Artikel...men...var ær konsten?

C

C_L

Sitter i køpenhamn på stationen och blir såå glad år artikeln i nya hæstfynd om Kallisarna. Æntligen något att førdriva tiden med....

Blæddrar på men hittar inte en endaste (?) bild med bærig hæst???!!!

Jag misstænker att det handlar om ett olyckligt bildmaterial (?!) men varfør då publicera?

Bara jag som reagerar?

Dessutom læmnar jag hovarna på hæstarna før øvrig diskussion, det var ingen vacker syn.

Jag blir så besviken!

På en av bilderna ær den brune hæsten så understark och så hængd i ryggen, en verklig "tværtombild" Så synd!

Ær jag blind? Vad ær det jag missar?

*Brrrr*....kallt på station...

Sv: Artikel...men...var ær konsten?

Är det verkligen så illa?? Kanske den som har hästarna på bilderna får förklara själv isåfall. Måste erkänna att jag tycker att åtminstone fyra av bilderna var jättefina, men så är jag ju inte tillräckligt duktig (än) för att tolka en situation ur en bild.

Dessutom tycker jag alltid att det är kul att se hur mångsidig den nordsvenska hästen är, fast jag är ju förstås redan "frälst"....

Jag är förvånad över att du är förvånad. :smirk:

Ja, det är tydligen bara du som reagerar. Jag läser inte tidningar själv, så jag kan inte uttala mig.
Men kanske ligger det något i att många av dom som rider gör det för sitt eget höga nöjes skull, och faktiskt inte är så himla intresserade i sina hästars hälsa och därför inte tänker holistiskt, på samma sätt som dig? ;)

Jag har inte läst tidningen, men jag skulle bli förvånad om jag inte instämde i C_L:s iakttagelse. Sällan, sällan, sällan ser man bra ridning i dessa pinsamma reportage som ska handla om hur ridning "ska" vara. För ett halvår sedan ställde jag frågan om barockforats användare verkligen tyckte att bilderna i Katrins artikelserie visade något som var bra. Det visade sig att det var väldigt få som tyckte som jag. (Det kanske var fler som tyckte som jag, men i så fall vävde de in det väldigt luddigt)

Å andra sidan, min åsikt ska nog tas med en nypa salt, om man är hängiven barockryttare. Jag tycker ju inte ens att det som visas upp på en dansk gård utanför Helsingör är bra...

Jag säger som Carmencita: vad hade du väntat dig?
Och vad hade du väntat dig om det hade varit ett reportage om halvblod??

Jag tycker att formen är så svår att bedöma utifrån en bild sådär, särskilt som sadeln är så stor. Men jag tyckte inte att alla bilder såg ut som skit.

Sedan förstod inte jag hur du kunde se något avgörande om hovarna. Visst, de ser ut att vara långa i tårna, men de är ju skodda (så det väntar jag mig)

Snälla du, tag nu chansen och visa oss stackars vilseledda avfällingar på "barockens" väg hur riktig ridning skall se ut! Jag menar inte att du skall hänvisa till någon av de stora dressyrnamnen (som ju annars är populärt, i båda "lägren"), utan ta och be någon fota er när ni har er nästa träning, och visa oss hur det skall se ut när det är som bäst. Uttrycket "god ridning" känns för den något mindre erfarna (dvs. jag själv) som ett alldeles för abstrakt begrepp. Jag tycker att det finns alldeles för många uttalanden som syftar enbart till att göra ner och kritisera, kom istället med konkreta förslag på hur man kan göra istället. Om det blir för långrandigt att ta upp här, får du helt enkelt visa det på bild. Det är kanske många som skulle bli tacksamma för att få se hur det verkligen bör se ut. Dessutom får ni framstå i den glans som bekommer er!

Fast nu måste jag rycka in här... Carmenzita har aldrig sagt att det hon gör är som det "ska" se ut... Men bara för att man inte kan göra det bättre själv så får man faktiskt kritisera resultatet hos ryttare som kommit längre! (Det gör nog nästan alla här..) Däremot skulle det faktiskt vara intressant att se några bilder från Carmenzitas tränare, sådana som "de" tycker visar god ridning.

Förvisso, men jag måste säga att det är ett förfärligt gnäll på det här forumet. Inget utom perfektion duger. Lite trist människosyn tycker jag.

Men är det inte det som är det akademiska?

Man letar efter något som fungerar perfekt i teorin. Det kanske aldrig blir så perfekt i varje steg i praktiken, men man STRÄVAR ditåt.

Så tänker iaf jag när jag rider, fel eller? Jag kanske har missuppfattat vad ordet akademisk betyder?:o

Som jag uppfattar saker och ting på detta forum så är det fritt fram att hårt kritisera vissa ryttare och viss ridning, men när det kommer till den ridning som många här utför, de hästraser som många här föredrar och de tränare som anlitas då är all kritik tabu. Det skrivs kilometerlånga inlägg med bortförklaringar om varför det inte har blivit så bra som det var tänkt och alla hoppar fram till försvar.
Varför inte istället stanna upp och fundera på vad det är som framförs i kritiken, mycket som sägs är riktigt och kan hjälpa många att förstå bättre vad dom håller på med och vad dom eventuellt gör för fel.

Alla strävar vi väl efter perfektion. Även om vi aldrig uppnår den så är det bra att visas in på den vägen och veta vad man strävar efter. Får man se en bild på en spänd häst som inte går bra (som exempel), vad kan en okunnig lära av den om man inte får tala om vad som är fel? Problemet är att alla blir så upprörda av några kommentarer och tar det genast som personlig kritik.

Håller med helt och hållet, men i begreppet ligger som du också skriver en strävan, vilket i sig innebär att få av oss (om någon) kommit till det perfekta läget. Vi är på väg - troligen även de som vågar visa upp sig på bild i olika sammanhang.
Det jag reagerar på är alltså det ganska raljerande och överlägna sätt vissa använder i sin kritik. Konstruktiv, uppmuntrande kritik däremot, är en helt annan sak!

Uddi skrev:
Det jag reagerar på är alltså det ganska raljerande och överlägna sätt vissa använder i sin kritik. Konstruktiv, uppmuntrande kritik däremot, är en helt annan sak!
Men det är ju bara din personliga tolkning av hur folk skriver. Det går inte att uttrycka sig i skrift så att alla uppfattar precis vad man vill säga. Jag tror att en del skriver extra provocerande för att få folk att reagera och börja fundera.

Jo, allt kan tolkas.

Men det jag vill komma åt är - tänk om kritiken/frågorna/analyserna kunde formuleras som om frågeställaren/kritikern talade direkt med den kritiserade ryttaren i en välvillig dialog (med ömsesidig utveckling som syfte)? Då skulle de kanske bli mer nyanserade?

Jag tror trots allt inte att alla de som kritiserar här skulle våga/vilja säga samma sak direkt till den "drabbade"...

Over & out...
/Uddi

Jag hade kunnat stølla upp med en bild nær min valack æntligen slæpper och verkligen bær sig i traven på bakdelen, tyværr så ær øgonblicken så microskopiskt korta att man inte ens hinner tænka tanken på en kamera.. eller ens uppfatta att han faktiskt bær sig. Dumhuvudet på hans rygg klantar alltid till det nær han væl stæller upp & hinner inte kænna efter eller minnas hur jag gjorde før att han skulle børja bæra sig.

Dumhuvudet = Jag spirit

Jag har tidningen hemma, har inte hunnit læsa hela æn, men skall ta en extra titt på dom bilderna innan jag uttalar mig.

/mvh Spirit på kundens dator i KPH

Du har helt rätt, och visst är det lite känsligt att kritisera kritiken. Men när man läst en del av trådarna här, förstår man ganska snabbt att det är mycket sällan någon typ av bild INTE kritiseras mycket och ibland ganska elakt. Jag tror inte heller att de som kritiserar skulle vända sig direkt till berörd person med samma typ att uttalanden.

Jag efterlyser bilder som den som rider är stolt över att kunna visa upp, speciellt när det låter som om de kommit ganska långt. Jag skall villigt erkänna mina brister i kunskap om att tolka hästens bärighet osv. från en bild. Tycker att det är tråkigt med sura kommentarer om ditt och datt, passa istället på att komma med konstruktiv kritik, det är egentligen den enda typ av omdömen som kan leda framåt. Den som kan möta andra med respekt och en gnutta ödmjukhet, får oftast större genomslag för sina åsikter...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka