Ardenner belgare svensk??

B

bruks

Nyfiken på om om håller isär belgiska och andra ardenner raser eller korsar man olika typer av ardenner??

Hur ser ardenner aveln ut i sverige??

Sv: Ardenner belgare svensk??

Samma ras men med det undantaget att man i Belgien inte diskvalificerar djur med ett visst hovproblem från avel som man gjort i Sverige. Vilket idag gör att det exporteras en hel del avelsdjur till Belgien från Sverige och svenska uppfödare kan vara lite restriktiva med att använda importerade djur.

Visst är det samma i grunden .
Men belgarna är oftare skimmlar och lägre med mera behåring + bredare än den svenska ardennern .

Det är skillnad i storlek och form på dom. Belgarna är avlade ffa för kött och är därför stora och muskulösa. Dom rör sig inte riktigt som de svenska heller. Dom har oftast bättre hasarbete än de svenska. Belgarna har inte kasserat pga hudproblem och hovbroskförbening, det är kassering i Sverige om dom har hudproblem. Hovbroskförbening har varit kassering av förut, men inte längre(tyvärr)

Belgarna har ibland skojjigare färger, blåskimmel osv, dom är sällsyntare här.

Det är upp till var och en av de svenska uppfödarna om man vill/ska använda importerna. Jag försöker i möjligaste mån att inte använda dom. Så länge vi har ett bra och starkt utbud av bra hovbroskfria hingstar och gärna röntgade ston så värnar jag om att använda det.

Annars är det som Masse sa, sverige exporterar hästar tillbaka nu..

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 842
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 054
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 915
Senast: starcraft
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 535
Senast: DeCloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit