arr rida utan utrustning tillsammans med andra.

panaccea

Trådstartare
Tycker ni att det är OK att rida utan utrustning (dvs barbacka utan träns med eller utan halsring) i ridhus tillsammans med andra?

Jag har sett detta fenomen flertalet gånger nu där unga tjejer sitter på ponnysar och rider helt utan utrustning när det befinner sig andra ekipage både rutinerade och nybörjare) i ridhuset.

Vad hade du gjort/sagt om någon kommit in utan utrustning när du red?

Vad hade ni tyckt om det varit era barn som varit i ridhuset samtidigt?

Senast ändrad:
Sv: arr rida utan utrustning tillsammans med andra.

Personligen hade jag nog inte brytt mig så mycket. Jag vet att jag har full kontroll på min häst, och kan flytta henne snabbt ur vägen om det skulle behövas. För jag antar att du syftar på att dessa unga ryttare kan tappa kontrollen över sina ponnyer? :) Det är så väldigt individuellt. Finns de som har mer koll på sina hästar utan träns än andra ryttare MED träns. Japp, har nästan blivit överriden flera gånger, trots bett i munnen på hästen :angel:

Jag hade inte varit bekväm med situationen. Absolut inte. Jag jämställer det med att ha en lös häst i ridhuset faktiskt.

Hade tagit upp det med den som ansvarar för ridhuset (klubben eller ägaren) och bett om förtydligande av regler.

Beror helt på.

Här finns det ryttare som har både skarpa bett, flertalet tyglar, sadel, hjälptyglar och allt möjligt krimskrams som rider över folk i alla fall.
Jag går helst inte in i ridhus om jag vet att det finns folk som inte kan hantera sina hästar, oavsett utrustning eller ej.

Barbacka - helt OK alldeles oavsett.

Utan träns - nej, rent generellt, av samma anledning som jag alltid kallar in min hund om vi möter någon när han springer lös. De andra ska slippa fundera över om jag har koll på min häst/hund. Och första gångerna är det ju jämförbart med att hantera en lös häst, fast man gör det från ryggen ^^

Mer tveksamt om man är ensam i ridhuset och någon kommer in, då kan man kanske tycka att den accepterar det. Men man kan ju jämföra med att longera, tömköra osv. Också något man inte gör på "gemensam" ridtid utan att kolla med de andra om det är OK och som man avbryter om någon annan kommer in. Om det är många som vill rida "naket" kanske ni ska ta upp det med stallvärden/på stallmöte för att avsätta en speciell tid för det.

Om någon bara kom in i ridhuset utan träns och jag inte visste att det var lika säkert som med träns hade jag förmodligen själv gått av banan och sedan pratat med ryttaren. Fast jag har en liten :devil: i mig ibland, om jag var säker på min häst (dvs. om det var min egen Gullepojke jag red :love:) så kunde jag bara ridit på och testat om ekipaget klarade om MIN häst galopperade runt... Sedan borde det problemet vara ur världen; antingen funkar det eller så inser ryttaren att de behöver träna mer, kanske ha ett träns också, det behöver ju inte användas om det funkar utan.

Om det var mitt barn som var i ridhuset (och nu tänker jag mindre barn som kan bli rädda ELLER en sådan häst att det kan bli problem om andra "busar runt" det allra minsta) så hade jag gått in i ridhuset och hjälpt mitt barn med sin häst OCH förklarat att jag inte kunde acceptera "nakenridning" eftersom det innebär en säkerhetsrisk för mitt barn. Hjälper inte det hade jag tagit upp det med stallvärden/vid stallmöte.

Jag tycker att var och en som är i ridhuset på gemensam tid har ansvar för sig och sin häst. Det betyder att den som kan kontrollera sin häst gör det på ett sådant sätt att de inte stör/oroar övriga och att den som inte kan kontrollera sin häst (oavsett om hästen är svår eller ryttaren nybörjare) tar hjälp av någon annan alternativt bokar egen ridtid.

Jag tror jag håller med dig.

Vidare tänker jag att det är respektlöst mot de andra i ridhuset att rida utan någon som helst form av utrustning. Även om en person har koll på sin häst innebär det inte att alla har det. Om någon skulle hända är det inte säkert att alla kan hantera situationen.
Jag tänker till exempel på om den utrustningslösa ryttaren skulle ramla av (även den bästa trillar av ibland) och hans/hennes häst kilar iväg. Hästen kan vara världens gudomligaste snällaste, men det kanske inte de andra hästarna i ridhuset är. Någon måste dessutom fånga in den lösa hästen, för vad man än anser så kan det utgöra en säkerhetsrisk om inte annat så för hästen själv.

Jag ser väl egentligen inte så jättemycket problem med att rida utan utrustning när man är ensam i ridhuset/på banan.

Det verkar gå trend i att man ska visa andra att man kan kontrollera hästen utan huvudlag (det är väl egentligen det som är själva kärnan i bekymren). Men jag personligen tycker väl att det kan man visa genom att rida på hellånga tyglar. Då finns det fortfarande en nödlina att haka tag i om det behövs.

Jag hade nog inte ridit i ridhuset faktiskt och tagit upp det med ansvarig. Visst det är ok om man är själv men inte när det finns flera andra ekipage i ridhuset.

Jag hade inte känt mig bekväm i det om det inte vore så att jag visste vem det var och att den har en kontroll utöver det vanliga på sin mycket välskolade häst. De som har det är hyfsat nogräknade. Så rent automatiskt hade jag nog inte litat på att människan skulle kunna kontrollera sin häst, tyvärr.
Min gammelhäst hade det kvittat med. Han är så pass lydig att jag inte har några icke hanterbara problem med honom i någon situation. Så med honom hade jag ridit iaf och skitit i dem. Hade de tappat hästen och den kommit för nära hade jag fredat mig och min häst med spöet om det vore tvunget.

Unghästen eller någon annans häst hade jag inte velat rida där då. Jag hade inte kännt mig trygg i att kunna kontrollera de jag sitter på utan risk att åka i backen om de tappar kontrollen över sin häst.

Jag rider min gamling utan utrustning en del. Men då gör jag det när jag är själv. Och det gör jag för att andra ska slippa bli oroliga. Man visar helt enkelt respekt och håller inte på med sådant som man tror andra skulle bli allt för störda av. Jag har nog bättre kontroll på honom då än de flesta har på sina i utrustning. Han är 28 år om en månad och vi har hängt ihop i 18 år. Han är som en hund med mig efter all träning och alla år ihop.
Men av respekt låter jag bli iaf. Jag har nog ridit utan utrustning med typ en av mina bästa kompisar och hennes supertrygga häst där inne. Det vet jag är okej med henne.
Dessutom får jag inte till någon hälsosam form på honom utan träns. Så det är ju ingen ridning jag vill att han ska gå mkt iaf.;)

Tack frö alla svar! :)

Detta är ett "problem" som jag inte har längre då jag inte håller till det aktuella stallet längre, men tänkte att det kunde bli en intressant diskussion och intressant o se hur andra ställer sig i frågan. :)

På mitt gamla jobb fick jag tillslut frispel på en av ungdomarna när jag fann denne att rida runt utan träns med 3-4 andra ekipage i ridhuset, ryttaren ifråga hade ett par månader tidigare gått gråtandes ur ridhuset vid ett större arrangemang för att hästen var "okontrollerbar" (med träns och sadel). Därefter satte vi som regel att ville man rida utan utrustning och ryttarens föräldrar tyckte det var ok (i frågan om dom som är minderåriga) så fick man göra det i ridhuset om man var ensam. det snackades också mycket om att det inte skulle vara tillåtet på ridbanan oavsett om man var ensam eller inte eftersom det händer mkt runt ridbanan med hagar, stor väg, traktorer och folk + den inte var ordentligt inhägnad.

Jag tycker att det är upp till var och en om dom vill rida utan utrsutning eller inte, sålänge det inte drabbar någon annan, dvs man får göra det när man är ensam. Jag som alltid suttit på hingstar hade känt mig fruktansvärt illa till mods om någon inte haft utrustning på hästen i samma ridhus/bana.

Vi hade även diskussioner om att man inte skulle få rida barbacka med täcke på, vissa av föräldrarna tyckte det var en onödig säkerhetsrisk om man trillade av och fastnade i täcket. (DET kan jag tycka är en långsökt och löjlig regel)

resonemanget "jag och min häst litar på varandra till 100% så det är ingen fara" håller inte för mig, hur duktig man än är och hur stabil hästen än är så är det fortfarande en HÄST och även den duktigaste kan trilla av eller få en skrämd häst. Och ja, det kan hända med utrustning också. men jag tycker att man ska ha så stor respekt till sin omgivning att man gör det så säkert man kan, och det är INTE att rida utan utrustning.

Jag har själv ridit i grimma och grimskaft eller helt utan utrustning, även en gång med ett annat ekipage i ridhuset. Och det insåg jag rätt så snart att det var en rätt korkad idé.

Senast ändrad:

Jag tycker inte att det är ok.
Att rida utan sadel är inga problem för mig.. men inte utan huvudlag. Man kan jämföra det med lösa hundar, även om hunden är super lydig så ska personer runt omkring inte behöva vara oroliga. Djur är alltid djur! och det kan hända att djuret slutar lyssna en liten stund, och har man då inget huvudlag, hur ska man då återfå kontrollen snabbt?

Är man däremot själv i ridhuset så är det väl inga problem! då kan man väl få göra vad man vill .... Vill man träna utan huvudlag kanske man kan boka ridhuset, eller åka ut till stallet då man vet att det inte är mycket folk ute.

Men det är min åsikt. Det allra bästa är väl att fråga de som redan är i ridhuset om det går bra att man rider utan huvudlag. Vissa kanske tycker att det är ok, medan någon annan kanske inte alls tycker om det.

:crazy:Skulle tycka det var mkt obehagligt oavsett hur lydig hästen/ponnyn var,tänk om den vänder rumpen till och slår ,vad har ryttare att sätta till då:confused: Jag rider av säkerhets skäl alltid med långt dressyr spö dom gånger jag måste dela ridhus med folk som har hästar som slår mot andra och jag tvekar inte att använda det om hästens ryttare inte kan kontrollera hästen...Jag rider hellre tillsammans med ett gäng unghästar som har ryttare på ryggen som vet vad dom gör.Hästar är hästar !!!!

Sålänge folk har koll på vad dom gör så bryr jag mig inte om det alls. Jag litar på att folk vet vad dom gör med sina hästar. Ålder har jag då lärt mig inte spelar det minsta roll på hur säkert saker och ting är, jag är mera orolig när jag rider med folk som har tokiga hästar som kastar sig och springer iväg och när ryttaren inte kan styra den.

Däremot om männskan inte kan kontrollera hästen och den tex är på väg fram till mig flera gånger och sånt så hade jag nog bett om att ha hästen kopplad.

Jag har ridit ute och i manege utan träns/grimma men med halsring då så jag känner att ser jag att andra gör det måste jag lita på att dom har koll på vad dom gör.

Senast ändrad av en moderator:

Jag anser inte att det finns någonting att säga sålänge ekipagen sköter sig. Men jag hade känt mig något otrygg innan man med egna ögon sett det.

Tack frö alla svar! :)
vissa av föräldrarna tyckte det var en onödig säkerhetsrisk om man trillade av och fastnade i täcket. (DET kan jag tycka är en långsökt och löjlig regel)

Vilken typ av täcke menar du här? Om det gäller ridtäcken, och ryttare som fäster täcket kring sig själv så håller jag med till 110%. Ramlar man av då är risken inte så liten att svanssnöret eller liknande trasslar in sig i hästens bakben och leder till panik. Även reflextäcken, hur tänker man då? Trillar man av blir hästen av med täcket, och syns förmodligen inte alls lika fenomenalt bra i mörker.

Till ämnet då. Jag hade inte varit bekväm att rida tillsammans med helt nakna ekipage. Som tidigare nämnt, om hästen kommer lös blir det ju ganska komplicerat att få fatt i den igen utan huvudlag.

KL

jag tycker resonemanget att så länge alla har koll och vet vad de gör, blir absurt.

gäller samma sak om folk knallar in på ICA med sina okopplade hundar? så länge de anser sig ha koll på hunden menar jag?

seriöst: hästar är djur och oförutsedda reaktioner är en ständigt närvarande sanning. I ett ridhus med många ekipage är olycksrisken katastrofal om ett djur blir skrämt, detta kan alltid hända, men chansen att ryttaren sitter kvar eller åtminstånde kan reglera sitt djur ökar rätt bra om det finns ngt att hålla balansen i eller sluta handen runt. den senaste olyckan med dödlig utgång hände i veckan med en knatteryttare som hade ledare samt övriga hästar också, i ridhus, och ändå dog det lilla barnet. att då samsas ett antal hästar och ryttare i ett ridhus och inte ens ha basic utrustning är ju idioti. Jag skulle ALDRIG sätta min fot där under såna förutsättningar, och jag har ridit i 35 år och anser mig ha koll så långt det är möjligt.

Panaccea: vad är det för pucko till anläggningsansvarig som tillåter sånt?!

Beror i allra högsta grad på hur bra kontroll man har på hästen. Funkar alla hjälper ändå har jag svårt att se att man är i vägen eller stör.

gäller samma sak om folk knallar in på ICA med sina okopplade hundar? så länge de anser sig ha koll på hunden menar jag?

Fast det där går inte att jämföra.

ICA har hundförbud, ridhuset har troligtvis inte hästförbud..

Men annars hade jämförelsen funkat. Om hunden lyssnar såpass bra, så varför inte?

Nä men ridhus borde ha de högsta normalt funtade säkerhetsreglerna.

om vi säger att vi hade ett ICA som tillät hund: skulle du anse det som en god ide att knalla in med din väldresserade hund och lita på att andras var precis lika hundraprocentigt klockrena i alla givna situationer?

Utan att börja fåna in oss på exempel eller liknelser, så anser jag att jag nog poängeterat det ologiska i att anse att man kan idiot lita på sin egen förmåga eller sin häst eller kontrollen på sin häst ialla lägen. att göra det är idioti om du frågar mig, och ju längre man hållt på med hästar desto mer vet man att detta är sant.

så att då utsätta sig för en stor högrisk i fråga om att tappa kontroll i ett ridhus som innebär en säkerhetsrisk för många fler ekipage - djur och människor. vad i helsefyr skulle vara logiskt i det sammanhanget eller resonemanget undrar jag ärligt?

Det tilläts inte som sagt när jag jobbade där heller, och jag tor inte det gör det idag heller.. vill bara förtydliga det för folk som vet var jag jobbade ;)

Som sagt, jag har inga aktuella problem med det, varken på nuvarande eller föredetta anlägging utan tyckte bara att det kunde vara en intressant diskussion :)

så du uppfann bara ett scenario som inte har ngn verklighetsförankring ö.h.t? :confused:

så tolkar jag inte ditt ursprungsinlägg direkt. varför skulle det härledas till din arbetsplats för den skull?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 601
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 827
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 766
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar