Armbågsatros? Allt utom Ua ett problem för framtiden?

ch791022

Trådstartare
Har här hemma en unghund(8mån) som har haltat till och från, och nu blivit röntgad och fått anmärkningar på armbågarna, tyvärr vet jag inte graderna ännu då det jag själv inte kunde åka med.
Men vet gav antiinflammatoriskt för benhinneinflammation, och ansåg att hältan kom därifrån.

Det jag själv hittat angående ad, så verkar det i stort sett som allt utom Ua, så är det motion och arbete i måttlig mängd som gäller? Eller kan det fungera ändå? Eller står vi nu med en arbetsnarkoman till sällskapshund?

Känns som jag verkligen har noll koll när det kommer till armbågarna, och vilka problem det kan skapa...

/Camilla

Sv: Armbågsatros? Allt utom Ua ett problem för framtiden?

Jag tror att det där är väldigt individuellt. Här hemma finns en 10-årig beauceronhane som har grad 2 på båda armbågarna men som aldrig någonsin haft problem av det. Vi har aldrig varit så där jätteförsiktiga på något sätt utan låtit honom "vara hund", dock har han fått glucosaminpreparat från det att vi fick röntgenresultatet när han var 1.5 år - huruvida det har gjort nytta har jag ju dock ingen aning om; han kanske hade varit lika fräsch idag utan glucosamin, vad vet jag... :)

Han har tränat och tävlat lydnad, röjt omkring i skogen, tävlat appelklass i rapport, busat med sina hundkompisar och helt enkelt fått vara precis så mycket hund som om han hade haft ua på armbågarna - vi sa redan tidigt att det var bättre att han fick några år färre i livet än att vi begränsade honom. Nu har vi kanske haft tur men han är som sagt fortfarande rätt fräsch och fin och har inga problem med armbågarna.

Finns säkert andra som har andra erfarenheter.

Lycka till med din hund, hoppas det är som vet säger och att det är benhinneinflammation som ger hälta just nu.

Troligtvis är det samma som gäller med armbågarna som med höftlederna. Det är bättre att de har samma resultat på båda än ett bättre på den ena och ett sämre på den andra. Annars kan det bli snedbelastningar.

I övrigt håller jag med Åsa A om att låta hunden "vara hund" så länge det går. Ju bättre muskler desto längre håller de. Sen kanske man ska undvika att cykelmotionera, vilket kan vara påfrestande/tvingande att springa i samma hastighet en längre sträcka.

Kolla upp vad som verkligen har sagts hos vetrinären, jag opererade våran unghund nu i höst och under rehaben så hann vi prata om andra problem och armbågar kunde man visst oxå operera och därefter ha rehab. Men den var sämre prognos på en sån operation än den vi gjorde, (vi tog ut en lös benbit i bogleden) men att de lyckades rätt ofta med rätt rehab efter operationen.

Kolla upp vad som verkligen har sagts hos vetrinären, jag opererade våran unghund nu i höst och under rehaben så hann vi prata om andra problem och armbågar kunde man visst oxå operera och därefter ha rehab. Men den var sämre prognos på en sån operation än den vi gjorde, (vi tog ut en lös benbit i bogleden) men att de lyckades rätt ofta med rätt rehab efter operationen.

Har diskuterats vidare vad som sagt hos vet, och visst fanns det möjlighet till operation. Men den hade inte särskilt god prognos och vi hade kallt fått räkna med att göra om den igen och då med ännu sämre prognos. Och hunden skulle inte få göra något mer avancerat arbete utan motion enbart på måttlig nivå.

Så den kommer att avlivas, för den kommer aldrig att trivas med det lull-liv som erbjuds, är en arbetsnarkoman och "aktivitetsjunkie" + att det var mycket och lång rehab för vad vi ändå inte anser vara ett fullgott liv för denna hund.

Så det kommer bli en saknad hund, men dom ska ha ett bra och värdigt liv annars har dom det bättre med att vandra vidare.

/Camilla

Liknande trådar

Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 757
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka