Arbetshäst i skogen

FrittePower

Trådstartare
Det är så att jag undrar åt en bonde vägnar här i trakten vad för häst som skulle passa honom och vart man skulle kunna finna en sådann.

Just nu har han ett underbart fjordsto, ca 1,50mkh och mycket grov. Han har haft henne sen föl och hon är körd med i skogen mycket....dragit många timmerstockar men även körd för vagn. På senare år även riden. Men nu är hon 17 ½år och har blivit skadad i hagen (troligen halkat illa)

Veterinären kan inte göra mycket och ingen vet vad det är. Hon har fått antibiotika men blev inte mycket bättre.

Denna fjordhäst har genom ären haft stora problem med fång, och här finns stora naturbeten så nu vill han ha en häst som ej får fång.

Den måste vara fysiskt kapabel till att använda i skogen och dra timmerlass och vara lugn och tillgiven. Han har ej mycket "hästvana" men är lugn med djur och sköter dom bra, och har arbetet i skogen med hästar hela livet. Och hästkunnigt folk finns att ta hjälp av.Och även hästsällskap finnes :)

Vilken ras skulle kunna passa och finns i billiga prisklasser?

Tacksam för hjälp

Sv: Arbetshäst i skogen

nordesvensk brukshäst låter ju ganska bra...travare funkar nog också men efter att ah varit på travet är dom ju kanske inte världens lugnaste... Har faktiskt ingen aning om priset för en bruksnordis men en travare kan du ju få gratis om du lovar att inte köra trav med den!

Varför inte kontakta antingen Fjordhästföreningen eller Föreningen nordsvenska hästen? De brukar ha till salulistor på bra hästar. Eller titta bland annonserna här på Buke, där finns det en hel del kallblod till salu.
En före detta travare skulle inte jag köpa för att ha i skogen. Jag tror inte de har tålamod nog med det, för kallblodstravare är ju rätt heta hästar!

Hoppas han hittar någon bra häst. Sorgligt det där med hans gamla sto. Man blev verkligen ledsen när man läste om det.

vi har hand om en kbl travare som går mest körning men också i skogen och det funkar jättebra vad jag har hört! beror nog mest på hästens personlighet och hur mycket man tränat med den...

Jag har en Bruks-nordis som arbetar i skogen, och det fungerar jättebra. Ardenner är inte heller så dumt.
Däremot tror jag inte alls på en trav-nordis. Dom har inte samma muskelmassa och skulle helt enkelt inte orka.
Visst finns det undantagsfall, men dom här raserna är så gott som "fång-fria"
Om han kan utbilda hästen själv kan han komma billigt undan, men en väl skogsutbildad häst är inte billig.

Vad kul att det funkar!
De jag känner som kör i skogen har bruksnordisar, just för att kallblodstravarna är så heta. Det är lättare att det händer olyckor tex om hästen drar iväg lite för fort eller stressar upp sig om något händer.
Därmed inte sagt att de är dåliga körhästar - titta på Alm Turist, som vunnit hur mycket som helst i år på vanliga körtävlingar. Han verkar jättemysig!

:banana:

*lånar knapp*
Jag håller med alla de andra som föreslår bruksnordis eller ardenner, möjligtvis skulle en inkörd tinker kunna fungera också.

Däremot säger jag, som är kbl-trav-ägare, att en kallblodig travare skulle nog inte fungera så värst bra. Möjligtvis om man har turen att få tag på en som varken travtränats eller tävlat i travet, men de flesta av dem har alldeles för mycket spring i benen för att fungera bra som skogshästar där tålamod är det viktigaste.

Tack för svaren allesammans.
Låter ju som en rejäl nordis eller ardenner kan passa honom.

Men än så länge finns ju hans trogna Fjording kvar....men inte länge till :cry: Jag ska säga adjö idag till henne....blir jobbigt för hela förra vintern fick jag köra med henne i skogen och lära mig.

Det är kul om man kan bevara hästens jobb ute i skogen, han har gjort en videofilm om när han kör med fjordingen i skogen...blev jätte bra :) Men den är ju en hemma video..

Om man väljer mellan nordis och ardenner, vilket är "lättast" eller handlar det bara om individen?
Finns flera bönder som använder nordisar här men dom är rätt "vassa" och har mycket att säga till om ibland...hehe. :angel:

Det beror nog mest på individen.
Många anser att ardennern generellt sett är stadigare i tempramentet, men det stämmer inte in på mina.
Jag har en nordis och 2 ardenner, och av dom är det nordisen som är mest lämpad för skogen. Det blir ju en hel del tid då hästen ska stå stilla och vänta och det tycker mina ardennrar är tråkigt. Nordisen däremot rör sig inte ur fläcken, även om någon fäller träd ganska nära.
Jag kan ha fel nu, men jag tror att en nordis ligger lägre i pris än en ardenner.

Sofiplopp skrev:
Vad kul att det funkar!
De jag känner som kör i skogen har bruksnordisar, just för att kallblodstravarna är så heta. Det är lättare att det händer olyckor tex om hästen drar iväg lite för fort eller stressar upp sig om något händer.
Därmed inte sagt att de är dåliga körhästar - titta på Alm Turist, som vunnit hur mycket som helst i år på vanliga körtävlingar. Han verkar jättemysig!

haha...känner du till den hästen?

vad roligt att du nämner just Alm Turist... har nämligen gått körkurs för ägaren/kusken och därför också fått köra hästen. en väldigt fin häst som är härlig att köra, men det har tydligen krävt en hel del träning för att få honom så fin.

Om han är van vid att köra och hantera fjording skulle jag rekommendera ardenner framför nordis.
Nordisarna är enligt min erfarenhet mycket svårare att hantera och måste jobba mycket hårt för att inte bli för heta i skogen.
Ardenner (de jag har träffat) har varit mer lika fjordingar i temperamentet, mycket arbetsvilliga men ändå lugna.

Nej, jag har bara sett honom i Ridsport! *s*
Men han vinner ju tydligen allt, och dessutom ser han alltid så himla GLAD ut! :)

Sedan skulle jag själv inte välja en kallblodstravare, även om jag gillar dem, för jag tycker de är för mycket "arbetsnarkomaner". Jag har en kompis som har en kbltravare som ridhäst och hon är helt förtvivlad ibland *s* - hon kan vara ute i timmar och rida hårt och när hon kommer hem är han lika pigg fortfarande och kör gärna ett pass till. Eller två!

Om jag skulle sätta de hästar vi pratat om i den ordning jag gillar dem bäst, så skulle jag nog sätta fjording först - faktiskt. Jag gillar fjordingar! Sedan ardenner/bruksnordis på andra plats samt kbl-travare och möjligen tinker på tredje.
För övrigt kan jag berätta att jag hörde att i Kanada är fjordingar otroligt eftertraktade! Man kan få hur mycket betalt som helst för en fjording där! :)

SofiploppEn före detta travare skulle inte jag köpa för att ha i skogen. Jag tror inte de har tålamod nog med det skrev:
Vi har kört några av våra i skogen. Och det har funkat hyffsat....
Dom är lite för klena för att orka med. Funkar ofta bra när det inte är så tungt men när det blir det så försöker dom springa istället för att ta i och dra. Det är inte tålamodet som brustit utan muskelmassan.

Sofiplopp skrev:
Nej, jag har bara sett honom i Ridsport! *s*
Men han vinner ju tydligen allt, och dessutom ser han alltid så himla GLAD ut! :)

Hehe...det blir min mottävlande nästa år! häftig häst att se i maraton!!!

har tyvärr aldrig tävlingskört och har nu heller inte nån häst att köra längre, jag håller mig på åskådarplats. jag var bara lite less på ridningen ett tag och tog då tillfället i akt att lära mig köra ordentligt vilket var väldigt roligt...

Okej.

Fjordingar verkar ha väldigt lätt för fång annars har denna ras passat bra. Men jag erkänner att det är inte alltid den damen stod still....hon blir piggare ju äldre ho blev. haha. Men hon var stark och gillade arbeta i skogen och totalt orädd.

Men jag vet att det handlar om individen, men en trygg ardenner kanske vore något.

Min morfar hade en smäcker ardenner som hette Svarten och han kunde höger och vänster och så fort man släppte tyglarna var det tvärtstopp...man kunde även gå o fika en timma för att sen gå tillbaka o han stod snällt kvar. :D Och alltid lika trygg och alla kunde rida honom....Lite en sån drömhäst man letar efter. Dom små juvelerna....haha.

Jag har kört i skogen med tinker och den var jätet trevlig......men även om han var stor och kraftig hade han inte det där "explosiva" och när det tog emot i kröckar och runt träd stannade han helst.... :crazy: Fast inget ont om rasen...jag tror bara det var denna individs karaktär...hehe.

Men detta är väl dom lättaste raserna att få tag på (ardenner och nordsvensk)....så det blir väl kanske evt nåt sånt. Men fjording damen har dom bedömt att hon ska få en vecka till på sig...för nu är hon piggare och äter bra. men dom vet ej felet än...

Vad glad jag blir av alla åsikter och tips om raser! vet för lite...trots att jag äger en halv bruksnordis (men hon är galen i skogen...har brutit sönder skaklor och skenat in i stallet med två kälkar efter sig. :eek: ..suck...)

Ardenner eller Nordsvensk hade passat bra!! det dät med att vissa är heta i skogen å sånt.. dety bereor helt ¨på individen spelar ingen roll om det är ardenner eller nordsvensk!
En bra körd ardnner eller nordsvensk skulle kunna kosat 20.000- 25.000...
har några hemma!!!!

Nordsvensk brukshäst eller ardenner är väl de lämpligaste raserna. Nordsvensken är väl att föredra som ridhäst. Andra raser som t.ex. tinker blir säkert dyrare att köpa och är väl oftast använda som ridhästar.
Har han haft en fjordhäst i 17 år har han väl en hel del hästvana !

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 214
Senast: Yrsel
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 477
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag har efter månader av letande (gäller Foderhäst) äntligen hittat två som skulle passa där både jag och hästen troligtvis om inget...
Svar
17
· Visningar
1 681

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVI
  • Tonåringar
  • Secret Santa 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar