Årets föl 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ang. storlek - Hur gamla/stora ar era ungar idag?

Var ar 9 veckor och lite over 135cm hog, hon kanns enorm! Dessutom ar hon musklad och inte sarskilt tunn. Elefantbebis?

Var ar 9 veckor och lite over 135cm hog, hon kanns enorm! Dessutom ar hon musklad och inte sarskilt tunn. Elefantbebis?
Jag har inte mätt Silvio sen han föddes, tror han var 105-106 då. Ganska mycket högre nu och fin i kroppen men inte riktigt så krallig som jag trodde han skulle. Och Domino har jag inte mätt alls, men han gick att lyfta som 1-2 veckor gammal i alla fall, det går nog inte idag :D

Har era fällt mycket? Domino har fällt väldigt mycket men Silvio knappt något, mest i ansiktet bara.

Betet är lite dåligt här, så det blir gödsling nu i dagarna, hoppas på bättre sprutt sedan så jag slipper tillskottsfodra, nu äter mamma häst en hel del lusern och även sojamjöl och havre för att hålla sig i fin form.

Hur nära inpå gödsling kan man släppa hästarna på betet sedan? Det blir kalksalpeter som min snälla pappa skulle köra ut :)

Det ska läggas på i samband med regn.
Jag gödslade för flera v. sedan o har rikligt med bete.

Primula o mamma mår bra o är plåtade ute. Är ca 110 hög fram o lägre bak iom mkt veka kotor.
Kan fortfarande ej föra över till datorn.
jag fattar inte för jag har ju lyckats förr.
Det finns en bild som nyfödd dock på FB
Ska dem verkligen sova så mkt?
Både stoet o jag oroar oss.
gillar inte att hon står sååå nära o måste putta på den, men hon har inte klivit på den ännu så man får väl lugna sig.

Mitt föl sover väldigt lite tycker jag, den är uppe mest hela tiden och rejsar runt sin mamma.

Jag tror att det är väldigt olika det där med hur mycket de sover.

De sover jättemycket den första tiden. Först springer de runt runt i hög fart, sen viker sig benen på dem och de rasar ihop i en liten hög. Första dagarna har mitt sto också varit lite orolig och puttat på sina ungar om hon tyckt att de legat still för länge, sen har hon slappnat av. Det viktigaste är att de inte blir nedkylda när de ligger. Se också till att stoet får i sig ordentligt med mat. Många ston blir så fokuserade på sina ungar de första dagarna att de glömmer bort att äta själva och faller ur.

Åh så fina omstoppad med täcke också.
Ja jag vet att det ska läggas i samband med regn så får hoppas på det snart. Jag har tjatat ett par veckor på min pappa, inte högsta prio hos honom och jag har inga egna maskiner tyvärr.

Jag vakade ju i hagen så bäbis fick mitt täcke o sen körde vi hem dem- 5 min färd.
De var inte ute alls igår iom att Vet var här nästan hela dagen, men nu på fm gick vi ut en stund.

Mammahäst är verkligen klok. Jag tyckte det var jättejobbigt när det regnade och ville stänga om dom så inte mamma fick för sig att gå ut och beta, men jag hade inte behövt oroa mig, när jag kom ut på morgonen ville hon ha frukost NU. Den lilla var helt torr och hade legat i inne halmen hela natten verkade det som.

Apropå omstoppad :)

Här låg jag och sov i godan ro innan mamma öste sin mat över mig:
984136_801614876549855_1768955900580644347_n.jpg

10458321_801614836549859_4143164477583828071_n.jpg

10429386_801614756549867_1948671273032211070_n.jpg

10488067_801614726549870_1498148747133120569_n.jpg

10450152_801614686549874_3714960386432154652_n.jpg

Min bravour e nog 1,37 i manken och högre bak , skönt att fler har små jättar i hagen ;) . Jag är bara 1,59 så jag hoppas hon hejdar sig !:)

Senast ändrad:

Min fölis blir 11 veckor denna vecka. Var och hälsade på henne i fredags och hon har manken ungefär i min armhåla. Jag är 165 och jag tippar på att fölis är 125-130 grov räknad.

Hon är i alla fall supersocial och gillar att bli kliad :love:

[URL=http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/Dockan3-1.jpg.html][/URL]

[URL=http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/Dockan2.jpg.html][/URL]

/Lizzie

Min tjej blev två månader igår. Ser ju inte henne så mycket men Gud vad stor hon är. Förstår ju klart att hon kan bli som mammahäst (180+) men hoppas hon stannar under det. Här har man valt en hingst som ger litet men som sagt jag hade önskat mig en mindre men blir inte ledsen över det.

Min tjej har ett väldans humör den damen blir inte lätt:banghead:

Min tjej blev två månader igår. Ser ju inte henne så mycket men Gud vad stor hon är. Förstår ju klart att hon kan bli som mammahäst (180+) men hoppas hon stannar under det. Här har man valt en hingst som ger litet men som sagt jag hade önskat mig en mindre men blir inte ledsen över det.

Min tjej har ett väldans humör den damen blir inte lätt:banghead:

Haha jaså har hon humör :D Silvio har lugnat sig med bitandet och jag har en känsla av att han blir väldigt snäll, precis som sin mamma och mormor, tycker verkligen att temperametet lyser igenom nu tredje generationen :love:

Får ju säg att temperamentet lyser igenom även på lille Domino, han är så kavat o tuff den lille precis som sin mor. Men det behöver han vara för att hävda sig i lekarna. Han kastar sig om halsen på Silvio och står upp och håller om med frambenen medan Silvio lite snällt nafsar bara.

Mitt föl har tyvärr svarat dåligt på behandlingen så i morgon blir det operation där de klipper av förstärkningsbandet till senan. Blir hos Palle Brink i Malmö. Har aldrig kört med föl förut men det ska väl gå bra. Tar väl cirka en timme dit. Ngr tips om att köra med föl?

Tråkigt :( Håller tummarna för att operationen ska göra susen då!

Min har fått två omgångar engemycin och plastade tår. Senaste omgången fick han nu i eftermiddags så vi får se hur han ser ut imorgon. Tyckte man såg stor förbättring redan efter första omgången och hovis har fått på plasten jättebra så jag har goda förhoppningar på att han ska rätta sig till

Min fölunge kom till världen i söndags, 13/7.
D'Artagnan V
"Lillebror"
e. Daquar CC - Lucky Light - Democritos
En mkt lättare fölning än förra året då stoet hade det lite jobbigt. Snabbt upp på benen och hitta mjölken, sen var han mest intresserad av att bocka. Väldigt pigg, social och framåt. Så stor skillnad från storebror som var rädd för allt första veckorna förra året :p Skulle gärna hoppa upp i famnen på en om han kunde.

Bildbomb ;)

ad1f43ff-27d2-448f-99f1-db43b45914a7.jpg

IMG_6334.jpg

IMG_6314.jpg

IMG_6305.jpg

IMG_6264.jpg

IMG_6223.jpg

IMG_6097.jpg
_MG_0168.jpg
_MG_0107.jpg

_MG_0085.jpg

_MG_0080.jpg

Min fölunge kom till världen i söndags, 13/7.
D'Artagnan V
"Lillebror"
e. Daquar CC - Lucky Light - Democritos
En mkt lättare fölning än förra året då stoet hade det lite jobbigt. Snabbt upp på benen och hitta mjölken, sen var han mest intresserad av att bocka. Väldigt pigg, social och framåt. Så stor skillnad från storebror som var rädd för allt första veckorna förra året :p Skulle gärna hoppa upp i famnen på en om han kunde.

Bildbomb ;)

ad1f43ff-27d2-448f-99f1-db43b45914a7.jpg

IMG_6334.jpg

IMG_6314.jpg

IMG_6305.jpg

IMG_6264.jpg

IMG_6223.jpg

IMG_6097.jpg
_MG_0168.jpg
_MG_0107.jpg

_MG_0085.jpg

_MG_0080.jpg

Grattis! Så fin :)

Våra föl har ju växt så mycket, inte alls nyföddhetskänsla över dem längre.

Mätte Silvio lite slarvigt i hagen och fick honom till 125. i manke. Han är 2 1/2 månad nu ca.

Mätte Nevada för en vecka sen och då var hon runt 120cm, 3månader gammal.
Ser ju gärna att hon blir strax över 160 sen så jag är glad att hon inte redan nu är en bjässe men det kan klart ändra sig ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 797
Senast: thoora
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 065
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar