åring som sällskap?

C

chira

Nu när ena hästen måste tas bort så håller vi på för fullt att leta efter något som kan gå som sällskap till femåringen. Har nu hittat en ett åring, cponny som verkar väldigt bra som vi får ha under den tiden som vi behöver sällskap.
Så vad tror ni, funkar det bra för en ettåring att mest gå i hagen självklart bli borstad och ompysslad varje dag och någon promenad ibland. Eller hur mycket mer behöver dom? Med tanke på att utbildningen inte ska påbörjas riktigt än så bode det väl funka med ledarskapsträning ifrån marken några dagar i veckan?

Sv: åring som sällskap?

Visst fungerar det, MEN - hur är femåringen? Det är väldigt trist för en åring att inte ha en lekkompis. Idealet är att ha en jämnårig kompis, men om den äldre hästen är vettig och lekglad så kan det fungera bra ändå.

Men en äldre häst som inte är så lekglad är en god uppfostrare, men i övrigt väldigt tråkigt för åringen. Så hur är femåringen som sagt?

Annars så åringar behöver inte speciellt mycket träning utöver grundhantering. Vill man göra mer så gör gärna det, men det behövs inte.

Jag har en 5-årig halvblodsvallack och ett 1-årigt ridponnysto ihop. Det funkar jättebra och den som busar och rejsar mest är vallacken. Han drar igång åringen så de lever runt i hagen som bara den. I nästa minut står de och kliar på varann. De lämnar knappt varandra utan går ihop hela tiden.
Man behöver ju inte hålla på så mycket med en åring, men det beror väll lite på vad ägaren vill också.
Jag tror att det kan funka även för dig.

fem åringen är jätte busig, tycker det är jtäte tråkigt nu när hon inte får leka med gamlingen. Kanske att hon blir lite för busig och inte vill komma in om hon får nån att leka med hehe.

Då ska det säkerligen gå utmärkt =)

Jag har ju haft åring med åttaåring modell 'blev aldrig mer än 2 år lekmässigt', och sen åring med en busig fyraåring och ovan nämnda 8-åring som då dock hunnit bli 12 år men lika busig.

Nu är den senast nämnda åringen 2½, och sen ett knappt år tillbaka har han sällskap bestått av en busig 14-årig valack. Inga problem alls, de busar och härjar och leker 'bita-slita-dra' med varandra, ömsom med att stå och putsa varandra, gå och beta i princip PÅ varandra etc =)

Som åring med fyraåringen (den bruna), och som tvååring med 14-åringen (fuxen):

thumbnail.aspx

thumbnail.aspx

thumbnail.aspx

thumbnail.aspx

thumbnail.aspx

thumbnail.aspx

thumbnail.aspx

thumbnail.aspx

Jag har en 14 årig valack tillsammans med en 1 åring, islandshästar båda två. De busar och rejsar i hagen och har jättekul! Tränar jag med den äldre bara hemma på gården så springer 1 åringn i hagen och leker :)
Många har sagt till mig att jag borde skicka iväg 1 åring till jämnåriga, men detta funkar bra. Uppfödaren sa att bara dom busar så är det inga problem :) Men troligen får han komma till ett bete med jämnåriga till våren/sommaren.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 500
Senast: lirco11
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 264
Senast: Juli0a
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 236
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 995
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31