Årets dressyrsadelsadelinventering

Sv: Årets dressyrsadelsadelinventering

Får man fråga varför du har pad under? Har hästen smalnat av eller väntar du på att den ska bredda sig? Annars hade du kanske inte behövt ha så bred sadel om du hade plockat bort paden?

Det finns en tråd på utrustning ang. sadeln. Har du sett hästens rygg utan sadel på? ;)

För att sadeln måste lyftas upp då bröstkorgen är för välvd så dressyrbommarna klämmer honom längst ner. Går inte göra bommen vidare för då blir dem för vida för anläggningen uppe vid ''mankhöjd'', så då måste de lyftas för att komma förbi bröstkorgskanten. Han är vanskapt i ryggen och hans bröstkorg kommer högre upp än på andra hästar och blir då klämd i långa bommar som på dressyrsadlar, därav problemet. En smalare sadel skulle ALDRIG gå! :) Så paddarna har inget med vidd att göra, utan att sadeln måste lyftas upp på ryggen hans.

Senast ändrad:

Vad rider du i nu?
Lina har en Crown Jessica Flair.
Zamona har en Kentaur Penelopa.

Vad gillar du med den resp. gillar inte?
Crownen är väldigt mjuk och skön, sätter en i en lodrät sits, gillar att den är luftstoppad så man kan anpassa den lite efter hur hästen musklar sig. Gillar inte att den är brun, för jag har fått skrota Linas fina dressyrträns och inhandla ett brunt, som inte alls är lika fint!

Kentauren har tyngdpunkten aningens, aningens långt bak, så den är inte helt optimal men förmodligen så bra det går till tanten som är supersvår att hitta vettiga sadlar till. Gillar att den är svart och att den funkar!! Hästen trivs i den och jag oxå.

Vad hade du helst velat ha för sadel (förutsatt att den ligger som ett smäck på hästen)?
Oj, svår fråga, en som är skräddarsydd efter mig och hästen! En D1a hade inte varit fel, om den hade funkat. har inte provat en sådan men tycker den verkar intressant och hade säkert funkat på Linas korta rygg.

Lina med sin Crown.
finnettfel_192892891.jpg

Zamona med sin Kentaur.
dsc_0010_184798842.jpg

För att sadeln måste lyftas upp då bröstkorgen är för välvd så dressyrbommarna klämmer honom längst ner. Går inte göra bommen vidare för då blir dem för vida för anläggningen uppe vid ''mankhöjd'', så då måste de lyftas för att komma förbi bröstkorgskanten. Han är vanskapt i ryggen och hans bröstkorg kommer högre upp än på andra hästar och blir då klämd i långa bommar som på dressyrsadlar, därav problemet. En smalare sadel skulle ALDRIG gå! :) Så paddarna har inget med vidd att göra, utan att sadeln måste lyftas upp på ryggen hans.

Ok, då är jag med. Jobbigt läge, skönt att det gick att lösa med pad. :)

senast-verfrda3_188626512.jpg

En Amerigo Alto är det för min del. Kanske inte smartaste draget att beställa en ny sadel till en ponny som såldes 6 månader efter men han sa att han ville ha den. Jag trivs som fisken i vattnet i den och hoppas verkligen att den får ligga bra på nästa häst. Troligen har jag inte den turen.

Ok, då är jag med. Jobbigt läge, skönt att det gick att lösa med pad. :)

Bara för kuriosa lägger jag in bild på sadeln hur den ligger utan nånting under som lyfter upp den i ett för hästen bättre läge. Utan paddarna så ligger sadeln ovanpå fram till och hamnar i bakvikt. Med paddarna så tar inte bommen emot de för välvda revbenen och sadeln tillåts komma ner dit den ska. Sadeln ligger i balans. Så det blir lite tvärt om mot andra hästar. ;) På en ''vanlig'' häst hade man vidgat sadeln mer om den ligger som denna utan padd nu, och den hade legat värre med padd (dessutom två) för då hade den ju hamnat än mer i bakvikt. Men så funkar det inte att göra på herrn.

Utan
32850971.jpg

Med dubbla paddar
32882650.jpg

Som sadeln ligger ovan hamnar jag i bakvikt, stolsits och kan absolut INTE rida. Jag få korrigera sitsen hela tiden och glider bak på bakvalvet. Sadeln jobbar grymt emot både mig och häst.
Som den ligger nedan sitter jag i perfekt balans och känner inte att jag sitter i en sadel. Sadeln hjälper mig väldigt mycket med sitsen och hästen känns super helt plötsligt. Det blir två helt olika sätt att sitta.

Och förlåt för trådkap..

Senast ändrad:

litet citat:
En Ordo Equester Venus, underbart skön att sitta i, har aldrig ridit i den dock..(A) Synd att den inte låg bra på hästen, annars hade jag nog köpt en sådan!!

JAg håller med! Den sadeln som hittils passat mig bäst! Smal midja, bra stöd utan att låsa mig i sitsen! Tyvärr passade den inte hästen, jag misstänker att sadeln passar hästar med ganska rak rygg och med branta bogar, eftersom gjorden skulle hamnat mitt under magen på hästen jag provade på.

Sadlar jag vill ha är då en Ordo, älskar bates, samt amerigo vega cc.

Jag har en bates allround cair, ligger bra på bägge mina hästar. O eftersom den ena håller på att ridas in så betingade den dessutom en lagom prislapp :) När Leia är ordenligt inriden så kanske hon får nån av ovanstående, beroende på om de passar såklart!

Hade en prestige modena utprovad för 7 månader sedan, men fick byta nu till en jaguar som låg så mycket bättre, skönt!! Båda såg ut att ligga bra men med en känslig häst får man tydligen prova sig fram.

Hade en prestige modena utprovad för 7 månader sedan, men fick byta nu till en jaguar som låg så mycket bättre, skönt!! Båda såg ut att ligga bra men med en känslig häst får man tydligen prova sig fram.

Men det är ju jättestor skillnad på en Modena och en Jaguar? Modenan är ganska rak, medan Jaggan är rätt bra svängd?

Alla prestige är svängda också. Mer eller mindre. Tycker det låter troligt att prestige och jaguar kan fungera. Jaguar cc är dessutom mindre svängd än vissa prestige i alla dem jag provat. Men fortfarande mer svängd än rak precis som alla prestige.

Jag har haft massa olika Prestige, båda hopp och dressyr och även Jaguar CC är betydligt svängdare än alla Prestige sadlarna jag haft. På min som inte alls har någon spikrak rygg så hade CC'n typ 30 cm anläggningsyta.... Aldrig provat någon sadel på honom som varit mer svängd och jag har testa mååånga sadlar genom åren.

Synd för det är väldigt sköna sadlar.

Ja du då vet jag inte hur din ser ut men på min häst är det precis tvärtom. ALLA prestige jag har provat har varit svängdare än jaguar CC som åtminstone funkade något så när. Jag vet inte om jaggor är olika i bommarna utom att deep seat är mycket svängdare, åtminstone de äldre.
Prestige har alla samma bom, jag har kollat detta då jag hörde att vissa är rakare. Men de är alla byggda på samma bom var beskedet de gav för några år sen. Dom är så svängda att dom gungar på min hästs rygg som ändå inte är spikrak...

Min häst har en helt normal rygglinje, varken väldigt svängd eller väldigt rak. På senare år (hästar ändras ju i ryggen) har jag bara haft Leonardo och Top Dressage på honom, men de varken gungar eller glappar. Har som sagt Childeric vanligtvis, men har en Top Dressage till ponnyn (sadeln är stoppad för en rejält bred svängd och kort rygg) och det är inga problem att lägga den på min stora vad gäller bommens kurva.

Tror inte Jaguaren jag provade var onormalt svängd nej, och den var tom lite för smal och låg i bakvikt. Ändå släppte den alltför tidigt pga att den var så svängd!

Kanske den du hade var extra stoppad för att bli rakare.

Jag har en Crown Arwen,
den är ganska bred och flat i sätet tycker jag, men börjar vänja mej efter ett par år.... :p Köpte den väldigt lätt begagnad och den var sjukt halkig, men efter att ha putsat och putsat så böjar jag bli nöjd!
Och nu när den inte är lika halkig så tycker jag också väldigt mycket mer om den! :love:

Bilden ville inte med, så jag får återkomma där ;)

Önskesadeln är dock en Farmland Coltrane.. Lätt det skönaste jag suttit i :D Provade en, men som hade fel bomvidd, sen hittade jag crownen som också låg som ett smäck till ett riktigt bra pris.. så jag letade aldrig vidare...

DSC_0334.jpg

Jaguar är mycket mer svängd än alla Prestige.

Ja Jaguar deep seat, ja. Det är skillnad på cc, de är inte alls lika svängda. Men sen tror jag att jaguar av lite nyare modell är mindre svängda, har jag hört i alla fall, vet inte om det stämmer.

Prestige är lika svängda i grunden en del är stoppade för att vara rakare.

Centaur: Jag vet inte men jag tyckte det var stor skillnad på den djupare jag provade och Cc:n. Nu blev den snabbt också för svängd, men den djupare modellen hade aldrig gått alls.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 042
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 940
Senast: Farao
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 757
Senast: valpköpare
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka