varför skulle man inte våga fortsätta om man får lite kritik? Varför tar alla alltid allting så personligt? Detta är ju bara ett internetforum där vem som helst kan skriva och läsa, och det skrivna ordet tolkas på lika många olika sätt som det finns läsare av det.
Fundera istället över vad som sägs i kritiken och strunta i formuleringen.

Kunde inte låta bli att lägga ut denna

<----------------

Är det ungefär så du tänker dig mig?

:rofl:

;) ;) ;)

Han sitter på axeln, är ingen gam men kanske inspirerar mig för mkt... :D

*Totalt oseriöst inlägg*

Ja, fast det är i mina ögon skillnad på nybörjare och någon som går ut i en tidning med bilder och säger "så här ska det vara".
Klart man måste få göra misstag! Det gör vi alla. Det är mänskligt att fela. Men för mig så är kraven på en nybörjare mindre än en människa som figurerar i medierna som ett exempel på högre nivå.

Jag tycker också det är stor skillnad på om en nybörjare gör saker den inte kan, för att den inte vet bättre, än om någon med mer kunskap pressar hästen till något de inte förmår.

C_L, du vet väl att ens användarbild speglar en själv på pricken! Helt ärligt!
/Betsy, som folk tror har pudelfrisyr

P.S När vi sågs hos martha så var gam knappast det ord jag skulle använda på dig :-)

tuaphua skrev:
Ja, fast det är i mina ögon skillnad på nybörjare och någon som går ut i en tidning med bilder och säger "så här ska det vara".
Klart man måste få göra misstag! Det gör vi alla. Det är mänskligt att fela. Men för mig så är kraven på en nybörjare mindre än en människa som figurerar i medierna som ett exempel på högre nivå.

Eva har aldrig någonsin sagt att "så här ska det vara" hon är en sökare som hela tiden utvecklas.

Självklart får man göra misstag, det måste väl även hon få göra?

En människa som figurerar i medierna på högre nivå??? Måste det vara högre nivå för att det är AR eller blir det automatiskt högre nivå för att det är just Eva Jälmbrant och i såna fall varför?

Jag beundrar de som faktiskt vågar ställa upp på reportage i ridsportmedier. Det är så tacksamt att hitta fel på dem.

Artikeln tycker jag itne var välskriven, det känns som om det är en telefonintervju som bara skrivits ned rakt av, men ändå hittar jag saker som Eva säger som jag verkligen sympatiserar med.

Bildmaterialet är olyckligt och de har inget som helst samband med texten i övrigt, det är ju tom fel hästar som nämns i bildtexterna.

/T (som till slut var tvungen att säga sitt...)

Möjligt att hon aldrig använt sig av just de orden. Men hon går väl ändå ut som en representant för det akademiska?
Självklart söker man och vill utvecklas hela tiden. Det vill väl alla? Bara för att man anser sig vara bra eller andra anser det så slutar man väl inte söka, försöka och träna?

Jag tycker att man borde anse sig själv att vara på en högre nivå om man undervisar och är med på uppvisningar mm.
Och jag tycke det är olyckligt om folk tror att detta, som visas på bilderna, är en hög nivå på akademisk ridning.
Att folk tror att detta är vad Akademiska ryttare strävar efter.

Håller med, har läst artikeln nu. Det där med förväntningar...
Olyckligt bildmaterial och som du säger tom fel hästnamn i bildtexterna. Inte undra på att folk undrar över Hårfagre när det inte ens är han som visas på en av bilderna 's'.
Nåväl.

Undrar om inte dessa bilder togs när ett gäng från Skåne var på besök hos Eva i Umeå i höstas, tror det när jag ser den ena tjejen som rider en av Evas hästar, hon kommer härifrån...och hon som skrivet är väl Stina H ??

Jag tycker att den omdoskuterade personen är otroligt duktig på mycket och framför allt att beskriva saker och tankar om ridning o hästar.
Fast jag väljer faktiskt att rida för någon som tar längre tid på sig i utbildningen av elever och hästar, för att undvika att hamna i fällan som ni sett på bilderna.
En som verkar kunna plocka fram en riktigt hållbar metod för varje häst och sällan eller aldrig går över gränsen så hästen blir överbelastad och hittar på genvägar.

Kommenterade tyst för en elev till EJ att jag tyckte att alla de hästar som ridits länge hade sänkta ryggar och att halsarna såg underligt musklade ut. Likssom inte lösgjorda genom hela kroppen ut i sista rörelsen, något såg avhugget och hämmat ut. Infogat i en form och inte utsläppt igen.. Mjuka och fina inom den ram de klarade men de höll igen på något vis..
Hon blev skitarg och kränkt över kritiken mot mästaren och sina egna övertygelser. ..o jag kände mig dum..

En häst som rids i skolgalopper och piaffer dagligen borde kunna skritta ut och röra hela kroppen i fullhet då den går i hagen. Finns det hinder och spänningar, tex kort steg och underlig hållning i frihet tror jag aldrig att ridningen ligger på en lämplig nivå.
Jag menar då man kommit en bra bit på väg och jobbar på med så svåra övningar och är nöjd. Är man det borde hästen vara stark och frisk och även kunna röra sin kropp som en häst utan sadel o bett...

Funderar mycket men är trots tankarna helt fast vid att den akademiska ridningen är det jag vill hålla på med med mina hästar. Men jag är livrädd att gå över gränsen och få ett sådant bakslag som att min häst plötsligt inte kommer igenom hela kroppen. :crazy:

Jag tror att om hästarna tränas allsidigt så går det bra. Faran är att fastna i att bara göra roliga krumelutter - de som visar att träningen finns där - utan att man har gjort grundträningen.

Och särskilt om man fastnar i användandet av stångbett o dyl.../T_B

sante skrev:
Undrar om inte dessa bilder togs när ett gäng från Skåne var på besök hos Eva i Umeå i höstas, tror det när jag ser den ena tjejen som rider en av Evas hästar, hon kommer härifrån...och hon som skrivet är väl Stina H ??

japp, det är Stina som skrivit och det kan säkert stämma väldigt bra att det är just ett gäng från Skåne.

tuaphua skrev:
Jag tycker att man borde anse sig själv att vara på en högre nivå om man undervisar och är med på uppvisningar mm.
Och jag tycke det är olyckligt om folk tror att detta, som visas på bilderna, är en hög nivå på akademisk ridning.
Att folk tror att detta är vad Akademiska ryttare strävar efter.

det är kanske vi andra som bedömer det där med högre nivå, Eva skulle aldrig säga det själv.
men vi har väl ändå tur att det finns folk som undervisar och är med på uppvisningar, hur skulle det annars bli? ingen AR alls?
Fast det är ju ändå ALLTID upp till en själv vilken tränare och vilken filosofi man väljer, kanske är det en blandning, kanske köper man hela paketet från någon tränare. det måste alltid vara upp till en själv!

jag tycker oxå att det är mycket olyckligt att folk kanske ser dessa bilder och tror att det är ridning på hög nivå.

jag tycker oxå synd om Eva som inte hade en aning om att dessa bilder skulle hamna i tidningen.

/T

Klockrent Nitus.
En välskolad häst ska röra sig BÄTTRE efterhand den tränas, inte tvärt om, då bryter träningen ned istället för att bygga upp. Grunderna är så otroligt viktiga, hoppar man över grunden och går direkt på de roliga krumelurerna blir det inte så snyggt.. Och vissa drar då ridsättet (och rasen) över en kam..

C_L skrev:

<----------------

;) ;) ;)

*Totalt oseriöst inlägg*
Jag gillar totalt oseriösa inlägg, eftersom jag gillar fri kreativitet! ;)
Snygg liten tippa! Klarsynen funkar, helt klart! ;)
Och nej, jag tycker inte att du är en gam, det var dumt sagt; ett uttryck för min ibland smaklösa humor...
Jag gillar alla här på forumet, men kan inte låta bli att provocera ibland, må gud förlåta mig...
:devil:

tottenham skrev:
Eva har aldrig någonsin sagt att "så här ska det vara" hon är en sökare som hela tiden utvecklas.
Måste bara kommentera denna diskussion med följande:
Det som jag verkligen uppskattar inom AR/barock/klassiskt/ridkonst/whatever är just denna tendens! Att tillåta sig att fortsätta söka och inte stanna upp när man tror att man är perfekt!!! Leve Eva och alla likasinnade!!!

C_L skrev:

<----------------

;) ;) ;)

*Totalt oseriöst inlägg*

:rofl: :rofl: :bow: :bow: skitkul :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok