Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tror inte att ett barns raseriutbrott består av galet våldsamma attacker (såsom det beskrivs i artikeln) från början, utan det är väl troligen något som har utvecklats i samspel med föräldrarnas sätt att hantera barnet.
Ett av mina barn har större "Känsloyttringar" än de andra har haft och vi har, precis som någon annan, märkt att de största konflikterna med det barnet har varit när h*n har ätit dåligt under dagen = hungrig och lågt blodsocker.
Om jag i dessa fall kommer ihåg att fråga om h*n är hungrig så brukar jag få ett bölande "JAAAAA!!! Jag är vrååålhungrig!".
Det som jag tycker fungerar bäst och verkar minst traumatiskt för oss båda är att hon får rasa klart. Försöker jag ta upp henne eller prata eller göra något öht blir det bara värre, om hon inte är klar. När ilskan har lagt sig något brukar hon bli kontaktsökande, och då kramas vi och pratar om varför hon blev så arg (ibland kommer en lång utläggning) och att man får bli arg, men inte slåss.
#41 läser jag som att hett humör och ilska hos ett barn tyder på en dålig relation. Lite trist inställning tycker jag. Jag upplever mig ha en mycket bra relation till mitt barn och att vi samspelar väl- men blir hon riktigt arg brister kommunikationen just då.
Det som jag tycker fungerar bäst och verkar minst traumatiskt för oss båda är att hon får rasa klart. Försöker jag ta upp henne eller prata eller göra något öht blir det bara värre, om hon inte är klar. När ilskan har lagt sig något brukar hon bli kontaktsökande, och då kramas vi och pratar om varför hon blev så arg (ibland kommer en lång utläggning) och att man får bli arg, men inte slåss.
Jag försöker mest se till att hon inte skadar sig själv eller andra eller något allt för svårersättligt. Just nu är hon mycket för att slåss och fräsa.
Svårast kan jag tycka andra människor är, som gärna yttrat fraser i stil med "du måste säga ifrån, fasta gränser, acceptera inte, ryt till, bär ut, ultimatum (hallå, hon är 2½) curlad osv.
Ja, det var utan jämförelse det svåraste. När man använder 110% av sin psykologiska kapacitet för att klara av att hantera sitt rasande barn utan att begå olagliga handlingar mot det, underlättar det verkligen inte att andra vuxna kommer och ställer krav på en, dessutom. Jag kände mig ofta trängd i de lägena, och det var i de lägena som jag kunde känna att jag svek mitt barn i hans kaotiska raseri, därför att jag lät mig påverkas av de utomstående vuxnas idéer. Som bara gjorde allt värre. Det är den enda punkt där jag tror att det hade varit bättre om jag fått barn lite senare i livet än jag fick.
Kännetecknande är också att de föräldrar vars barn för all del blir arga, men inte alls SÅ arga, alltid är helt övertygade om att deras sansade barn är sansade tack vare att de är så perfekta föräldrar. Inte ens om det stämmer är det en särskilt intressant poäng, skulle jag säga.
.
Lite intressant är att jag upplever avkomman som stor i alla känslor, oavsett vilken. Det är dock lättare att njuta av ett toksprudlande-glatt barn än motsatsen. Hon blir inte lite arg, hon blir rasande. Inte lite ledsen, utan jorden-går-under-ledsen. Tack och lov så överväger det tokglada med råge.
Att inte se barnets ilska som ett personligt nederlag känns oerhört viktigt, jag trodde jag var helt miserabel som förälder första gången det hände.
Lite intressant är att jag upplever avkomman som stor i alla känslor, oavsett vilken. Det är dock lättare att njuta av ett toksprudlande-glatt barn än motsatsen. Hon blir inte lite arg, hon blir rasande. Inte lite ledsen, utan jorden-går-under-ledsen. Tack och lov så överväger det tokglada med råge.
Låter som en mkt klok strategi!
Jag tror att det är jätteviktigt att barn får lov att ge utlopp för sina känslor (så att inte vissa känslor blir förbjudna) och att sedan kramas, återförenas och prata om vad som hänt och vad man känner är ju jätteutvecklande!