Årets höskörd. Vad har hänt?

bigganl

Trådstartare
I år trodde jag det skulle bli jättebra värden i höskörden. Det var torrt och soligt precis efter midsommar. Högre proteinvärden var vad jag hoppades och trodde på.
När jag pratade med min höbonde häromdagen blev jag rejält förvånad. Han hade precis fått första analysresultatet. Det var 8,3 MJ och 36 SmRP. (en kvot på 4,3):cry:
Det är bedrövligt för mig. Jag vill ha ett hö med max 7 MJ och ca 50 g protein.
Det är också vad hans hö brukar ligga på. Det brukar ha en kvot på ca 6,5. :)
Han blev själv så förvånad att han hade ringt upp labbet för att kolla om det blivit något fel. Han hade själv varit orolig för att höet skulle hålla så mycket protein att det enbart skulle passa unghästar/digivande.
Så här lågt proteinvärde hade han aldrig varit i närheten av. Labbet svarade att de hade gjort ett 40 tal analyser samma dag och att resultaten var liknande för alla prover från olika delar av Sverige. De kunde inte heller förstå hur det kunde vara så lågt proteinvärde i år när förutsättningarna borde gett ett resultat med höga värden.

Är det någon som har en aning om hur det kunde bli såhär? Kan klimatförändring påverka på något sätt? Jag är inte alls insatt i själva odlingen, men ni som kan: Vad kan påverka? Vädret är ju inte enda parametern att ta hänsyn till, det förstår jag, men vad mer?

Min tro om att jag i höst enbart skulle behöva fodra med hö grusades rejält.
Hur ser era värden ut på årets höskörd?
 
Sv: Årets höskörd. Vad har hänt?

Kan säga att hos mig så började faktiskt höet vissna/torka precis innan det slogs. Annars så var allt rätt det är slaget efter det gått i ax men innan det börjat fröa. Såg när jag var ute innan pressningen att det hade börjat gulna i ändarna på bladen. Så jag är inte förvånad över att det blev sämre än förra året alls. Är glad att det blev så pass som det blev.
Det blev för torrt för gräset innan skörd helt enkelt.
 
Sv: Årets höskörd. Vad har hänt?

vårat proteinvärde låg på 23 SmRP :crazy:, så vi hade väldigt lågt.
 
Sv: Årets höskörd. Vad har hänt?

Men nu blir jag nervös! :crazy:

Vi har fått ett jättefint hö på alla sätt och vis, och för blotta ögat ser det inte så tokigt ut. Det är kanske lite åt det grova hållet, men balarna ser hyfsat bladrika ut etc.

Ska kolla idag hur det går med analyserandet...
 
Sv: Årets höskörd. Vad har hänt?

Jag fodrar med hösilage största delen men även med hö vår/tidig höst och vårt har kanonvärde á la stuteridugligt! :bump:
 
Sv: Årets höskörd. Vad har hänt?

Bor i Småland och har fått liknande värden som din höbonde i år. Detta beror på att för oss var gräset färdigt att slås två-tre veckor tidigare än vi nu kunde slå på grund av vädret. Detta försämrar proteinvärdet radikalt.
 
Sv: Årets höskörd. Vad har hänt?

Har svarat på samma fråga i en annan tråd här men jag, och många andra har samma problem. Pga det frågade en vän Svanberg på Eurofins vad han trodde detta berodde på. Enligt honom så är det så (förmodligen) att när höet skördades så var det en sådan extrem torka att höet blev väldigt sprött och poröst. Det i sin tur har gjort att bladen, där all protein sitter - helt enkelt ramlat av i större utsträckning än det brukar göra.

Så tyvärr är det lika över hela landet.
Det beror väl dock lite på vilken process man tar in höet med. En del som skulltorkar verkar ha fått bättre värden.

Hos oss var det också väldigt tidigt färdigt och timotejen hade redan gått i ax när höet slogs, trots att det inte ens var juli....
 
Sv: Årets höskörd. Vad har hänt?

Är likadant här uppe tydligen, och inte nog med det så gick bondens maskin sönder så han har inte ens tagit första skörd.. allt är ju förstört..
Kommer bli dyra höpengar i år:( För att inte tala om kraftfoderkostnader....
 
Sv: Årets höskörd. Vad har hänt?

Grattis! Det verkar vara många som får mixtra med tilläggsfoder i år för att få bra balans i foderstaterna. Var glad att du slipper.
Jag får 8,5 MJ och 36 g SmRP i grovfodret och det är INTE lätt när min häst är så extremt lättfödd. Hon ska inte ha över 70 MJ om dagen. (runt 65 är bäst) Det är helt omöjligt med de här värdena så jag får finna mig i att ha en väl rund häst i år.
Det är så tråkigt när man måste fodra minigiva av grovfoder. Jag vill att de ska ha att plocka av. Hoppas jag får tag på halm i år som jag kan komplettera med. (och byta ut ett pag kg hö också) Jag satt och räknade på foderstaterna i går kväll. Med 0,4 kg Soja blir det balans, men ändå alldeles för mycket energi. suck. Producenter av tillskottsfoder och kraftfoder blir nog lyckliga i år.
 
Sv: Årets höskörd. Vad har hänt?

Har svarat på samma fråga i en annan tråd här men jag, och många andra har samma problem. Pga det frågade en vän Svanberg på Eurofins vad han trodde detta berodde på. Enligt honom så är det så (förmodligen) att när höet skördades så var det en sådan extrem torka att höet blev väldigt sprött och poröst. Det i sin tur har gjort att bladen, där all protein sitter - helt enkelt ramlat av i större utsträckning än det brukar göra.
Ja det låter ju faktiskt helt logiskt. Tack för förklaringen.
Så tyvärr är det lika över hela landet.
Det beror väl dock lite på vilken process man tar in höet med. En del som skulltorkar verkar ha fått bättre värden.
Min höbonde har skulltork, men det hjälpte inte för hans del. (tyvärr)
Det är bara att göra det bästa vi kan av situationen.
 
Sv: Årets höskörd. Vad har hänt?

Nu har vi hösilage men det spelar kanske ingen roll? :p

Detta är våra värden:
10,7 MJ
47 SMRP
 
Sv: Årets höskörd. Vad har hänt?

Samma sak här. Jag ringde också till Roland Svanberg på Eurofins för jag kunde inte heller förstå varför mina proteinvärdena var så låga. Han körde t.o.m. testet en gång till på ett nytt prov. Jag har alltid haft på gränsen till för höga men i år blev det tvärtom. Det verkar har blivit samma för de flesta i år i alla fall.

Krafft har ett foder som heter Protein och jag har funderat på att använda det. Har för mig att Mj låg på ca 10-12 och ca 350 smbrp/kg. Kommer inte ihåg exakta siffrorna men med det kanske man kan få ihopa det utan att få för högt MJ.
 
Sv: Årets höskörd. Vad har hänt?

Ni bor på fel sida av Sverige ju...:laugh:

Nä skämt åsido...här ikring har de blivit bra hö , inget å klaga på

Köpte årsbehovet för någon vecka sedan av min vanliga leverantör.

Fullt nöjd med värdena 8,5 mj 68smbpr min svår födda går runt på 20 kg + mineraler

förra årets värden var 7,9 mj 73smbpr lika billigt då

Kanske varit bättre väder på den här knölen av sverige annars påstår lverantören att gödslingen varit lika så tja vet egentlihgen inte men nöjd :laugh:
 
Sv: Årets höskörd. Vad har hänt?

Vill passa på att slänga in en fråga till er kunniga! :bow:
I höst ska jag ha min första egna häst och undrar vad man ska tänka på när man köper hö! Är det bästa att helt enkelt köpa analyserat, vilka värden är bra isf? :)
 
Sv: Årets höskörd. Vad har hänt?

Det är öken att göra en bra foderstat när den ena hästen är så lättfödd att hon nästan kan leva på luft och den andra är en ettåring som behöver ännu högre kvot energi/protein. Nu fick jag höleveransen idag och värdena var ännu lite sämre. 8.3 MJ och 34 g smrp. Minimigiva på hö åt båda två. Och bara på den högivan kommer jag upp i mer energi än vad min häst ska ha för att hålla formen. Den lilla äter nog inte mer hö ändå, men min som alltid är kroniskt hungrig är inte roligt att ha på 8 kg/dag. Hoppas nu jag får tag på bra halm.
Det vore intressant att läsa hur ni andra löser foderstaterna med dessa mindre trevliga värden. skriv gärna. Man kanske kan få bra förslag.

Förresten. Fiskmjöl är väldigt proteinrikt. Vet någon om det passar till häst och om de öht äter det? Det stod med i SLUs foderhäfte och innehöll mer än 600 g protein/kg. (och nästan ingen energi) det skulle vara bra för balansens skull. Vet någon vart man får tag på det i så fall?
 
Sv: Årets höskörd. Vad har hänt?

Grattis! Det verkar vara många som får mixtra med tilläggsfoder i år för att få bra balans i foderstaterna. Var glad att du slipper.
Jag får 8,5 MJ och 36 g SmRP i grovfodret och det är INTE lätt när min häst är så extremt lättfödd. Hon ska inte ha över 70 MJ om dagen. (runt 65 är bäst) Det är helt omöjligt med de här värdena så jag får finna mig i att ha en väl rund häst i år.
Det är så tråkigt när man måste fodra minigiva av grovfoder. Jag vill att de ska ha att plocka av. Hoppas jag får tag på halm i år som jag kan komplettera med. (och byta ut ett pag kg hö också) Jag satt och räknade på foderstaterna i går kväll. Med 0,4 kg Soja blir det balans, men ändå alldeles för mycket energi. suck. Producenter av tillskottsfoder och kraftfoder blir nog lyckliga i år.

Hur tänker du nu när du funderar på att fodra med halm ? Det enda halm innehåller är MJ vilket gör att du hamnar ännu mer fel på kvoten och höjer energivärdena. Lucern som tillskott skulle vara bra mkt vettigare.
 
Sv: Årets höskörd. Vad har hänt?

Det är inte tillskott jag ska ha. Jag ska byta ut hö mot halm. Lusern passar inte. Det har för lite protein i förhållande till energin helt enkelt. Jag måste få ner energivärdena. Halm innehåller inte så mycket energi. Jag byter då ut ett par kg hö per dag mot halm. Proteinet ökas tillräckligt med anpassad mängd Soja. Det tillför mycket protein utan att höja energin mycket.
till ettåringen passar Lusern bra däremot.

P.S
Någon som vet något om fiskmjöl??
 
Senast ändrad:
Sv: Årets höskörd. Vad har hänt?

Men ger du halm tillför du bara energi, inget protein och då blir kvoten ännu knäppare så du måste ge ännu mer proteintillskott.
 
Sv: Årets höskörd. Vad har hänt?

Men ger du halm tillför du bara energi, inget protein och då blir kvoten ännu knäppare så du måste ge ännu mer proteintillskott.

Det beror faktiskt på hur man lägger upp foderstaten.

För två vintrar sedan hade vi ett proteinmässigt halvkasst hö, min häst hade haft fång under sommaren och behövde fortfarande gå ner i vikt.

Hennes extremt känsliga mage gjorde att soja och andra koncentrat inte var att tänka på just då, så jag gjorde en foderstat bestående av ca 2/3 hö + 1/3 av lika delar halm och lusernhack.

Det gav en totalfoderstat med ett lägre energiinnehåll än om jag lagt till bara lusern direkt på höet.

Nu beror det ju som sagt var på vilka värden man har i höet, det här höet hade ett ganska högt energiinnehåll. Men det KAN vara värt att räkna på! :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu har jag sakta och fint vant in vinterns hö under drygt en månad medans de har gått kvar på betet, den ena hästen reagerade direkt med...
2
Svar
22
· Visningar
2 452
Senast: Yapp
·
Foder & Strö Diskuterade idag med min höbonde vad för hö jag vill ha eftersom förra årets var en sorg för plånboken och för min svårfödda häst med en...
Svar
2
· Visningar
1 208
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Undrar vad ni tycker? Årets hö-silage har dåligt proteinvärde 30g Smb på 7,4 MJ (/kg foder), kvot på 4,1 alltså. Tidigare två år...
2
Svar
22
· Visningar
2 956
Senast: HannaZ
·
Foder & Strö Jag har i många år köpt hö av en och samma bonde, senaste åren har jag dock gett enbart hösilage (köpt av annan bonde) eftersom...
2
Svar
35
· Visningar
2 501
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp