Årets föl 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
De ska nu spruta med nåt medel som gör att musklerna slappnar av, kommer inte ihåg namnet på preparatet. Om det verkar som det ska efter en dos ska hovslagaren plasta hovarna fattar jag det som. Det kunde behövas upp till tre doser av det preparatet. Min veterinär sa att man skulle spruta upp till tre dagar i rad beroende på hur det utvecklas och annars får man ta till mer drastiska åtgärder (operation antar jag). Hur gammal är din fölunge? Min är ju bara två veckor gammal, han såg fin ut precis när han kom ut men på kvällen hade den ena böjsenan dragit ihop sig rejält, han kotade tillochmed över men efter ett par dar såg det bättre ut. Nu går han bara lite på tå och hänger lite i framknäna. Hovis tror dock inte det ska bli några större problem, fortsättning följer... Lycka till med din!

Kan det vara tetra? Menar tetracyklin (med res för stavningen)

Det kan det nog vara. Vi ska vänta till helgen med behandling så jag kan ge mer info då. Har googlat lite nu och man blir ju helt nojig, dessutom står det helt olika hur man ska göra. En del skriver boxvila och hårt underlag, en del mycket motion och mjukt underlag... Men som sagt, hovis trodde inte det skulle bli några bestående men så jag får försöka lita på honom. Min fölis har väl en hyfsat lindrig kontraktion men man blir såklart lite orolig.

@Fenestra Kan förstå om man ska sälja fölen, då kan det vara bra att visa. Om min kille utvecklas som han ska, är min tanke att visa honom på bruksprov som antingen 3 åring eller 4 åring. Är det dumt att chansa nu? För tillfället är han i en ful växtperiod. Bakdelen är bra mycket högre än framdelen. Han har ju även sitt sår på frambenet, det håller på att läka men kommer inte vara helt läkt tills den 3:e augusti. :(

Tetracyklin är ett bredspektrumsantibiotika och inget man ger bara så där och är inte muskelavslappnande.

Okej, kanske jag som fattat fel. Får se vad de säger på lördag, det skulle iallafall hjälpa honom att slappna av mer i böjsenan och sedan skulle hovarna plastas för att få stöd.

Okej, kanske jag som fattat fel. Får se vad de säger på lördag, det skulle iallafall hjälpa honom att slappna av mer i böjsenan och sedan skulle hovarna plastas för att få stöd.

Det var det min fick två dagar på rad. Veterinären förklarade att det är en biverkan som gör att senorna slappar. Min var fin i benen först och när hon var tre veckor hade hon dragit iväg rejält på höjden och då helt plötsligt gick hon på tårna. Fick då tetracyklin och smärtstillande + fölskor som gjorde att hon trampade ner. Fick efter en vecka börja med smärtstillande igen då hon fick lite ont igen. Haft boxvila och gå i stallgången typ tre ggr per dag. Har också googlat och läst olika saker. Viktigt att banta mamman. Har de sagt ngt om det till dig? För jag är mycket tveksam till att det är orsaken. Idag tog de av skorna och hon var som sagt inte bra. Men nu ska hon röra sig mycket och gärna galoppera. Jag antar att det får bära eller brista för om hon inte är bättre på tisdag blir det som sagt operation. Känns så himla tråkigt alltihop. :(

Idag blev det tokrace i hagen.....
14907_720445638018482_5579450569908593508_n.jpg
10526057_720446558018390_4237539092041060224_n.jpg

@Minicooper
Min unge född 2011 föddes med för korta senor och kotade över på båda fram. Ett dygn gammal (på midsommarafton) fick han tetracyklin och gipsades upp till knäna. Gipsen satt på i två dagar under vilka han var inne på box. Sen plockades det av och han hade raka fina ben där under, nästan så att det var lite åt andra hållet, och kunde gå ut som vanligt! Blev helt bra i benen, behövde inga skor eller annan behandling senare. Lycka till med din! :)

De ska nu spruta med nåt medel som gör att musklerna slappnar av, kommer inte ihåg namnet på preparatet. Om det verkar som det ska efter en dos ska hovslagaren plasta hovarna fattar jag det som. Det kunde behövas upp till tre doser av det preparatet. Min veterinär sa att man skulle spruta upp till tre dagar i rad beroende på hur det utvecklas och annars får man ta till mer drastiska åtgärder (operation antar jag). Hur gammal är din fölunge? Min är ju bara två veckor gammal, han såg fin ut precis när han kom ut men på kvällen hade den ena böjsenan dragit ihop sig rejält, han kotade tillochmed över men efter ett par dar såg det bättre ut. Nu går han bara lite på tå och hänger lite i framknäna. Hovis tror dock inte det ska bli några större problem, fortsättning följer... Lycka till med din!

Kolla upp ordentligt det där med plastning. När min 2012:a hade problem med hålväggar efter den otroligt blöta sommaren, så höll jag på med kitt, modellera och gipsremsor. Hovslagaren sa att plasta inte var ett alternativ eftersom plasten kommer upp i nästan 100 grader när den härdar och på så små känsliga hovar kommer det för nära kötthoven och kan orsaka andra problem.

Kolla upp ordentligt det där med plastning. När min 2012:a hade problem med hålväggar efter den otroligt blöta sommaren, så höll jag på med kitt, modellera och gipsremsor. Hovslagaren sa att plasta inte var ett alternativ eftersom plasten kommer upp i nästan 100 grader när den härdar och på så små känsliga hovar kommer det för nära kötthoven och kan orsaka andra problem.

"kan komma upp i" ska det stå.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 797
Senast: thoora
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 065
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar