Arg/rädd för täcket - några råd? Nytt försök....

Mattsson

Trådstartare
För ett år sedan fick hästis rejäla skavsår på manken av täcket. Har nu fått bukt med detta och bytt täckesmodell mm, så hon har inte fått några nya skavsår. Men hur kan jag få henne att acceptera täcket igen? Hon är väldigt sur och ibland hotfull när jag lägger på täcket. Antagligen eftersom hon kommer ihåg hur ont det gjorde förra året. Någon som kan ge lite tips o råd?
 
Sv: Arg/rädd för täcket - några råd? Nytt försök....

Jag har också en häst som blir skitsur när jag ska lägga på täcket och hon går till anfall från andra sidan stallet när jag kommer med det ibland. Då kör vi lite "tjurfäktning" och sen är det bra.:D Vi har ett speciellt förhållande, hon och jag, och det innehåller mycket bus och skoj fast det ser ut som om hon försöker anfalla på riktigt.:o Hon kickar också åt mig lite försiktigt när jag lagt på täcket och går bakom henne och ska knyta svanssnöret, och som "straff" kramar jag bakbenet på henne då.:devil: Du tror inte att det din häst gör bara är ett spel för gallerierna? Jag har aldrig rytit i åt eller klappat till min häst eftersom hon haft såna erfarenheter från tidigare ställe utan jag har jävlats tillbaka lite lagom och vips, så blev det bus av alltihopa istället.:bump: Hästar ska skämmas bort.:love:
 
Sv: Arg/rädd för täcket - några råd? Nytt försök....

Tack för svaret o ny infallsvinkel. Ska prova att "busa" tillbaks istället för att bli arg. :idea:
 
Sv: Arg/rädd för täcket - några råd? Nytt försök....

Jag vill jättegärna veta hur det går för dig sen.:)
 
Sv: Arg/rädd för täcket - några råd? Nytt försök....

Provade faktiskt igår o det gick mycket bättre än vanligt :banana: Busade först lite med henne med täcket i händerna och hon såg förvånad o intresserad ut. När jag skulle lägga på det såg jag att det var en surattack på gång så då gjorde jag något annorlunda ljud som fick henne att tappa fokuseringen o jag lyckades nästan lägga på täcket utan att hon blev sur. Hon bet bara efter mig en gång ;) Men inga hotfulla lyft med benen! Efter täcket var på plats blev det belöning med godis. Är nu helt övertygad om att vi kan ändra på detta så att det blir en positiv upplevelse igen. Måste bara förekomma henne med något bus, läte eller någon rörelse så att hon tappar fokuseringen o glömmer bort att vara sur. Tack så jättemycket för hjälpen :bow:
 

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Har en ganska skavkänslig häst, och har de sista två vintrarna haft problem med bogskav av täcket. Har försökt få ordning på det...
Svar
18
· Visningar
3 724
Senast: Ace
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 591
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 021
Senast: alazzi
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp