Sv: arr rida utan utrustning tillsammans med andra.
Barbacka - helt OK alldeles oavsett.
Utan träns - nej, rent generellt, av samma anledning som jag alltid kallar in min hund om vi möter någon när han springer lös. De andra ska slippa fundera över om jag har koll på min häst/hund. Och första gångerna är det ju jämförbart med att hantera en lös häst, fast man gör det från ryggen ^^
Mer tveksamt om man är ensam i ridhuset och någon kommer in, då kan man kanske tycka att den accepterar det. Men man kan ju jämföra med att longera, tömköra osv. Också något man inte gör på "gemensam" ridtid utan att kolla med de andra om det är OK och som man avbryter om någon annan kommer in. Om det är många som vill rida "naket" kanske ni ska ta upp det med stallvärden/på stallmöte för att avsätta en speciell tid för det.
Om någon bara kom in i ridhuset utan träns och jag inte visste att det var lika säkert som med träns hade jag förmodligen själv gått av banan och sedan pratat med ryttaren. Fast jag har en liten
i mig ibland, om jag var säker på min häst (dvs. om det var min egen Gullepojke jag red
) så kunde jag bara ridit på och testat om ekipaget klarade om MIN häst galopperade runt... Sedan borde det problemet vara ur världen; antingen funkar det eller så inser ryttaren att de behöver träna mer, kanske ha ett träns
också, det behöver ju inte användas om det funkar utan.
Om det var mitt barn som var i ridhuset (och nu tänker jag mindre barn som kan bli rädda ELLER en sådan häst att det kan bli problem om andra "busar runt" det allra minsta) så hade jag gått in i ridhuset och hjälpt mitt barn med sin häst OCH förklarat att jag inte kunde acceptera "nakenridning" eftersom det innebär en säkerhetsrisk för mitt barn. Hjälper inte det hade jag tagit upp det med stallvärden/vid stallmöte.
Jag tycker att var och en som är i ridhuset på gemensam tid har ansvar för sig och sin häst. Det betyder att den som kan kontrollera sin häst gör det på ett sådant sätt att de inte stör/oroar övriga och att den som inte kan kontrollera sin häst (oavsett om hästen är svår eller ryttaren nybörjare) tar hjälp av någon annan alternativt bokar egen ridtid.