Årets föl 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Capella har hunnit bli 7 veckor. Hade hoppats på att hon skulle bli skimmel men hon förblir nog brun. Hon är så social och sällskapssjuk denna lilla varelse.

Hon går i hop med sin mamma o mormor. Det är första gången som jag har tre generationer och det är härligt att se hur mormor hjälper till med allt. Hon gosar, hämtar, vaktar och föser Capella så att hon ska göra rätt. Hon älskar sitt lilla barnbarn.:)

Nu får jag ääntligen vara med i denna tråd. Det är både mitt och stoets första föl så det har varit nervöst och pirrigt men allt har gått jättebra och stoet är helt fantastisk som mamma. :love:
10494667_808028199227762_8352704945757089846_n.jpg

10418896_808026442561271_2533544983538050146_n.jpg
10433700_808026819227900_3680476519086079510_n.jpg
47235_808026495894599_7208465458419406600_n.jpg

Hade beställt en likadan fux och helst med mera vitt och sto ville jag ha. En brun hingst e. Canterbury utan tecken fick vi, men vad gör det :love::love::love:
På bilderna är han bara några timmar gammal.

Ni som fick tidigare i våras, hur höga är era? Daisy är 12 veckor idag och ca 125 hög. Ingen perfekt mätning, men på ett ungefär.

Hektiskt natt! Bernstein-sto nr 2 fölade inatt. Dock låg fölet med rumpan först och bakbenen långt under sig. Lyckades inte få tag på bakbenen. Ringde jourhavande vet. direkt när vi förstod att något var fel! Efter 1 1/2 h kom veterinären (vi fick tyvärr inte tag på en närmare veterinär). Efter mycket om och men.. lyckades veterinären få ut fölet. Ett hingstföl. Änglavakt hade vi! Både sto och föl klarade sig. Han står nu på benen, diat, bajsat och kissat. Allt är bra.. Trots en mycket dramatisk förlossning! Tack gode gud att allt gick bra! Var 100 på att sto och föl skulle stryka med... :(

Ja, tidigare kallades hon för sneddan. Har bara blivit att vi kallat henne för Cenedra, kändes lika lätt som att säga Sneddan ;) Köpte henne 2008, då dräktig. Härligt sto :)

Jag har börjat stödutfodra mina ston nu, det är torrt här och då blir alltid återväxten sämre. Ponnystoet hade nog inte behövt egentligen men kan ju inte bara ge den ena.

Jag ger stoet lusern, havre, sojamjöl och lite olja och såklart mineraler. Någon mer som fått börja med det? Blir att även fölen petar i sig lite granna.

Här är det tvärtom. Måste enl veterinären hårdbanta mitt sto då mitt lilla föl växt för fort och fått problem med frambenen och det beror visst på att mamman är för tjock och har då för kraftig mjölk. Fölet har fått på fölskor och de har boxvila. Lika olyckliga båda två. :(

Här är det tvärtom. Måste enl veterinären hårdbanta mitt sto då mitt lilla föl växt för fort och fått problem med frambenen och det beror visst på att mamman är för tjock och har då för kraftig mjölk. Fölet har fått på fölskor och de har boxvila. Lika olyckliga båda två. :(
Ok vad tjatigt :(

Mina föl är båda runda och jag tycker att de är i gott hull, men tycker halvblodsstoet blivit lite tunn över ryggen så därför stödfodrar jag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 797
Senast: thoora
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 065
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24