Ardenner eller nordsvensk?

S

Stoppard

Vilka tycker ni är rasernas fördelar och nackdelar. Vi ska skaffa en häst till och jag kan inte riktigt bestämma mig för vilken jag vill ha och är därför tacksam för era erfarenheter.
 
Sv: Ardenner eller nordsvensk?

Jag har ingen erfarenhet av ardenner, Men nordsvenskar tycker jag jäkla mycket om! Väldigt allsidiga. Travarna är också mysiga, om de inte har för mkt tävlingsskalle.
 
Sv: Ardenner eller nordsvensk?

Jag har ett par ardenner. Att jag valde just ardenner och inte nordsvensk beror på att ardennern är lugnare och lite sävligare(oftast, individer finns. Men en ardenner SKA inte vara nervös o ch fjantig, då är det fel på lynnet.). Dom är också större, grövre och starkare. Jag gillar deras personlighet, dom nordsvenskar jag har mött är nafsiga, lite stirriga och lite fjantiga för endel saker. Endel går inte att köra in. Jag föll för ardennerns lynne och stabilitet, snällhet och pampighet. Jag ville skaffa ett "ordentligt och riktigt" kallblod. (med risk för att nordsvensk folket ger sig på mig.. det är nämligen rivalitet mellan raserna och deras folk..)

Nackdelen är att båda raserna har problem med hovbroskförbening, mer eller mindre. Nordsvensken går att få tag på grejer till medan ardennern är det svårt med eftersom att dom inte är så många kvar och dom drar stora storlekar. Men det är det värt..
 
Sv: Ardenner eller nordsvensk?

Vad skall du ha hästen till?

Om du är mest inne på ridning så hade jag nog satsat på en nordsvensk, ardennerhästen tycker jag är för tung och sävlig att rida.
Ardennerhästen är annars en överlägsen körhäst tycker jag och deras temperament är mycket coolare. Nackdelen är att det är ett elände att hitta bra grejer som håller och passar
 
Sv: Ardenner eller nordsvensk?

Tror att ardennern är lite stabilare i psyket, mer än nordsvenska travare iaf. nordsvenska brukshästar brukar ofta vara lugnare. har själv haft en nordsvensk travare och hon var väldigt pigg och tittig. Lite för stressad ibland. Men om du ska rida dressyr eller hoppning så rekommenderar jag den nordsvenska travaren eftersom de har väldigt lätt för att samla sig på rätt sätt om man tränar in det. (bättre förstås om de ej har varit på travet så länge) och lätta i steget. Ardennern är ju mycket tyngre i kroppsbyggnaden. men om du vill ha en skogsmulle eller lättare träning föreslår jag bruks nordisen eller ardennern.
 
Sv: Ardenner eller nordsvensk?

De beror på vad du ska använda den till. Men jag föredrar Nordsvensk eftersom dom är lite piggare, de blir som en blendning med kallblod och varmblod med Nordsvenskar.
Men lycka till med hästköpet !!!
 
Sv: Ardenner eller nordsvensk?

Jag har valt nordsvensk (har en ett-åring nu och har även haft nsv tidigare) och håller med mul om skillnaden mellan raserna nordsvensk (och då menar jag bruks, de övriga är kallblodstravare, inte nsv...) och ardenner, generellt upplever jag det också så. Bara att jag vill ha den piggare och lättare varianten = Nordsvensk! :idea:
 
Sv: Ardenner eller nordsvensk?

Stoppard skrev:
Vilka tycker ni är rasernas fördelar och nackdelar. Vi ska skaffa en häst till och jag kan inte riktigt bestämma mig för vilken jag vill ha och är därför tacksam för era erfarenheter.
Vad ska du använda hästen till ? Körning eller ridning eller bådadera?
Ska du bara köra så kvittar det ju mellan ardenner ellr nordsvensk, men ska du ha en allroundhäst så föreslår jag en kallblodstravare ( som ofta blandas ihop med nordsvensk brukshäst av nån anledning?!)
kallblodstravaren är kraftigt underskattad som ridhäst, dessutom kan man hitta högresta , lättare modeller som blir utmärkta ridhästar, till skillnad från de tunga brukshästarna, som är tröga o flegmatiska, dessutom svåra att hitta passande sadlar till!

/ Bill :cool:
 
Sv: Ardenner eller nordsvensk?

Bill skrev:
kallblodstravaren är kraftigt underskattad som ridhäst, dessutom kan man hitta högresta , lättare modeller som blir utmärkta ridhästar, till skillnad från de tunga brukshästarna, som är tröga o flegmatiska, dessutom svåra att hitta passande sadlar till!
/ Bill :cool:

Generalisering ;)
Jag vet många kallblodstravare som är så breda över ryggen att de måste ha måttbeställda sadlar. Min egen Best är ett exempel.

Immer
 
Sv: Ardenner eller nordsvensk?

Stoppard skrev:
Vilka tycker ni är rasernas fördelar och nackdelar. Vi ska skaffa en häst till och jag kan inte riktigt bestämma mig för vilken jag vill ha och är därför tacksam för era erfarenheter.

Om man generaliserar så:
ardenner: större, kraftigare, klumpigare, ngt lugnare, latare,
nordsvensk bruks: mindre än ard, smidigare, vill mycket, underbar
nordsvensk trav: annan rörelse jmfrt med bruks, mer temp är framavlat

Jag har däremot inte varit med om att inte kunna köra in en vanlig nordsvensk brukshäst. Beror kanske på hanteringen? Har iallafall ett femtiotal bakom mej så lite erfarenhet har vi väl. :o

Jag föredrar nordsvensk bruks. (väldigt partisk). Våra är inte så stora dvs stall, transport, utrustning funkar utan problem. Grannen har 5 ardenner med allt special. Fast visst finns det olika modeller även bland ardenner.

Vi har ridit och kört våra mycket. En bruks nordsvensk är enligt mej perfekt ridhäst om man inte är ute efter att tävla. Visst finns det undantag som tävlar/tävlat men det är inte den perfekta hästen till det.

Välj en bruks - då bli du nöjd. :love:
Kolla stammen! Det finns lite olika modeller. Välj vad du vill ha.

Lycka till!
Idasagare = Idas ägare (från tiden utan mellanslag och ä i användarnamn), Ida är idag en 24 årig bruks.:idea:
 
Sv: Ardenner eller nordsvensk?

Immer skrev:
Generalisering ;)
Jag vet många kallblodstravare som är så breda över ryggen att de måste ha måttbeställda sadlar. Min egen Best är ett exempel.

Immer

Jovisst, men en häst med en bred rygg och dåligt utvecklad manke är man ju inte tvungen att köpa, är man lite klyftig så letar man fram en av "rätt" modell, och är man inte så klyftig, ja då får man sälla sej till den stora skaran som försöker hitta en sadel som är nog stor och kanske inte ens finns. Å tillhör man den sista gruppen , ja då blir man förespråkare för bomlösa "sadlar" ! :D

/Bill :cool:
 
Sv: Ardenner eller nordsvensk?

Pssst ! Det finns inget som heter "Nordsvensk travare" ! rasen heter Svensk kallblodstravare, och ska inte blandas ihop med brukshästen. Det är lika fel som att kalla ett svenskt halvblod för engelskt fullblod.
Bara så att vi inte blandar ihop begreppen! :idea:

/ Bill :cool:
 
Sv: Ardenner eller nordsvensk?

Köp en amerikansk quarterhäst så har du allt i ett. Styrka, smidighet, lättränad och lugn i psyket, samt självklart skönheten.
 
Sv: Ardenner eller nordsvensk?

kenneth skrev:
Köp en amerikansk quarterhäst så har du allt i ett. Styrka, smidighet, lättränad och lugn i psyket, samt självklart skönheten.
Visst, bara man kunde få tag i genuint foundationblod, och ranchhästmodellen. Skulle aldrig lägga ut slantarna på dessa små "arenahästar" som spinner på ridplanerna här i sverige.
 
Sv: Ardenner eller nordsvensk?

Vi har ardenner,har även haft nordsvensk. Vi skulle inte byta våra ardenner mot något annat. Nu har vi våra till skogs körning.
 
Sv: Ardenner eller nordsvensk?

Bill skrev:
Pssst ! Det finns inget som heter "Nordsvensk travare" ! rasen heter Svensk kallblodstravare, och ska inte blandas ihop med brukshästen. Det är lika fel som att kalla ett svenskt halvblod för engelskt fullblod.
Bara så att vi inte blandar ihop begreppen! :idea:

/ Bill :cool:
Jag vet det mycket väl men trots namnet så är det så att de var en och samma ras in på 60-talet. Namnet är ännu nyare, I folkmun är det väldigt nytt.
Raserna är idag, väldigt olika både vad gäller exteriör och temperament, avlade för sin användning, det var de inte för 40 år sedan!
Namnet svensk kallblodstravare är egentligen ett namn som kom för att travarna inte ville sammanblandas med brukshästen.
Inom brukshästen, säger man nordsvensk då är det en nordvsneks brukshäst man menar, man förtydligar inte med bruks. Inom travet säger man kallblodstravaren av samma orsak.

Fast jag håller inte med dej om att det är lika stor skillnad som på svenskt halvblod och engelsk fullblod. Engelskt fullblod är ju en gammal ras, avlad och hårt hållen inom ramarna medan halvblod är ett samlingsnamn på en massa raser och "korsningar" därav.
Våra är kallblod, brukshäst eller travare.:idea:
 
Sv: Ardenner eller nordsvensk?

Har själv valt rasen nsv därför att vi ville ha en lite lättare kombinerad rid och kör häst. Vi har ca 10 år bakom oss med nordsvenskar, har aldrig haft problem med varken inkörning eller inridning.Vi är väldigt nöjda med våra hästar, har använt dom till all slags körning och ridning på hobbynivå, både hoppning och dressyr och även tornerspel där de har visat sig väldigt duktiga! En annan sak som hamnar på rasens + sida är detta med hovbrosk, på ardennersidan godkänns hingstar med hovbrosk medans en nsv hingst inte blir godkänd om detta syns på röntgen, en önskan är väl att även stona röntgas, detta finns att läsa om i senaste tidningen Hästen. Har inte så mycket erfarenhet av ardennern som ridhäst, har mest sett dom på olika kör och plöjningstävlingar där de gjort bra ifrån sig. MvH en nsv hingst hållare...
 
Sv: Ardenner eller nordsvensk?

Bill skrev:
Jovisst, men en häst med en bred rygg och dåligt utvecklad manke är man ju inte tvungen att köpa, är man lite klyftig så letar man fram en av "rätt" modell, och är man inte så klyftig, ja då får man sälla sej till den stora skaran som försöker hitta en sadel som är nog stor och kanske inte ens finns. Å tillhör man den sista gruppen , ja då blir man förespråkare för bomlösa "sadlar" ! :D
/Bill :cool:

Nej, jag var inte tvungen att köpa just Besten för fem år sedan, men jag är glad att jag gjorde det. Hon är den bästa ridhäst jag någonsin suttit på (sedan 1964). Och man kan ju alltid måttbeställa, det har jag gjort med båda mina sadlar.

Immer
 
Sv: Ardenner eller nordsvensk?

Idasagare skrev:
Namnet svensk kallblodstravare är egentligen ett namn som kom för att travarna inte ville sammanblandas med brukshästen.

Verkligen? Jag har uppfattat det som om det var bruksfolket som tog avstånd från travaren...

Immer
 
Sv: Ardenner eller nordsvensk?

Det blev en ardenner. Hon var inte mkt bredare än några av de nsv som jag tittat på. Tack för alla svaren.
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 032
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 710
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 552
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp