Årets fölungar - vad blev det av dom...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
Sv: Årets fölungar - vad blev det av dom...

Kan tyvärr inte lägga upp bilder. Arne var efter Megiddo undan Alicija.
Miggolinah var efter Megiddo undan Pinacholada.
Czhalenah var efter Firitzio undan Astracan. Alla araber.

Man känner sej som katten bland hermelinerna (eller något) när man har något annat än halvblod här :D

Men jag gissar att det är välkommet att skriva även om andra raser (förstås).

Har en kallblodstravarfölunge född 2 maj e Qvadrigo u Trollfuxa (Troll Jahn- Lona M- Vikarauen). Planen vid betäckning var att fölet skulle säljas, men i och med att livet ändras och jag tog bort mitt andra sto i februari så ändrades situationen. Och när han kom så tog han mej med storm och jag är kär :love:

Han är lik sin mor, trygg, cool och enkel att ha å göra med. Men liksom sin mor så är han rätt tuff, jordnära och mycket medveten om sin egen styrka - mot oss människor har det väl inte märkts mer än vid verkning..... Vill han inte/förstår han inte så använder han sin styrka till att undvika situationen.

Morsan ger väldigt självständiga och trygga föl, hon är ganska obrydd om dem - de får gå på sitt håll, men hon är alltid där och beskyddar "när det verkligen gäller". Fölet har gått med en flock i sommar med en äldre valack, ett gammalt sto (mormor, dagmamma), ett annat sto med hennes stoföl förutom morsan. Det har nog behövts en sådan flock för honom, han är tuff och rättfram mot andra hästar men har fått tydliga regler från särskilt valacken och stoet utan föl.
Jag har med vilje inte hanterat honom särskilt mycket - låtit flocken ta uppfostringsbiten. När han nu i höst skulle stallas in så går allt supersmidigt när han redan är uppfostrad :).

Han är enkel att ha å göra med och numer - sedan förra gången hovslagaren var ute och den cirkus som var då, är han till och med lätt att lyfta hovar på :D

Åkte transport första gången i förra veckan - då för att åka till frysmärkningen, och det gick som allt annat självklart enkelt och smidigt, "även" fast jag valde att låta honom åka ensam utan sin mor.

Han står i egen box om nätterna och det tog han med ett lugn vi aldrig sett hos något av de tidigare fölen. Han boade in sej omedelbart och såg snarare bara otroligt lättad och glad över att få ha maten helt ifred :rofl:
Inget skriande och boxen har varit mycket lättmockad varje morgon (dvs inget snurrande).

Han står fastbunden på gången utan knussel. Älskar att bli "rörd" på alla de sätt.

Ja, vad ska jag säga - märks det att jag tycker mycket, mycket om honom? :o :love:

Vad gäller gångarter och exteriör, så verkar han bli ganska lik sin far. Längre "linjer" än sin mor, längre hals, längre kors. Blir högbent och säkert större än morsan sin, ca 132 cm nu som 6 mån gammal (mamman är 145). Han har vuxit väldigt fult sedan han var 3 veckor så i övrigt vet jag inte riktigt - han är ju ganska grann att se på i och med att han är välväxt, men snygg ...tja, jag vet inte. Rumpan ständigt 5-10 cm högre, och ser mest ut att vara 2 eller 3 olika hästar "i ett".

Men röra sej kan han! Traven är bättre än galoppen. Rör sej med takt, schwung och "power" - ganska lik sin mor men med lite rundare aktion (mer knä). Väldigt ren i sin takt. Galoppen är inte lysande men bättre än jag väntat mej.

Summan - han är mycket bättre än jag väntat mej! :p

Som sällskap till honom köpte jag ett hingstföl från Lojsta som kom hit i måndags i förra veckan. Fast han lyckades göra illa sej på onsdag så han har fått stå i boxhagesarrest sedan dess.
Han är efter John Russ och undan Liana (Inter - Linnea). Mormor är en rätt fin russdam med bra avkommor och mamman har lämnat en godkänd hingst (bland annat).

Jag är kär i honom med! :love:
Han är fantastiskt enkel att ha å göra med trots (eller var det på grund av?) att han gått ohanterad på Lojsta hed tills han åkte hit. Har redan hunnit med diverse veterinärundersökningar, åka till kliniken, få sprutor etc. Han charmar alla som träffar honom och jag förstår - han är söt som socker ju :p

Därtill rör han sej bra mycket bättre än jag "väntat mej" (är inte så hemma på russ). Har en härligt balanserad rumslig trav och faktiskt riktigt fin galopp också, med bra balans.
Fast jag har inte sett honom röra sej så mycket nu sedan förra onsdagen i och med att han gjorde illa sej.....

Nåväl, jag är mycket nöjd med småttingarna och ser fram emot vad det ska bli av dem!

Länk till senaste bilderna på kallblodsfölet;
http://home.swipnet.se/~w-55346/evelina/hagbilder_nov_nollfem.htm

Länk till bilder på russfölet (Lejonhjärta) när han fick gå ut till de andra;
http://home.swipnet.se/~w-55346/evelina/lejonhjarta.htm

clownen skrev:
Vad är planerna med årets fölungar ? Ska ni sälja eller spara ? Hur tycker ni att verkar för dagen ? tempermant ? Gångarter ?

Det blev bara en fölunge i år eftersom det andra stoet vi betäckte (fryst importsemin) inte tog sig.

Neo å andra sidan uppfyller alla våra förväntningar. Växer och utvecklas jämnt och bra. Har inte sett till några skräcködleperioder alls. Har bra exteriör, bra arabtyp, pappas rörelser och attityd. Orädd och snäll som mamma. Har egen box på nätterna och går i blandad flock på dagen med mamma. Snart ska han flytta till egen hage även dagtid tillsammans med lekkompisen russvalacken.

Han kommer att bli till salu till rätt köpare, men troligen blir det inte i Sverige. Han kommer att visas nästa år på arabutställningarna i Norden i första hand (3 st), kanske även nere på kontinenten under nästa höst.

Neo
e: Premier (Monogramm - Premiera/Piechur)
u: Nieszpora (Chock - Nianka/Figaro)
Arabiskt fullblod
Fyra månader på bilderna (tagna i augusti).
Foto: copyright Anette Mattsson

Neo34b.jpg

Neo35.jpg

Neo30b.jpg

Carina på Silver Arabians

Fick en underbar liten flicka e.Carolinas Foxglove- Revel Shampagne. Ska absolut behålla henne, tyvärr kom jag mej aldrig för att visa henne i år, men ska försöka visa henne som 1-åring i stället .Mamman är ju hela 24 år, så hon får väl gå i veteranklass..

Hon stannar och ska förhoppningsvis bli tävlingsponny åt min lilltjej, som nu är 5 år..
Puffenshuvud.jpg

Puffigalopp.jpg

Oj, vilken fin fölunge. Nu kan jag inte mycket om araber, men för mig ser det ut som massor av rastyp och utstrålning, utan att få ett extremt "sjöhästutseende".

Mabuse skrev:
Åh! Söt som socker!
Tack! Han är ett riktigt charmtroll med man och lugg som en islandsponny, det måste han ha ärvt från pappa för hans mamma är väldigt tunnhårig!:D

Mabuse skrev:
Oj, vilken fin fölunge. Nu kan jag inte mycket om araber, men för mig ser det ut som massor av rastyp och utstrålning, utan att få ett extremt "sjöhästutseende".
Tack! :):):)

Hej,

Vårt första och hittils enda föl har vi tänkt att behålla för eget bruk. Ett fint litet quarterstoföl född i maj e.Honour Lane u.Doc Precribed Fifty.

En ganska tuff individ med cowsense (precis som sin mamma). Hela tiden varit lite högre bak än fram (vanligt för rasen att de är överbyggda). Värsta äppelrumpan efter pappan. Fantastiskt bra galopp, natural leadchanger. Avlad för koklasser-reining.

Står nattetid i egen box (sedan 4 1/2 månad ålder). Diar inte särskilt ofta, självständig. Äter hö och kraft med förtjusning.
Går att klappa överallt, liggandes såväl som ståendes. Lyfter fötter.
Snäll att leda.
Åkt transport med mamma.

Chippad och vaccinerad, helcool vid båda tillfällena.

Skall avvänjas helt nu till helgen då mamma skall åka iväg på två månader.

Kommer att träna henne en aning under våren. Skall visa henne vid handen som ettåring.

Tyvärr ingen färsk bild upplagd på nätet, bara denna när hon är 1 månad...
too4.JPG

mvh Eva

Min godbit (e Briar-xx) är nu 7 mån o precis släppt på hingst-lösdrift med två 1-åringar o en jämnårig. Han är otroligt snäll vid hantering o finner sig i det mesta. Har väldigt långa ben så jag undrar hur stor han har tänkt o bli egentligen... Tyvärr inte visad då stoet äntligen var dräktig (3e försöket) o ville inte jaga upp henne i onödan med att åka. Tanken är att han ska bli min tävlingshäst (dressyr) så småningom. Tar beslut efter inridning o 3-års test om han håller måttet för det annars säljs han nog.
2.jpg

shoebox.msnw

Jag fick fyra föl iår, tre connemara och en fjording.
Lady Athea, gul-brun connemara e Aladdin-Cliften Wind, ska vi behålla det ena dotterns häst.

Alena, ljbrbl fjordhäst e Alexander Lukas-Heiden, hon är såld.
Alena.jpg

Run Run Rudolphe, albino connemara e Kulan Kavat-Grytåsa Kallemero, har vi bestämnt att ha kvar till efter sommaren iallafall.
run1.jpg

Oh No Not Again, albino connemara e Kulan Kavat-Ashfield Cathal Crobhearg, är såld.
albinigalopp.jpg

Mitt enda föl i år, blev en Connemara hingst, som jag har tänkt att visa som 3 åring och försöka få han godkänd.

Han heter Dun Lugh
e.Öxenholm Bobby RC42 ue. Dale Haze RC57

lugg2.jpg

Vi fick 5 föl
Bocelli - Bourbon hingst dog tyvärr 2 dygn gammal

Welsh B Downland Jaguar - Balans, sto ska sparas
aliceokt051.jpg

Ridponny 1 Coelenhages Lorenzo - Coelenhage's Lady Di.sto ska sparas
IM002037.JPG

Ridponny 2 Speyksbosch Dancer - Mirabelle sto ska sparas, visad och stoföl champion!
IM001701.JPG

Ridponny 3 Speyksbosch Dancer - Liza Leontine hingst, visad med guld Till Salu!
IM001981.JPG

:love: :love:

Fick ett stoföl e. LÁcteur som jag är otroligt nöjd med! Fick "bara" 46 p på fölvisningen. Med "bara" menar jag att visningen inte blev helt optimal (mitt fel) men jag är mycket nöjd med resultatet med tanke på omständigheterna.

Vi behåller henne tillsvidare. Tanken är att hon först får visa vad hon går för. Så till en 3-4 årsåldern blir hon nog kvar.

För övrigt en underbar häst! Aldrig dum, inte ens när kroppen spritter av bus, lär sig snabbt, rör sig otroligt bra - särskilt i traven och dessutom mycket social. Älskar uppmärksamhet och att visa upp sig. Dessutom ska jag helst ägna minst en halvtimme till "helkroppsmassage" varje dag. Blir nog svårt att sälja denna prinsessa när det blir aktuellt.

Båda mina rackarungar har sålts under hösten.

Legend e: Lovin - Pio. Kallblodstravare. Lika vacker som sin mor! :d
Han ärvde även sitt mors temperament. Klok, snäll & lättlärd, tuff & bestämd.
Nya ägaren ska ha honom till trav. Hon är supernöjd med honom! Han har redan haft sele & träns på sig.
Han kommer så fort han ser henne och följer henne som en hund. Hon kallar honom sin själsfrände. :love: Kunde nog inte funnit en bättre ägare till honom! :)
Har inte fått någon ny bild på honom än, så ni får hålla tillgodo med en äldre.

Legend4.jpg

Och så en till! Han är så söt! :)

sl2.jpg

Bonneville e: Big John - Damocles ox. Irish Cob Cross. Supertrevlig kille! Väldigt lugn & snäll. Mycket coolare än sin mor! Lite envis dock! :p
Såld som "gårdshäst" till en familj med hobbyjordbruk & en massa olika djur (inkl hästar)! Även de är jättenöjda med honom! Han har blivit en riktig kompis till alla där.
Vill visa en kul bild som jag fick på honom tillsammans med en av de nya polarna. Så LITEN han ser ut!! :D

villeman3.jpg

Och så en äldre bild oxå! Fina grabben! :)

Bonneville2s.jpg

jaha...nu var bägge årsfölen sålda då...
Känns lite sorgligt men samtidigt väldigt skönt...

Dom har hamnat hos riktigt hästfolk båda två, nära hät så jag kan följa upp dom hela tiden...

Underbart! så lite hästar som jag har nu är det väldigt längesedan jag hade... rena drömvintern cad mockningen anbelangar!!:D

Så nu är det bara att vänta in nästa års föl,och givetvis planera inför nästa års avelssäsong...

*lånar*
Våran lilla ska säljas som ett åring efter att förhoppningsvis blivit visad och fått bra poäng. Vi hade väldigt små förväntningar eftersom vi inte visste någonting om hennes pappa eller mamma, men hon har verkligen visat sig vara ett kap! Vi har fått mycket beröm för henne av andra uppfödare, och om hon fortsätter utvecklas i samma stil vad gäller temperament och exteriör så kommer hon att bli en kanonponny.
Hon bryr sig inte om att vara själv (lite tandgnisslan de första minuterna, men lugnar snabbt ner sig:smirk: ) Inga problem att binda i stallgången, hon kan gå in från hagen lös utan att smita, inga problem att fånga, och hon har blivit tömkörd (i grimma) och haft täcke och (typ) sadel med gjorden spänd, och löshoppad över cavaletti...(två skutt för att se om hon tyckte det var kul) och en massa andra läskiga saker som prasslar och låter mycket. Hon kan ha katter på ryggen och hundar som springer mellan benen... Det enda som är lite läskigt är det prasslande klarblåa regntäcket som hon av någon underlig anledning hatar. :confused: Men bara när man tar av det, eller just när man slänger på det.

Mitt hingstföl Ray-Ban e:Richfield såldes igår.... till flyinge så han får många kompisar att busa med.

Vårat sto föl E.Bocelli-Magritte är kvar än så länge, är till salu men det verkar svårt att sälja häst nu.:confused:

Mitt lilla sto e Pegasus - Giant Force (korsning vbltravare/irish Cob) stannar här hos mig. Otroligt cool liten dam - en smula envis bara =)

0512023.jpg

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 323
Senast: lizzie
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 605
Senast: TinyWiny
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 045
Senast: shia
·
Kropp & Själ (jättelång tråd) Min bror är ute på jävligt djupt vatten och just nu bryr jag mig ärligt talat inte så mycket om vilka beslut han tar...
2
Svar
21
· Visningar
2 494
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar