Arnika och backontrack?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare MajaWappling
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 7 007
M

MajaWappling

Hej:) Tänkte höra lite vad folk har för erfarenheter och åsikter om backontrack och arnika?

Har blivit rekomederad att använda detta men vill veta vad ni tycker. Hästen i fråga är en 5 årig d ponnyvalack som nyligen satts igång efter en svår tid av senskador, knäskador och en allmänt känslig och öm rygg (haft en tuff preiod alltså:( ). För att förebygga fler problem har jag blivit rekomenderad at använda backontrack skydd både på benen och på ryggen. Min massör tycker även att jag ska prov med arnika.

Sv: Arnika och backontrack?

Jag brukar variera med Arnika och Back on track täcke på mina hästar, men jag tror inte man ska använda det i hop.
Jag brukar antingen lägga på täcket efter ett abretspass eller så masserar jag hästarna med Arnika efter arbetspassen. Det har gjort susen på mina hästar så jag gör verkligen tummen upp för dessa produkter :)

Jag vet egentligen inget om hur dessa produkter fungerar ihop då jag inte brukar använda dem. Men jag har jobbat hos en landslagsryttare i dressyr där dessa användes ihop dagligen som nattbandage....

Arnikaliniment och backontrack använder jag ibland på mig själv utan problem, vet ej om det är annat på häst.
Tycker personligen att arnikapiller(att äta, homeopatiska alltså) ger bättre effekt än liniment, och då är det ingen risk med bot heller :idea:

Jag brukar massera benen på gammelpållan med arnikagel. Om det gör nån egentlig verkan är svårt att svara på men hästen tycker det är otroligt skönt iaf. Har ingen erfarenhet av back on track men har hört många som rekommenderar det.
Lycka till

Jag vet egentligen inget om hur dessa produkter fungerar ihop då jag inte brukar använda dem. Men jag har jobbat hos en landslagsryttare i dressyr där dessa användes ihop dagligen som nattbandage....

Risken att man blistrar hästen är enormt stor. Därför ska de inte användas ihop. Det står klart och tydligt på backontracks hemsida att deras produkter absolut inte får användas ihop med liniment. "Din" landslagsryttare har haft en enorm tur som jag aldrig skulle våga testa om jag hade.

Men arnika är inte liniment, det varken kyler eller värmer.

Jag har aldrig haft kombinationen på benen men väl på hästens rygg.

På mig själv har jag provat arnika + radital + vulkanskydd samtidigt och det gör jag aldrig om. Götapetter vad det brände.

På mig själv har jag provat arnika + radital + vulkanskydd samtidigt och det gör jag aldrig om. Götapetter vad det brände.
Usch, jag får genast en bild av en stackars häst som fått en överdos av bandage/liniment över natten som bränner, fast ingen hjälper den stackaren av med det...

Men arnika är inte liniment, det varken kyler eller värmer.

Jag har aldrig haft kombinationen på benen men väl på hästens rygg.

Den arnika jag har värmer iallafall och är ett liniment.

Fast jag tycker inte min Arnika värmer? Har både gel o flytande som jag ofta tar på blåmärken, jag har väldigt lätt för att få blåmärken får stora som tar lång tid att läka. Med lite Arnika på så bleknar de övernatt men att det skulle värma har jag aldrig märkt.

Läste dessutom på min Arnika Gel att den passar utmärkt till våtvärmande omslag, då borde ju rimligtvis det funka med BoT. Ska prova på mig själv en natt så vet jag ju sen!:D

Risken att man blistrar hästen är enormt stor. Därför ska de inte användas ihop. Det står klart och tydligt på backontracks hemsida att deras produkter absolut inte får användas ihop med liniment. "Din" landslagsryttare har haft en enorm tur som jag aldrig skulle våga testa om jag hade.

Tror nog att hästen ska vara enormt känslig isåfall. Använder oxå arnica och BoT ihop utan problem. Har gjort så i många år utan någon blistrings efekt alls. Det ska mycket till före linement och bandage blistrar

Hej:) Tänkte höra lite vad folk har för erfarenheter och åsikter om backontrack och arnika?

Har blivit rekomederad att använda detta men vill veta vad ni tycker. Hästen i fråga är en 5 årig d ponnyvalack som nyligen satts igång efter en svår tid av senskador, knäskador och en allmänt känslig och öm rygg (haft en tuff preiod alltså:( ). För att förebygga fler problem har jag blivit rekomenderad at använda backontrack skydd både på benen och på ryggen. Min massör tycker även att jag ska prov med arnika.

BackOnTrack har jag inte använt så det kan jag inte uttala mig om.

Arnika har jag däremot använt mycket, inte minst till mig själv. Det är inte retande, på det sättet som många andra liniment är. Den verksamma substansen är ett extrakt av arnikablomman (=slåttergubbe eller hästfibbla, latinskt namn Arnica montana).

Arnika kan användas utvärtes i form av ett liniment eller en gel. Det finns också en koncentrerad lösning att köpa på Apoteket, som ska spädas ut innan användning.

Arnika har en inflammationshämmande och kärlvidgande verkan. Används framför allt på blåmärken, bett, sparkar, vrickningar, stukningar och inflammerade senor, ledband och leder pga yttre skador eller överansträngning. OBS! Får inte användas på öppna sår.

Jag har använt det på mig själv och andra människor med mycket bra resultat vid bett (nyp) av någon häst utan att det gått hål på huden (smärtan försvinner direkt och blåmärket avtar mycket fort), sparkar eller slag (lindrar smärtan, har jag tagit på arnika direkt har det ibland inte ens blivit något blåmärke, bara en bula), ömma och värkande muskler och leder (lindrar smärtan men tar inte bort den helt).
På hästar har jag använt den med bra resultat på ffa galoppörer med gamla senskador (börjar de svullna får de arnikaomslag över natten, nästa dag är svullnaden i regel borta) men även hästar med ömma muskler etc. Fick ett förbluffande resultat på en häst med en gammal ligamentsskada efter en spark. Från att ha varit 2-gradigt halt gick han till att bli ohalt initialt och endast 0,5-1 grader efter böjprov. Detta inträffade ett år efter den ursprungliga skadan och veterinärerna var förbluffade. Tyvärr kopplade jag då inte ihop förbättringen med att jag börjat använda arnika rutinmässigt på honom, och när jag slutade med arnikan blev han sämre igen. Tror därför inte det är bra att förlita sig på arnikan i längden, då den ev kan maskera smärtan. Brukar därför alltid kombinera arnikabehandling med vila om det gäller leder, ligament, senor.

Arnika används också invärtes i form av homeopatmedicin (piller). Det är den enda formen av arnika som ska användas invärtes, andra former verkar starkt irriterande på inre organ. Homeopatformen av arnika ska ha en liknande effekt som arnikaextrakt, och den går även att använda när man har öppna sår. Jag har dock inte använt den själv.

Min egen slutsats: Arnika är mycket effektivt på akuta skador och är därför bra att ha i stallapoteket (och husapoteket). Den kan även vara bra att använda på äldre skador, men då med viss försiktighet och kanske inte före träningen, utan snarare efter arbetspasset för att förebygga problem.

Min häst har en rörelsestörning i en has efter en gammal sparkskada.
Jag har blivit rekommenderad att använda Arnika + Back On Track hasskydd när jag rider. Jag använder det varje dag och inga tecken på någon blistring där inte :)
Eftersom jag endast har det vid ridning sitter det på max 1,5 timme :)

ja, inte är det någon fara att använda ihop.

jag har olika liniment och gnuggar dessa med tandborste och sedan BoT paddar-

På mig själv smörjer jag Radital och sen BoT på och det är inga problem, brunkar sova med det på benen men på hästen använder jag Arnika och BoT. Tycker det funkar väldigt bra faktiskt.

Har bara provat Back on track, vilket som funkat jätte bra! Har använt det på en gammal, utsliten dressyrvallack som jag red förut. Han hade både paddar och täcke,.. han blev super stel om han inte använde back on track.
Jag själv använder det till min egen rygg och det har funkat bra! vet inte riktigt vad jag mer ska säga, men det har funkat mycket bra för både pållen och mig.

Både backontrack och arnika är jättebra men får absolut inte användas tillsammans.

Jag blöter kotorna med arnika, sen en plastpåse runt, och därefter BOT-paddar med fleecelindor över.
Jag har då aldrig sett nån form av blisterskador på min häst.

Vi använder bägge produkterna, och de är super. Brukar dock inte ha dem samtidigt, men tror inte det är ngn fara, då Arnika ger en mildare och mer läkande effekt än de flesta andra liniment.
Ett tips är att värma upp med B o T. Ett ryggtäcke under sadeln, eller ett skrittäcke, tills hästen är ordentligt varm. De ger bäst effekt vid rörelse, då hästens kroppstemperatur stimulerar igång de infraröda strålarna. Om ryggen får värma med B o T är den mer mjuk och avslappnad och hästen får mindre spänningar och slappnar av under träningen.

Vi brukar även använda benskydden i transporten tillsammans med boots och i vissa fall under natten, eller linda.

Lycka till! :)

då kanske man kan testa att massera in den flytande arnikan på ryggen och sen på med täcket efter ridning och låta stå en stund. nu när det är sommar så går dom ju ut i hagen sen... men hur länge skall det ligga på för att ge effekt?

Liknande trådar

Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som... 2 3
Svar
41
· Visningar
4 969
Senast: Lipperta
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv... 2
Svar
24
· Visningar
7 561
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Jag varnar för lite långt och kanske rörigt inlägg. Jag borde nog vara anonym men orkar inte skapa ett nytt nick just nu. Jag behöver... 3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 326
Senast: EmmaW
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 846
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka