Årets fölungar - vad blev det av dom...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
C

clownen

Vad är planerna med årets fölungar ? Ska ni sälja eller spara ? Hur tycker ni att verkar för dagen ? tempermant ? Gångarter ?

Själva så har vi båda fölungarna kvar - fast dom ska säljas...
Stofölet e. Landor - Cortez som är reggad brun med fuxfärgad lugg - gör verkligen skäl för luggen...Hennes mamma är en riktig mespropp som mamma ( förstafångsfölerska ) - den lilla får göra precis som hon vill i både boxen och hagen :eek: Hon gör precis vad hon behagar både mot mamman och de övriga hästarna ingen törs säga till henne :mad: Hon har dessutom hur mkt energi som helst och är alltid i farten med nya upptåg :crazy: Det tog lång tid innan hon fattade att folk gör man åtminstonde bäst i att lyssna på :cool: Vi tröstar oss sälva med att hon påminner starkt i sitt temperament om ett par tidigare Föl/unghästar som vi har haft här hemma den ena blev sedermera Sveriges andra bästa 4 åriga hopphäst och den andra tävlar idag och är påväg upp i klasserna...

Hingstungen e. Silvano - Falkland :love: är precis tvärtemot den andra " orrkottan ". Han är lugn, harmonisk, försiktig lyssnar jättebra vid all hantering ( har en mamma som är oerhört noga med att tala om för sina fölungar vad som låter sig göras och inte ). Han rör sig dessutom mkt bra :love: dom gånger han nu lämnar mammas sida vill säga...Den här fölungen ska vi sälja först då vi behöver plas till det tredje fölet som väntas hem från Belgien i Januari - då detta är ett sto så väljer vi att sälja hingsten först...Så den andra får sällskap ett tag framöver...

Vad säger ni andra - blev era vad ni tänkt er :D

Hälsningar Helen

Sv: Årets fölungar - vad blev det av dom...

Vi hade tre föl i år. Alla är kvar hemma. Två är till salu, men efterfrågan har varit svag minst sagt.

Stoföl e.Métall-Rubignon-Ampere, mörkbrun, härliga rörelser som är lätta och luftiga. Det är ett mycket elegant föl. Hon är lite försiktig, men går snällt med på det mesta. Hon har en väldigt snäll mamma (4 år) som inte sagt ifrån när lilla madam racat runt och avslutat med en stegring över sin mammas rygg alternativt en serie sparkar rakt i magen. Som liten var det väääldigt mycket spring i benen, men hon har lugnat sig. Det är samma möderne som 3-åringen som segrade i 3-årschampionatet i gångarter. Mamman till den är född hos oss. Hade hovböld vid visningen, så vi blev tvungna att stryka henne.

Stoföl e.Metall-Martini-Flamingo, svartbrun, stort flott sto med stor utstrålning! Hon ser mer ut som en hingst. Rör sig riktigt bra, mer takt än den andra. Båda är bra men på olika sätt. Tyvärr hade hon rullat fast i boxen vid mönstringen så hon var i något typ av chocktillstånd och visade inte upp sig alls. Även detta föl är lite blyg, men här blixtrar det mer om man vill göra något som inte passar. Tur att vi har en orädd och envis hovslagare. Jarrah är också väldigt tålmodig med sina föl och brukar vara lite "hönsig" med dem, så den här får också stöka runt en del utan påföljd. Vi behåller henne för framtiden.

Hingstföl e.Camaro M-Happy Day-Furidant. Svart(brun) och blir inte skimmel. Vår lilla ängel! Han är mild och go till sinnet. Älskar ALL kontakt, särskilt kliande på baken. Rör sig trevligt, är av bra modell. Han är mer tänkt till hoppning så vi får väl se senare om han blev som jag hade tänkt. Han har en mer dominant mamma som inte låter honom äta hur han vill. Passar det inte så får han vänta. Ej visad. Han är till salu eftersom vi bara har ett hingstföl.

Årets skörd är sålda alla utom 1. Vi fick 6 föl i år och vi har valt att spara de stofölet som vi faktiskt inte har sett IRL ännu. Hon är född på Öland då vi sålt mamman dit.
I övrigt så är vi ganka nöjda med årets kull. Av 5 visade så blev 1 guld, 2 klass I och 2 st klass II med bra bedömning. De 2 sista var inget annat väntat då mammorna inte är av bästa klass.
Stofölet som vi sparat ska få gå kvar på Öland tom sommaren och då får vi se om hon blir kvar eller säljs. Blivande avelsto är det tänkt iallafall.

Vi fick två fölungar iår.

Ett stoföl e. For Feeling - Ramiro Z
Brunt sto med stjärn, trevliga gångarter främst traven.
Otroligt trevligt temprament, lugn sansad och otroligt förståndig.
Hon är såld och har flyttat.

Sen fick vi gårdens första varmblodsföl
Ett stoföl e. Igor Brick - Giant Force. Hel brun utan tecken.
En väldigt kaxig dam som försöker sätta både matte och husse på plats för jämnan.
Hon kommer att stanna och skickas på inkörning till sommaren.

Nu väntar vi på nästa år med spänning =) Trots att vi bara har ett sto dräktigt. ;)

Jag har ett hingstföl Bocelli - Stanford - Modesto - Gaspari.
Jag behåller honom tillsvidare. Jag vill ju helst behålla ett stoföl så om det blir stoföl till våren får jag välja då. Blir det en hingst till stannar årets.

Årets föl är en mkt lugn och godmodig kille. Inga problem med något. Mamma som är förstagångs-fölerska är mkt omtänksam och snäll , delar med sig med all mat m.m men talar om direkt om han uppför sig olämpligt så hon är rättvis men sträng. Dessutom har vi ett mkt starkt ledarsto i samma hage och fölet går mest med henne. Han har tre damer som fostrar honom.
Jag har ju bara mina två och gott om tid så han är mycket hanterad. Har börjat gå små promenader och de följer han glatt och nyfiket med på. Saknar inte mamma alls.
Snäll i all hantering och lastning.
Gångarter tycker jag är svårt att bedöma nu, han är väldigt lätt och graciös. Skrittar genom hela kroppen. Men jag får inte wow-känsla.
Däremot har han en enormt fin hals och halsansättning. Fin sida.

Han har växt väldigt är nu ca 6 månader och ca 145 cm.

Vi skulle haft tre föl i år men fick bara två då ett föl låg fel och både sto och föl strök med, det fölet var det enda som vi bestämt oss för att spara.

Föl nr 1 är ett stort mörkbrunt stoföl e. Richfield- Kaliber- Diamant. Hon är otroligt trevlig och fick 46 p på fölmönstringen. Rör sig jätte trevligt i skritt och trav, i galoppen faller hon tyvärr lite i framvikt. Hon var redan såld när hon låg i magen, men ska gå kvar här tills efter sommaren 2006.

Föl nr 2 är en liten brun hingst e. Carte Dór- Robin Z- Labrador. Han föddes tre veckor för tidigt och är miniliten, han ska säljas så småningom men det känns som att man måste veta lite mer var han slutar i höjd. Är annars helt gudomligt söt och rör sig riktigt trevligt.

Jag fick ju en hingstunge efter Cathageno undan min travare. Första fölet för damen vid 16 års ålder.. Hon har varit en kanonmamma!

Alioth är snart 5 månader nu. Han är otroligt snäll, lättlärd, älskar att gosa. Matvrak, lite klåfingrig som småpojkar är.
Vill gärna vara med, vill så gärna gosa med de andra hästarna, men han vet inte riktigt hur han ska göra. Brukar sluta med att han står och slickar på dom.. :D
Väldigt social trots att hans mor är raka motsatsen.

Han rör sig bra tycker jag + att han älskar att hoppa. När vi är i skogen brukar han springa lös och han bokstavligen springer och letar upp nedfallna träd och stockar som han kan hoppa över.

I vinter ska han gå med mamma, sen ska jag försöka hitta nåt hingstbete till honom och lösdrift nästa höst. Vi har bara ston här som dessutom står på stall, så jag tror det vore det bästa.

Planen är att han sedan ska ut på foder så småningom till någon som vill se om han duger på tävlingsbanan om några år.
Jag får se längre fram om jag säljer honom, men än så länge är han mattes gosbebis! :love:

Hej!

Jag fick ett sto föl i år e: Warsteiner, hon vann sitt fölchamp och vart delad 4:a rix.
En mycket snygg individ med förmodligen endel nerv och temperament dock snäll att hantera.
Jag hade turen att hitta en myckat bra köpare till henne, så hon är såld. Familjen som köpte henne känner jag och den yngsta dottren tävlar Intermedie I (eller hur det stavas) dressyr och den andra systern är snart färdig veterinär:) . Så jag kan inte vara nöjdare:banana: Jag hoppas verkligen att allt går bra och att hon utvecklas till en vacker individ.

Mvh Malin

Lillhingsten, på min bild här, har hela tiden varit planerad att säljas, och han är faktiskt såld! Flyttar förmodligen nästa vecka. Mycket konstigt kommer det kännas (första gången vi säljer en häst) men självklart kul att man får sälja sin uppfödning!

Har ett stoföl e. For Feeling - Concorde. Hon är tidigt född och är nio månader nu. Hon fick egen box efter betet men har fått gå kvar med sin mamma på dagarna. Nu har dock mamman, som är dräktig med Casir Ask, bestämt att hon inte ska dia mer, så nu är hon helt "avvand". ;) Vi ska även göra en omfördelning i hagarna, så att hon får gå med en annan häst. Får se om det kan bli något jämnårigt sällskap till sommaren.

Vi ska väl behålla henne som blivande avelssto, om det nu inte är så att vi får något stoföl som verkar ännu bättre undan samma sto. Hon var riktigt fin tidigt i somras och rörde sig trevlig. Tyvärr växte hon så ojämt så vi strök henne från förlvisningen, hon var inte speciellt snygg då...

Hon är fortfarande lite ojämn och lite raggig, men vi är nöjda med henne. Tror nog att hon blir bra. Hon är ganska "normal" i temperamentet, tycker jag.

Har ett hingstföl efter Rubinrot - Magini - Shaftesbury** som jag har tänkt att behålla. Han ska förhoppningsvis bli min nästa tävlingshäst. Stoet är förstfölerska och hon har varit hård... och för det mesta rättvis. Utom när det gällt hennes egen mat, den är hennes :angel:

Fölungen är fantastiskt snäll. Endast fem månader gammal kan han stå uppbunden, har egen box (går med mamma på dagarna) och står still när benen spolas av. Han gillar dock inte hovslagaren, då lyser mammas fuxmärrshumör igenom... det är också enda gången han gör själ för sitt namn; Devils & Dust:devil:

Vilka gångartkvalitéer eller hoppförmåga han har är ju svårt att säga, men han fick klass I på fölvisningen och i mitt tycke så har han bra bakbensaktion men tyvärr ser han ut att bli liten. Men sånt vet man ju aldrig...

Min Lilla Lucky är liten till växten men tuff och framåt. Det blev ingen mönstring pga storleken och att hon växte lite väl mkt just då...Hon är korrekt i sina ben och rör sig faktiskt över förväntan. Planerar att ställa ut hene som åring.

Lucky kan gå små promenader, vara ensam i stallet, stå uppbunden, är jätteduktig när hovis kommer. Hon har även gått på släpet ett par ggr.

Pirella sålde jag tidigt
Hon står kvar i stallet, kul att kunna följa henne
Hon är otroligt snäll och jättefin
Men ganska liten.
Nya ägaren grejjar mkt med henne, och det går fint
Rör sej jättebra och blir nog en trevlig häst när hon är färdig för det.

Har bara ett sto i avel och fick således bara ett föl i år men denna lilla är jag mycket nöjd med ännu sålänge = hon blev ungefär vad jag tänkt mig.

Det är ett sto e. Looping - Quite Easy - Parant (F.2), mörkbrun (svartbrun?). Har en mycket trevlig typ (9:a på fölmönstringen, fick klass I), feminin med vackert huvud, välproportionelig och ganska lätt samt korrekt. En aning lågt ansatt hals om man ska vara petig (och det ska man ju!) som det gärna hade fått vara något mer resning på - men i övrigt är jag mycket nöjd med exteriören på henne. Hade trevlig gång som yngre, inget WOW men ok, taktmässigt och lätt rakt igenom - nu för tiden får jag inte se så mycket av den, hon växlar mellan lufs-skritt och hoppande över stenarna i hagen i full galopp - det är ungefär allt...Men galoppen och "hoppningen" är mycket trevlig så här långt i alla fall ;) Galoppen har f.ö varit hennes bästa gångart hela tiden.
Är nu avvand på "heltid" sedan några dagar tillbaka, är nu nästan 8 månader.

Har ett fantastiskt temperament, där har jag ännu sålänge faktiskt inget övrigt att önska (får väl se var jag säger efter inridningen ;) ), hon är väldigt "lagom", trygg och sansad samt mycket social, lyhörd och lättlärd. Men så har hennes mor, trots att hon är förstföderska, varit väldigt bestämd med henne från första stund, där tillåts inget kaxigt beteende inte! Hon har dock samtidigt varit väldigt mån om den lilla och överfört precis de egenskaper jag uppskattar mest hos henne temperamentsmässigt sett till fölungen så i mina ögon har fölungen fått en "perfekt" uppfostran - det har "bara" varit för oss människor att följa moderns linje, himla praktiskt! ;)

Planen var innan hon var född att sälja henne men nu är jag så pass nöjd att jag kommer behålla henne tills vidare för framtida ridning och tävling (i företrädelsevis hoppning) och därefter avel, åtminstone tills modern fått ytterligare ett stoföl och som då ska överträffa denna.

Min fölunge delar box med kompisens stoföl e. Rotspon - Grundstein II - Wersal. Också en mycket trevlig unge som uppfyllt våra förväntningar med råge. Kommer dock blir väldigt stor och växer just nu både ojämt och mycket så hon är väl ingen skönhet direkt för tillfället, men har en mycket bra front med mycket fin resning och enormt långa ben. Har 3 stora taktmässiga gångarter med mycket power och luft, bra mekanik och mycket fina bakben med bra påskjut. Har lite mer nerv och explosivitet än min unge men är samtidigt cool, lätthanterad och mycket social.

Denna ska också behållas av ägaren för eget bruk och senare avel.

Blev mycket superlativer märker jag :p och visst hittar vi saker hos båda två som vi gärna sett annorlunda i den "optimala" världen, konstigt vore det annars, men vi är som sagt nöjda ännu sålänge! :)

Vi fick tre föl. Alla är sålda. En står i Värmland, En utanför Göteborg och den sista åkte till Finland. Väntar tre nya nu till vintern/våren.

Lånar knapp

Vore roligt om ni kunde lägga in ett foto också, så färskt som möjligt.

Fick två föl i somras. Halvblodsfölet,en hingst E santa Cruz/Electro är numera avvand och går med sina kompisar i en stor lösdrift (hos en kompis,)fungerar alldeles ypperligt... Han är troligen såld... Mkt klok,snäll och lätt att hantera.Rör sig utöver det vanliga... Blir bara flottare och flottare. Är mkt nöjd med honom.

sedan kom ju det lilla "misstaget" här på sensommaren, då welshstoet fölade!!! Även det en liten hingst "Amadeuz" som såldes vid tre dagars ålder, så han och mamman står redan hos hans nya familj...

Jag är väldigt nöjd med min lillhingst e: QE-Stanford. Han är alltid pigg och glad och positiv att pyssla med. Han har egen box på natten och går ensam med sin mamma i hagen på dagarna och det är ganska tråkigt utan kompis tycker han. I somras och delar av hösten gick han även med sin bror som han lekte mycket med och med min gamla valack (31 år) som nyligen fått somna in. Håller på att bygga nytt stall och när det är klart kommer hans bror tillbaka så att han har någon att busa med.

Det lilla jag ser så tycker jag att han rör sig lätt och spänstigt, men det har varit lite fruset och halkigt i hagen så han har inte kunnat springa så mycket.

Han är nu 142 cm ö manken o 148 cm bak. Han är alltid överbyggd minst 6 cm. (Hoppas att han inte förblir sådan :crazy: )
Han fick 47 p på fölvisningen.
Innan han föddes hade jag bestämt för att sälja om det blev en hingst och behålla om det blev ett sto, men han blir nog kvar.

cas.jpg

Liknande trådar

L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 591
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ (jättelång tråd) Min bror är ute på jävligt djupt vatten och just nu bryr jag mig ärligt talat inte så mycket om vilka beslut han tar...
2
Svar
21
· Visningar
2 494
Senast: vallhund
·
Gnägg Jag är nyfiken! Är det vanligt att man gör det? Ni som sålt - har ni hälsat på hästarna hos nya ägaren? Om inte - skulle ni vilja göra...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 113
Senast: Amanda_F
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka