Arbetsredskap till fyrhjuling

DarkInNight

Trådstartare
Ja vad finns det för redskap man kan koppla till en fyrhjuling, och vilka modellen och märken är bäst?

Jag är speciellt intresserad av betesputsar, om de fungerar bra?

Diskussionen om fyrhjulingens oduglighet jämte traktor kan vi väl ta i en annan tråd? ;)
 
Sv: Arbetsredskap till fyrhjuling

Beror på hur stora arealer du tänker putsa. Vi har en betesputs för fyrhjuling, det är inget som körs över annat än relativt jämn vall och då under stor vånda (obekvämt). Men visst funkar den.
 
Sv: Arbetsredskap till fyrhjuling

Jag har en bekant som skaffade sig en betesputs till sin fyrhjuling. Han var inte nöjd och enligt honom funkade den bara bra på ställen som han lika gärna kunde tagit med åkgräsklipparen. Jag antar att han överdrev lite.

Nu vet jag inte märke på betesputsen, men varken fyrhjulingen eller betesputsen är kvar i hans ägo. Nu har han en 50-årig volvotraktor med en inte fullt så gammal betesputs som funkar utmärkt.
 
Sv: Arbetsredskap till fyrhjuling

Jag är också intresserad av redskap till 4hjuling, vad det finns för ngt förutom vanliga vagnar. Försöker övertala min pappa om att det är nödvändigt med en fyrhjuling :P, bekvämt att mocka hagarna, köra ut vatten, betesputsa m, m och slippa skottkärra och gräsklipparen.
 
Sv: Arbetsredskap till fyrhjuling

Typ allt:D Snöskär tycker jag kunde vara en bra investering om man inte har nåt annat att köra snö med.

Jag hade klarat mig väl med en vagn, snöskär och en sladd till en ev ridbana. Jag har levt hela mitt hästliv utan maskiner, så det hade gått. Men ännu hellre hade jag haft en traktor med frontlastare.

Men det är nog bekvämare att köra med gräsklipparen för att putsa, multiredskap kan liksom inte vara bra på allt
 
Senast ändrad:
Sv: Arbetsredskap till fyrhjuling

Nja gräsklippare + stenig hage = arg pappa, som dessutom är den som vill ha hagen klippt. Jag tycker inte om att gräset blir så kort heller med gräsklipparen. Så att kunna klippa på 1dm och komma ifrån stenarna blir guld värt, vill klipper dessutom ganska ofta i hagarna, för ofta enligt mig :P

Sen är det skit svårt att komma över diken i hagen med en låg gräsklippare, en fyrhjuling har mer kraft och är högre mellan ram och mark. Så blir lättare att putsa hagen då;)
 
Senast ändrad:
Sv: Arbetsredskap till fyrhjuling

När vi köpte vår fyrhjuling funderade vi på en betesputs, men vi hörde från flera håll att det är jättestor skillnad på de dyrare och de billigare. Därför kommer vi hyra en bra puts (som kostar nästan som fyrhjulingen om man ska köpa...) istället för att köpa en egen. Ett annat redskap jag skulle vilja ha är en sån där "vippvagn" för storbalar. Plogblad är bra att ha, och ridbanan sladdar vi med ett galler.
 
Sv: Arbetsredskap till fyrhjuling

Gräsklippare är helt värdelöst som betesputs. Obekvämt och absolut inte gjort för t ex hovspår etc. Vi har ändå en med 4WD, men det är helt vansinnigt projekt. Lite bättre är fyrhjulingen, men det är inte ekonomiskt försvarbart i relation till att hyra in tjänsten från närmsta bonde.
 
Sv: Arbetsredskap till fyrhjuling

Gräsklippare är helt värdelöst som betesputs. Obekvämt och absolut inte gjort för t ex hovspår etc. Vi har ändå en med 4WD, men det är helt vansinnigt projekt. Lite bättre är fyrhjulingen, men det är inte ekonomiskt försvarbart i relation till att hyra in tjänsten från närmsta bonde.

Ska du ha en vettig betesputs(ruffcutter) så handlar det om 30 -50 000 + moms.
Till det ska du naturligtvis ha en fyrhjuling. Räknar du ihop dessa kostnader så är det betydligt billigare att hyra in från en maskinstation.
 
Sv: Arbetsredskap till fyrhjuling

Beror på hur stora arealer du tänker putsa. Vi har en betesputs för fyrhjuling, det är inget som körs över annat än relativt jämn vall och då under stor vånda (obekvämt). Men visst funkar den.

Det gäller en ca 1-1½ hektar stor beteshage, iofs naturbete som inte putsats eller skötts om på många år.
Vad använder ni för modell? Vad går den bet på för material?
 
Sv: Arbetsredskap till fyrhjuling

Svart betesputsning? :devil:

Du förvånar inte. :D

Oberoende om det är svart eller vitt så lär det bli billigare än att anlita en maskinstation. Den stora fördelen är ju att bonden redan har betesputsen färdig och klar så det lär inte ta särskilt lång tid.
 
Sv: Arbetsredskap till fyrhjuling

Är det mycket hovmärken och stenar, ojämnheter i marken (inte golfgreen) blir det problem. Det krävs optimala förutsättningar för att få det halvbra. Och ett oerhört tålamod hos den som putsar, eftersom det är så infernaliskt träligt.

Ert bete låter absolut som ett jobb för en traktor med puts.
 
Sv: Arbetsredskap till fyrhjuling

Gräsklippare är helt värdelöst som betesputs. Obekvämt och absolut inte gjort för t ex hovspår etc. Vi har ändå en med 4WD, men det är helt vansinnigt projekt. Lite bättre är fyrhjulingen, men det är inte ekonomiskt försvarbart i relation till att hyra in tjänsten från närmsta bonde.

Det beror ju på hur stort man ska putsa. Har man en trädgårdstraktor med klippdäck känns det fortfarande som att man hellre kan putsa med det än att köpa in betesputs till ATW. Men det är ju min personliga åsikt. Själv köper jag in den tjänsten till en ganska låg penning.
 
Sv: Arbetsredskap till fyrhjuling

För oss blev det för dyrt, det krävdes så mycket reservdelar till gräsklipparen och många timmars service och reparation. Sedan klippte den sämre i trädgården dessutom. Knivarna var inte billiga...

Nu har vi ATW:n ändå, så det blev rätt billigt att köpa in en begagnad puts till den (under 10 000 kr), men det är inget jag skulle investera i för att sköta betesputsande enbart.
 
Sv: Arbetsredskap till fyrhjuling

Är det mycket hovmärken och stenar, ojämnheter i marken (inte golfgreen) blir det problem. Det krävs optimala förutsättningar för att få det halvbra. Och ett oerhört tålamod hos den som putsar, eftersom det är så infernaliskt träligt.

Ert bete låter absolut som ett jobb för en traktor med puts.

Skit också, det hade ju varit bättre/enklare om det fungerat med betesputs.

Får göra ett nytt försök att hitta en ledig bonde till vår/sommar..

Tack för input
 
Sv: Arbetsredskap till fyrhjuling

Är inte ytorna större så är en riktig röjsåg med gräsklinga ett helt realistiskt alternativ.

Ptr
 

Liknande trådar

Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 177
Senast: escodobe
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 335
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 095
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
633
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp