Årets rostråd 2013

Sv: Årets rostråd 2013

Ja, egentligen båda!

Men, precis som du, är jag (barnsligt) förtjust i den där gulrosa blandningen så det var Ladyn jag tänkte på i första hand.

Jag har dessutom kommit fram till (högst ovetenskapligt) att rosor med den färgen doftar nåt alldeles extra! Jag har andra också och alla doftar underbart. Och det ska rosor göra, tycker jag, även om jag har några (American Pillar t.ex.) som inte doftar ett dugg men som får vara med ändå för att de är så vackra.

Jag håller med, det är väl det som är grejen med rosor.

Men ibland går utseende före färg. Vi hade för många år sedan en Persisk Gulros - så fantastiskt vacker! men den är ju inte direkt känd för sin goda doft :crazy: och dessutom var den extremt kinkig och gillade inte vårt väder, oftast ruttnade knopparna bort, men när den trivdes... åh så underbar...

KL

Jag har denna framsida

270134_10151125162402653_650623912_n_512de742e087c37b8b4033b3.jpg

Och ska byta ut de ****** tråkiga buskarna mot rosor...

Gillar de flesta stora rosorna (blommorna då alltså och inte de små eller "flockrosor" så mkt) , färg inte så noga och självklart misstänker jag att de mkt beror på hur rosorna mår men jag gillar när de har så där riktigt mörkgröna blad, inte de "dassiga" ljusgröna... Har tillgång till hästskit (so shit ;) ) så gödslingen är ju ett mindre problem =) dofta gott såklart ;)
Inte bli för stora (höga/breda) ....
Det är nord-nordväst läge på framsidan = bara kvällsol (av grannar hört att solen kommer dit efter 16 typ under sommaren...

Ni som e "experter" ge lite tips =)

Jag hade nog behållt en del av buskarna och planterat rosor innanför (om ljusförhållandena medger detta). Häftigt att sätta rosor som sedan klättrar på och täcker de kvarvarande buskarna.

Ja, det kan man ju undra... :( För ett år sedan hade vi 15-20 grader här - idag har -3 och snö. Verkligen verkligen jättekul..

När jag får tummen ur röva ska jag beställa 3 nya rosor att ha klättrande på pergolan. Tror det blir 2 constance spry och 1 Martine Guillot :)

constance-spry1.png

MartineGuillot.jpg

kl - ser ut som om vi får vänta på våra rosor i år...Här har det snöat idag :( Men den som vänta på nåt gott, brukar man ju säga...eller var fortsättningen "väntar alltid för länge"?!

Igår hade vi första riktiga trädgårdsdagen i år :) alla rosor skjuter skott men vissa ser lite klena ut så man får väl se om dom klarar sig.

Köpte årets första ros i helgen med, Blackberry Nip :)

Och jag är deprimerad :( Verkar som om ev 4 av 7 rosor har dött - självfallet de jag satt dit förra året och är de som jag gillar bäst. 1000 kr åt skogen :crazy:

Har klippt ner dem rejält nu (där är liiiiiite liiiite grönt längst ner på dem) så får hoppas de kanske tar sig ändå. :)

Och jag är deprimerad :( Verkar som om ev 4 av 7 rosor har dött - självfallet de jag satt dit förra året och är de som jag gillar bäst. 1000 kr åt skogen :crazy:

Har klippt ner dem rejält nu (där är liiiiiite liiiite grönt längst ner på dem) så får hoppas de kanske tar sig ändå. :)

dom säger att man inte ska ge upp på en ros innan midsommar så jag håller tummarna för dina!

*knappis*

Själv har jag äntligen fått ner mina inköp från Danmark. Nu velar jag som bäst om jag ska ge mig på att beskära de gamla. Men björken har ju inte musöron ännu!

jag har faktiskt klippt de flesta av mina, tänker att våren är ju såpass sen så det kanske blir väl sent om man ska vänta på björkarna

I morgon, 1 maj, tänkte jag ut och inspektera om alla rosor klarat sig. Pionerna skjuter, dvärgrhododendrona har dött, men rosorna har jag inte koll på än. Spännade :) Annars måste jag ju köpa lite nya ;)

jag har faktiskt klippt de flesta av mina, tänker att våren är ju såpass sen så det kanske blir väl sent om man ska vänta på björkarna

Okej - vågar du så vågar jag! Mina ser för bedrövliga ut efter vintern och massor behöver klippas bort. Då gör jag det imorgon! :)

kl - har klippt mina Rhapsody in Blue idag, och det är liv i dem iaf :) De marktäckande klipper jag inte i år, bara ansa lite när jag ser vad som är dött. Honungsrosen skjuter ordentligt, och övrigt ser ok ut. Utom dvärgrhododendronen då...men de får ett litet tag till på sig! I morgon ska jag kolla resten av rosorna, men det ser hoppfullt ut!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka