Ardenner eller nordsvensk?

Sv: Ardenner eller nordsvensk?

Immer skrev:
Verkligen? Jag har uppfattat det som om det var bruksfolket som tog avstånd från travaren...

Immer
Alldeles korrekt ! fast det beror nog mest på rena avundsjukan ! :D
 
Sv: Ardenner eller nordsvensk?

Idasagare skrev:
Jag vet det mycket väl men trots namnet så är det så att de var en och samma ras in på 60-talet. Namnet är ännu nyare, I folkmun är det väldigt nytt.
Raserna är idag, väldigt olika både vad gäller exteriör och temperament, avlade för sin användning, det var de inte för 40 år sedan!
Namnet svensk kallblodstravare är egentligen ett namn som kom för att travarna inte ville sammanblandas med brukshästen.
Inom brukshästen, säger man nordsvensk då är det en nordvsneks brukshäst man menar, man förtydligar inte med bruks. Inom travet säger man kallblodstravaren av samma orsak.

Fast jag håller inte med dej om att det är lika stor skillnad som på svenskt halvblod och engelsk fullblod. Engelskt fullblod är ju en gammal ras, avlad och hårt hållen inom ramarna medan halvblod är ett samlingsnamn på en massa raser och "korsningar" därav.
Våra är kallblod, brukshäst eller travare.:idea:

Precis som nordsvensk brukshäst, en massa raser hopblandade, ardenner, clydesdale, m fl. Kallblodstravaren däremot är en ganska ursprunglig ras - och med lite drag under galoscherna, nåt som brukshästen oftast inte kan beskyllas för! :D

/Bill :cool:
 
Sv: Ardenner eller nordsvensk?

Bill skrev:
Precis som nordsvensk brukshäst, en massa raser hopblandade, ardenner, clydesdale, m fl. Kallblodstravaren däremot är en ganska ursprunglig ras - och med lite drag under galoscherna, nåt som brukshästen oftast inte kan beskyllas för! :D

/Bill :cool:


menar du att kallblodstravaren är enhetlig ras som funnits länge? och inte är uppblandad alls under 60-talet? :angel:

Vilken värld har du gömt dej i ? :confused:

Fast visst är travaren vidaravlad för trav och bruks för att dra i skogen. :idea:

och jag har en massa åsikter om HUR man godkänt brukshingstar. Att ta fram hingstar år efter år med samma stam gynnar inte en avel som är så liten. Av just den anledningen är t.ex nordsvensk, kallblodstravare och uppblandade. Inte av samma anledning som halvbloden.
 
Sv: Ardenner eller nordsvensk?

Svar till Bill: Den nsv bruks och travvarianten har varit samma ras och haft samma stambok ända fram till nån gång på 60 talet. Att det skulle vara andra kallblodsraser inblandade har jag svårt att tro, däremot finns ett stänk av fullblod inavlat långt tillbaka just för att få fram lite alertare hästar. Att den nsv travaren har mer drag under galoscherna är väl självklart eftersom den är avlad för att springa fort, har bestämt för mig att varmblodstravaren har ett finger (hov?) med i aveln där, bruksvarianten har väl oxå drag i skorna på sitt vis. Det är ofta en pigg och arbetsvillig häst som fungerar till det mesta. som hobby och familjehäst.
 
Sv: Ardenner eller nordsvensk?

Bill skrev:
kallblodstravaren är kraftigt underskattad som ridhäst, dessutom kan man hitta högresta , lättare modeller som blir utmärkta ridhästar, till skillnad från de tunga brukshästarna, som är tröga o flegmatiska, dessutom svåra att hitta passande sadlar till!

Tröga och flegmatiska?! :confused: Några sådana bruksnordsvenskar har jag faktiskt aldrig träffat. De brukar vara framåt hästar, ofta ganska explosiva! Jag betvivlar att du träffat särskilt många nordsvenskar... De är utmärkta ridhästar om man inte har allt för hög tävlingsambitioner! Bör tilläggas att inte heller de ardennrar jag stött på skulle jag vilja beskriva så, även om de varit lugnare och sävligare...
 
Sv: Ardenner eller nordsvensk?

lancelot skrev:
Att det skulle vara andra kallblodsraser inblandade har jag svårt att tro, .
Det kan ju vara så att det är svårt att tro det, men så är det. Hur tror du annars nordsvensken har fått den massa den har idag? Grunden för våra två kallblodsraser var "svensk lanthäst" som var av ponnystorlek 130-145 cm, detta kan du läsa om i boken "Hästen i det Karolinska Rytteriet" . Kallblodshästen kallades "Klippare" på 1700-talet. Norrmännen använde en fullblodshingst som hette Odin i början på 1800-talet till sina Gudbrandsdalingar, som var den norska släktingen till Karl XII:s klippare. Så det är inga ursprungliga Nordsvenska brukshästar vi har utan det är resultatet av korsningar med olika europeiska kallblod och svensk lanthäst.
Kallblodstravaren fick en pyts varmblod på 1930-talet av en till Värmland importerad varmblodstravare, så visst finns det annat blod i den också, men exteriört så står travaren närmare lanthästen än brukshästen! Läs o lär!
 
Sv: Ardenner eller nordsvensk?

Det kommer bild nästa helg (om jag lyckas lägga ut en) när vi har hämtat henne. Jag är helt okunnig när det gäller stam, men lägger ut den också när jag har hennes papper så kan du tala om hon är något att ha.;)
 
Sv: Ardenner eller nordsvensk?

Vad kul att det blev en ardenner! Roliga snälla lugna hästar!!! Morfar var bonde och när jag var liten fick vi alltid försöka rida på byböndernas ardennrar som godmodigt ställde upp på småtjejjers försök :love:

Vad ska ni ha den till?
 
Sv: Ardenner eller nordsvensk?

Här är mina damer.. Bruna lånad och fuxen är min..

PICT0413.jpg


PICT0440.jpg
 
Sv: Ardenner eller nordsvensk?

Glömde... Dom är jätte tröga och sega.. *not* Min är aspigg att köra men den bruna har väl inte speciellt bråttom.. Dom är båda födda -04.. Kanske blir lite ardennertrötta när dom blir äldre..
 
Sv: Ardenner eller nordsvensk?

Älskar nordisar!:love: :love: :love: Alla jag har ridit både bruks och travare har varit pigga o glada!
Tycker mest om bruksen:d :love:Red en sån mycket förut, jätte härlig:love:
 
Sv: Ardenner eller nordsvensk?

jag lånade en ardenner förra sommaren och det var en underbar häst! :love:
"molle" var ca. 170 cm. hög och den mysigaste man kan tänka sig =)

men vad ska du ha hästen till??

nordsvensken är väl lite mera "hispig" (olika från häst till häst)
ardennern är väldigt lugn och sansad, men inte så smidig och snabb.
 
Sv: Ardenner eller nordsvensk?

Har mest erfarenhet av nordsv.bruks (mamma har en sedan -88, & hon har haft två föl efter sig som vi behöll i ca 6 år) Den ena var vi tvungna att avliva *gråter* & den andra sålde vi.

Och jag skulle helt klart välja en nordsv.:love: framför ardennern.

Våra nordsv är "tröga" när det gynnar dom & fruktansvärt snabba :bump: när dom känner för det:D

Speciellt mammas lilla "as":love:
I hagen är hon snabb "som vinden" när det ser ut att vankas arbete:smirk:
Men hon gillar att jobba när väl selen ligger på !
 
Sv: Ardenner eller nordsvensk?

Bill skrev:
Det kan ju vara så att det är svårt att tro det, men så är det. Hur tror du annars nordsvensken har fått den massa den har idag? Grunden för våra två kallblodsraser var "svensk lanthäst" som var av ponnystorlek 130-145 cm, detta kan du läsa om i boken "Hästen i det Karolinska Rytteriet" . Kallblodshästen kallades "Klippare" på 1700-talet. Norrmännen använde en fullblodshingst som hette Odin i början på 1800-talet till sina Gudbrandsdalingar, som var den norska släktingen till Karl XII:s klippare. Så det är inga ursprungliga Nordsvenska brukshästar vi har utan det är resultatet av korsningar med olika europeiska kallblod och svensk lanthäst.
Kallblodstravaren fick en pyts varmblod på 1930-talet av en till Värmland importerad varmblodstravare, så visst finns det annat blod i den också, men exteriört så står travaren närmare lanthästen än brukshästen! Läs o lär!

Fast du generaliserar lite mycket. Inom bruks finns idag 2 "grenar" dels den tyngre med mycket ardenner i (främst Blekinge och vissa delar av Norrland) och dels den grenen med den lättare och smidigare hästen. Jag har avlat på den senare varianten (jag och min morfar) sedan 70-talets början. Första stoet kom 1970. Sen har det kommit en massa avkommor. Våra ston ligger på 145-155 i mankhöjd och är i typen som det står i FNHs typbeskrivning från början av 1900-talet.:idea:

Jag har också varit med och drivit frågor inom FNH vad gäller hingsttillgången. Bla för att få in mer norskt blod. Bruksaveln är/var så liten att den håller på att dö ut. :o
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 032
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 710
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 552
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp