Årets föl 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har inte mätt honom på länge... Stoet är rund och fin men inte fet... Dock äter hon gärna allt som bjuds...
Vi har alla hästar ihop och de andra två hästarna "babysittar" fölet...
Ibland går han med dem ner i utegångsstallet och lägger sig utan att stoet är med och där kan han ligga i timmar med dem med sig. Dessutom blir han väldigt orolig även när de två andra rids och lämnar hans hage...
Känns skönt att flocken fungerar :-)

Helt bedårande ajdidodil, dog också sötdöden! Har du sett henne krysta ut ordentliga bajskorvar tror jag dobbis menar.

De kan dö av saltöverskott så får aldrig finnas vid föl.

På dygn 335 så kom imorse ett perfekt stoföl.
Skolboksfölning där den bästa fölmorskan fick rätta en hov som låg över nosen. Fölungen var upp efter 15 minuter diade efter 45 minuter och kunde både resa sig själv och lägga sig själv efter en timme, nu när hon är 3 timmar så galopperar hon runt sin mamma

Sitter och kikar på bedömningsplatser. Blir nog att vi åker till Tingsryd i Augusti.
Fler som ska dit?
Vet inte om jag ska anmäla Nevada som gångart eller hopp föl?
Hon är ju e. Nobel 994 som är väldigt multi.
Mamman är e. Rubignon men hoppar bättre än visar sina gångarter ;)
Om hon ska gå med rena dressyr föl har hon kanske inte så mycket att visa upp, är så dålig själv på att se gångarterna men en fin trav har hon.

10524696_10202957934243343_2423908346088045619_n.jpg
10513348_10202957879321970_4156298095506291832_n.jpg
10494586_10202957954803857_1495134421174227727_n.jpg
photo.php

Lite bilder på min snäcka !

Tänkte höra ang. fölvisning.
Har funderat fram och tillbaka gällande det. Vet inte om jag ska visa eller inte... Vad hade ni gjort? Eller rättare sagt, kommer ni att visa?

Tack Måste bara få ordning på frambenen, hans böjsenor har dragit ihop sig lite så han går på tå. Men veterinär och hovslagare har en plan så det ska nog ordna till sig.

Undrar om du vill berätta om planen de har? Min började också gå på tå för ett par veckor sedan och fick fölskor av veterinären, + antibiotika + smärtstillande. Tog av skorna idag efter två veckor och hon ser fortfarande inte bra ut. Vi ska ge det till tisdag och från att ha haft boxvila ska hon nu aktiveras och röra på sig. Blir det inte bättre väntar operation. Mamma ska fortfarande hårdbanta. :(

De ska nu spruta med nåt medel som gör att musklerna slappnar av, kommer inte ihåg namnet på preparatet. Om det verkar som det ska efter en dos ska hovslagaren plasta hovarna fattar jag det som. Det kunde behövas upp till tre doser av det preparatet. Min veterinär sa att man skulle spruta upp till tre dagar i rad beroende på hur det utvecklas och annars får man ta till mer drastiska åtgärder (operation antar jag). Hur gammal är din fölunge? Min är ju bara två veckor gammal, han såg fin ut precis när han kom ut men på kvällen hade den ena böjsenan dragit ihop sig rejält, han kotade tillochmed över men efter ett par dar såg det bättre ut. Nu går han bara lite på tå och hänger lite i framknäna. Hovis tror dock inte det ska bli några större problem, fortsättning följer... Lycka till med din!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 797
Senast: thoora
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 065
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar