Årets rostråd 2013

Sv: Årets rostråd 2013

Ja nu längtar man till trädgårdssäsongen!
Jag ska iaf ha minst en alkemisten och sedan ett antal Flammentanz.

Jag blir med en balkong på 8 kvm i sydvästläge i februari och planerar redan för fullt vad jag ska ha på den. Egentligen ville jag ha en lägenhet med uteplats och en liten rabatt, men en balkong får duga.

Jag vill verkligen ha något lite beständigt som doftar gott på balkongen under sommarmånaderna och funderar på en ros. Jag önskar därför tips på en kraftigt doftande ros med lång blomtid och som kan tänkas trivas på balkongen. Det är bra om det är en ros som har förutsättningar att klara övervintring övertäckt och i isolerad kruka. Färg och form är än så länge underordnat! :)

Jag vill ha samma sak, men vi har tyvärr skugga jämt (utom 1 h på morgonen...) önskar mig hett en balkongros!

KL

Jag har en man som anlagt en rosenträdgård åt mig :) och han handlar alla sorter han hittar (framförallt när det börjar bli rea) och där är en salig, men underbar, blandning.

Nu börjar jag planera för den nya planteringssäsongen och ska skapa (läs rita och planera, maken får gräva själv nu för tiden) en "hårdrocksträdgård" åt honom och då vill jag ha en riktigt mörkt röd ros som inte mår alltför illa av lite skugga - någon som har förslag på sort?

"Tips för balkongen

De flesta rosor går alldeles utmärkt att odla i kruka, men tänk på att de behöver minst 3–4 timmar sol, välj gärna en återblommande sort.
Ju större kruka, desto mer lättskött. Helst ska den var åtminstone 40 cm djup.
Använd riktigt bra näringsrik jord, allra bäst är rosjord som kan köpas färdigblandad.
Kombinera gärna rosen med en underplantering av till exempel sommarblommor så har du ständig blomsterprakt, även när rosen inte blommar. Många kryddväxter passar också bra (Obs! Kräver också sol!).
Klätterrosor på spaljé kan användas för att minska insynen på din balkong."

Jag bestämde mig rask för lämplig, klättrande sort så fort balkongen är på plats.

Jag som trott att jag skulle vara tvungen att vänta på en ny trädgård innan jag blev med ros igen! Det är ju underbart om det går att ha på balkongen, undrar vilka sorter som passar bäst..

jag har haft mycket krukade rosor och min erfarenhet säger att rabattrosor generellt funkar rätt bra. Men rosorna tar sig inte på samma sätt som i friland. Efter några säsonger i kruka är dom fortfarande ganska klena, välj en ros som inte ska bli så stor, 6 timmar sol är den generella gränsen därunder rekommenderas skuggtåliga sorter

Jag vill ha samma sak, men vi har tyvärr skugga jämt (utom 1 h på morgonen...) önskar mig hett en balkongros!

Prova att odla buskpion i kruka i stället! Det finns vissa sorter som kan trivas i kruka. De är inte särskilt kinkiga med sol, bara de står hyfsat ljust och får någon timme sol på morgonen eller på kvällen.

Bra tips:)! Tack! De har jag på landet i mörkaste hörnet tillsammans med funkia, och de stortrivs.
Det är ju trist om man köper något som inte har en chans.

Ljuv musik för mitt öra! Nu vill jag VERKLIGEN att snöskiten smälter bort och våren kommer med stormsteg!

De är verkligen fantastiskt vackra - helt otroliga. Som tant-porr!

Ja, jag tycker det ser ut som nån slags maräng-sviss med peach melba i! Och doften .... den ska vi inte tala om.... Himmelskt!

Helt underbara! Hmm, mina alkemister har varit små ännu så länge...en halvmeter höga, kanske...

Är det inte den man ska binda vågrät för att den ska skjuta iväg som ett skott? Läste om någon som hade en dvärgvariant till hon fick rådet att binda upp den vägrät, varpå den sköt iväg som en blixt och täckte hela väggen innan sommaren var över.

Är det inte den man ska binda vågrät för att den ska skjuta iväg som ett skott? Läste om någon som hade en dvärgvariant till hon fick rådet att binda upp den vägrät, varpå den sköt iväg som en blixt och täckte hela väggen innan sommaren var över.

Det kan nog stämma. (Tack för tipset!) Min Alchymist står framför ett altanstaket och skjuter iväg i lååååånga jättehöga skott, det är dem som lägger sig tillsammans med Lykkefund på fotona och bildar en båge. Just det blir ju fint, men i övrigt spretar den som sagt med långa, kraftiga enkla grenar som lätt blir några meter höga men utan sidoskott. Jag får nog trimma lite ;)

542639_423462341071916_726165251_n.jpg

En annan ros som jag älskar är Lady of Shalott, den blir också hög och växer jättebra, och blommar tills frosten tar den! Å andra sidan älskar jag gulorangea rosor, det är inte alla som tycker om dem. Lady of Shalott doftar dessutom underbart!

540781_423463114405172_1257784312_n.jpg

Och så en nykomling hos mig, den smått galna American Pillar - igen en färg som många nog tycker är gräslig men jag kunde inte låta bli den..... Den här är bara ett år gammal men når redan halvvägs upp till taknocken och ifjol blommade den såhär fint och mer därtill. Det ska bli himla kul att se hur mycket det blir i år, masssssor misstänker jag! Synd bara att blomningen är rätt kort.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka