årets koutsläpp (bilder)

B

Bohemic

Så, då var dom 120 kossorna äntligen utsläppta. Glada vart dom och bildbevis på detta finns :)
2408555.jpg

2408557.jpg

2408561.jpg

2408562.jpg

2408563.jpg

2408564.jpg

2408565.jpg

Sv: årets koutsläpp (bilder)

Men ååhh vad härligt!

Blir så avis på dig som fick vara där!

Är själv uppvuxen på gård med bla. kossor och de är bara för härliga att se när man släpper dem första gången på året!

Jag har sån tur att jag får vara med om två koutsläpp varje år, eftersom jag jobbar på två olika gårdar. sen om man räknar varje gång man släpper ut ungdjuren så blir det massor av utsläpp som man får se. Lika roligt varje gång :)

Härliga bilder! Man kan riktigt se att de är jätteglada. :)

En fundering som jag har haft är hur mår korna eg av utsläppet eller uppstallningen för den delen.

De står inne ett antal månader om året, uppbundna ibland. Sedan så släpps de ut, rörelse och full solstyrka. En annan har svårt med tillvänjning av solen och den sker ändå långsamt, men jag kan ju gå in en stund/hålla mig inne hela dagen. Och efter stått inne, still i värsta fall, så blir det ett helt annat sätt att tillbringa dagarna (nätterna) på.

Och sedan tvärtom då, med uppstallningen. Ingen rörelse, tillbakagången från sol till "mörker" är ju inte riktigt lika stor omställning.

Kofunderingar från mizz- som kanske har mizzat ngt här.

Sedan är ju koutsläpp härliga, det är kul att se deras krussiduller.

mizz skrev:
Kofunderingar från mizz- som kanske har mizzat ngt här.

Har inte sett att dom haft problem med att komma ut efter vintern.

Lite trötta i benen 1 dag efteråt (efter allt utsläpps skutt o spring och slagsmål :( )
men sen inte ett spår av något....

Nej, jag har inte heller sett något utan detta är spekulationer utifrån mina egna mänskliga erfarenheter och även utifrån hästiga aspekter. Alltså funderingar över sakers vara eller inte vara. Därav inlägget.

Va härligt de såg ut:) Skolans kor släpptes ut för ett tag sen och de ligger nästan jämt ute och solar nuförtiden:cool:

Va söta! Sista bilden är bäst :D

Jag har sett ett kosläpp en gång, å det va så underbart. Dom är så lyckliga!
Tänk om man själv va så glad alla mornar när man vaknar...

"frågar man inget så får man ingenting veta" heter det ju, så det är bara att fråga på ;)
Kossorna som är på bilderna går i lösdrift på vinterhalvåret, så dom rör sig jämt. På en andra gården jag jobbar på står dom uppbundna.
Visst kan dom ha viss träningsvärk efter racet, men dom är mest lyckliga och struntar i det! konditionen är ju inte heller den bästa (vilken den aldrig är på en ko eftersom hennes liv går ut på att äta och sova och däremellan mjölka, kor är ju ganska lata:smirk: ) Så språngmarchen ut ur ladugården varar ungefär i tio minuter, sen kan dom inte stå emot frestelsen att äta gräset i stället!
det här med solljuset brukar inte vara några problem, i lösdriften har dom möjlighet att stå och sola sig vid portarna och i den andra ladugården har man båda dörrar och fönster öppna för att få in så mycket ljus som möjligt.

Sen det här när man stallar in dom på hösten. Kossorna är ju ganska så knasiga. Vi vill ha dom ute så länge som möjligt, helst till mitten eller slutet av september. Men kossorna, ja dom tycker att det är mycket skönare att ligga inne, att gå till hagen är pest och pina. från att man hur lätt som helst har kunnat fösa dom till hagen får man nu springa som värsta vallhunden (vilket vi också har) och mota ut dom, tjoa och ha sig. Man får to.m fösa dom ända ut på betet och inte bara till grinden, för då står dom där och ugglar ända tills man tar in dom för mjölkning. Mycket mjölk det blir då, när dom inte har ätit något på hela dagen!

Så kan jag ju tillägga, att under dom första nätterna på betet får dom vara inne så att omställningen inte blir för stor.
Hoppas svaret duger :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 116
Senast: Maniac123
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 553
Senast: thoora
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 974
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar